OG 9-5 ostamassa.

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
jussi74
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: Ma Touko 16, 2011 17:21

OG 9-5 ostamassa.

Viesti Kirjoittaja jussi74 »

Olen vaimolta salaa funtsinut autokanna päivitystä. Nykyisin käytössä saab 9000 cse 2,0t-94 ja sen tilalle olen katsellu 9-5 2,3t. Vuosimallin päättä lompakko, mikä olisi n.1998 tai jotain sinne päin.
Mitä kannattaisi katsoa em. automallissa? Olen lukenut jostain huohotuspäivityksistä ja kalliista puslaremonteista, mutta en oikein tiedä, missä vuosimalleissa kyseiset ongelmat ovat. Automaattia ei ole vielä ollut, mutta miten kestävä ja minkä automaatti 9-5:ssa on? Kaikki tieto on tervetullutta.
Örkinrumilus
"Viggen"
Viestit: 629
Liittynyt: La Helmi 25, 2012 20:43
Paikkakunta: Hämeenlinna / Lammicity

Re: OG 9-5 ostamassa.

Viesti Kirjoittaja Örkinrumilus »

jussi74 kirjoitti:Olen vaimolta salaa funtsinut autokanna päivitystä..
Kai oot samalla salannu myös foorumeilla olemisen, nimim. kokemusta on ;)

Ja sitten asiaan..

Huohotinongelmat on lähinnä 98-03, mutta kyllä uudemmissakin niitä ilmeisesti on tavattu.

Ei ne puslarempat niin kalliita oo verrattuna johonkin muuhun, esim. jakopääremppaan. Tuonikäisissä autoissa on muutenkin aika paljon kiinni yksilöstä että onko millaisella pidolla ollut ja onko millaista vaivaa odotettavissa. Mitä enemmän on osaa uusittu jo valmiiksi niin sitä vähemmän itse tarvitsee heti panostaa. Ja T7:aa saa uutena ylijäämänä tehtaalta ja foorumeilta löytyy avuliasta väkeä jotka hyvinkin sopuhintaista korvausta vastaan tekevät vaikka tuon koko moottorin vaihdon.

Itse jo reilu 2tkm :wink: 9-5:lla ajaneena voisin todeta että kyllä näihin rahaa saa menemään, mutta en kovin montaa muuta tämän ikäluokan autoa mieluummin omistaisi. Ainakin jos yhtään harrastusmielessä autoa pitää niin nämä on hyviä valintoja kunhan ei satu huonoa hiihtokenkää yksilön valinnan kanssa. Jos käyttöautoa haluat niin osta Toyota ^^.
9-5 aero wagon my04 Biopower
9000cs 2.3tA my95 Re85
99 1.7 1970 Kesäauto
Ex: 9-3ss Linear business my05
Lisäksi sukurasitteena: -07 9-5 pilot wagon, -05 9-3ss 1.8t.
#5436
Arto Soikkeli
"Ruisku"
Viestit: 101
Liittynyt: Ma Marras 04, 2013 15:02
Paikkakunta: Helsinki

Re: OG 9-5 ostamassa.

Viesti Kirjoittaja Arto Soikkeli »

Mulla on ollut 9-5 2.3t 2003 167tkm omistuksessa 8vk, josta se on ollut korjaamolla 7vk :D Pitkän korjauksen syy on enemmänkin liikkeessä, mutta alla listaa mitä on vaihdettu eri käänteiden jälkeen.

Jakopää kaikkineen, putsattu öljysihti + vaihdettu alakerran o-renkaat jne. apulaitehihna kaikkineen, kansiremppa *2, koska kansi ei ollut tiivis piti se vielä käyttää irti ja työstää. Kaikki alipaineletkut, huohotinpäivitys, takaiskuja, o-renkaita, sytkäkassu, bensapumppu ja immu on varalla jos vuotojen korjaus ei auta :D Tiivisteitä siis öljypohja, kansi, venakoppa, imusarja, pakosarja, turbo. Auton saan toivottavasti ensi viikolla :)

