Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV
Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV
Jep, näille voisi hyvin olla oma väärämerkkisten osio, niin nämä jutut olisi helppo niiden välttää joita ne ei kiinnosta...
Eski
Eski
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV
^ ja ^^ ja ^^^
Samaa mieltä. En keksi mitään negatiivista tällaisesta jaosta.
Samaa mieltä. En keksi mitään negatiivista tällaisesta jaosta.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV
Mulle on siis ihan sama missä osiossa nämä ei-Saab -jutut pyörii. Onhan tuolla off-topic -osio johon nämä voisi sopia ihan hyvin myöskin. Itse en selaile foorumia juurikaan aihealueittain vaan tsekkaan omat viestiketjut ja lukemattomat viestiketjut valikosta, eli silmille laukeaa kaikki ketjut riippumatta siitä missä osiossa ne on.
Sitä vaan ihmettelen jos näiden aiheiden välttäminen koetaan hankalaksi, kun otsikossa aika selvästi lukee mistä täällä keskustellaan. Jos siis osaa lukea foorumia, luulisi että osaa lukea sen otsikonkin.
Jos alueita katsoo niin sellainen huomio Yleinen-alueesta että se taitaisi kyllä hiljentyä jos muunmerkkisistä ja sähköautoista ja niihin liitettävistä aiheista keskusteleminen siirrettäisiin omaan osioon. Siellä olisi listassa tänään kakkosena ketju johon on viimeksi kirjoitettu 5pv sitten, kolmantena ketju jossa uusin viesti 12 päivää sitten.
Sitä vaan ihmettelen jos näiden aiheiden välttäminen koetaan hankalaksi, kun otsikossa aika selvästi lukee mistä täällä keskustellaan. Jos siis osaa lukea foorumia, luulisi että osaa lukea sen otsikonkin.
Jos alueita katsoo niin sellainen huomio Yleinen-alueesta että se taitaisi kyllä hiljentyä jos muunmerkkisistä ja sähköautoista ja niihin liitettävistä aiheista keskusteleminen siirrettäisiin omaan osioon. Siellä olisi listassa tänään kakkosena ketju johon on viimeksi kirjoitettu 5pv sitten, kolmantena ketju jossa uusin viesti 12 päivää sitten.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV
Ittelle ei ole ikinä tullut mieleenkään katsella kaikkia viestiketjuja, kun en esim. mallikohtaisista alueista seuraa kuin satunnaisesti V4-, 99/90/OG900- ja NG9-5-osastoja (näistäkin viimeistä vain viihdearvon vuoksi
) ja vaikkapa styling/tuning- ja diesel-alueilla olen käynyt ehkä parikymmentä kertaa tässä pian 20 vuoden (
) aikana.
Tuo voimakas Yleinen-osaston hiljeneminen puoltaa nykyistä jakoa, mutta toisaalta jos tärkeintä tosiaan on oikeista asioista yhteisesti hiljeneminen eikä aktiivinen foorumi (näin olen ymmärtänyt) niin kyllä minulle käy vääränmerkkisten ja/tai vatkainten omakin osasto.
Terv. nimim. ex sähköautojen vastustaja, edelleen aito-Saabin omistava
Tuo voimakas Yleinen-osaston hiljeneminen puoltaa nykyistä jakoa, mutta toisaalta jos tärkeintä tosiaan on oikeista asioista yhteisesti hiljeneminen eikä aktiivinen foorumi (näin olen ymmärtänyt) niin kyllä minulle käy vääränmerkkisten ja/tai vatkainten omakin osasto.
Terv. nimim. ex sähköautojen vastustaja, edelleen aito-Saabin omistava
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV
Oot kyllä kiitettävästi päivittänyt näkemyksiäsiRattivaihde kirjoitti: ↑Pe Maalis 24, 2023 18:23
Terv. nimim. ex sähköautojen vastustaja, edelleen aito-Saabin omistava![]()
Sellainen problematiikka tiukoissa rajoissa on, että aika moni kertoilee täällä omassa "henkilökohtaisessa" ketjussaan yleisesti autoilusta ja autoistaan sekä muista päristimistä, joista osa voi olla Saabeja ja osa joitain muita. Itse nyt en kovin aktiivinen ole, vitjassa on tarinaa Saabin lisäksi vääränmerkkisistä perämoottoreista, hyi mua kerettiläistä. Mihin tollanen sitten dumpattaisiin?
Aika paljon muuten yhden mielensä pahoittaneen taistelijan purkaus on saanut keskustelua aikaiseksi. Sinänsähän se on vain hyvä, laadukasta pohdintaa kaikkinensa. Oma näkemys kuitenkin on, että ketjut jotka ei kiinnosta voi jättää lukematta. Joillain foorumeilla voi myös estää tiettyjen ketjujen näkymisen, liekö tällä alustalla sellaista mahdollisuutta?
