Käsijarruvaijeri
Re: Käsijarruvaijeri
Huomasin tuossa että, ei pidä käsijarru enää toisella puolella. Vähän aikaa sitten laitatin autoon uudet palat ja levyt. Levythän on nuo kaikkein pienimmät eli 278mm. Mitä olette mieltä kannattaisiko nuista satuloista vaihtaa molemmat? Ja mistähän nuita kannattaisi katsella? alkuperäisosana hinnat on 300 euron molemminpuolin. Voiko nuo tarvike satulat olla vielä heikompia
9-3 ss -03
Sotkamo
Sotkamo
Re: Käsijarruvaijeri
Samaa kunnostettua ATE:n tjsp paskaa ne tarvikkeetkin on, ota mahdollisimman halpa satula.
9-5 '02 (Lunastettu), 9-3 SS '03 (Ajossa), KTM 990 Adventure '06 matkamöhkö
Re: Vs: Käsijarruvaijeri
Mjooh. Nyt lakkas täälläkin toimimasta käsijarru, kuljettajan puolella. En jaksa käydä tuota tekohengittämään, vaan vaihdan suosiolla uuden jarrusatulan kun Motonetistä niitä saa edullisesti(89.90e+50e pantti).
Oisko jollain muistissa, että millaisilla pulteilla jarrusatula on kiinni? Tietäis vaan hommata jo valmiiksi sopivan hylsyn jos siellä jotain erikoisempaa on...
Sent from my GT-I9505 using Tapatalk
Oisko jollain muistissa, että millaisilla pulteilla jarrusatula on kiinni? Tietäis vaan hommata jo valmiiksi sopivan hylsyn jos siellä jotain erikoisempaa on...
Sent from my GT-I9505 using Tapatalk
1.8t 2005
Re: Käsijarruvaijeri
Se on joku torx-pultti, google väittää että E18 kooltaan. Raneilla lähtee myös sopivan tiukalla kuusikulmaisella hylsyllä auki, kokoa en muista mutta joku 13-17mm se taisi olla kun piti käyttää pitkää hylsyä. Sen sopii kokeilemaan paikalleen ilman että irroittaa edes rengasta.
Siellä on kauhean tiukat loctitet niissä pulteissa että voit joutua lämmittämään varsinkin tuon ranetuksen kanssa mikäli aiot aukaista pultit sorvaamatta niitä pilalle.
Siellä on kauhean tiukat loctitet niissä pulteissa että voit joutua lämmittämään varsinkin tuon ranetuksen kanssa mikäli aiot aukaista pultit sorvaamatta niitä pilalle.
9-5 '02 (Lunastettu), 9-3 SS '03 (Ajossa), KTM 990 Adventure '06 matkamöhkö
Re: Käsijarruvaijeri
Jees tuon E18 löysin itsekin, mutta aattelin vielä varmistella. Pitää kipasta tuollainen hylsy ja uus satula ens viikolla Motonetistä ja toivoa, että ne pultit aukee nätisti...
Sent from my iPad using Tapatalk
Sent from my iPad using Tapatalk
1.8t 2005
Re: Käsijarruvaijeri
Eilen käytettiin SC:stä takarenkaita irti muun remontin takia ja samalla katsottiin tuota käsijarrua. Hoksin tuossa taannoin että ei näytä ottavan kunnolla kiinni kuin vasemmalta, ja tänne jo kirjoittelinkin aiemmin että kun kahvaa vetää niin alussa on monta napsua aivan tyhjää ja lepsua. No, vasemmalla puolen vaijeri oli todella "löysällä" eli sai säätää keskikonsolissa olevasta säätöpultista varmaan useamman kymmenen kierrosta ennenkuin alkoi olla se WIS:n mainitsema 1mm vivun ja stopparin välissä. Tuolla lähti nätisti väljät pois kahvasta. Säädöt eivät kuitenkaan olleet tasaiset kummallakin puolen, eli nyt toisella puolen oli lähemmäs puoli senttiä tyhjää vivun ja stopparin välissä, eli käsijarru otti aika nätisti siltä puolen kiinni. Ruuvailin takaisin hieman, kunnes oikealla puolen oli reilun millin verran välystä. Oikealla puolen tuntui muutenkin hieman heikommin pyörivän rengas, liekö siis osittain jumissa tuo käsijarru... oli myös jarrulevy kulunut epätasaisesti. Osaako joku sanoa mikä neuvoksi tuohon että vaijerit ovat "eri mittaisia" eri puolilla? Vaijerit vaihtoon? Vai onko tämä nyt sitä jarrusatulan kerintämekanismin jumimista?
