9-5 Aero Wagon koeajossa...
Joo kannattaa tutkia, nappaat öljypohjasta loukolle menevän letkun irti auton alta (ainakin mun omassani oli klemmarilla kiinni, sitten ne loukon kaksi ruuvia (10mm:n kanta) ja nyppäät koko vehkeen pois paikaltaan (niin ja tietysti ne yläpuolen putket tulee irrottaa. Sellainen 10min homma mikäli valoa on tarpeeksi.
Ja ei muutakuin pönttö pesuun, ja uudet (toivottavasti tukevammat) putket tilalle, ja mahdollisesti reikien suurentaminen.
En jaksa uskoa että löytävät mitään ratkaisua tuohon hommaan, ei se ole pöntöstä kiinni, sulla pitäisi olla aerossasi normaalia isompi pänikkä, ja mod2:ssa suosittelivat juurikin sen hankkimista.
Kaikkein tärkein homma on että huohotus vaan on auki kunnolla, mä ajattelin porata sen pöntön reiän vieläkin isommaksi, ainakin 10-milliseksi ettei heti ole tukossa, en usko että mitään öljyä päästää läpi koska ei puskenut öljysumua venakopasta vaikkei koko letku ollut paikallaankaan.
Ja ei muutakuin pönttö pesuun, ja uudet (toivottavasti tukevammat) putket tilalle, ja mahdollisesti reikien suurentaminen.
En jaksa uskoa että löytävät mitään ratkaisua tuohon hommaan, ei se ole pöntöstä kiinni, sulla pitäisi olla aerossasi normaalia isompi pänikkä, ja mod2:ssa suosittelivat juurikin sen hankkimista.
Kaikkein tärkein homma on että huohotus vaan on auki kunnolla, mä ajattelin porata sen pöntön reiän vieläkin isommaksi, ainakin 10-milliseksi ettei heti ole tukossa, en usko että mitään öljyä päästää läpi koska ei puskenut öljysumua venakopasta vaikkei koko letku ollut paikallaankaan.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3011
- Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39
Moottoritakuu koskee yhtälailla myös tuontiautoja, kun leimat on kunnossa. Näin minulle kerrottiin Suomen Saabilta. En itsekään ehkä olisi päätynyt tuontiautoon, jos se ei olisi ollut selkeästi paras vaihtoehto silloin, parhaassa kunnossa ja parhaat varusteet. Lisäksi minua ärsytti suomi-aeroissa se että ne on käytännössä kaikki entisiä liisari autoja jotka eivät tunnetusti paljoa haltioitaan kiinnosta. Toki yleensä kai säännöllisesti huollettuja.Eski kirjoitti: Itse vierastan noita tuontiautoja sen moottoritakuuasian takia. Kolmesta Aerosta mitkä itse nyt olen tutkaillut kahdessa oli koneet remonttikunnossa rapiat 150K ajettuna... Huoltokirjoista tai -historiasta voi olla vaikea ottaa selvää ja aikaisemmalle omistajalle on hankala soittaa, jos ei itse puhu Italiaa...
Eski
Italiaa minäkin olen oppinut sen verran, että siellä, ainakin Milanossa, saabin virallinen myyjä on BaaS

EDIT: Eikun SAAMM se oli. Alkaa helteet ja lomajuomat pehmittää päätä jo aika tehokkaasti
Onnea tosiaan uudelle pirssille. Samaa leukojen kipeytymistä (hymyilyn vuoksi) on koettu täälläkin.

