Mikä on vesiruiskujärjestelmän perusidea?

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Eikös se Saabin oma systeemi jostain 80-luvun alusta ollut nimenomaan turbon eteen suihkuttava. Plussaa on se, että erillistä pumppua ei tarvita, vaan säiliön voi paineistaa ahtopaineella. IC:n kanssa ei kannata käyttää, taikka cooleri on pian vettä puolillaan ja joutuu siitä loiskeina männän päälle :)

Oikein käytettynä vesi/metanoliruisku on hyvä juttu, eikä mikään coolerin viilennys kuitenkaan tarjoa samoja etuja.
TurboJanne
"Aero"
Viestit: 465
Liittynyt: Su Helmi 22, 2004 01:50
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja TurboJanne »

Kompuran imupuolelta ruiskuttavat systeemit aiheuttavat paljon vähemmän riskejä, jos käytetään kunnollista suutinta, joka hajottaa ruiskun sumumaiseksi - pienemmät pisarat, pienempi massa per siipiin osuva hiukkanen. Jos käyttää jotain "piltema suihkupullo" suutinta, niin ihan eri juttu. Ja kyllähän ne Saabillakin homman toiminnan varmaan testasi melko hyvin ennenkuin laittoivat myyntiin ympäri maailmaa...
tema
"Hirsch"
Viestit: 824
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 19:11
Paikkakunta: Turku/Vaasa

Viesti Kirjoittaja tema »

Tossa tulikin jo kommenttia, että cooleriin kertyis vettä jos pruutta ennen turboa. Koska välijäähy tulee jatkossakin toki olemaan niin taitaa olla ainut vaihtoehto laittaa painepuolelle.

Lähinnä toi pumppu muodostuu ongelmaksi hintansa vuoksi.
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3132
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Taisin johonkin jo laittaakkin asiasta mutta laitan vielä tuon pumpun voi myös "tehdä" ihan ajovalo pesurin pumpusta (siis paine mallisista) niissä kun painetta tulee n.5bar. Ei ole pahankaan hintainen jos sattuu uudehkon purkuauton löytämään.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Toinen ja kestävämpi vaihtoehto on vastaava jatkuvaan käyttöön tehty pumppu. Niitä myydään esim venetarvikeliikkeissä bensan ja naftan siirtopumpuiksi sekä vesipumpuksi käyttövesi- ja jäähdytyssysteemeihin. Biltemastakin sellaisen saa, itse käytin menestyksekkäästi Bilteman pumppua, mutta jotkut saanevat siitä hengenahdistusta ja tavitsevat välttämättä samanlaisen kalliimman :D

Lampunpesimen pumpuista Cherryn pumppu on melko jytevä peli, eikä varmasti maksa romarilla montaa euroa ja ei ole vaikea löytää.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1857
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja mikan »

Jussi kirjoitti:Toinen ja kestävämpi vaihtoehto on vastaava jatkuvaan käyttöön tehty pumppu. Niitä myydään esim venetarvikeliikkeissä bensan ja naftan siirtopumpuiksi sekä vesipumpuksi käyttövesi- ja jäähdytyssysteemeihin. Biltemastakin sellaisen saa, itse käytin menestyksekkäästi Bilteman pumppua, mutta jotkut saanevat siitä hengenahdistusta ja tavitsevat välttämättä samanlaisen kalliimman :D

Lampunpesimen pumpuista Cherryn pumppu on melko jytevä peli, eikä varmasti maksa romarilla montaa euroa ja ei ole vaikea löytää.
Mikä Bilteman tuotekoodi? Kuinka monen barin paineen se pumppu tekee?
Itse ostin Motonetista lampunpesurin pumpun ja se oli vielä jossain kehuttu Boschin malli. Pyh, tuliko sillä edes kunnolla kahta baria. :(

t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
mcfeast
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: La Syys 13, 2003 22:08
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja mcfeast »

Jussi kirjoitti:Toinen ja kestävämpi vaihtoehto on vastaava jatkuvaan käyttöön tehty pumppu. Niitä myydään esim venetarvikeliikkeissä bensan ja naftan siirtopumpuiksi sekä vesipumpuksi käyttövesi- ja jäähdytyssysteemeihin. Biltemastakin sellaisen saa, itse käytin menestyksekkäästi Bilteman pumppua, mutta jotkut saanevat siitä hengenahdistusta ja tavitsevat välttämättä samanlaisen kalliimman
Missään en ole nähnyt >5 bar tuottavaa pumppua Suomessa alle satasella, nuo bilteman yms. pumput tuottavat jotain 1b luokkaa paineita (kunnes toisin todistetaan). Nämä motonetin listalla olevat mystiset painepesurinpumput ovat kyllä kiinnostavia, joku voisi ostaa ja mitata? :)

Painepesurinpumppu 12V 12-1225 22.50 ???
Painepesurin pumppu 12V 12-1226 22.50 ???
Painepesurinpumppu 12V VAG 97- 12-1398 36.50 ???
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

mcfeast kirjoitti:Missään en ole nähnyt >5 bar tuottavaa pumppua Suomessa alle satasella, nuo bilteman yms. pumput tuottavat jotain 1b luokkaa paineita (kunnes toisin todistetaan).
Jos tuo 5 bar on jostain syystä kynnyskysymys niin vaikeaksi menee.

Oikeasti kynnyskysymys on virtaus/paine-ero/suutin kombinaatio. Tarkoitus on on saada aikaiseksi vesisumu, ei varsinaisia pisaroita. Mitä pienempi pisarakoko samalla veden tilavuusvirralla, sitä paremmin vesiruisku hoitaa hommansa. Kuinka paljon painetta pumpulla tarvitaan mahdollisimman pienen pisarakoon saavuttamiseksi taas riippuu suuttimesta ja ahtopaineesta.