En oikein itsekkään uskonut, että kaikki foorumilla listatut tyyppiviat osuu 400km sisään autossa joka toimi täysin ensimmäiset ajamani pari sataa kilsaa :D. Autoa huollettu aina n.20tkm/1v välein merkkihuollossa ja länsiauton mukaan ensimmäisten 100tkm aikana ei ole porsinut mitään ja sen enempää en ole asiaa tutkinut. Mitä tulee aw:n automaattilodjuun niin näistä on kokemusta Volvopuolelta n.100tkm verran ja huollettuna toimii pitkään. Oman saabin laatikko on huollettu viimeksi juuri 150tkm huollossa ja en tiedã onko litkuja vaihdettu aiemmin, mutta hyvin tuo toimii tällä hetkellä. Volvo s40 t5 aisinin lodju toimi 260hp/390nm tehoilla 70tkm ilman ongelmia
9-5 Aero 2.3TA wagon -00
900 S 2.0T 16v 5d -91
#6283
duster
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: Ti Elo 30, 2011 20:20

Re: OG 9-5 ostamassa.

Viesti Kirjoittaja duster »

Itsekin olen nyt -98 mallin femmalla ajellut sen reilu 2tkm.
Kyllä nämä on hienoja ja hyviä autoja ajaa, kehtaan väittää näissä on pieneen hintaan nähden enemmän hyvää autoa kuin monessa muussa tapauksessa. Yksilöllistä tietty, millainen historia on ja millaisella pidolla on ollut. Voi olla paljonkin työmaata jos on huonolla pidolla ollut.
En voi kuin kehua autoa, vaikka vannoutunut Volvomies olenkin niin pakko se on myöntää että Saab on parempi ajettava tietyllä tapaa.
Vähän on kiusallisia vaan nämä autoon liittyvät runsaat ongelmat toki. Älä kerro vaimolle niistä, ei innostu asiasta kovin :lol:
Mutta kun laittaa nuo asiat järjestykseen niin sitten sen itse tietää että on kaikki kunnossa, varmasti on auto pitkäksi aikaa.
Itse olen nyt tehnyt huohotinpäivityksen, putsannut öljypohjan+imusihdin, kiristänyt ja liimannut hihnapyörän torxit. Öljypohjan irroituksen ohella pystyi toteamaan että jakopää oli hyvässä kunnossa joten siitä ei pidä murehtia, ja turbon akselissakaan ei ollut mihinkään suuntaan välystä. Eli pitäisi olla kaikki pahimmat jutut hoidettu.
Suht pienellä rahallisella sijoituksella sain helvetin kivan käyttöauton luultavasti pitkäksi aikaa!
jussi74
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: Ma Touko 16, 2011 17:21

Re: OG 9-5 ostamassa.

Viesti Kirjoittaja jussi74 »

Moro. Saabissa pysymisen puolesta puhuu aktiivinen foorumi ja asialliset vastaukset.
Meillä saabit ovat olleet noita vanhemman puolen 900 ja 9000 malleja, mitkä ovat pelanneet ilman suurempia murheita. Nyt lukemani kyllä vähän hirvittää. kun remontti listat ovat varsin pitkiä.
Olen hieman ulalla noista lyhenteistä, mutta onko T7 se huohotin päivitys?
duster
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: Ti Elo 30, 2011 20:20

Re: OG 9-5 ostamassa.

Viesti Kirjoittaja duster »

jussi74 kirjoitti:Moro. Saabissa pysymisen puolesta puhuu aktiivinen foorumi ja asialliset vastaukset.
Meillä saabit ovat olleet noita vanhemman puolen 900 ja 9000 malleja, mitkä ovat pelanneet ilman suurempia murheita. Nyt lukemani kyllä vähän hirvittää. kun remontti listat ovat varsin pitkiä.
Olen hieman ulalla noista lyhenteistä, mutta onko T7 se huohotin päivitys?
T7 taitaa olla näiden moottorien malli mitä näissä autoissa käytetään jos en nyt ihan hakoteillä ole. Ota haku auki huohotinpäivitys ja kohta olet hyvin paljon viisaampi :)
Arto Soikkeli
"Ruisku"
Viestit: 101
Liittynyt: Ma Marras 04, 2013 15:02
Paikkakunta: Helsinki

Re: OG 9-5 ostamassa.

