Peruutusvaihteen kytkemisessä ongelmia
Peruutusvaihteen kytkemisessä ongelmia
Tervehdys!
Olisin tiedustellut muilta sellaisesta asiasta joka ilmeni meidän 9-5:ssa, -00 vuosmalli, ajettu 126tkm ja manuaali. Toissa päivänä vaimon ajaessa autolla hän ei saanut pakkia päälle ilman että kuului kauheeta rutinaa.
Sama vika on ilmennyt jo ajoittain aikaisemminkin, kuskista riippumatta.
Eilen taas kun ajeltiin niin ei ollut mitään ongelmia. Mistä moinen voi johtua? Tiedän että vaihteet ovat olleet saabien heikko kohta mutta tarkoittaako tämä kallista vaihderemonttia vai onko säädöistä kyse?
Olisin tiedustellut muilta sellaisesta asiasta joka ilmeni meidän 9-5:ssa, -00 vuosmalli, ajettu 126tkm ja manuaali. Toissa päivänä vaimon ajaessa autolla hän ei saanut pakkia päälle ilman että kuului kauheeta rutinaa.
Sama vika on ilmennyt jo ajoittain aikaisemminkin, kuskista riippumatta.
Eilen taas kun ajeltiin niin ei ollut mitään ongelmia. Mistä moinen voi johtua? Tiedän että vaihteet ovat olleet saabien heikko kohta mutta tarkoittaako tämä kallista vaihderemonttia vai onko säädöistä kyse?
Oliko paljon pakkasta kun tuo rutina kuului? Olen nimittäin huomannut,
että pakkasella kytkin vähän ikäänkuin jumittaa eikä irroita kunnolla
mistä on seurannut rutinaa etenkin pakkia päälle laitettaessa. Tämä
"ominaisuus" on minulla ollut myös ng900:ssa ja 9-3:ssa
.
Sitten pahempi juttu; 5-vaihteella ja pakilla on vaihteistossa pieni
lukituskuula, joka pitää vaihteet kytkettynä. Tätä kuulaa kuormittaa
pieni jousi, joka kuoleentuu / menee poikki vissiin liiankin helposti
ja aiheuttaa sen että kuula jousineen menee synkropakkojen väliin
(samalla tuhoten ne). Tämän seurauksena 5:en ja pakki eivät mene
päälle kuin satunnaisesti muiden vaihteiden toimiessa kutakuinkin
normaalisti. Toivottavasti oire ei ole tämmöinen, sillä korjaus maksaa
luokkaa 2000 eur
.
että pakkasella kytkin vähän ikäänkuin jumittaa eikä irroita kunnolla
mistä on seurannut rutinaa etenkin pakkia päälle laitettaessa. Tämä
"ominaisuus" on minulla ollut myös ng900:ssa ja 9-3:ssa

Sitten pahempi juttu; 5-vaihteella ja pakilla on vaihteistossa pieni
lukituskuula, joka pitää vaihteet kytkettynä. Tätä kuulaa kuormittaa
pieni jousi, joka kuoleentuu / menee poikki vissiin liiankin helposti
ja aiheuttaa sen että kuula jousineen menee synkropakkojen väliin
(samalla tuhoten ne). Tämän seurauksena 5:en ja pakki eivät mene
päälle kuin satunnaisesti muiden vaihteiden toimiessa kutakuinkin
normaalisti. Toivottavasti oire ei ole tämmöinen, sillä korjaus maksaa
luokkaa 2000 eur

Re: Peruutusvaihteen kytkemisessä ongelmia
Aika monessa 9-5:ssa ( ja tonnarissa myös ) ilmenee ajoittain samaa ongelmaa kilometreistä ja vuosimallista riippumatta. Riippuu usein auton asennosta ja kuormauksesta. Kytkin pohjaan, hieman kierroksia ja uusi yritys. Jos ei auta, ryömitä autoa hieman ( = 10cm ) eteenpäin ja kokeile uudelleen, niin johan kytkeytyy. Enemmänkin vaihteiston ominaisuus kuin vika, joten ei mitään syytä huolestua.lagerhol kirjoitti:Tervehdys!
Olisin tiedustellut muilta sellaisesta asiasta joka ilmeni meidän 9-5:ssa, -00 vuosmalli, ajettu 126tkm ja manuaali. Toissa päivänä vaimon ajaessa autolla hän ei saanut pakkia päälle ilman että kuului kauheeta rutinaa.
Sama vika on ilmennyt jo ajoittain aikaisemminkin, kuskista riippumatta.
Eilen taas kun ajeltiin niin ei ollut mitään ongelmia. Mistä moinen voi johtua? Tiedän että vaihteet ovat olleet saabien heikko kohta mutta tarkoittaako tämä kallista vaihderemonttia vai onko säädöistä kyse?

