Taas nousi bemaristien pisteet
Re: Taas nousi bemaristien pisteet
9-5 Aero - 00
Re: Taas nousi bemaristien pisteet
Yksi ajokaista tuossa on. Aika taikuri saa olla, että tuohon mutkaan sovittaa vaikkapa kaksi kuorma- tai linja-autoa rinnakkain. Eli sen ajokaistan leveys on lähempänä kolmea, kuin kahta metriä.
Re: Taas nousi bemaristien pisteet
Kyllä kaistaksi riittää se mihin normaalikokoinen auto mahtuu. Riittävä leveys riippuu myös nopeudesta eli kaistan leveys riippuu liikennetilanteesta. Maalaamalla erotettu kaista on yleensä 3...3,5 metriä leveä. http://www.hel.fi/hel2/ksv/Aineistot/Li ... /katu1.pdfhaffu kirjoitti:Yksi ajokaista tuossa on. Aika taikuri saa olla, että tuohon mutkaan sovittaa vaikkapa kaksi kuorma- tai linja-autoa rinnakkain. Eli sen ajokaistan leveys on lähempänä kolmea, kuin kahta metriä.
Maalaamalla erotetuillakaan kaistoilla ei kaikissa tilanteissa pysty kääntämään raskasta kalustoa. Jo henkilöautolla asuntovaunua vetäessä tekee tiukkaa. Silti jo metri-puolitoista lisää maalaamalla erotettuun tyypilliseen kaupunkikaistaan ja mahtuu aivan hyvin kaksi normaalia autoa rinnakkain tilanteissa joissa ollaan pysähdyksissä tai ajetaan hitaasti. Olisikin parempi että kaistat erotettaisiin maalaamalla vain erikoistapauksissa ja ajettaisiin siitä huolimatta oikeassa reunassa. Myös keskiviivan saisi jättää kaupungeissa useimmiten maalaamatta, se kannustaisi ajamaan oikeassa reunassa niinkuin pitää, eikä keskiviivalla.
Re: Taas nousi bemaristien pisteet
Jaa se olikin tuollainen isompi risteys eikä joku kaupungin keskustan pikkukatu mitä aluksi ajattelin. Saa olla aika puupää että tuossa ei ryhmity oikeaan laitaan edes sen vertaa ettei sinne auto mahdu väliin.
Toinen ongelma näissä risteyksissä on suoraan ajaminen. Suoraanhan ajetaan aina oikeaa laitaa jos mahtuu kaksi rinnan. Monesti on käynyt niin että vasemmassa laidassakin oleva lähtee ylittämään risteystä suoraan, ja sitten arvotaan missä järjestyksessä mennään yli, varsinkin jos vastakkaisella puolella on kapeampi ajokaista. Erityinen ongelma niissä risteyksissä, joissa vastapuolen tie ei ole ihan kohdallaan vaan enemmän sen saapumiskaistan vasemmassa reunassa sijaitsevan ajoneuvon kohdalla. Joissakin paikoissa tuntuu olevan vieläpä "paikkakunnan tapa" ajaa suoraan vasempaa laitaa, siinä on turisti ihmeissään.
Toinen ongelma näissä risteyksissä on suoraan ajaminen. Suoraanhan ajetaan aina oikeaa laitaa jos mahtuu kaksi rinnan. Monesti on käynyt niin että vasemmassa laidassakin oleva lähtee ylittämään risteystä suoraan, ja sitten arvotaan missä järjestyksessä mennään yli, varsinkin jos vastakkaisella puolella on kapeampi ajokaista. Erityinen ongelma niissä risteyksissä, joissa vastapuolen tie ei ole ihan kohdallaan vaan enemmän sen saapumiskaistan vasemmassa reunassa sijaitsevan ajoneuvon kohdalla. Joissakin paikoissa tuntuu olevan vieläpä "paikkakunnan tapa" ajaa suoraan vasempaa laitaa, siinä on turisti ihmeissään.
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Re: Taas nousi bemaristien pisteet
Sainpas yllätettyä X5:n. Rinnakkain läksimme valoista, heti vauhtiin päästyään X5 laittaa vilkun vasemmalle ja alkaa välittömästi siirtyä kohti. Painoin riikkarin ja kaasupedaalin pohjaan. Bemari jäi taakse välkyttelemään valoja ja minulla loppui kiire siihen paikkaan, himmasin nopeusviisarin tismalleen rajoituksen osoittamaan lukemaan ja jatkoin köröttelyä.
-Sami
-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Re: Taas nousi bemaristien pisteet
Se onkin sitten sitä oikeata liikennekulttuuria?
