Aloittelia kysyy.
Aloittelia kysyy.
Tässä virtuaalivirittelyn vaiheessa ajattelin kysyä neuvoa viisaammilta ja kokeneemmilta.
Tarkoituksemme olisi rakentaa varttimailille harrastelu kilpuri, joka olisi takavetoinen tremecin T-5 vaihdelaatikolla ja saabin 2.0t (150hv) varustettu.
-Tavoite olisi 400hv, +500nm ja mahdollisimman helposti hallittava kone.
-Mitä koneeseen pitää tehdä että olisi luotettava ja kestävä.
-minkälaisilla resepteillä lähtisitte tuteuttamaan.
-Jos joku on aikaisemmin toteuttanut vastaavanlaisen virityksen niin teho/vääntökäyrät kiinnostaisi.
-Tämä paketti olisi tarkoitus vääntää caterhamin sisään.
Kiitos.
Tarkoituksemme olisi rakentaa varttimailille harrastelu kilpuri, joka olisi takavetoinen tremecin T-5 vaihdelaatikolla ja saabin 2.0t (150hv) varustettu.
-Tavoite olisi 400hv, +500nm ja mahdollisimman helposti hallittava kone.
-Mitä koneeseen pitää tehdä että olisi luotettava ja kestävä.
-minkälaisilla resepteillä lähtisitte tuteuttamaan.
-Jos joku on aikaisemmin toteuttanut vastaavanlaisen virityksen niin teho/vääntökäyrät kiinnostaisi.
-Tämä paketti olisi tarkoitus vääntää caterhamin sisään.
Kiitos.
-
- "Viggen"
- Viestit: 587
- Liittynyt: Ma Marras 16, 2009 21:29
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Aloittelia kysyy.
T5 männät ja veivit vaan ja tietysti koko moottorin läpikäyminen. Siihen sitten riittävän iso ahdin esim discopottu ja E85:lla tietty.
Re: Aloittelia kysyy.
Kerroppas ensin että mitä kone saa maksaa ja mikä on käytettävä moottorin tehoalue. ahtimeksi radalle evomitsun tekele on hyvävälinta
Re: Aloittelia kysyy.
Ja jos kone on jo olemassa, niin mistä se on peräisin? Suurimpana erona tietty, että onko se B204e (Trionic 5.5, 9000 94->, NG900 (oliko edes saatavana LPT:nä?) 94->, 9-3 98-~00 (saikos tätäkään lastenturbona?)) vai B205e (Trionic 7, OG9-3 ~01-03, OG9-5).
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Aloittelia kysyy.
Tekniikkaan olen ajatellut 5000-6000€ sisältäen vaihdelaatikon ja moottorin yms.....(taitaa mennä enemmän)jani kirjoitti:Kerroppas ensin että mitä kone saa maksaa ja mikä on käytettävä moottorin tehoalue. ahtimeksi radalle evomitsun tekele on hyvävälinta
Tässä budjettia lasken ettei tule yllätyksiä.
3000-6500rmp?????..... ei ole kokemuksia saabin koneista.
-
- "Viggen"
- Viestit: 587
- Liittynyt: Ma Marras 16, 2009 21:29
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Aloittelia kysyy.
Aika sama mikä turbo löytyy kun ei mikään saabin käyttämä turbo riitä 400hv:hen. Mielellään kuitenkin jos löytyis niin valmis T5 motti niin ei tarvi kankia ja mäntiä ostella.aero kirjoitti:Ja jos kone on jo olemassa, niin mistä se on peräisin? Suurimpana erona tietty, että onko se B204e (Trionic 5.5, 9000 94->, NG900 (oliko edes saatavana LPT:nä?) 94->, 9-3 98-~00 (saikos tätäkään lastenturbona?)) vai B205e (Trionic 7, OG9-3 ~01-03, OG9-5).
Re: Aloittelia kysyy.
Joo, niin joutuu. Yritin kuitenkin aloittajalle selventää, mistä autoista ~150hv 2.0t voi olla peräisin ja siinä samalla mietin, onko noita kahta autoa saanut lastenturbona eli n. 150hv 2.0t:nä, eli voiko ko. mylly olla niistä peräisin. Jos kerran on jo tiedossa, että tekniikka on alunperin 150hv, on todennäköisesti itse tekniikka jo ostettu tai ainakin kiikarissa joku tietty yksilö. Noilla kahdella moottoriversiolla kuitenkin on hitusen eroa sekä pulttaamisessa kiinni johonkin muuhun autoon että sen 400hv tavoittelussa, joten tietävien ihmisten on helpompi neuvoa kummasta lähdetään.
Jaa niin, B207E (Trionic 8, NG9-3 2003-> 1.8t) on myös 2.0 ja taitaa olla siitä 150hv tienoosta, eli teoriassa voisi olla sellainenkin aloittajan kiikarissa...