Lisäksi edelleen lähtisin siitä, että koska foorumin säännöt ja esim. Projektit-osion kuvaus eivät kiellä muun merkkisiä saati rajaa sitä edes autoihin, niin sitten se on sallittua (ja omasta näkövinkkelistä suotavaa).
Vääränmerkkisten ketjuissakin on paljon loistavaa vertailua Saabeihin, joka on hyvin kiinnostavaa, koska jos tietää millainen kiesi vaikkapa nyt NG93 on, niin saa aika paljon näkemystä siitä vääränmerkkisestäkin.
Esim. itselleni talvella kaupunkiolosuhteissa ajonvakautuksen toiminta on tärkeä osa kokemusta ja on ollut suorastaan riemastuttavan surullista havaita, että kaikista ajamistani autoista NG93:ssa se on omaan makuun kaikista paras. Ja olen näitä kokemuksia täällä esiin tuonutkin.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV
No, onneksi on muitakin foorumeita missä kirjoitella, niin voi vähentää tänne kommentointia ja jättää tämän vaan Saabistien hiljaiseksi tietopankiksi. Toivottavasti pysyy olemassa, täältä on hyvä kaivaa tietoa, sikäli kun sattuu joskus taas joku Saab osumaan pihaan harrasteeksi.
Ehdottomasti halutaan välttää oikeiden Saabistien mielien pahoittamista ja älytöntähän se on Saab-foorumilla muista merkeistä keskustella.
Ehdottomasti halutaan välttää oikeiden Saabistien mielien pahoittamista ja älytöntähän se on Saab-foorumilla muista merkeistä keskustella.
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Yaris Verso 1.3 VVT-i Linea Luna -99, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV
Mun mielestä täällä keskustelee saab henkiset henkilöt kaikesta maan ja taivaan välillä. Eli hyvin tänne mahtuu joukkoon muutakin kun pelkkää saab asiaa. Parasta tällä foorumilla on juuri samanhenkisten kanssa keskustelu, ja monen kanssa on tullut myös turistua jossain vaiheessa kasvotustenkin. Ja jos joku saa työnnettyä tälläisestä ketjusta herneen nenään niin sen voi jättää omaan arvoonsa.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV
Tää on hyvin kiteytetty
Omaki projektitopiikki on lähinnä sellane päiväkirja kaikesta touhuilusta, lähinnä kiva pistää asioita talteen ja ohan se mukavaa että ne välillä aiheuttaa keskusteluakin.
Sähköautojuttuja voisin tietty kirjoittaa tuonne yleisen puolen sähköautotopiikkiin mutta eipä sinne viitti kirjoitella miten remppatalli muuttui hääpaikaksi yms.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot
Muut menopelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot
Muut menopelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV
Kansallisarkistoon on taltioitu tämäkin foorumi. :)
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV
Tuli istuttua tänään hetki Mitsussa kun kävin äidillä ja iaäpuolen kanssa katsottiin vanha kunnon ulkolämpöanturihuijausvastys paikalleen, jotta onnistuu paremmin puhdas sähköajo talvellakin.
Kilsoja mittarissa 158xxx km, eli noin seitsemän kuukauden aikana tullut pyöreät 7 Mm ajoa. Lataavat autoa ahkerasti mutta heillä keskimääräiset ajomatkat on paljon mun ajoja pidempiä. Eläkeläisiä kun ovat niin ajoa ei tule päivittäin ja varsinkin nyt toteutuneesta Töpselikärsän omistusajasta eli maaliskuusta tänne lokakuulle iso osa ajasta menee saaressa asuessa, ja sieltä ei lähdetä autoilemaan mitenkään hirveän usein. Matka venerantaan on kotoa sen sijaan n. 80 km, eli ajoa tulee harvana päivänä mutta sitten sitä tulee kymmeniä kilsoja kun tulee. Niin ja venerannassa ei ole sähköä eli bensakilsoja tulee paljon. Paljon tullut myös mahtiakun eli jarrullisen kuomukärryn vetoa metsähommien yhteydessä, ja sinne metsäänkin on joitain kymmeniä kilsoja matkaa eikä siellä tietenkään latailla autoa.
Ajotietokoneen manual mode, joka ei nollaa kulutustietoa muuten kuin käyttäjän käskystä, on nollattu viimeksi kun luovutin auton heille. Se näytti tänään 4,1 litraa sataselle. Hieman yllätyin noinkin alhaisesta lukemasta tietäen heidän ajosyklinsä ja sen että ihan yhtä autistista sähköajon optimointia eivät harrasta kuin minä aikanaan. Lukema kertoo kyllä siitä miten hyvin lataushybriditekniikka pudottaa kulutuslukemaa silloinkin kun ajot ei ole ihan täydellisen optimoituja lyhkäiselle sähkörangelle. Toi lukema on kuitenkin alle puolet siitä mitä vastaava auto pelkällä bensakoneella olis vieny. Äidin ja isäpuolen edellinen auto oli MY2004 MB C180T Kompressor A ja se vei heillä noin 10 litraa satasella.