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Re: Taas nousi bemaristien pisteet
Jos aletaan tulla peiliin katsomatta päälle, niin en todellakaan ala jarruttelemaan ja kumartelemaan, maksaja olisi joka tapauksessa ollut selvillä. Jospa seuraavan kerran katsoisi peiliinkin. :)
-Sami
-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Re: Taas nousi bemaristien pisteet
Tuli vain mieleen entiset liikenne kokemukset Suomessa käyntireisuilta. Kun ois tarkoitus ajella läpi koko Suomen ensi kesänä. Viimereisuilta ei kovin hyviä kokemuksia siitä miten annetaan tilaa kun vaihtaa kaistaa tai avitetaan ohitustilanteessa samoin karmeita ohituksia, jonka jälkeen jäädään ajamaan eteen samaan nopeuteen kuin ohitetulla oli. Saabisteille kylläkin annan kymmenpistettä, ei ole heistä mitään valittamista.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Re: Taas nousi bemaristien pisteet
Teiden ritarien aika on auttamattomasti ohitse. Itsekkyys on valloillaan ja muista välittäminen harvojen herkkua.
Vaikka itse pyrin huomioimaan muut liikkujat, niin perseilijöille en anna armoa, itsekkyyteen ja ylenkatsomiseen vastaan samalla mitalla.
-Sami
Vaikka itse pyrin huomioimaan muut liikkujat, niin perseilijöille en anna armoa, itsekkyyteen ja ylenkatsomiseen vastaan samalla mitalla.
-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
-
- "Hirsch"
- Viestit: 917
- Liittynyt: To Heinä 18, 2013 12:11
- Paikkakunta: Seinäjoki
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2715
- Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
- Paikkakunta: Espoo
Re: Taas nousi bemaristien pisteet
Ylläoleva kuvaa kyllä hyvin itäsuomalaista asennetta liikenteeseen. Kesäisin tota touhua saa koko vuoden ajalle tarpeekseen, vielä kun käy jouluna vähän virkistämässä muistia...Tobbana kirjoitti:Jos aletaan tulla peiliin katsomatta päälle, niin en todellakaan ala jarruttelemaan ja kumartelemaan, maksaja olisi joka tapauksessa ollut selvillä. Jospa seuraavan kerran katsoisi peiliinkin.
-Sami
Omissa ajatuksissa toi Tobbanan kertomus saa aikaan lähinnä tälläsiä mielleyhtymiä:
Ilmeisesti pienemmissä paikoissa ei vielä olla totuttu risteyksiin, joissa on kaksi kaistaa suuntaansa, vaan aina kun sattuu jostain ilmestymään se kylän toinen auto rinnalle, niin se on suoranainen haaste kisaamaan. Vieläpä jos vastapuoli uskaltaa lähteä kovempaa valoista ja meinaa tulla eteen (vieläpä vilkkua käyttäen), niin silloin viimestään on pakko oikasta jalkansa ja huutaa ääneen autossa "sähän et siihen tule PRKL".
Ja sitten tunnekuohussa onkin hyvä aika tulla Saabfoorumille kertomaan, kuinka nohevasti esti Bemarin kaistanvaihdon, ja ulisemaan ettei bemarikuskit osaa ajaa..
Hohhoijjaa..
Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T
Re: Taas nousi bemaristien pisteet
Lukutaidosta plussaa. Eteen olisin päästänyt, kylkeen en, enkä myöskään sen takia jarruttele, piste. :)Rommitommi kirjoitti: Ilmeisesti pienemmissä paikoissa ei vielä olla totuttu risteyksiin, joissa on kaksi kaistaa suuntaansa, vaan aina kun sattuu jostain ilmestymään se kylän toinen auto rinnalle, niin se on suoranainen haaste kisaamaan. Vieläpä jos vastapuoli uskaltaa lähteä kovempaa valoista ja meinaa tulla eteen (vieläpä vilkkua käyttäen), niin silloin viimestään on pakko oikasta jalkansa ja huutaa ääneen autossa "sähän et siihen tule PRKL".
-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Re: Taas nousi bemaristien pisteet
Mielellään ittekki annan tilaa kaistanvaihtajalle, olipa Bemari tai Lada, mutta sikailijalle tilaa saattaa löytyä vähän huonommin.
Aivan sama lähteekö juosten vaiko letkuissa kituen
Re: Taas nousi bemaristien pisteet
Ja siellä sillipurkissa ajellaan millaisella asenteella?Rommitommi kirjoitti:Hohhoijjaa..
Hohhoijaa...
Sininen Saab 9-3, '99
Re: Taas nousi bemaristien pisteet
Samaa paskaa se on ympäri suomen
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11