Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Saabin konseptit ja tulevaisuuden suuntaukset.
Vastaa Viestiin
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja AZP »

Teme100 kirjoitti:Ei tuossa artikkelissä kylläkään sanota, että GM ei investoinut Saabiin yhtään mitään, vaan ettei uusien mallien suunnitteluun oltu investoitu Forsterin haluamalla tavalla.
TTELAn jutun otsikossa kyllä sanotaan Forsterin todenneen, että GM ei ollut investoinut Saabin tuotteisiin kahteentoista vuoteen. Ja itse ainakin käsitän kommentin tarkoittamaan 12 vuotta ennen Forsterin tuloa Saabille vuonna 2005.
Teme100 kirjoitti:Jos GM ei olisi investoinut latin latia viimeisen 12 vuoden aikana, niin miten tappiollinen tehdas sitten loi 3(9-3, 9-4x, ng9-5) uutta mallia ja uudisti tuotantotehdastaan tänä aikana?
Samaa mieltä, tosin sen 12 vuoden investoimattomuuden aikana kehitettiin täysin uusina malleina NG9-3 ja OG9-5. Jotain siis on oikeasti investoitu, eli Forster liioittelee "hieman".

Omaan ymmärrykseen ei oikein ole mahtunut että mitä GM:llä oikein odotettiin Saabista. Oliko emon tarkoitus puristaa ruotsalaiset ensin voitolle ja vasta sitten antaa lapsillensa taskurahoja uusien mallien kehittämiseen? Kahdella henkilöautomallilla premiummerkin ylläpitäminen ei oikein ole mahdollista, mutta GM:llä ei oikein tunnuttu ymmärtävän sitä. Samaan aikaan vuosituhannen vaihteessa Volvolla oli mallistossaan kolme henkilöautoa (S/V40, S60/V70 ja S80) joista V70:stä oli olemassa jo maasturimalli ja tulossa oli iso maasturi. Bemarilla suunilleen saman kokoinen mallisto, mitä nyt urheilupuolelta löytyi Z3 normaalien mallien päälle. Saabin olisi pitänyt saada laajempi mallisto heti, ja se olisi vaatinut investointeja. Siis enemmän investointeja, kuin mitä GM:ltä tuli vain vanhentuneiden tonnarin ja OG9-3:n uusimiseen. Varsinkin kun edes sitä NG9-3:a ei saatu täyteen mallistoon (SportCombi) ennen kuin kolme vuotta sedanin esittelyn jälkeen.

Kuten Forster toteaa, investoinnit kyllä saatiin jossain määrin käyntiin hänen tultua taloon, mutta se oli liian myöhäistä. Myöhäistä pääasiassa siksi, että GM:lle jäi luu omaan käteen ihan kaikessa muussakin toiminnassa kuin Saabin kanssa, ja yhtiö ajautui konkurssiin. Ei siinä Saabiin enää mitään investoida kun koko konserni on kuppi nurin.

Jos ostetaan pieni, tappiollinen, liian pientä mallistoa myyvä autovalmistaja, ja halutaan tehdä siitä maailmalla premiummerkki, pitää firmaan laittaa rahaa ja paljon. Tämän nyt ymmärtää perusmerkonomikin, mutta ilmeisesti niitä ei ollut GM:n johdossa 20 vuotta sitten, kun Saab päätyi kokonaan GM:lle?

GM:n lähihistoria on täynnä sellaista liikkeenjohdon mokailua, että siitä voisi varmaan kirjoittaa oppikirjasarjan.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Teme100
"Viggen"
Viestit: 681
Liittynyt: Pe Maalis 10, 2006 14:17

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja Teme100 »

juhokare kirjoitti:Teme taitaa olla eri merkin harrastaja. Liekkö vähän besserivisseri tämä Teme.
Kiitos. Tämänkaltainen palaute kannustaa minua jatkamaan kirjoitteluani myös tulevaisuudessa.
Teme100
"Viggen"
Viestit: 681
Liittynyt: Pe Maalis 10, 2006 14:17

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja Teme100 »

AZP kirjoitti:
Teme100 kirjoitti:Ei... clip ... oppikirjasarjan.
Aivan.