Muuten sellaisia terveisiä autosta että koiranluut meni nyt syksyllä uusiksi. Tarve ilmeni silleen että marmoritiskin eli Turun Auto-Centerin määräaikaishuollossa asiasta huomauttivat mutta heillä ei ollut siinä yhteydessä aikaa niitä vaihtaa. Ja seuraava aika heillä olisi mennyt katsastusdeadlinen ohi, joten homma hoidettiin Motonetin pajalla ja katastus suoritettua puhtain paperein ajoissa. Muuta vikaa tai ylimääräisiä huoltotarpeita ei autoon ole ilmaantunut.
Auton ensirekisteröinnistä tulee 9 vuotta tän kuun lopussa eli ihan uusi autohan ei enää ole kyseessä. Siihen nähden toi korjaus- ja huoltotarve on ollut mulle tulemisen jälkeen aika maltillinen.
Vähän offtopicia Töpselikärsäotsikkoon verraten mutta päivitetään tänne nyt nää mun nykyisetkin autokuviot, kun ne on aikanaan kuitenkin tässä ketjussa puitu. Tarinahan muutama sivu aikaisemmin meni niin että tilasin Töpselikärsän korvaajaksi uuden Hyundai Ioniq 5 RWD:n heinäkuussa 2022 ja toimitus piti olla kesäkuuhun 2023 mennessä. Sitten laitoinkin tuon allekirjoituksen MY2021 Mustang Mach-e:n kun alkoi näyttää siltä että Ioniq ei välttämättä saavu tän vuoden aikana, edessä olisi siis ollut vielä jopa reilu vuosi lataushybridillä ajelua ja kaveri Mussea aika hyvällä hinnalla mulle tarjosi. Ja pian Fordin laiton jälkeen tulikin se virallinen ilmoitus että Ioniqia saisi odottaa kesään 2024.
Vajaa kuukausi sitten soittivat että auto onkin jo menossa laivaan ja on Suomessa marraskuussa. Alkoi kova pohdinta että mitä tehdä, kun toi valemustang on osoittautunut oikein mukavaksi kulkineeksi ja olen lellinyt itseni pilalle sen nahkapenkeillä, 360 asteen kameroilla ja tunnelmavaloilla
Hynkyssä toteutumassa kuitenkin juuri ne asiat joita kesällä 2022 autoa tilatessa ennakoin, eli hinnastossa hinta on noussut (4000 €) ja kesän 2022 korkokampanja 1 % ilman muita kuluja on jonkunkin verran alle nykyisen korkotason. Lisäksi plakkarissa olisi 2000 € hankintatuki jota ei enää saa. Suora etu siis 6000 euroa jos katsoo mitä ostaja maksaisi nyt. Kaikin puolin taloudellisesti hyvä diili siis ja sen takia auton aikanaan tilasin. Mutta lopulta mulla on ihan yhtä hyvällä diilillä hankittu Ford, sillä mun maksama hinta oli kaverin autoliikkeeltä saama hyvitystarjous.
Kuitenkaan nyt vaihdossa tai Autovexissa ei autosta saa millään kauhean hyvää hintaa, ihan niinkuin keväälläkin on liikkeiden tarjoukset n. 6000 euroa alle vastaavien autojen ulosmyyntihintojen, eli ton verran laittavat katetta hintoihin. Sattumalta siis sama summa kuin Hynkyn vanhan tilaussopimuksen arvo. Ja täten voi myös sanoa että sain 6 k€ edun kun laitoin Mustangin, nyt Hynkky tarjoaisi saman edun mutta Mussen hävittäminen yhtä suuren tapion. Tasapeli siis.
Jos toi automarkkina olisi yhtään siinä ojossa kuin ennen syksyä vuonna 2022, niin Ioniqista saisi leipästyä pienen katteen ottamalla sen vastaan ja hukkaamalla heti jonnekin trokarille, mutta järki on kasvanut ihmisten päähän ja Matti syönyt moneen kukkaroon sellaisen reijän, että luonnonlait on palautuneet autokauppaan. Eli vaikka Hynkyn ostosopimus on tosi edullinen, niin kokonaisuudessaan vähän fifty-sixty olisko autonvaihtaminen tässä tilanteessa mitenkään taloudellisesti järkevää. Siksi pohdinta lopulta keskittyi siihen onko mitään pointtia maksaa viisinumeroinen summa väliä siitä että vaihtaa nelivetoisen aika täyteen varustellun 2,5-vuotiaan Mach-e:n uuteen perusvarusteltuun takaveto-Hyundaihin.
Päätös oli lopulta että lähden tähän talveen nelivedolla ja nahkajakkaroilla istuen, eli Ford jää pihaan ja Hyundain tilauksesta lähti viikko sitten peruutus Autoverkkokaupalle.