Viesti Kirjoittaja Arto Soikkeli »

Aikaisemmasta vastauksesta jäi puuttumaan hehkutus. Nykynen Saabi on ylivomaisesti paras auto ajaa mitä olen omistanut, tai ainakin mukavin ja tähän elämäntilanteeseen paras auto. Autoja on ollut 11kpl viimeisen 13v aikana. Mielestäni ajettavuutta voi verrata samanikäiseen xc70 volvoon, mutta paremmilla penkeillä.

Itsellä valinta osui saabiin hintalaatusuhteen takia

E: jos olisin itse rempan maksumies voisin toki olla negatiivisempi :D
9-5 Aero 2.3TA wagon -00
900 S 2.0T 16v 5d -91
#6283
-pete
"Hirsch"
Viestit: 789
Liittynyt: Pe Touko 29, 2009 10:01
Paikkakunta: Siuntio

Re: OG 9-5 ostamassa.

Viesti Kirjoittaja -pete »

Sen verran väliin huutelen, että se T7 tarkoittaa moottorinohjausjärjestelmää, eli Trionicin versiota 7. Kyseisen kapistuksen etuihin kuuluu se, että foorumilta löytyy veijareita, jotka osaavat muokata sitä niin, että moottorista saadaan pirteämpi ja/tai että voit käyttää huoletta etanolia polttoaineena.

Kuten tuossa aiemmin on jo kerrottu, tuon ikäisissä autoissa kyse on jo enemmän yksilöistä. Tavallisimpia murheita on myös listattu.

Matka-ajossa femma on tosi mukava, mutta itse kyllä tykkään nurkkapyörittelyissä enemmän tuosta kolkista. Makuasioita, tosin.
9-3 SC 1.8t 2006
9-5 SC 2.3t Vector 2002 (vaimon)
Örkinrumilus
"Viggen"
Viestit: 629
Liittynyt: La Helmi 25, 2012 20:43
Paikkakunta: Hämeenlinna / Lammicity

Re: OG 9-5 ostamassa.

Viesti Kirjoittaja Örkinrumilus »

Matka-ajossa femma on tosi mukava, mutta itse kyllä tykkään nurkkapyörittelyissä enemmän tuosta kolkista. Makuasioita, tosin.
+1, kolkki on näpsäkämpi autona alle 40km/h nopeuksissa. Mutta se on myös enemmän Opel (haters gonna hate) ;)

Jos on tarkoitus että autossa istuu enemmän kuin kaksi henkilöä kerrallaan, niin ysikolmosen kanssa tulee nuha. Tai ainakaan minä (185cm) en mahtunut etupenkille jos muksu 1v istui istuimessaan takapenkillä. Femmassa on molemmilla väljät oltavat.
9-5 aero wagon my04 Biopower
9000cs 2.3tA my95 Re85
99 1.7 1970 Kesäauto
Ex: 9-3ss Linear business my05
Lisäksi sukurasitteena: -07 9-5 pilot wagon, -05 9-3ss 1.8t.
#5436
jussi74
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: Ma Touko 16, 2011 17:21

Re: OG 9-5 ostamassa.

Viesti Kirjoittaja jussi74 »

Tossa on id. mitä olen katsellut:6086243 nettiautossa. Yritin tihrustaa pannuhuoneen puolelle tuota huohotin päivitystä, mutta näin näyttäisi, ettei päivitystä ole, ellei ole suojamuovin alla. Jakohihnan vaihtoa mainostaa, mutta mielestäni ketjukone? Saattaa kyllä myyjä tarkoittaa kuitenkin samaa.
Örkinrumilus
"Viggen"
Viestit: 629
Liittynyt: La Helmi 25, 2012 20:43
Paikkakunta: Hämeenlinna / Lammicity

Re: OG 9-5 ostamassa.

Viesti Kirjoittaja Örkinrumilus »

Todennäköisesti myyjä tarkoittaa apulaitehihnaa, se noissa on huolto-ohjelmassa 120tkm välillä. Jossei vesipumppua oo vaihdettu samalla niin saataapi se porsia sitten kohtapuoliin. Itselle tehtiin juuri vastaava toimenpide hieman laajennettuna, eli vaihdettiin ilmastoinnin kompura, vesipumppu ja hihna kiristimineen. Samalla tietysti jäähdytinnesteet ja hihnapyörän torxit tarkistettiin. Osat maksoi 400e pcs:ltä, työhön oli arvioitu 4h, meni 6h.