Nimellisjännitteellä ja virralla esim Bilteman molemmat messinkipesäiset pumput pystyvät antamaan hieman yli 3 bar paineen nimellisvirtauksella. Yhden barin ahtopaineella tuosta jää pari baria paine-eroksi suuttimen yli... siitä haarukoidaan mahdollisimman pienen pisarakoon antava suutin tuolla paineella ja halutulla virtauksella.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
mcfeast
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: La Syys 13, 2003 22:08
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja mcfeast »

Jussi kirjoitti:Jos tuo 5 bar on jostain syystä kynnyskysymys niin vaikeaksi menee.

Oikeasti kynnyskysymys on virtaus/paine-ero/suutin kombinaatio. Tarkoitus on on saada aikaiseksi vesisumu, ei varsinaisia pisaroita.
Olen käsittänyt, ettei alle viiden baarin saa sopivan hienoa sumua. Mistäs puljusta mahtaisi saada pikkupaineilla hienoa sumua antavia suuttimia?
Tama
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Ti Marras 09, 2004 16:06

Viesti Kirjoittaja Tama »

Ja minkä kokoista suutinta olette käyttäneet? Sen koon arvionti minulle se lienee vaikein paikka.. Tosin se ei lienee kovin tarkka siitä ole, kuhan ei ämpärikaupalla sitä vettä sinne työnnä..
Sitä saa mitä tilaa, kun tekee itse..
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1857
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja mikan »

Tama kirjoitti:Ja minkä kokoista suutinta olette käyttäneet? Sen koon arvionti minulle se lienee vaikein paikka.. Tosin se ei lienee kovin tarkka siitä ole, kuhan ei ämpärikaupalla sitä vettä sinne työnnä..
Kunpa voisi käyttää ruiskun suutinta ja pumppua. Tällöin homma kannattaisi
tehdä niin että vesimetanolisuutin on samankokoinen kuin bensasuutin ja
sitä auotaan myös samaan tahtiin. Näin veden määrä olisi 25% bensan määrästä.
Jostain jäänyt mieleen sellainen peruslähtöarvo kuin 300 ml/min.

t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

mcfeast kirjoitti:Olen käsittänyt, ettei alle viiden baarin saa sopivan hienoa sumua. Mistäs puljusta mahtaisi saada pikkupaineilla hienoa sumua antavia suuttimia?
Ei taida oikein olla muuta vaihtoehtoa kuin öljypolttimen suuttimet ja niitä saa rautakaupoista.

Ilmankostutus- ja pölynsidontasuuttimet kävisivät myös, mutta saatavuus on huonompi ja hinta pomppaa ylös.

Noiden pumppujen kanssa touhutessa kannattaa muistaa että ne ovat syrjäytyspumppuja, eli pumppu ähkyää painetta niin kauan kunnes joku paikka pettää (sulake, siipipyörä, pesä, moottori palaa). Eli jos suutin on kovin pieni verrattuna pumpun nimellispaineeseen ja tuottoon niin kannattaa laittaa kuristin (esim 1/8" pneumatiikka neulaventtiili) pumpun rinnalle ja palauttaa sen läpi osa tuotosta pumpun imupuolella. Tuota kuristinta ruuvailemalla voi sitten samalla katsoa paineen vaikutusta sumun laatuun ja määrään.

Painetta saa pienellä moottorin ylikuormituksella todennäköisesti ihan riittävästi.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1857
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja mikan »

Jussi kirjoitti:
mcfeast kirjoitti:Olen käsittänyt, ettei alle viiden baarin saa sopivan hienoa sumua. Mistäs puljusta mahtaisi saada pikkupaineilla hienoa sumua antavia suuttimia?
Ei taida oikein olla muuta vaihtoehtoa kuin öljypolttimen suuttimet ja niitä saa rautakaupoista.

Ilmankostutus- ja pölynsidontasuuttimet kävisivät myös, mutta saatavuus on huonompi ja hinta pomppaa ylös.
Maataloudessa käytettävät torjunta-ainesuuttimet käy kuulemma myös. Itsellä ei ole niistä tosin mitään kokemusta, eli saatavuus ja hinta?

Lisäksi tietysti voi kokeilla kaasarin suuttimia. Niitä ainakin saa sitten vaikka mitä kokoa ja sumun pitäisi olla riittävän hienoa.

t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

mikan kirjoitti:Maataloudessa käytettävät torjunta-ainesuuttimet käy kuulemma myös. Itsellä ei ole niistä tosin mitään kokemusta, eli saatavuus ja hinta? t. Mika
Näin on....
Täälä se jo on koottuna koko systeemi....

http://www.netma.fi/jouko/saab/performance.html
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3132
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

mcfeast kirjoitti:
Jussi kirjoitti:Jos tuo 5 bar on jostain syystä kynnyskysymys niin vaikeaksi menee.

Oikeasti kynnyskysymys on virtaus/paine-ero/suutin kombinaatio. Tarkoitus on on saada aikaiseksi vesisumu, ei varsinaisia pisaroita.
Olen käsittänyt, ettei alle viiden baarin saa sopivan hienoa sumua. Mistäs puljusta mahtaisi saada pikkupaineilla hienoa sumua antavia suuttimia?
No kyllähän sitä auton suutinkin pärjää 2.5bar ja ihan hyvin pelaa. Noita vaparin suuttimia olen testannut 0.8 bar paineellakin ja vieläkin näyttää kohtuulliselta sumu.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Vastaa Viestiin