Autokaupalle tuo ei tainnut olla tässäkään markkinatilanteessa ihan paha päätös. Saavat nopeaan toimitukseen auton 4000 euroa kovemmalla hinnalla ja sellaisella rahoituskorolla joka on edes keskuspankin ohjauskoron tasolla.
Ajoin itse asiassa tällä viikolla duunikaverin Ioniqia, joka on väriä myöden vastaava kuin mitä mun tilauksessa oli. Edelleen oikein hieno ja miellyttävä auto, mutta ei tuostakaan jäänyt sellainen olo että tilauksen peräytys olisi alkanut kaduttaa. Mun seuraava auto voi hyvin olla Ioniq 5, mutta sen aika ei vain ollutkaan vielä nyt.
Kilsoja mittarissa 158xxx km, eli noin seitsemän kuukauden aikana tullut pyöreät 7 Mm ajoa. Lataavat autoa ahkerasti mutta heillä keskimääräiset ajomatkat on paljon mun ajoja pidempiä. Eläkeläisiä kun ovat niin ajoa ei tule päivittäin ja varsinkin nyt toteutuneesta Töpselikärsän omistusajasta eli maaliskuusta tänne lokakuulle iso osa ajasta menee saaressa asuessa, ja sieltä ei lähdetä autoilemaan mitenkään hirveän usein. Matka venerantaan on kotoa sen sijaan n. 80 km, eli ajoa tulee harvana päivänä mutta sitten sitä tulee kymmeniä kilsoja kun tulee. Niin ja venerannassa ei ole sähköä eli bensakilsoja tulee paljon. Paljon tullut myös mahtiakun eli jarrullisen kuomukärryn vetoa metsähommien yhteydessä, ja sinne metsäänkin on joitain kymmeniä kilsoja matkaa eikä siellä tietenkään latailla autoa.
Ajotietokoneen manual mode, joka ei nollaa kulutustietoa muuten kuin käyttäjän käskystä, on nollattu viimeksi kun luovutin auton heille. Se näytti tänään 4,1 litraa sataselle. Hieman yllätyin noinkin alhaisesta lukemasta tietäen heidän ajosyklinsä ja sen että ihan yhtä autistista sähköajon optimointia eivät harrasta kuin minä aikanaan. Lukema kertoo kyllä siitä miten hyvin lataushybriditekniikka pudottaa kulutuslukemaa silloinkin kun ajot ei ole ihan täydellisen optimoituja lyhkäiselle sähkörangelle. Toi lukema on kuitenkin alle puolet siitä mitä vastaava auto pelkällä bensakoneella olis vieny. Äidin ja isäpuolen edellinen auto oli MY2004 MB C180T Kompressor A ja se vei heillä noin 10 litraa satasella.
Muuten sellaisia terveisiä autosta että koiranluut meni nyt syksyllä uusiksi. Tarve ilmeni silleen että marmoritiskin eli Turun Auto-Centerin määräaikaishuollossa asiasta huomauttivat mutta heillä ei ollut siinä yhteydessä aikaa niitä vaihtaa. Ja seuraava aika heillä olisi mennyt katsastusdeadlinen ohi, joten homma hoidettiin Motonetin pajalla ja katastus suoritettua puhtain paperein ajoissa. Muuta vikaa tai ylimääräisiä huoltotarpeita ei autoon ole ilmaantunut.
Auton ensirekisteröinnistä tulee 9 vuotta tän kuun lopussa eli ihan uusi autohan ei enää ole kyseessä. Siihen nähden toi korjaus- ja huoltotarve on ollut mulle tulemisen jälkeen aika maltillinen.
Vähän offtopicia Töpselikärsäotsikkoon verraten mutta päivitetään tänne nyt nää mun nykyisetkin autokuviot, kun ne on aikanaan kuitenkin tässä ketjussa puitu. Tarinahan muutama sivu aikaisemmin meni niin että tilasin Töpselikärsän korvaajaksi uuden Hyundai Ioniq 5 RWD:n heinäkuussa 2022 ja toimitus piti olla kesäkuuhun 2023 mennessä. Sitten laitoinkin tuon allekirjoituksen MY2021 Mustang Mach-e:n kun alkoi näyttää siltä että Ioniq ei välttämättä saavu tän vuoden aikana, edessä olisi siis ollut vielä jopa reilu vuosi lataushybridillä ajelua ja kaveri Mussea aika hyvällä hinnalla mulle tarjosi. Ja pian Fordin laiton jälkeen tulikin se virallinen ilmoitus että Ioniqia saisi odottaa kesään 2024.