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Aloittelia kysyy.
Konetta ei ole tiedossa vielä......aero kirjoitti:
Joo, niin joutuu. Yritin kuitenkin aloittajalle selventää, mistä autoista ~150hv 2.0t voi olla peräisin ja siinä samalla mietin, onko noita kahta autoa saanut lastenturbona eli n. 150hv 2.0t:nä, eli voiko ko. mylly olla niistä peräisin. Jos kerran on jo tiedossa, että tekniikka on alunperin 150hv, on todennäköisesti itse tekniikka jo ostettu tai ainakin kiikarissa joku tietty yksilö. Noilla kahdella moottoriversiolla kuitenkin on hitusen eroa sekä pulttaamisessa kiinni johonkin muuhun autoon että sen 400hv tavoittelussa, joten tietävien ihmisten on helpompi neuvoa kummasta lähdetään.
Jaa niin, B207E (Trionic 8, NG9-3 2003-> 1.8t) on myös 2.0 ja taitaa olla siitä 150hv tienoosta, eli teoriassa voisi olla sellainenkin aloittajan kiikarissa...
Koneen pitää olla lähtökodaltaan ahdettu mutta mahdollisimman laiska, jotta katsastusmies ei suuttuisi....
Re: Aloittelia kysyy.
Ah, no sitten lähtökohta on vielä vapaa. Kuten Markkanenn kirjoitti, suuntaa silmät T5 -pataan (katso mallia ed. listasta), niin virallinen teholukema on jossain 150-154hp tienoossa ja virityspolku suhteellisen helppo. Jälkimmäiseen löytyy vinkkiä 9000, NG900 ja alkupään OG9-3 -projekteista ja osioista etsimällä, viritysasioita on puitu aikain saatossa aika paljon.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Aloittelia kysyy.
B204e kone on ollut mielenpäällä , kuulema hyvä saatavuus ja kestävä lähtökohta.aero kirjoitti:
Joo, niin joutuu. Yritin kuitenkin aloittajalle selventää, mistä autoista ~150hv 2.0t voi olla peräisin ja siinä samalla mietin, onko noita kahta autoa saanut lastenturbona eli n. 150hv 2.0t:nä, eli voiko ko. mylly olla niistä peräisin. Jos kerran on jo tiedossa, että tekniikka on alunperin 150hv, on todennäköisesti itse tekniikka jo ostettu tai ainakin kiikarissa joku tietty yksilö. Noilla kahdella moottoriversiolla kuitenkin on hitusen eroa sekä pulttaamisessa kiinni johonkin muuhun autoon että sen 400hv tavoittelussa, joten tietävien ihmisten on helpompi neuvoa kummasta lähdetään.
Jaa niin, B207E (Trionic 8, NG9-3 2003-> 1.8t) on myös 2.0 ja taitaa olla siitä 150hv tienoosta, eli teoriassa voisi olla sellainenkin aloittajan kiikarissa...
Mutta jos joku osaa sanoa että on parempikin vaihtoehto niin kertokaa ihmeessä.
Olen jonkin aikaa tutustellus nordictunningin sivustoilla oleviin projekteihin mutta ovat hieman yltiöpositiivisen oloisesti ilmoitelleet tehoja.
Re: Aloittelia kysyy.
Ehkä helpoin olisi kun ostaisi vermeet tonnarista, tuo öljypumppu/hihnapyörähässäkkä ja johtosarja on paremmat kuin NG900/OG9-3.
2.0 matalapaine T5 on merkitty 113kw, matalapaine T7 on 110kw papereissa, noista ainakin tunnistaa kaikista helpoiten jos pitää puhelimessa/näkemättä tietää koneen tyyppi. Kaikki turbo-T5 koneet on samoilla sisuskaluilla tilavuudesta riippuen, joten ei ole väliä onko luovuttaja-auto matalapaine vai Aero.
Tosin kone tulee harrastekäyttöön, niin yksi vaihtoehto voisi olla vapari 2.3i tonnarista. T5-moottorinohjaus myös, vähän kireemmät nokat ja puristukset 10:1. Noissa tehoissa kestää vielä nuo vaparin männät ja saisi vielä paremmin E85 hyödyn irti.
Kannattaa ensin hommata kone, rempata se ja istuttaa se paikoilleen. Noita turboja on niin moneen lähtöön että ensin katsoo miten paljon rahaa menee kaikkeen muuhun kivaan, moottorintuet, jäähdyttimet, pakosarja, suuttimet jne...
Holset HX35 saa halpa tehoa, Garrett GT3071 taitaa herätä nätimmin mutta kalliimpi, EFR-sarja herää vielä nätimmin, tosin taitaa olla vielä kokeilematta Saabin motin perässä ja vielä kalliimpi.