Jakoketjua kun laitat foorumin hakuun niin löytyy juttua kivasti. Kylmänä kun lyö käyntiin niin rallattavan ketjun aika helposti erottaa kyllä.

Noilla kilsoilla alkaa myös, mikäli ei ole vielä vaihdettu, alkuperäinen ahdin todennäköisesti luovuttamaan. Tai ainakin monella on luovuttanut.
9-5 aero wagon my04 Biopower
9000cs 2.3tA my95 Re85
99 1.7 1970 Kesäauto
Ex: 9-3ss Linear business my05
Lisäksi sukurasitteena: -07 9-5 pilot wagon, -05 9-3ss 1.8t.
#5436
900Caasutin
"Turbo"
Viestit: 226
Liittynyt: Pe Elo 25, 2006 20:50
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: OG 9-5 ostamassa.

Viesti Kirjoittaja 900Caasutin »

jussi74 kirjoitti:Tossa on id. mitä olen katsellut:6086243 nettiautossa. Yritin tihrustaa pannuhuoneen puolelle tuota huohotin päivitystä, mutta näin näyttäisi, ettei päivitystä ole, ellei ole suojamuovin alla. Jakohihnan vaihtoa mainostaa, mutta mielestäni ketjukone? Saattaa kyllä myyjä tarkoittaa kuitenkin samaa.
Voihan olla, että on tehty jakoketjuremppa? Parhaiten kuulee varmaankin moottorin käyntiäänestä....
#3142
9-3 SC TTid A -08 ja Nissan Leaf 40 kWh 2020
Henkka poika
"Viggen"
Viestit: 597
Liittynyt: Ke Heinä 13, 2011 22:51
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: OG 9-5 ostamassa.

Viesti Kirjoittaja Henkka poika »

Nyt 33th toukokuusta ajelleena, ainakin tuo miun femma toiminut oikein mukavasti. Mittarissa on 330th. Tyyppiviat oli korjannut ed. om. 11 vuoden omistuksen aikana. Mulla on mennyt ex huohotin letku, linnunluu keulaan ja akku. Varmaan tärkeintä on auton huolthistoria ja yleinen huolehtiminen. Femmasta saa aivan juhlavan kyydin halvalla.
Ex: Saab 96-74 eka. Monta saabia. . Pojan 900i 2d -84. Omat, Musta 9-5 2.3 isoT A5 2007. Saab 9-3 1.8t biopower 2009. 9-5 aero sportcompi aut 2000 #5420
KVikstedt
"Tuplakaasari"
Viestit: 96
Liittynyt: To Syys 30, 2004 19:49
Paikkakunta: Hyvinkää
Viesti:

Re: OG 9-5 ostamassa.

Viesti Kirjoittaja KVikstedt »

Moro,

Aamun lehti kertoo että Laakkosella Hyvinkään liikkeessä MY06, 9-5 Aero, 127Mm ajettuna 14 450€ - en ole koeajanut mutta kannattanee käydä katsomassa ja juttelemassa, hyvä väri vaalean sininen :).
#5943, Hyvinkää
SAAB kokemuksia 28 vuotta, 351 Mm
nyt yritetään mennä Audi:lla
900Caasutin
"Turbo"
Viestit: 226
Liittynyt: Pe Elo 25, 2006 20:50
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: OG 9-5 ostamassa.

Viesti Kirjoittaja 900Caasutin »

Örkinrumilus kirjoitti: Noilla kilsoilla alkaa myös, mikäli ei ole vielä vaihdettu, alkuperäinen ahdin todennäköisesti luovuttamaan. Tai ainakin monella on luovuttanut.
Hep! Itse ostin 1998 mallisen 2.3t:n n. 247 000 km ajettuna ja nyt kilsoilla 250 700 Garretti tuli tiensä päähän. Bensapumppu vaihdettiin Henko -merkkiseen kun se piti kovaa surinaa, eli ei vielä ehtinyt porsia.

Takaluukun johtosarja osittain poikki, korjattu, takaoven lukko oli rikki, vaihdettu, keskuslukituksen kytkinpaneeli vaihdettu, huohotinpäivitys tehty.

Tästä huolimatta olen sitä mieltä, että hintaisekseen hyvä.
#3142
9-3 SC TTid A -08 ja Nissan Leaf 40 kWh 2020
Vastaa Viestiin