Vajaa kuukausi sitten soittivat että auto onkin jo menossa laivaan ja on Suomessa marraskuussa. Alkoi kova pohdinta että mitä tehdä, kun toi valemustang on osoittautunut oikein mukavaksi kulkineeksi ja olen lellinyt itseni pilalle sen nahkapenkeillä, 360 asteen kameroilla ja tunnelmavaloilla
Hynkyssä toteutumassa kuitenkin juuri ne asiat joita kesällä 2022 autoa tilatessa ennakoin, eli hinnastossa hinta on noussut (4000 €) ja kesän 2022 korkokampanja 1 % ilman muita kuluja on jonkunkin verran alle nykyisen korkotason. Lisäksi plakkarissa olisi 2000 € hankintatuki jota ei enää saa. Suora etu siis 6000 euroa jos katsoo mitä ostaja maksaisi nyt. Kaikin puolin taloudellisesti hyvä diili siis ja sen takia auton aikanaan tilasin. Mutta lopulta mulla on ihan yhtä hyvällä diilillä hankittu Ford, sillä mun maksama hinta oli kaverin autoliikkeeltä saama hyvitystarjous.
Kuitenkaan nyt vaihdossa tai Autovexissa ei autosta saa millään kauhean hyvää hintaa, ihan niinkuin keväälläkin on liikkeiden tarjoukset n. 6000 euroa alle vastaavien autojen ulosmyyntihintojen, eli ton verran laittavat katetta hintoihin. Sattumalta siis sama summa kuin Hynkyn vanhan tilaussopimuksen arvo. Ja täten voi myös sanoa että sain 6 k€ edun kun laitoin Mustangin, nyt Hynkky tarjoaisi saman edun mutta Mussen hävittäminen yhtä suuren tapion. Tasapeli siis.
Jos toi automarkkina olisi yhtään siinä ojossa kuin ennen syksyä vuonna 2022, niin Ioniqista saisi leipästyä pienen katteen ottamalla sen vastaan ja hukkaamalla heti jonnekin trokarille, mutta järki on kasvanut ihmisten päähän ja Matti syönyt moneen kukkaroon sellaisen reijän, että luonnonlait on palautuneet autokauppaan. Eli vaikka Hynkyn ostosopimus on tosi edullinen, niin kokonaisuudessaan vähän fifty-sixty olisko autonvaihtaminen tässä tilanteessa mitenkään taloudellisesti järkevää. Siksi pohdinta lopulta keskittyi siihen onko mitään pointtia maksaa viisinumeroinen summa väliä siitä että vaihtaa nelivetoisen aika täyteen varustellun 2,5-vuotiaan Mach-e:n uuteen perusvarusteltuun takaveto-Hyundaihin.
Päätös oli lopulta että lähden tähän talveen nelivedolla ja nahkajakkaroilla istuen, eli Ford jää pihaan ja Hyundain tilauksesta lähti viikko sitten peruutus Autoverkkokaupalle.
Autokaupalle tuo ei tainnut olla tässäkään markkinatilanteessa ihan paha päätös. Saavat nopeaan toimitukseen auton 4000 euroa kovemmalla hinnalla ja sellaisella rahoituskorolla joka on edes keskuspankin ohjauskoron tasolla.
Ajoin itse asiassa tällä viikolla duunikaverin Ioniqia, joka on väriä myöden vastaava kuin mitä mun tilauksessa oli. Edelleen oikein hieno ja miellyttävä auto, mutta ei tuostakaan jäänyt sellainen olo että tilauksen peräytys olisi alkanut kaduttaa. Mun seuraava auto voi hyvin olla Ioniq 5, mutta sen aika ei vain ollutkaan vielä nyt.
Viimeksi muokannut AZP, Su Loka 08, 2023 11:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV
^Kiitos päivityksestä. En lainkaan hämmästynyt, että valintasi oli Musse. Kun nyt sait perusteltua taloudellisen puolen itsellesi hyväksyttävästi, niin ainakin minulle tuo pelkkä neliveto/takaveto ero olisi riittänyt, onhan se nyt aivan eri asia, kun ei se Musse muutenkaan vaikuta hullummalta autolta. Hyvä kun sait pähkäilyn päätökseen, tämän episodin aikana automarkkina on kääntynyt toiselta äärilaidalta toiselle.
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Yaris Verso 1.3 VVT-i Linea Luna -99, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV
Töpselikärsä on poistunut suvun fleetistä. Äitini jätti Töpselikärsän vaihdossa Raision Sakalle kun haki sieltä... Töpselikärsä kakkosen

Sen verran äiti ja isäpuoli tykästyivät Mitsuun reilu 2,5 vuoden aikana, että tilalle laittoivat sitten MY2020 Outlander PHEVin. Lisää puhtia, lisää akkukapasiteettia ja ehkä vähän lisää blingblingiä. Uudessa autossa mm. lasikattoluukku ja lämmitettävä tuulilasi lisinä vanhan auton melko kattavaan varustukseen.
