Mikä bensapumppu E85:selle?
Re: Mikä bensapumppu E85:selle?
Olen lähestynyt aihetta eri suunnalta. 9-3:ssa on ollut pumpun rinnalta jännitemittaus ja olen vakaasti sitä mieltä että auton alkuperäinen johdotus 1,5neliön piuhoilla ei ole riittävä. Taajamassa Bilteman ämpäripaketin saama jännite on vain 12,5V ja viileällä aamuisin ja maantievauhdissa 12,8...13V. Ostamani DW200:n mukana tulleessa datalehdessä pumpun tuotot on ilmoitettu 13,5V jännitteellä. Jännitehäviöt varmasti Bilteman perusmalliin verrattuna kasvaa suuremmiksi, koska suurempaan tuottoon vaaditaan suurempaa sähkötehoa.
Tuo testiauto on kärsinyt ilmeisestä polttoainepulasta seosmittarin perusteella ja bensalla ajaessa pula oli pienempi. Moottorin käyminen laihalle on ollut yleisempää silloin kun jännite on matalampi. Aion seuraavaksi laittaa järeämmät piuhat, ottaa jonkinlaisen vertailun entiseen ja sen jälkeen vaihtuu tankkiin Dw200.
Tuo testiauto on kärsinyt ilmeisestä polttoainepulasta seosmittarin perusteella ja bensalla ajaessa pula oli pienempi. Moottorin käyminen laihalle on ollut yleisempää silloin kun jännite on matalampi. Aion seuraavaksi laittaa järeämmät piuhat, ottaa jonkinlaisen vertailun entiseen ja sen jälkeen vaihtuu tankkiin Dw200.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Mikä bensapumppu E85:selle?
Sekin on hyvä muistaa, ettei ajele "opiskelijavalo" päällä useimmin, vaan pitää tankissa riittävästi polttoainetta, oli se sitten bensaa tai etanolia.
Pumppu ei käy niin kuumana, kun on ympärillä polttoainetta viilentämässä ja pumpun elinkaari on pidempi siten.
Tällästä olen muutamalta mekaanikolta kuullut..
Pumppu ei käy niin kuumana, kun on ympärillä polttoainetta viilentämässä ja pumpun elinkaari on pidempi siten.
Tällästä olen muutamalta mekaanikolta kuullut..
Saab 95 2.3t autom.-06
Re: Mikä bensapumppu E85:selle?
Kysäseppä vielä niiltä mekaanikoilta, että miten esimerkiksi tuo Aeron tankissa oleva 350 grammainen pumppu viilenee ympäröivän polttoaineen ansiosta paremmin, kun se on speksattu kuljettamaan itsensä läpi sitä samanlämpöistä tavaraa maksimissaan 320 litraa tunnissa?henkkaw10 kirjoitti:Sekin on hyvä muistaa, ettei ajele "opiskelijavalo" päällä useimmin, vaan pitää tankissa riittävästi polttoainetta, oli se sitten bensaa tai etanolia.
Pumppu ei käy niin kuumana, kun on ympärillä polttoainetta viilentämässä ja pumpun elinkaari on pidempi siten.
Tällästä olen muutamalta mekaanikolta kuullut..
98E5 painaa abaut 0,7 kg/l. 320 l/h x 0,7 kg on 224 kiloa tunnissa. Massojen perusteella pähkäiltynä 0,35 kg pumpun pitäisi käydä pirun kuumana, että edes pieni lämpötilan muutos tankissa tapahtuisi.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Re: Mikä bensapumppu E85:selle?
Walbron ja polttoaineputken välissä ollut 8mm-10mm paineilmaliitin oli korkannut. Pumpun puoleinen liittimen sisäosa oli irronnut. Kuitenkaan mitään näkyvää etanolin syövyttämää ei ollut. Aivan kuin vain paineesta olisi hajonnut. Täytynee ostaa seuraavaksi metallisia, jos ne kestäisi paremmin.
Kiitos korjauksesta Paulille Huittisiin!
t. Mika
Kiitos korjauksesta Paulille Huittisiin!
t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Re: Mikä bensapumppu E85:selle?
Asiaan sen enempiä perehtymättä noista massoista huomiona, että ei siellä tankissa ole kovin montaa kiloa enää polttoainetta kun se varoitusvalo palaa, voisi kuvitella että se polttoaine alkaa lämmetä kun pumppu kuitenkin sen reilu 100W lämpöä johonkin hukkaa. Paljonko lämpenee ja mitä vaikuttaa pumpun kestoon niin siihen en ota kantaaTermos kirjoitti:98E5 painaa abaut 0,7 kg/l. 320 l/h x 0,7 kg on 224 kiloa tunnissa. Massojen perusteella pähkäiltynä 0,35 kg pumpun pitäisi käydä pirun kuumana, että edes pieni lämpötilan muutos tankissa tapahtuisi.
