Koska uusi 9-5: nen?

Saabin konseptit ja tulevaisuuden suuntaukset.
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2831
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Koska uusi 9-5: nen?

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Rattivaihde kirjoitti:
Henkka #2283 kirjoitti:Ennen luulin, että etuveto ois se takavetoa parempi. Viiden vuoden käytännön kokemuksella en ole enää samaa mieltä. Vielä tätä aiemmin oli aika, jolloin luulin OG-satkua maailman parhaimmaksi autoksi ;)
Kyllä minä väittäisin että faktoilla perusteltuna etuveto on edullisempi rakentaa, tilataloudellisempi, siinä on vähemmän osia, parempi pito liukkaalla ja turvallisempi (ennalta-arvattavampi ja vähemmän äkkinäinen) ajettavuus normaalikäytössä varsinkin kokemattomammalle. OG900 taas ei tosiaankaan useimpien faktojen perusteella ole maailman paras jo pelkästään ikänsä (ja vetarintunneliensa :twisted: ) ansiosta, mutta omilla kriteereilläni kyllä jo huomattavasti lähempänä sitä titteliä... :wink:
Etuvedon rakentamisen edullisuus, tilataloudellisuus ja osien vähäisyys takavetoon verrattuna lienevät faktoja, joskaan niillä ei omassa autonvalinnassa ole mitään merkitystä. Ja luulenpa, että tuonkaltaisista asioista piittaamattomuus noin ylipäätään on merkinnyt autoina jotain muuta (mm. Saabit) kuin mahdollisimman pienellä budjetilla tehtyjä.

Pito liukkaalla ja turvallisuusnäkökohdat taas ovat vaikeammin faktoitettavia seikkoja, enkä ainakaan omien havaintojen perusteella voi vahvistaa niitä hyvässä mielessä yksinomaan etuvedon ominaisuuksiksi.

Vähän paha näillä on saada siitä "toisesta" se typerin mahdollinen :)
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
turkkaki
"Hölösuu"
Viestit: 1349
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 12:02
Paikkakunta: kauhajoki

Re: Koska uusi 9-5: nen?

Viesti Kirjoittaja turkkaki »

No huhhuh.

Etuveto tai takaveto, toisaalta ihan sama, kun molemmat nykyään pakotetaan kuitenkin käyttäytymään "loogisesti" ajovakauden hallinnalla.
tosiasia se on, että etuvedolla on liukkaalla etu, mutta tapa ajaa autoa on kokonaan eri.
siitä mikä on koskakin parempi, voidaan olla montaa mieltä, olematta väärässä. (nyt se nelivetomies sitten hiljaa)
Itse pidän etuvedon käyttäytymistä "turvallisempana" (8. saabi menossa) ja jos se maailman paras auto liukkaalla pitää määrittää, niin kyllähän kutvonen on semmonen. Auto jota ei nykyrenkailla saa luisuun edes käsijarrulla, ja jos pientä luisua on huomattavissa, niin samantien se korjaantuu ratin refleksiliikkeellä. Tosin autossahan on se 60hv, eli ei se nyt ihan kumma ole, että ei paljon luistele. Painopiste on talvea ajatellen lähestulkoon optimaalinen ja koppiinkin saa riittävästi lämpöä.
tosin, nykykriteereillä tuo kori taitaa olla aika kolariturvaton, kun joku iso penari tulee kylkiedellä keulaan.

Se mikä itseni jaksaa yllättää jatkuvasti, on että mitä liukkaan käyttäytymiseen tulee,
niin nykyisillä renkailla, ajonhallinnalla, sutimisenestolla, abs jarruilla ja miljoonilla euroilla kehitysrahaa, uusi kaupasta ostettu auto on liukkaalla kelillä edelleen vaarallinen ja joko puskee tai vie perää vierelle, (siitä vetotavasta riippuen)
mikäli nyt tosiaan esimerkiksi tuohon kutvoseen laittaisi abs jarrut, uudet kumit ja ajonvakautuksen, niin eihän sillä pääsisi ulos tieltä, kuin tahallaan.

96 ja 95 takaisin tuotantolinjalle. ei mitään faceliftiä, vaan viimeiset tuotantomallit sellaisinaan.
uuden auton saa sillä ehdolla, että toimittaa vanhan autonsa tunnistetiedot sisältävät koripalkit tehtaalle uudelleen valmistettavaksi. olis se vaan niin hieno vuoden -77 uusi saab 96.
Olis helppo museokatsastaakin :)

Sori, onhan tää OT, mutta pakko vaan oli noitten viimesien viestien pohjalta jatkaa.
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa)
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Koska uusi 9-5: nen?

