Mystinen moottorin lämpöongelma

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
raimsshi
"Aero"
Viestit: 393
Liittynyt: La Kesä 25, 2011 12:05
Paikkakunta: Lappeenranta

Mystinen moottorin lämpöongelma

Viesti Kirjoittaja raimsshi »

Mystinen lämpöongelma vaivaa B235:sta. Tarina:

Moottori oli aiemmin autossa A, joka oli minulla ajossa. Syksyllä 2012 lämpömittari alkoi roikkua alhaalla ja sid näytti lämmöiksi reilut 70 astetta maantieajossa. Lämpömittari alkoi sitten heittäytyä toisinaan pois pelistä kokonaan anturin vikakoodin kera, joten laitoin siihen uuden Motonetistä ostetun anturin. Lämmöt oli edelleen alakantissa, joten vaihdoin merkkitiskiltä hankitun termarin. Lämpöihin ei tullut vieläkään muutosta.

Auto A seisoi vuoden, mutta nyt kone on vaihdettu autoon B, ja lämpöongelma siirtyi sitten myös tähän autoon. Vaihdoin tällä kertaa tarviketermarin eikä kone lämpene täyteen lämpöön vieläkään maantieajossa. Pikkunopeuksissa mittari sitten kipuaa pikkuhiljaa normaalilukemiin. Viisarin ollessa normaalilukemissa termarikotelon pintalämpötila pintalämpömittarilla mitattuna pyörii 87-91 asteessa, joten lämpöanturin luulisi olevan OK.

Paisuntasäiliössä ei ole painetta, vain pieni tsupsaus kuuluu kun korkin avaa käyntilämpöisenä. Jotenkin tuntuu, että pitäisi suhahtaa enemmän. Vaihdoin toisen käytetyn korkin ja sama homma. Korkki auki ei kierroksillakaan tule kuplaa paisariin. Kun koneessa on edelleen kierroksia ja korkin käyttää hetken aikaa kiinni, avatessa nestepinta tahtoo nousta ja vajota sitten pulputtaen normaaliin tasoon. Outoa.

Lohkolämmitin kusee ilmeisesti nestettä hiukan ulos kun lohko on kostea sen alapuolelta. Paljoa se ei kuitenkaan vuoda kun paisarista ei 1500 km ajolla pinta juurikaan laskenut. Vaihdan kuitenkin vastuksen, kun liitinkin on kärsinyt eikä johto kestä siinä enää kiinni.

Tulipahan melkoinen sepustus viasta, mutta oma järki ei enää riitä tähän. Miten kannenpulttien tiukkuus varmistetaan oikeaoppisesti? Lohkolämmittimen vaihdon jälkeen näkee, kasvaako paine järjestelmässä. Mutta vaikuttanekko pienen pieni vuoto lämpöihin. Hyviä ideoita tähän mysteeriin otetaan vastaan :).
rami22

Re: Mystinen moottorin lämpöongelma

Viesti Kirjoittaja rami22 »

ilmaa järjestelmässä.ennen nesteiden laittoa täytyy lämmöt,venttiilit kääntää täysille.ilma/vesi pääsee kiertämään lämmityslaitteen kennoonkin.tarkista arvot,mutta muistelisin 60nm,90nm 90astetta ja kiristys spiraalina
raimsshi
"Aero"
Viestit: 393
Liittynyt: La Kesä 25, 2011 12:05
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Mystinen moottorin lämpöongelma

Viesti Kirjoittaja raimsshi »

Koppiinhan tulee kyllä lämmintä, siinä ei ole ollut ongelmaa.

Mutta muistinpa nyt, että lämmityslaitteen venttiileiltä tuleva alipaineletku on irti. Mihin väliin sen t-haara kuuluu laittaa? By-passin ohjausventtiili on ohitettu, eli sen alipaine tulee nyt suoraan imusarjalta.
raimsshi
"Aero"
Viestit: 393
Liittynyt: La Kesä 25, 2011 12:05
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Mystinen moottorin lämpöongelma

Viesti Kirjoittaja raimsshi »

Nyt on taas puljattu nesteitten ja lämpöjen kanssa. "Lämppärin alipaineletku" on nyt t-haaralla by-passin letkussa kun en keksinyt sille parempaakaan paikkaa.

Kierroksia pitämällä ja paisarin korkkia aukomalla sai taas tulvan paisarista. Siitä pienestä syyläriltä tulevasta letkusta ilma lähtee toisinaan tulemaan ja sitten tulvii jos korkin raottaa. Välillä lämppäri puhalti kylmää ja välillä kunnolla kuumaa. Nyt ollaan onneksi taas lähtötilanteessa, että sisällä tarkenee ihan hyvin, mutta kone ei vieläkään lämpene täysin maantiellä. Viisari oli maantieajon ja parin kilometrin taajama-ajon jälkeen "20 vaille", jolloin termarikotelon lämpötilaksi mittasin 73 astetta ylävesiletkun ollessa 70 astetta.

Paisarin korkkikin on nyt upouusi, mutta eipä silläkään saanut aikaiseksi pienintäkään painetta jäähdytysjärjestelmään. Palaan asiaan lohkolämmittimen uusimisen ja kannen jälkikiristyksen jälkeen.
arto
"Aero"
Viestit: 416
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 09:39

Re: Mystinen moottorin lämpöongelma

Viesti Kirjoittaja arto »

Onks sulla ollu kertaakaan kiinni uutta orkkistermaria vikojen aikana? Tarvikkeet on aika korvikkeita ja epävarmoja..
raimsshi
"Aero"
Viestit: 393
Liittynyt: La Kesä 25, 2011 12:05
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Mystinen moottorin lämpöongelma

Viesti Kirjoittaja raimsshi »

arto kirjoitti:Onks sulla ollu kertaakaan kiinni uutta orkkistermaria vikojen aikana? Tarvikkeet on aika korvikkeita ja epävarmoja..
On ollu, silloin kun tämä kone oli edellisessä autossa. Kaikilla kolmella eri termarilla lämmöt on samat. Pitänee vielä samassa rytäkässä vaihtaa lämpöanturi.
raimsshi
"Aero"
Viestit: 393
Liittynyt: La Kesä 25, 2011 12:05
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Mystinen moottorin lämpöongelma

Viesti Kirjoittaja raimsshi »

Tämäkin mysteeri selvisi. Syyllisenä Motonetin lämpöanturi. Vaihdoin rikkinäisestä koneesta anturin, niin lämmöt "muuttui" heti normaaliin. Tietääpähän taas lisää, mitä ei pidä mennä tarvikkeena ostamaan. Onneksi en käynyt mitää isompia remontteja tekemään. Ja miksi pintalämpömittari näytti tarvikeanturin kanssa samoja lukemia, on mysteeri. En ole nyt enää mitannut sillä lukemia.
Vastaa Viestiin