9-5 2.3tA -00 524tkm
9000CD 2.3TA -92 524tkm
9000CD 2.3TA -92 524tkm
Re: Mikä bensapumppu E85:selle?
Niin ja täytyy muistaa että valtaosa siitä kierrosta tulee takaisin tankkiin lämmettyään moottoritilassa. Talvisaikaan tuo vaikutus on varmaan vähäisempää mutta kesällä tilanne on jo eri. Jopa täälä poromaan rajalla on ollu monta päivää +20 ja yli lämmintä. Ja nyt vain joku pellepeloton rakentaan polttoaineen lämpömittaria säiliöön niin saa daattaa keskustelun
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
Re: Mikä bensapumppu E85:selle?
No tätä lämpenemistä itsekin aikoinaan mietin syypääksi mystiseen kuuman koneen käyntihäiriöön. Syypää oli kuitenkin sytkäkassu, joka tarpeeksi kuumuttuaan sekoili.Henri S kirjoitti:Niin ja täytyy muistaa että valtaosa siitä kierrosta tulee takaisin tankkiin lämmettyään moottoritilassa. Talvisaikaan tuo vaikutus on varmaan vähäisempää mutta kesällä tilanne on jo eri.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Re: Mikä bensapumppu E85:selle?
Iteltä löytys Aeroflowin pumppu joutavana, jos joku tarviis nii yv:tä vaan.
11 saabia löytyy, 8kpl og900:sia ja 2kpl og9-5:sia (-01 9-5 2,3t se) ja -02 9-5 2.3t wagon vector, 1kpl. 99GL -82 ja Suzuki Grand Vitara 2.0 -07
Re: Mikä bensapumppu E85:selle?
Oletteko laittaneet noita bilteman "ämpäripumppuja" sellaisenaan tankkiin ja miten ovat kestäneet etanolikäyttöä?
Meni homma tässä vähän säätämiseksi, kun tankissa ollut dw200 alkoi kiukutella. Ensin vaihdettiin tilalle kaverin hyllystä löytynyt walbro, mutta tämän jälkeen ei saatu enää polttoainemittaria näyttämään oikein. Mittari on temppuillut aiemminkin ja kun vielä paluupuolen liittimen lukitus murtui, kävin hakemassa tuollaisen bilteman ämpärin.
Biltema siis holautettiin tankkiin sellaisenaan vaihtelematta letkuja tms.
Meni homma tässä vähän säätämiseksi, kun tankissa ollut dw200 alkoi kiukutella. Ensin vaihdettiin tilalle kaverin hyllystä löytynyt walbro, mutta tämän jälkeen ei saatu enää polttoainemittaria näyttämään oikein. Mittari on temppuillut aiemminkin ja kun vielä paluupuolen liittimen lukitus murtui, kävin hakemassa tuollaisen bilteman ämpärin.
Biltema siis holautettiin tankkiin sellaisenaan vaihtelematta letkuja tms.
Re: Mikä bensapumppu E85:selle?
Eipä ollut pitkä lysti, Huhtikuusta heinäkuuhun... Meni vaihtoon koska ei kestänyt enää kiihdyttää vaan kotiin tultiin hyvin varovaisesti liruttelemalla. DW200 nyt käytössä. Katotaan miten pitkäikäinen tuo on. Bilteman ämpäriin pitää istuttaa joku tehokkaampi pumppu. Ei ole mitään iloa vaihtaa sitä takuuseen, kun tuotto ei näköjään riitä enää muutaman kuukauden käytön jälkeen.Mertmi kirjoitti:Niinpä antautui (9-3:n) Biltemasta ostettu irtopumppu 40tkm ajon jälkeen. Bensaa ei ole tankattu kertaakaan sillä matkalla. Tilalle meni Biltemasta ostettu ämpäri pumppuineen. Saas nähdä miten kauan tuo pelaa?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Mikä bensapumppu E85:selle?
Minulla on ollut tuo Bilteman ämpäripumppu tankissa noin 17000 km. Aiheuttaako tuo muuten mitään vikakoodia kun se alkaa hyytymään? Mulla on tullut lambdaan viittaavia vikakoodeja etanoliajossa, jotka ei ole kuitenkaan lamda-anturista johtuneet. Bensalla ajaessa ei ainuttakaan.
Re: Mikä bensapumppu E85:selle?