Viesti Kirjoittaja ristos »

Älä välitä, tämä koko homma on yhtä OT:tä! :D Kiva juttuhan Sinulla oli. Monissa asioissa voi olla samaa mieltä kanssasi. Mm. Jos, jos ja jos joskus silloin 96:sen tilalle olisi tullut uusi ja edes vähän samanveroinen 96/95:nen ns. Volyymi-Saab, niin voisi olla vaikkapa Saab ihan voimissaan?

Onneksi meillä on vielä näitä 96:a , että voimme muistella ja vähän nautiskella! :D
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
vmt
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: La Joulu 31, 2011 01:04
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Koska uusi 9-5: nen?

Viesti Kirjoittaja vmt »

^ Mä olen aika pitkälti kans tullut siihen tulokseen, että Saabin pahin virhe oli juuri se, ettei 96:n jälkeen saatu mitään kunnollista kansanautoa aikaiseksi. Lancian rebadgaamisesta ei tainnut tulla lopulta yhtään mitään, 900 oli halvimmillaankin monille liian kallis ja 99 taas auttamattomasti vanhentunut, eikä se juurikaan nuorentunut sillä 900:n persuksella. (Sori vaan kärkkäinen ja kumppanit :lol:)

9000 tietysti avasi ihan uusia ovia erityisesti Amerikan markkinoilla mutta sekin oli aika vaikea tilanne, koska Saab oli käytännössä täysin uusi tulokas todella julmasti kilpaillussa luokassa. Tokihan edustusmalli oli hyvä olla olemassa mutta mä näkisin, että 9000:n jälkeen olisi pitänyt ehdottomasti osoittaa huomiota sinne alempaan keskiluokkaan sen sijaan, että lopulta sillä 900:llakin lähdettiin Bemarinkaatoon.
"And when you ask someone who's got a Saab "why?" you always get the same patronizing smile. Like they know something we don't." - Jeremy Clarkson
Ajossa: -99 9-3 2.0i
Ajettu: -89 900c, -89 900i, -90 900 S, -95 900 2.0i
#5588
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Koska uusi 9-5: nen?

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Ongelma taisi olla loppujen lopuksi se kahden tulen väliin jääminen. Eli kansanauton etsijät katsoivat liian kalliiksi ja premiumin etsijät liian huonoksi. Volvohan tuossa semipremium/arkipäiväluksus-luokassa pärjäsi tänne asti oikein hyvin mutta nyt alkaa yskimään kun yritetään viedä lisää sinne premiumin suuntaan.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Koska uusi 9-5: nen?

Viesti Kirjoittaja ristos »

Täytyy muistaa, että Volvolla on aina ollut leveämpi mallisto kuin Saabilla. Toinen tekijä taisi olla tuo Amerikan ystävä, Volvolla Ford ja Saabilla GM.
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13155
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Koska uusi 9-5: nen?

Viesti Kirjoittaja AZP »

GM tosiaan hallitsee tuon brändisähläyksen perinteisesti paremmin kuin Ford. Aikanaan koittivat jenkeissä myydä samassa hintaluokassa täysin samanlaisia autoja kolmella eri merkillä (Chevy, Olds ja Pontiac) ilman mitään selkeää brändistrategiaa. Sitten kun nämä kolme merkkiä eivät oikein myyneet, alettiin tehdä Saturnin nimellä vähän erilaisia autoja, ja ihmeteltiin, että eikös se menekään niin että liikevoitto korreloi automerkkien määrän kanssa.

Nyt ovat taas heränneet siihen, että Chevrolet ja Opel syövät toistensa markkinoita Euroopassa, ja ihmetys on suuri kun Opel rypee tappiolla. Ei hyvää päivää, typeryyttä on lyödä päätä seinään, multityperyyttä on lyödä sitä samaan seinään vuosikymmenien ajan.

Olisikohan Volvo vielä elossa, jos XC90:n sijaan olisi lanseerattu Volvon merkeillä koristeltu Ford Explorer (vrt. Saab 9-7/Trailblazer), joku Mazda 3 olisi naamioitu Volvo C30:ksi (vrt. Saab 9-2X/Impreza) ja Mazda Tribute olisi naamioitu XC60:ksi (vrt. Saab 9-6/Tribeca, joka tosin jäi suunnitelmaksi)?

9-3 ja 9-5 olivat sentään selvemmin omia mallejaan eroten Opeleista vähän muussakin kuin ratissa ja ajovaloissa. Ford osasi hallita yhteisten osien käytön ja merkkien brändäämisen paremmin kuin GM, mutta ei ne Fordilla lähellekään Volkkarin suoritusta päässeet.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Vastaa Viestiin