2.0 matalapaine T5 on merkitty 113kw, matalapaine T7 on 110kw papereissa, noista ainakin tunnistaa kaikista helpoiten jos pitää puhelimessa/näkemättä tietää koneen tyyppi. Kaikki turbo-T5 koneet on samoilla sisuskaluilla tilavuudesta riippuen, joten ei ole väliä onko luovuttaja-auto matalapaine vai Aero.
Tosin kone tulee harrastekäyttöön, niin yksi vaihtoehto voisi olla vapari 2.3i tonnarista. T5-moottorinohjaus myös, vähän kireemmät nokat ja puristukset 10:1. Noissa tehoissa kestää vielä nuo vaparin männät ja saisi vielä paremmin E85 hyödyn irti.
Kannattaa ensin hommata kone, rempata se ja istuttaa se paikoilleen. Noita turboja on niin moneen lähtöön että ensin katsoo miten paljon rahaa menee kaikkeen muuhun kivaan, moottorintuet, jäähdyttimet, pakosarja, suuttimet jne...
Holset HX35 saa halpa tehoa, Garrett GT3071 taitaa herätä nätimmin mutta kalliimpi, EFR-sarja herää vielä nätimmin, tosin taitaa olla vielä kokeilematta Saabin motin perässä ja vielä kalliimpi.
9-5 B235iR MY98 Biopower
9-3 Aero Cab MY02
T5/T7 ohjelmointi + yleinen vianhaku.
9-3 Aero Cab MY02
T5/T7 ohjelmointi + yleinen vianhaku.
Re: Aloittelia kysyy.
Tuossa muutama linkki kuinka vastaava on toteutettu Ruotsissa, jos toinen kotimainen taipuu.
http://forum.saabturboclub.com/showthre ... Saab-motor
http://forum.saabturboclub.com/showthre ... -Saabmotor
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272057
Tuollaisen voisi itsekin kasata rakennussarjasta ja in turbokoneella, jos sen saisi kilpiin täällä. Ei taida olla kuitenkaan mahdollista suomessa
http://forum.saabturboclub.com/showthre ... Saab-motor
http://forum.saabturboclub.com/showthre ... -Saabmotor
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272057
Tuollaisen voisi itsekin kasata rakennussarjasta ja in turbokoneella, jos sen saisi kilpiin täällä. Ei taida olla kuitenkaan mahdollista suomessa
PVI
Audi A6 Quattro, Audi A3
Edelliset: 9-5 aero wagon aut 07, 9-5 aero wagon aut -01, 9000CDE 2,3t -95, 900S -90, 99T -78, 900T16 -90, 900GLs -83
Audi A6 Quattro, Audi A3
Edelliset: 9-5 aero wagon aut 07, 9-5 aero wagon aut -01, 9000CDE 2,3t -95, 900S -90, 99T -78, 900T16 -90, 900GLs -83
Re: Aloittelia kysyy.
Vaihteistoksi olis halvempiakin ja mielestäni parempiakin kui tremekki. Toyotan w tai r sarjan laatikot olis hyvä tai sitten bemarin getrakit johon löytyy valmiita sovite palojakin.tremekistä oma kohtaisia kokemuksia mersun kone söi niitä kun simo hilloa ja niihin perus toosiin pitää vaihtaa paremmat synkrot ja ne taas maksaa.kunnon laatikon tarvii ostaa vain kerran.tremekin hinnalla saa myös mersun sähköautomaatin ja siihen rattiin padlet jolla voi ajaa manuaalinakin.
Re: Aloittelia kysyy.
Perus t5 ohjauksella oleva b204l (185hv), 9000,ng900, og93, täydellinen läpikäynti laakerit yms, vakio sisuskalut riittää kunhan ovat kunnossa, joku evo10 mitsun td05 ahdin? Helppo 400hv ja luulisi olevan melko kiva vetoalue. Mutta tärkeimpänä katso että ostat tosiaan t5 moottorin, ei T7 (B205/235). T7 moottoriin joudut vaihtamaan sisuskaluja noille tehoille, t5 taas kestää todistetusti.
Ng900
-
- "Viggen"
- Viestit: 587
- Liittynyt: Ma Marras 16, 2009 21:29
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Aloittelia kysyy.
T5 männät uutena n. 200e ja kanget kun etsii vaikka käytettynä niin ei tuu kalliiks, vaikka T7 koneeseen tehä kestäväpaketti.tomipee kirjoitti:Perus t5 ohjauksella oleva b204l (185hv), 9000,ng900, og93, täydellinen läpikäynti laakerit yms, vakio sisuskalut riittää kunhan ovat kunnossa, joku evo10 mitsun td05 ahdin? Helppo 400hv ja luulisi olevan melko kiva vetoalue. Mutta tärkeimpänä katso että ostat tosiaan t5 moottorin, ei T7 (B205/235). T7 moottoriin joudut vaihtamaan sisuskaluja noille tehoille, t5 taas kestää todistetusti.