Viimeksi muokannut Saappi Kuski, To Heinä 21, 2005 07:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9000CS 2,3
Kyllähän sen moottoritakuun pitää olla voimassa myös tuontiautoissa, mutta helposti voi tulla ylimääräistä selvittelyä ja kannattaa tosiaan varmistaa, että leimat on aidosta merkkihuollosta eikä joltain Italian harakiripajalta.
Yritän saada Aeron huohotinjärjestelmän ja öljyloukon tutkittavaksi ja puhdistettavaksi merkkihuoltoon, en vielä rupea itse sitä purkamaan. Ainakin tuon öljyloukon irroituksella ja venakopan avauksella luulisi näkevän missä mennään, mutta öljypohjan avaaminen on ilmeisesti vähän isompi homma. Väittivät, että ei putoa ihan suoraan alas, vaan konetta joutuu nostaamaan..? Sitten putsataan läppäkotelosta ja sille tulevasta imuputkesta ja coolerista öljyt ja tehdään Forte-pesu+uudet öljyt. Äänekosken huollossa tekevät Forte-pesun näihin "ongelmamoottoreihin" vähintään joka toisessa huollossa. Äänekoskella osataan myös tehdä tasapainoketjuremontti kone paikallaan, joten asiantuntemus vaikuttaa heti pesevän Laakkosen 6-0
Eski
Yritän saada Aeron huohotinjärjestelmän ja öljyloukon tutkittavaksi ja puhdistettavaksi merkkihuoltoon, en vielä rupea itse sitä purkamaan. Ainakin tuon öljyloukon irroituksella ja venakopan avauksella luulisi näkevän missä mennään, mutta öljypohjan avaaminen on ilmeisesti vähän isompi homma. Väittivät, että ei putoa ihan suoraan alas, vaan konetta joutuu nostaamaan..? Sitten putsataan läppäkotelosta ja sille tulevasta imuputkesta ja coolerista öljyt ja tehdään Forte-pesu+uudet öljyt. Äänekosken huollossa tekevät Forte-pesun näihin "ongelmamoottoreihin" vähintään joka toisessa huollossa. Äänekoskella osataan myös tehdä tasapainoketjuremontti kone paikallaan, joten asiantuntemus vaikuttaa heti pesevän Laakkosen 6-0

Eski
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3011
- Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39
Kyllä se musta 9-5 Aero on vaan tyylikäs auto
Suomessa niitä on vaan jostain syystä tosi vähän. Se vaan ei juuri koskaan ole puhdas. Kannattaakin aina pesun jälkeen katsella sitä intensiivisesti kaksi tuntia, koska kun seuraavana päivänä sitä katsoo niin se on jo likainen, pölyinen jne.
Ihmettelen noita trokareita välillä että minkälaisia raatoja välillä kuljettavat tänne myytäväksi. Tosin halvin 9-5 aero wagon (-00) minkä olen netissä nähnyt Italissa myynnissä oli n. 10t euroa eli kyllähän sellainen kannattaa tänne tuoda jos siitä sitten yli 25 saa, mutta eipä helposti muuten taida enää kannattaa noiden maahantuonti bisnestarkoituksessa.
Taitaa pointti olla tuontisaabeissa enemmänkin siinä että löytää itselleen hyvän yksilön jossa on paljon varusteita. En minäkään omaani saanut sen halvemmalla kuin olisin saanut ns. suomi-auton.
Itselläni tulee vasta 90t huolto joskus ensi talvena ja täytynee silloin yrittää tarkastuttaa noita huohotus asioita, vaikka mitään oireita ei ainakaan vielä näyttäisi olevankaan. Pitäisi vaan löytää joku hyvä saabin huolto.. Autossa ei ole minulla murheita juuri ollut. Tuo GM osasto auton alla puslineen ja iskareineen on tietysti uusittu ed. omistajan toimesta. Sitten pari letkua on haurastunut konepellin alta ja uusittu. Tyypillistä kuulemma Italian kuumuudessa olleille autoille.