#2172
Mitenkäs sitten, kun omassa 2001 aerossa tahtoo tuntua tuo vaihteen vaihto "nahkealta". Pykälät kyllä menevät sisään rutisematta lukuunottamatta omia kytkinhölmöilyjä, mutta vaihteen kytkeminen ja pois päältä ottaminen tuntuisi vaativan liikaa voimaa? Siis kepin liikuttaminen.
Onko tämä nyt vika vai ominaisuus?
Mietin vaan, kun 90tkm huolto tulossa ja myyjäliikkeen takuu. Mainitsenko asiasta ja käsken tarkistamaan/korjaamaan?
Ei kuitenkaan viitsisi ehyttä autoa siellä seisottaa turhanpäiten.
Onko tämä nyt vika vai ominaisuus?
Mietin vaan, kun 90tkm huolto tulossa ja myyjäliikkeen takuu. Mainitsenko asiasta ja käsken tarkistamaan/korjaamaan?
Ei kuitenkaan viitsisi ehyttä autoa siellä seisottaa turhanpäiten.
Vaimot elävät miehiään pidempään, koska heidän ei tarvitse olla naimisissa naisen kanssa.
izengard@irc
izengard@irc
Mulla oli 9-3:ssa samantyyppisiä oireita. Varsinkin päältä pois otettaessa tuntui joskus kuin keppi olisi liimattu kiinni...Ismo kirjoitti:Pykälät kyllä menevät sisään rutisematta lukuunottamatta omia kytkinhölmöilyjä, mutta vaihteen kytkeminen ja pois päältä ottaminen tuntuisi vaativan liikaa voimaa? Siis kepin liikuttaminen.
Siihen yksilöön auttoi, kun vaihdatti laatikon öljyt uudempiin. Toisaalta, jos sinulla on liikkeen takuu autossa, en sinuna ottaisi riskiä vaan antaisin huollton tutkia asian.
Itelläki tossa Saab900i -89:ssä tekee joskus silleen, että pakki klonksahtaa päälle päästäen pientä rutinaa ja vitonen tekee silleen, että kun vaihtaa neloselta vitoselle niin vaihde ei välttämättä mene päälle vaan vaihdekeppi menee ikäänkuin vitosen ohi (liikaa oikealle)
onko sieltä mahdollisesti mennyt joku toppari särki?
... Autolla ajettu kohta 250 000km autoon vaihdettu jokuaika sitten 900Turbon kytkinlevyt ettei se ainakaan niistä ole kiinni
...



Minun 9-5 aero -01 oli sen ostaessani (vuosi sitten, tällöin ajettu 50 tkm) sama vika. Pakkia ei aina meinannut saada päälle, se kolahti sitten mennessään päälle. Ehkä korkeintaan lievä kolahdus myös muilla vaihteilla. Vikana oli kuitenkin kytkin, ei irrottanut riittävästi. Se uusittiin takuulla ja vika hävisi.
9-5 Aero W -01
96 V4 1,7 -76
Chrysler Grand Voyager V6 LX -01
#2253
96 V4 1,7 -76
Chrysler Grand Voyager V6 LX -01
#2253
Tästä päästäänkin kytkimen kimppuun. Onko muilla samaa havaintoa että kytkin nypyttää kun poljinta painaa vain hieman. Molemmissa ysivitkoissani on ollut ko. häiritsevä vaiva (-00 Aero ja -04 2,3t).Petter kirjoitti:Minun 9-5 aero -01 oli sen ostaessani (vuosi sitten, tällöin ajettu 50 tkm) sama vika. Pakkia ei aina meinannut saada päälle, se kolahti sitten mennessään päälle. Ehkä korkeintaan lievä kolahdus myös muilla vaihteilla. Vikana oli kuitenkin kytkin, ei irrottanut riittävästi. Se uusittiin takuulla ja vika hävisi.
#1433 Antti Päivärinta, 050 4023 470
900 T16 A cab -92, 9000 CDE 2,3 T -96, 9-5 Aero 4d -05, 9-5 "2,0t" -02 Tech2
Purkuosia: 9-5 -98-05, 9000 -95-98, ng900, og900
900 T16 A cab -92, 9000 CDE 2,3 T -96, 9-5 Aero 4d -05, 9-5 "2,0t" -02 Tech2
Purkuosia: 9-5 -98-05, 9000 -95-98, ng900, og900