viilee 9-5
viilee 9-5
Nyt kun kylmemmät kelit alkoivat niin ec-valo syttyy ja lämpötilanmittari tipahtaa jos ajaa tasaista maantieajoa noin puolisen tuntia. Kaupunkiajossa ei mitään oireita, akkukenkä irti ja taas toimii moitteita? Ajelen etanolilla, pitäisikö naama peittää maskilla, auttaisiko termarin tai jonkin anturin vaihto? 2005, 2,0t. Tulpat ja sytkä vaihdettiin kesällä, noin 8000 km sitten. Kaikille saabisteille hyvää joulua
9-5 wagon 2,0t 2004, nyt BP 230 hv/370Nm
Re: viilee 9-5
CE-valo syttyy ja lämpömittari tipahtaa ales jos kone käy tarpeeks pitkään liian viileänä. Näin teki myös mulla ja termarin vaihdolla korjaantui.
Nyt: korealainen...
Ex-Bååssit: 9-5 Aero AT sedan -00 BioPower, 9000CSE 2.0t -95 RE85, 9-5 Aero AT sedan -01 BioPower, 9000CDE 2.0t -96 RE85, 9000CS 2.0t -97, 232.7kW / 430.2Nm, 900i8 -88 AT
Ex-Bååssit: 9-5 Aero AT sedan -00 BioPower, 9000CSE 2.0t -95 RE85, 9-5 Aero AT sedan -01 BioPower, 9000CDE 2.0t -96 RE85, 9000CS 2.0t -97, 232.7kW / 430.2Nm, 900i8 -88 AT
Re: viilee 9-5
joo, ihan selvästi termarin vaihto auttoi, nyt mittari on melkein vaakasuorassa joten koko syksyn on käynyt kylmänä ja ollut janoinen. Reilu tunti siihen meni, tietenkin näytti ensiksi aika pahalta mutta kyllä sinne näppinsä sai, 2 kpl. 10 mm ja 2 kpl 13 mm pulttia Sen jälkeen nesteet sisälle ja annoin käydä ilman korkkia kunnes lämpeni (ilmat pois, en tiedä edes oliko hyödyllistä??) Hyvää loppuvuotta
9-5 wagon 2,0t 2004, nyt BP 230 hv/370Nm
Re: viilee 9-5
Samoin! Itellä oli vanha termari sepposen selällään.
Nyt: korealainen...
Ex-Bååssit: 9-5 Aero AT sedan -00 BioPower, 9000CSE 2.0t -95 RE85, 9-5 Aero AT sedan -01 BioPower, 9000CDE 2.0t -96 RE85, 9000CS 2.0t -97, 232.7kW / 430.2Nm, 900i8 -88 AT
Ex-Bååssit: 9-5 Aero AT sedan -00 BioPower, 9000CSE 2.0t -95 RE85, 9-5 Aero AT sedan -01 BioPower, 9000CDE 2.0t -96 RE85, 9000CS 2.0t -97, 232.7kW / 430.2Nm, 900i8 -88 AT
Re: viilee 9-5
Ilmanpoisto on välttämätöntä. Eli konetta käytetään niin kauan, että termari aukee. (Ylävesiletku kuumenee) Sen jälkeen nesteen lisäys paisariin. Ja vielä tarkistus vaikka seuraavana päivänä, kun kone on kylmä
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
# 2333
Re: viilee 9-5
joo ja taas kun kelit viileni pakkasen puolelle niin sama juttu, reilu vartti maantieajoa niin mittari tipahtaa pohjaan, on se ihme, ennen sitä teng nousi vaivoin johonkin 65. Voiks se taas olla termari (Motonetin) siitä on vajaa vuosi kuin viimeks vaihdoin, merkkiliikkeen termari on varalla hansikaslokerossa?? On kyllä muutenkin ollu aika viilee kone, jos johonkin pysäyttää vajaaks tunniks niin taas saa ajaa pitkään ennekun lämpö nousee?? Kaupunkiajossa nyt pysyy aika hyvin siinä 75 kieppeillä...
9-5 wagon 2,0t 2004, nyt BP 230 hv/370Nm
-
- "Viggen"
- Viestit: 587
- Liittynyt: Ma Marras 16, 2009 21:29
- Paikkakunta: Vantaa
Re: viilee 9-5
Termostaatteja ei kannata ostaa motonetistä. QH merkkistä roskaa myyvät jotka ovat jo uutena aivan paskoja. Termostaatti kannattaa ostaa merkkitiskiltä.404jocke kirjoitti:joo ja taas kun kelit viileni pakkasen puolelle niin sama juttu, reilu vartti maantieajoa niin mittari tipahtaa pohjaan, on se ihme, ennen sitä teng nousi vaivoin johonkin 65. Voiks se taas olla termari (Motonetin) siitä on vajaa vuosi kuin viimeks vaihdoin, merkkiliikkeen termari on varalla hansikaslokerossa?? On kyllä muutenkin ollu aika viilee kone, jos johonkin pysäyttää vajaaks tunniks niin taas saa ajaa pitkään ennekun lämpö nousee?? Kaupunkiajossa nyt pysyy aika hyvin siinä 75 kieppeillä...
Re: viilee 9-5
Onko itellä tarvetta vaihtaa termaria?