Forsterin syyttely kuulostaa yhtä vakuuttavalle kuin kapteenin, joka komentosillalla ollessaan pamauttaa paatin karille ja syyttää siitä varustamoa.
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3856
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Teme100 kirjoitti:
juhokare kirjoitti:Teme taitaa olla eri merkin harrastaja. Liekkö vähän besserivisseri tämä Teme.
Kiitos. Tämänkaltainen palaute kannustaa minua jatkamaan kirjoitteluani myös tulevaisuudessa.
Ole hyvä. Ja ne kirjoittelut voidaan jättää omaan kategoriaansa.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
wla
Matalapaineturbo
Viestit: 177
Liittynyt: Su Syys 30, 2007 21:34
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja wla »

Teme100 kirjoitti:
juhokare kirjoitti:Teme taitaa olla eri merkin harrastaja. Liekkö vähän besserivisseri tämä Teme.
Kiitos. Tämänkaltainen palaute kannustaa minua jatkamaan kirjoitteluani myös tulevaisuudessa.
Jatka vaan,on hyvä että jollain on jalat maassa.

Automerkin ja tehtaan on vakuutettava uuden auton ostajat,liiketoiminnassa ei auta vaikka kuinka vakuuttaisi 15 vuotta vanhalla Saabilla ajavan nettikirjoittelijan Suomesta.

Onko Nevs ollut vakuuttava? Ostavan massan mielestä? Median mielestä? Kiinalaisten rahoittajien mielestä? Kenenkään mielestä?
Aina joku Saabbi...
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja ristos »

Samaa mieltä wla:n kanssa!

Eipä ole toistaiseksi vakuuttanut! Täytyy vain odotella ja nautiskella näistä " vanhoista Saabeista ".
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3856
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Myynti ei ole tosiaan lähtenyt kovinkaan rivakkaan käyntiin, mutta en tiedä mitä ovat sitten suunnitelleet myynnin aikataulusta.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja core2 »

juhokare kirjoitti:Myynti ei ole tosiaan lähtenyt kovinkaan rivakkaan käyntiin, mutta en tiedä mitä ovat sitten suunnitelleet myynnin aikataulusta.
On joku huhu liikkeellä saabin leirissä jotta keväällä alkaisi neuvottelut jälleenmyyjä järjestöjen kanssa ekaks kotimaassa ja siitä eteenpäin sit myöhemmin.
Huom! tämä on vain huhua saabin jengiltä.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
ristoj
"Turbo"
Viestit: 299
Liittynyt: Pe Helmi 23, 2007 21:08
Paikkakunta: Kuopio

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja ristoj »

Kuinkas tammikuu tehtaalla meni ? Hyvähänse olisi jos saisuvat jälleenmyyntiverkoston kuntoon, mutta siinä tulee olemaan kova työ.
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3092
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja viggen »

Koeajot on ainakin saatu käyntiin.

http://ttela.se/bild/tv#aHsa3KhRMB7rjMNTarX6tg
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
patu
"Hölösuu"
Viestit: 1331
Liittynyt: La Tammi 21, 2006 10:33
Paikkakunta: Lohja

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja patu »

Kojelauta näyttää olevan ng93 sekoitus..
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja core2 »

Eilen saabin verstaalla Oriolla käydessäni sain epävarmaa tietoa valmistus määristä tammikuun loppuun mennessä, olisi siis valmistunut kaikenkaikkiaan 87 saabia eli 56 kpl. tammikuussa 31 joulukuussa. Se tuntuu kyllä loogiselta koska NEVS sanoo valmistavansa noin 2 autoa päivässä.
Tätä tietoa eivät pojat osanneet sanoa oikeaksi he olivat näin kuitenkin kuulleet saabin sisäistä tietoa.

Ehkä viggen trollista löytää tarkempaa tietoa? kun on siellä paikalla.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja AZP »

NEVS lehdistötiedote kirjoitti:To ensure our high quality and the supply chain functions, the production rate will be very modest, about ten cars a week initially, and then gradually the pace will be increased to meet customers’ demand.
core2 kirjoitti:56 kpl tammikuussa
Jos tieto pitää paikkaansa, NEVS on tammikuussa ylittänyt pari kuukautta sitten ilmoittamansa tuotantotavoitteen. Tiedä sitten onko valmistus tapahtunut kysynnän mukaan.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja core2 »

Joo sitä eivät Oriolla osanneet kertoa mikä on totuus, mutta sen tiesivät jotta tällä hetkellä tuotantovauhti olisi noin 2 autoa päivää kohden.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Saabistelija
Matalapaineturbo
Viestit: 159
Liittynyt: Su Joulu 01, 2013 14:01

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja Saabistelija »

Voi kutsua "pajaksi" joka valmistaa 2 auto per. päivä varaosista.
Ei riitä vielä 1000 auton tilaukseen tänä vuonna, jos ne saadaan myytyä.
Vähän samanlaista menoa kun jo vuosikausia... en tiedä?
Viimeksi muokannut Saabistelija, To Helmi 06, 2014 15:39. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Paikat Turboo!
Vastaa Viestiin