Töpselikärsässä kilsoja luovutettaessa noin 179 tkm, eli kun mittarilukema oli mulle tullessa 126 tkm, niin sellainen 53 tkm kertyi meidän suvussa ajoa, ja tämän ketjun ekan viestin päiväys paljastaa että itse ostin auton aika tarkkaan kuusi vuotta sitten.
Sattumoisin muuten tuo äidin uusi ostos on saanut Kuopiossa kilpensä lokakuussa 2019 eli niihin aikoihin kuin ostin itse töpselikärsän Raision Sakalta. Eli siis Mitsukaupat hoidetaan meidän perheessä näköjään aina samassa liikkeessä
Sieltä hakemaan omaksi:

Sakan sivuiltalöytyvästä pyyntihinnasta 10900 euroa ja tän ketjun ekasta viestistä voi laskea, että auton pyyntihinnasta on kuudessa vuodessa kadonnut 11 699 euroa. Siihen kun laittaa päälle Sakan katteen eli huomioi että autosta sai oikeasti hyvityksenä vaihdossa vajaa yhdeksän tonnia, niin näkee että Saka aikoo tehdä parin tonnin katteen tällä pelillä.
Monet varmaan muistaa että mä jauhan aina sitä, että auton arvo laskee 15 % vuodessa plus (mm. ranskalaiset) / miinus (mm. japanilaiset) vähän. No tuosta kun laittaa laskimeen kaavalla 8900/22600^(1/6) -1 niin tulokseksi saa -14,4 % arvonalenemaa per vuosi. Taas meni aika tarkkaan maaliin
Vikojahan ei mun 3,5 vuoden omistusaikana oikeastaan ilmaantunut, äidin 2,5 vuoden aikana meni edellä mainitut koiranluut uusiksi katsastukseen ja nyt juuri ennen vaihtoa auto antoi vikakoodin ABS-anturista. Sieltä meni toisesta takapyörästä joku napa tai vastaava uusiksi, jotta kunnossa oleva ABS-anturi osaat taas lukea signaalinsa oikein. Ilmeisesti napa oli ruostunut heikkoon kuntoon, eli kyllä siellä alkaa sitten jo ikä näkyä auton alla. Lisäksi juuri ennen kauppaa auto kävi katastuksessa ja pomppasi jotain maadoitusjohdosta, joka oli mennyt poikki. Katsuri oli todennut että tämä on näissä tyyppivika. En tiedä asiasta tän enempää. Korjaus maksoi kuulemma kymppejä vai oliko satasen huollossa. Motonetistä osa olisi ollut kai kympin, eli DIY-miehelle halpa homma.
Kuun alussa kun käväytin PHEV Watchdogin autossa kiinni tuota ABS-vikaa diagnosoidessa, jäi puhelimen muistiin tieto akun kunnosta. 24,4/38 Ah eli 64,2 % oli SOH eli alkaahan tuossa jo ikä ja kilsat näkyä. En ole haastatellut minkälaisia kilsamääriä ovat vielä sähköllä päässeet mutta kuulemma kesäaikaan taulussa on täydellä akulla kuitenkin kolmosella alkava rangelukema. Auton tullessa mulle oli SOH 87,4 % (126 tkm) ja siirtyessä äidille (152 tkm) lukema oli 72,1 %. 4,4 %-yksikköä per vuosi mun käytössä ja 3,2 %-yksikköä per vuosi äidin käytössä näyttää lukemat laskeneen. Vastaavasti kun auto tuli mulle viisivuotiaana, oli SOH pudonnut noin 2,5 %-yksikköä vuodessa, vaikka kilsoja oli tullut 25 tkm vuodessa eli noin 3-4 kertaa sitä tahtia millä itse ajoin. Taitaa vähän näkyä akun kulumisessa se mun hyvin sähköpainotteinen ajotapa.
Mun käsityksen mukaan tuo 64,2 % on kuitenkin ihan normaali akun kuntotaso tuon ikäiseen ja noilla kilsoilla olevaan Outlanderiin. Eli ei kun kaupoille
Tää uudempi ratsu on sitten ajettu kuuden vuoden aikana vain 48 tkm. Olin mukana ekalla koeajolla, tarkoituksena tarkistaa mm. akun kunto ja sähkölämmittimen toiminta. Molemmissa tietenkin sanottavaa (SOH 75 %), joten auto meni Sakan toimesta vielä akun mittaukseen ja BMU-päivitykseen, ja korjaamolle lämmityslaitteen tutkintaan. Akun SOH osoittautui mittauksessa olevan oikeasti yli 85 % ja BMU-päivityksen pitäisi hoitaa että järjestelmä osaa jatkossa seurata akun kuntoa oikein. Lämmityslaitetta koittivat pihit Sakalaiset ensin korjauttaa Fixuksella, mutta siellä kuulemma osasivat vain sanoa saman kuin minä: tehot on kateissa, lämpöä tulee kuin lehmän henkäyksestä ja todella hitaasti, mutta eivät osaa tehdä asialle mitään.