Pakkasta ulkona -13 ja lähdin täysin kylmällä autolla ajamaan noin 9km päähän. PErillä auto tuntui sisältä edelleen kylmältä. Sitten auto vähän aikaa (~5min) tyhjäkäynnillä. Takasi tullessa oli sama matka ja Teng oli aluksi jotain 73C. Pikku hiljaa nousi ja kotona oli jo 83. Pitäisikö olla ennemmin lähellä 90? Tair oli palatessa melkein koko ajan -9, jos sillä on jotain väliä.
Pakkasta ulkona -13 ja lähdin täysin kylmällä autolla ajamaan noin 9km päähän. PErillä auto tuntui sisältä edelleen kylmältä. Sitten auto vähän aikaa (~5min) tyhjäkäynnillä. Takasi tullessa oli sama matka ja Teng oli aluksi jotain 73C. Pikku hiljaa nousi ja kotona oli jo 83. Pitäisikö olla ennemmin lähellä 90? Tair oli palatessa melkein koko ajan -9, jos sillä on jotain väliä.
Ex: OG9-5 -07 Aero, OG9-3 -99, OG900 -86
Re: viilee 9-5
jos lämpömittari ei ole vaaka suorassa eli jää roikkumsan niin vaihtaa termari. Ite vaihdoin myös muutama päivä sitten ja ongelma loppu. Tippu myös kulutus 18l kaupunki ajosta reilusti.
motonet termari hinta 14.90 vs. marmori alkuperäinen 15e. eipä tarvinnu miettiä kumman ostan.
motonet termari hinta 14.90 vs. marmori alkuperäinen 15e. eipä tarvinnu miettiä kumman ostan.
#5223
Saab 9-5 wagon 2,0t vector -03 stage 1
Saab 9-5 wagon 2,0t vector -03 stage 1
Re: viilee 9-5
Mulla nousee ennen ensimmäistä avautumista n. 90 astetta, ja jää sit seilaamaan 84-87 välille. Ja kyseessä uusi orkkistermari.Poy kirjoitti:Onko itellä tarvetta vaihtaa termaria?
Pakkasta ulkona -13 ja lähdin täysin kylmällä autolla ajamaan noin 9km päähän. PErillä auto tuntui sisältä edelleen kylmältä.
Jos tosta pakkasesta lähtee kylmänä , nii ei auto kerkee kunnolla lämpeemään
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
# 2333
Re: viilee 9-5
Tossa ex femmassa ei silloin vielä ollut opensidiä kun jouduin termaria vaihtamaan. Kopin viileyteen riitti se, että lämpöviisari oli paksuuden verran alempana missä kuuluu, niin eipä kovemmilla pakkasilla enää tullut koppiin lämmintä samallatapaa kuin ennen. Originaalitermarin vaihdoin ja tulipa hyvä. Femman jäähdytysjärjestelmä on onneksi niin fiksusti tehty, että se ilmautuu itsestään. Ei ole kaikissa Saabeissakaan itsestäänselvyys näin kätevä systeemi.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: viilee 9-5
Joo tänään vaihdoin originaalitermarin paikoilleen ja vihdoinkin lämpö on siinä 85-90 asteessa, eli mittari ihan vaakasuorassa. Joten varoitus tarviketermareista on ihan paikallaan, kannattaa boikotoida.
9-5 wagon 2,0t 2004, nyt BP 230 hv/370Nm
Re: viilee 9-5
Itse ostin noin vuosi sitten merkkiliikkeestä termarin. Ongelmana silloin oli hieman "roikkuva" lämpömittari, moottorinlämmöt pyörivät noin 73 asteessa.
No, termarinvaihdolla tämä vaiva poistui. Mittari alkoi nousta vaakatasoon ja moottorinlämmöt nousivat sinne 86-89 asteen välimaastoon.
Nyt ollaan sitten taas samassa tilanteessa. Moottorinlämmöt pyörii välillä 73-77 astetta ja lämpömittari roikkuu! Ilmeisesti taas termarinvaihto edessä Että eipä se paljon puhuttu merkkiliikkeen alkuperäinen termostaatti taida olla yhtään sen kummoisempi. Saman olis kestäny tarvikemallikin
No, termarinvaihdolla tämä vaiva poistui. Mittari alkoi nousta vaakatasoon ja moottorinlämmöt nousivat sinne 86-89 asteen välimaastoon.
Nyt ollaan sitten taas samassa tilanteessa. Moottorinlämmöt pyörii välillä 73-77 astetta ja lämpömittari roikkuu! Ilmeisesti taas termarinvaihto edessä Että eipä se paljon puhuttu merkkiliikkeen alkuperäinen termostaatti taida olla yhtään sen kummoisempi. Saman olis kestäny tarvikemallikin
Saab 9-3 2.0t Sentronic Sport Sedan MY2006
Ford Mondeo 2.0 TDCi Wagon -08
Datsun 100A -75
#2362
Ford Mondeo 2.0 TDCi Wagon -08
Datsun 100A -75
#2362
Re: viilee 9-5
Eikös merkkiliike anna 2 vuoden takuun varaosille?toni1976 kirjoitti:Itse ostin noin vuosi sitten merkkiliikkeestä termarin. Ongelmana silloin oli hieman "roikkuva" lämpömittari, moottorinlämmöt pyörivät noin 73 asteessa.
-lyhennys-
Että eipä se paljon puhuttu merkkiliikkeen alkuperäinen termostaatti taida olla yhtään sen kummoisempi. Saman olis kestäny tarvikemallikin
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01