No tämä sai sytytyskatkoksista koodia ja vedot loppui valtatie kiihdytyksessä samalla kun ce - valo jäi vilkuttamaan ja kone sammui. Siitä nolosti tienvarteen starttailemaan uudelleen. Ei meinannut toipua ja pelkäsin jo joutuvani hinausta järjestämään. Kesti kuitenkin sitten hissukseen 50-60kmh ajella kotiin. Kahdesti samana vuonna ei hymyilytä yhtään. Ainoa ennakkovaroitus oli yksi kunnon nykäisy noin 25km aiemmin. Jälkiasenteisesta kapeakaistalambdamittarista oli kyllä nähtävissä täyskaasulla laihalle menevä seos jo etukäteen. Eli sieltä suurimmalta polttoainetarpeelta ehkä alkoi hiipua ensin.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Mikä bensapumppu E85:selle?
No nyt letku oli haljennut tuolta pumpun mutkasta, ei sammunut laakista vaan alkoi temppuilemaan joten pääsin parempaan paikkaan pumpun vaihtohommiin. Huomasin että toi AEM 320 pumpun lähtö (8 mm) on aika paksu, ei oikein helpolla saa letkua esim http://www.motonet.fi/fi/tuote/458138/G ... estava-15m työnnettyä päälle? Oisko jotain niksiä, yritin lämmitellä kiehuvassa vedessä, ja toinen ongelma on että mutka on jätettävä aika suureksi ettei letku litisty, letkun pituus nyt noin 25 senttiä
9-5 wagon 2,0t 2004, nyt BP 230 hv/370Nm
Re: Mikä bensapumppu E85:selle?
Mikä ongelma voi olla saada 8 mm sisähalkaisijalla oleva letku 8 mm ulkohalkaisijalla olevan pumpun nipan päälle?
Tuliko tuohon enemmänkin virheitä, kuin linkki väärään letkuun? Uppoasennukseen pitää olla upotuksen kestävä letku.
Ämpärin alkuperäinen kovamuoviputki on paras ämpäriasennuksessa, ei mene lyttyyn tiukallakaan kurvilla (valmiiksi oikeassa muodossa) ja mahtuu ohutseinämäisenä olemaan siinä asennelmassa eikä ahdista ämpäriä tankin aukkoon ujuttaessa. Pumpun saa liitettyä alkuperäiseen putkeen n. 4 cm pätkällä uppoasennukseen tarkoitettua letkua. Vanha pumppu katkaistaan niin, että sen nippa jää alkuperäisen putken sisään tukiholkiksi. Letku pujotetaan putken päälle niin pitkälle, että saadaan tuplaklemmarit, toinen siihen vanhan pumpun nipan kohdalle ja toinen varuilta putken kapeammalle kohdalle, missä nippaa ei ole putken sisällä. Letkun toinen puolisko kiristetään uuden pumpun nippaan yhdellä klemmarilla.
Niitä pneumatiikkaliittimiä kehuttiin yhteen aikaan varmimpana liitostyyppinä tietynlaisiin pumpun nippoihin. Onko kertynyt pidempiaikaisia kokemuksia - millaisessa pumpun nipassa pysyy ja miten pitkään?
Tuliko tuohon enemmänkin virheitä, kuin linkki väärään letkuun? Uppoasennukseen pitää olla upotuksen kestävä letku.
Ämpärin alkuperäinen kovamuoviputki on paras ämpäriasennuksessa, ei mene lyttyyn tiukallakaan kurvilla (valmiiksi oikeassa muodossa) ja mahtuu ohutseinämäisenä olemaan siinä asennelmassa eikä ahdista ämpäriä tankin aukkoon ujuttaessa. Pumpun saa liitettyä alkuperäiseen putkeen n. 4 cm pätkällä uppoasennukseen tarkoitettua letkua. Vanha pumppu katkaistaan niin, että sen nippa jää alkuperäisen putken sisään tukiholkiksi. Letku pujotetaan putken päälle niin pitkälle, että saadaan tuplaklemmarit, toinen siihen vanhan pumpun nipan kohdalle ja toinen varuilta putken kapeammalle kohdalle, missä nippaa ei ole putken sisällä. Letkun toinen puolisko kiristetään uuden pumpun nippaan yhdellä klemmarilla.
Niitä pneumatiikkaliittimiä kehuttiin yhteen aikaan varmimpana liitostyyppinä tietynlaisiin pumpun nippoihin. Onko kertynyt pidempiaikaisia kokemuksia - millaisessa pumpun nipassa pysyy ja miten pitkään?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Mikä bensapumppu E85:selle?
jaa onkohan väärä letku... http://www.motonet.fi/fi/tuote/458135/U ... 8mm-305-cm ei enää motonetistä löytynyt, samat SAE30R specsit, onks parempaa vaihtoehtoa -ja ehkä on vaikea uskoa mutta on se letkun liittäminen AEM320 nipan päälle aika työlästä
9-5 wagon 2,0t 2004, nyt BP 230 hv/370Nm