9³ SC 1.8t
Re: Käsijarruvaijeri
takajarrulevyt pitäisi vaihtaa. Jossakin ohjeessa sanottiin, että jarrusatulan pitimen irroittamiseksi pitää löysentää tukivarren kiinnitystä. Tänään katselin mestoja renkaanvaihdon yhteydessä ja en päässyt varmuuteen, että mahtuisko tuonne pitkä hylsy.Korruptio kirjoitti:Se on joku torx-pultti, google väittää että E18 kooltaan. Raneilla lähtee myös sopivan tiukalla kuusikulmaisella hylsyllä auki, kokoa en muista mutta joku 13-17mm se taisi olla kun piti käyttää pitkää hylsyä. Sen sopii kokeilemaan paikalleen ilman että irroittaa edes rengasta.
Siellä on kauhean tiukat loctitet niissä pulteissa että voit joutua lämmittämään varsinkin tuon ranetuksen kanssa mikäli aiot aukaista pultit sorvaamatta niitä pilalle.
irroitettaessahan se tietty selviää, mutta jos joku osaa suoralta kädeltä sanoa? Eli tarviiko takajarrulevyn vaihdossa avata tukivarren kiinnitystä?
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Joskus useampikin samaan aikaan.
Re: Käsijarruvaijeri
Ei tarvitse. Syksyllä vaihdoin etuvetoisen farkun jarrut ja alkuvuodesta tuon xwd:n.teesalama kirjoitti:Eli tarviiko takajarrulevyn vaihdossa avata tukivarren kiinnitystä?
Räikkäsarja saa tosin olla hyvin varustettu nivelillä ja jatkoilla, että pääsee kaikkiin pultteihin käsiksi. Ja osaavat olla sitten melko tiukassa.
-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1172
- Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 18:54
- Paikkakunta: Vieremä
Re: Käsijarruvaijeri
Paineilmavehkeet oiva apu myös jarrujen purkuun ja satulan kiinnityspultteja kannattaa lämmittää esim. kuumailmapuhaltimella ennen irtiottoa. Tarvii vähemmän punnertaa. Oli omassa ainakin punaisella ruuvilukitteella varmistettu pulttien kiinnipysyminen .
Viimeksi muokannut Tasapaino akseli, Su Huhti 06, 2014 21:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#2807#
EX Saabit 9000 2.0t-93 2.3T-97
Saab 9-3 1.8t SC-06
EX Saabit 9000 2.0t-93 2.3T-97
Saab 9-3 1.8t SC-06
Re: Käsijarruvaijeri
OK, kiitos "Tobbana"
täytyy sitten lämmitellä ensin niitä pultteja kunnolla, jos ovat kerran tiukassa.
täytyy sitten lämmitellä ensin niitä pultteja kunnolla, jos ovat kerran tiukassa.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Joskus useampikin samaan aikaan.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1172
- Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 18:54
- Paikkakunta: Vieremä
Re: Käsijarruvaijeri
Ei tarvitse lämmittää sen enempää,että lukite löysää.. Kuumailmapuhallin riittää lämmön tuottoon,ettei polta muuta ylimääräistä.
#2807#
EX Saabit 9000 2.0t-93 2.3T-97
Saab 9-3 1.8t SC-06
EX Saabit 9000 2.0t-93 2.3T-97
Saab 9-3 1.8t SC-06
Re: Käsijarruvaijeri
Mä meinasin mennä paistamaan tolla creme brulee-setillä..ehkä sitten tyydyn puhaltimeen.
katotaan miten käy.
katotaan miten käy.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Joskus useampikin samaan aikaan.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1172
- Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 18:54
- Paikkakunta: Vieremä
Re: Käsijarruvaijeri
creme brulee-setilläkään tuskin ihan älyttömyyksiä saa aikaan..