Sakalla oli kova kiire saada auto kaupaksi ja vaihdokki halliin, joten kun akun SOH varmistui, uskalsi eläkeläispariskunta tehdä kaupat, kun kauppakirjaan merkattiin että lämmityslaite laitetaan viikon päästä merkkihuollossa kuntoon. Jos siellä on vastuspaketti rikki, niin se saattaa olla kai jopa kolmen tonnin korjaus uudella osalla. Saas nähdä mitä Auto-Centerissä sanovat.
Muuten autossa ei ollut kyllä mitään huomautettavaa. Kilsat oli kertyneet pääosin parin-kolmen ekan vuoden aikana, huollot oli teetetty marmorilla tarkalleen ajallaan aina syyskuussa eli vuoden välein, mutta kilsoista näki että ajosuorite oli jatkuvasti laskeva kunnes viimeisen vuoden ajosuorite oli ollut enää luokkaa 2 tkm. En tiedä onko ollut eläkeläisen autona ja ajot vaan koko ajan jääneet pienemmiksi vai mikä tarina taustalla on.
Ainoa mikä oikeastaan pisti silmään oli se, että kahdet hyvät renkaat, mutta tietenkin noilla kilsoilla alkuperäiset kumit, eli kuusi vuotta vanhat. No, Töpselikärsässä oli alla vieläkin 2014 leimalla olevat kesärenkaat, siis ne jotka tuli mulle aikanaan auton mukana lähes uuden auton urasyvyyksillä. Goodyearin kitkarerenkaissakin paistoleima 2017, eli tuli sentään päivitettyä renkaatkin uudempiin kuin mitä vanhat oli

Sen verran äiti ja isäpuoli tykästyivät Mitsuun reilu 2,5 vuoden aikana, että tilalle laittoivat sitten MY2020 Outlander PHEVin. Lisää puhtia, lisää akkukapasiteettia ja ehkä vähän lisää blingblingiä. Uudessa autossa mm. lasikattoluukku ja lämmitettävä tuulilasi lisinä vanhan auton melko kattavaan varustukseen.
Töpselikärsässä kilsoja luovutettaessa noin 179 tkm, eli kun mittarilukema oli mulle tullessa 126 tkm, niin sellainen 53 tkm kertyi meidän suvussa ajoa, ja tämän ketjun ekan viestin päiväys paljastaa että itse ostin auton aika tarkkaan kuusi vuotta sitten.
Sattumoisin muuten tuo äidin uusi ostos on saanut Kuopiossa kilpensä lokakuussa 2019 eli niihin aikoihin kuin ostin itse töpselikärsän Raision Sakalta. Eli siis Mitsukaupat hoidetaan meidän perheessä näköjään aina samassa liikkeessä
Sieltä hakemaan omaksi:

Sakan sivuiltalöytyvästä pyyntihinnasta 10900 euroa ja tän ketjun ekasta viestistä voi laskea, että auton pyyntihinnasta on kuudessa vuodessa kadonnut 11 699 euroa. Siihen kun laittaa päälle Sakan katteen eli huomioi että autosta sai oikeasti hyvityksenä vaihdossa vajaa yhdeksän tonnia, niin näkee että Saka aikoo tehdä parin tonnin katteen tällä pelillä.
Monet varmaan muistaa että mä jauhan aina sitä, että auton arvo laskee 15 % vuodessa plus (mm. ranskalaiset) / miinus (mm. japanilaiset) vähän. No tuosta kun laittaa laskimeen kaavalla 8900/22600^(1/6) -1 niin tulokseksi saa -14,4 % arvonalenemaa per vuosi. Taas meni aika tarkkaan maaliin
Vikojahan ei mun 3,5 vuoden omistusaikana oikeastaan ilmaantunut, äidin 2,5 vuoden aikana meni edellä mainitut koiranluut uusiksi katsastukseen ja nyt juuri ennen vaihtoa auto antoi vikakoodin ABS-anturista. Sieltä meni toisesta takapyörästä joku napa tai vastaava uusiksi, jotta kunnossa oleva ABS-anturi osaat taas lukea signaalinsa oikein. Ilmeisesti napa oli ruostunut heikkoon kuntoon, eli kyllä siellä alkaa sitten jo ikä näkyä auton alla. Lisäksi juuri ennen kauppaa auto kävi katastuksessa ja pomppasi jotain maadoitusjohdosta, joka oli mennyt poikki. Katsuri oli todennut että tämä on näissä tyyppivika. En tiedä asiasta tän enempää. Korjaus maksoi kuulemma kymppejä vai oliko satasen huollossa. Motonetistä osa olisi ollut kai kympin, eli DIY-miehelle halpa homma.