#2807#
EX Saabit 9000 2.0t-93 2.3T-97
Saab 9-3 1.8t SC-06
EX Saabit 9000 2.0t-93 2.3T-97
Saab 9-3 1.8t SC-06
Re: Käsijarruvaijeri
Kävin puhdetöinä tänään viime vuonna löytyneen kiinnijämähtäneen käsijarruvaijerin kuoren kimppuun. Tilanne oli edelleen sama - WD40, naputtelu, kääntely, etc eivät tuottaneet tulosta.
Järeämmät aseet käyttöön, eli tässäkin ketjussa ehdotettu B-marketin creme brulee-tohotin ja kylmäspray. Käsijarruvaijerin muovi- ja kumiosiin foliota lämpösuojiksi ja sitten vuorotellen tohottimella kuumaa vaijerinpidikkeeseen ja kylmäspraylla jäähdytystä vaijerinkuoren metalliosiin, materiaalien lämpöelämisen toivossa.
Riittävän monta toistoa + nitkuttelua ja naputtelua väliin - johan alkoi liitoskin lopulta antaa periksi ja vaijerinkuori irtosi jarrusatulan pesästä kevyesti naputtelemalla.
Oheinen kuva osoittaa, millainen ruostevaippa oli "hitsannut" osat toisiinsa:
Lämpösuojauksista huolimatta vaijerinkuoren muovivaippa otti hieman itseensä, mutta tämä oli helppo korjata pätkällä paksua liimakutistesukkaa.
Liitoskohtien siivous ruosteesta, kuparitahna väliin ja paketti kasaan - ei pitäisi enää jämähtää.
Järeämmät aseet käyttöön, eli tässäkin ketjussa ehdotettu B-marketin creme brulee-tohotin ja kylmäspray. Käsijarruvaijerin muovi- ja kumiosiin foliota lämpösuojiksi ja sitten vuorotellen tohottimella kuumaa vaijerinpidikkeeseen ja kylmäspraylla jäähdytystä vaijerinkuoren metalliosiin, materiaalien lämpöelämisen toivossa.
Riittävän monta toistoa + nitkuttelua ja naputtelua väliin - johan alkoi liitoskin lopulta antaa periksi ja vaijerinkuori irtosi jarrusatulan pesästä kevyesti naputtelemalla.
Oheinen kuva osoittaa, millainen ruostevaippa oli "hitsannut" osat toisiinsa:
Lämpösuojauksista huolimatta vaijerinkuoren muovivaippa otti hieman itseensä, mutta tämä oli helppo korjata pätkällä paksua liimakutistesukkaa.
Liitoskohtien siivous ruosteesta, kuparitahna väliin ja paketti kasaan - ei pitäisi enää jämähtää.
Saabiton Saabisti
Re: Käsijarruvaijeri
Terve,
olisiko jollain kuvamateriaalia siitä mikä näissä satuloissa jämähtää? Onko se tuo jousi kun katkee, saako niitä? Eikö jousen toisessa päässä oleva kara enää liiku ja saako sitä purettua / vaihdettua?
https://www.dropbox.com/s/cmtieq6t3lu17 ... a.jpg?dl=0
Tarkoituksena olisi ottaa takasatulat tuhanen palasiksi, samalla kun vaihdan takajouset.
Tuo mekanismi näyttää kovin samalta, kuin Hondissa, joissa käsijarru on toteutettu myös painamalla takasatulan mäntää tommosen vaijerimekanismin avulla. Sen satulan saa kyllä hyvin purettua ja kunnostettua.
olisiko jollain kuvamateriaalia siitä mikä näissä satuloissa jämähtää? Onko se tuo jousi kun katkee, saako niitä? Eikö jousen toisessa päässä oleva kara enää liiku ja saako sitä purettua / vaihdettua?
https://www.dropbox.com/s/cmtieq6t3lu17 ... a.jpg?dl=0
Tarkoituksena olisi ottaa takasatulat tuhanen palasiksi, samalla kun vaihdan takajouset.
Tuo mekanismi näyttää kovin samalta, kuin Hondissa, joissa käsijarru on toteutettu myös painamalla takasatulan mäntää tommosen vaijerimekanismin avulla. Sen satulan saa kyllä hyvin purettua ja kunnostettua.
EX: 9³SS BioPower