Kuun alussa kun käväytin PHEV Watchdogin autossa kiinni tuota ABS-vikaa diagnosoidessa, jäi puhelimen muistiin tieto akun kunnosta. 24,4/38 Ah eli 64,2 % oli SOH eli alkaahan tuossa jo ikä ja kilsat näkyä. En ole haastatellut minkälaisia kilsamääriä ovat vielä sähköllä päässeet mutta kuulemma kesäaikaan taulussa on täydellä akulla kuitenkin kolmosella alkava rangelukema. Auton tullessa mulle oli SOH 87,4 % (126 tkm) ja siirtyessä äidille (152 tkm) lukema oli 72,1 %. 4,4 %-yksikköä per vuosi mun käytössä ja 3,2 %-yksikköä per vuosi äidin käytössä näyttää lukemat laskeneen. Vastaavasti kun auto tuli mulle viisivuotiaana, oli SOH pudonnut noin 2,5 %-yksikköä vuodessa, vaikka kilsoja oli tullut 25 tkm vuodessa eli noin 3-4 kertaa sitä tahtia millä itse ajoin. Taitaa vähän näkyä akun kulumisessa se mun hyvin sähköpainotteinen ajotapa.
Mun käsityksen mukaan tuo 64,2 % on kuitenkin ihan normaali akun kuntotaso tuon ikäiseen ja noilla kilsoilla olevaan Outlanderiin. Eli ei kun kaupoille
Tää uudempi ratsu on sitten ajettu kuuden vuoden aikana vain 48 tkm. Olin mukana ekalla koeajolla, tarkoituksena tarkistaa mm. akun kunto ja sähkölämmittimen toiminta. Molemmissa tietenkin sanottavaa (SOH 75 %), joten auto meni Sakan toimesta vielä akun mittaukseen ja BMU-päivitykseen, ja korjaamolle lämmityslaitteen tutkintaan. Akun SOH osoittautui mittauksessa olevan oikeasti yli 85 % ja BMU-päivityksen pitäisi hoitaa että järjestelmä osaa jatkossa seurata akun kuntoa oikein. Lämmityslaitetta koittivat pihit Sakalaiset ensin korjauttaa Fixuksella, mutta siellä kuulemma osasivat vain sanoa saman kuin minä: tehot on kateissa, lämpöä tulee kuin lehmän henkäyksestä ja todella hitaasti, mutta eivät osaa tehdä asialle mitään.
Sakalla oli kova kiire saada auto kaupaksi ja vaihdokki halliin, joten kun akun SOH varmistui, uskalsi eläkeläispariskunta tehdä kaupat, kun kauppakirjaan merkattiin että lämmityslaite laitetaan viikon päästä merkkihuollossa kuntoon. Jos siellä on vastuspaketti rikki, niin se saattaa olla kai jopa kolmen tonnin korjaus uudella osalla. Saas nähdä mitä Auto-Centerissä sanovat.
Muuten autossa ei ollut kyllä mitään huomautettavaa. Kilsat oli kertyneet pääosin parin-kolmen ekan vuoden aikana, huollot oli teetetty marmorilla tarkalleen ajallaan aina syyskuussa eli vuoden välein, mutta kilsoista näki että ajosuorite oli jatkuvasti laskeva kunnes viimeisen vuoden ajosuorite oli ollut enää luokkaa 2 tkm. En tiedä onko ollut eläkeläisen autona ja ajot vaan koko ajan jääneet pienemmiksi vai mikä tarina taustalla on.
Ainoa mikä oikeastaan pisti silmään oli se, että kahdet hyvät renkaat, mutta tietenkin noilla kilsoilla alkuperäiset kumit, eli kuusi vuotta vanhat. No, Töpselikärsässä oli alla vieläkin 2014 leimalla olevat kesärenkaat, siis ne jotka tuli mulle aikanaan auton mukana lähes uuden auton urasyvyyksillä. Goodyearin kitkarerenkaissakin paistoleima 2017, eli tuli sentään päivitettyä renkaatkin uudempiin kuin mitä vanhat oli
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV
Tärkein kysymys, tuliko lisä dingdongia? Vanhahan ei vissiin osannut piipitellä tarpeeksi erilaista asioita
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV
Sen verta mitä koeajon yhteydessä havainnoin, niin sähköinen takaluukku ei tässä autossa piipannut koko matkaa ollessaan liikkeessä. Muiden piippausten osalta vaatii vielä lisää tutustumista varmaan 
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV
Ihan mielenkiintoista dataa Mitsun taipaleesta. Ihan loogisesti on SoH alentunut.
Kyllä se vaan taitaa olla silleen, että kun nämä Mitsut ja GTE-Passatit jne. on siinä maagisessa 10Ke hintaluokassa niin sähköisestä rangesta ei ole paljoa enää jäljellä.
Kyllä se vaan taitaa olla silleen, että kun nämä Mitsut ja GTE-Passatit jne. on siinä maagisessa 10Ke hintaluokassa niin sähköisestä rangesta ei ole paljoa enää jäljellä.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