Ihmettelen noita trokareita välillä että minkälaisia raatoja välillä kuljettavat tänne myytäväksi. Tosin halvin 9-5 aero wagon (-00) minkä olen netissä nähnyt Italissa myynnissä oli n. 10t euroa eli kyllähän sellainen kannattaa tänne tuoda jos siitä sitten yli 25 saa, mutta eipä helposti muuten taida enää kannattaa noiden maahantuonti bisnestarkoituksessa.
Taitaa pointti olla tuontisaabeissa enemmänkin siinä että löytää itselleen hyvän yksilön jossa on paljon varusteita. En minäkään omaani saanut sen halvemmalla kuin olisin saanut ns. suomi-auton.
Itselläni tulee vasta 90t huolto joskus ensi talvena ja täytynee silloin yrittää tarkastuttaa noita huohotus asioita, vaikka mitään oireita ei ainakaan vielä näyttäisi olevankaan. Pitäisi vaan löytää joku hyvä saabin huolto.. Autossa ei ole minulla murheita juuri ollut. Tuo GM osasto auton alla puslineen ja iskareineen on tietysti uusittu ed. omistajan toimesta. Sitten pari letkua on haurastunut konepellin alta ja uusittu. Tyypillistä kuulemma Italian kuumuudessa olleille autoille.
9000CS 2,3
Nonni, nyt on öljyloukko ja huohotinletkut tarkastettu ja puhdasta oli. Letkut oli kaikki uusittu joskus. Nyt alkaa kädenvääntö liikkeen kanssa ahtimesta... Läppäkotelossa oli kurkku mustana, mutta imusarjassa ei näkynyt öljyä. Täytyy teettää Forte-pesu ja öljynvaihto sitten turbiiniremontin yhteydessä.
Eski
Eski
Hyvä homma, eli vaikuttaa terveeltä yksilöltä
Vilkasitko muuten siihen pänikkään, oliko se reikä porattu isommaksi?
Älä anna vanhaa ahdinta vaihdossa
Niin ja muuten kun öljypohja otetaan pois, ei konetta tarvitse nostaa, mahtuu tulemaan hyvin sen apurungon päältä, ja saa takaisikin liimojen kanssa.
Mutta onneksi ei tarvetta moiseen taida olla

Vilkasitko muuten siihen pänikkään, oliko se reikä porattu isommaksi?
Älä anna vanhaa ahdinta vaihdossa

Niin ja muuten kun öljypohja otetaan pois, ei konetta tarvitse nostaa, mahtuu tulemaan hyvin sen apurungon päältä, ja saa takaisikin liimojen kanssa.
Mutta onneksi ei tarvetta moiseen taida olla

Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
MoroEski kirjoitti: Takapuslien vaihtajille tiedoksi, että osaava mies vaihtaa ne puslat tunnissa. Että ei siitä hommasta 800 euroa kannata maksaaMinun Aerossa oli puslat kunnossa.
Eski
Jos noi puslat on ne isot siellä taka-akselin etupäässä, niin haluaisin tietää mikä ihmemies ne tunnissa vaihtaa? Ei voi olla! Sitäpaitsi 800€ sisältää nelipyörä suuntauksen johon menee se tunti!
Mitä tää viesti täällä tekee, väärä paikka

Viimeksi muokannut Sabaman, To Heinä 21, 2005 19:50. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Reikää ei ollut porattu isommaksi. Ilma kulki läpi ihan puhaltamalla ja paineilmallakaan ei tullut oikeastaan mitään ulos... Juu eipä sitä öljypohjaa kannata ruveta irroittamaan tässä vaiheessa. Jostain syystä väittivät, että öljypohjan kanssa on vähän tappelemista, ehkä eivät vain halunneet ruveta sitä avaamaan
Turboremontin yhteydessä pitäisi saada öljyt pois coolerista, muutenhan öljyä puskee läppäkotelolle edelleen. Cooleria ei taida saada pestyä mitenkään purkamatta sitä irti..?
Eski

Turboremontin yhteydessä pitäisi saada öljyt pois coolerista, muutenhan öljyä puskee läppäkotelolle edelleen. Cooleria ei taida saada pestyä mitenkään purkamatta sitä irti..?
Eski
Kysyin sitä puslaremonttia myös Äänekoskella ja siellä sanottiin, että kyllä siihen muutama tunti menee tasapainotuksineen, mutta kustannukset eivät sielläkään ole lähelläkään 800 euroa... Tämä puslahomma on selvästi GM:n ansioita - ooppeleihin niitä vaihdetaan myös urakalla.Sabaman kirjoitti:MoroEski kirjoitti: Takapuslien vaihtajille tiedoksi, että osaava mies vaihtaa ne puslat tunnissa. Että ei siitä hommasta 800 euroa kannata maksaaMinun Aerossa oli puslat kunnossa.
Eski
Jos noi puslat on ne isot siellä taka-akselin etupäässä, niin haluaisin tietää mikä ihmemies ne tunnissa vaihtaa? Ei voi olla! Sitäpaitsi 800€ sisältää nelipyörä suuntauksen johon menee se tunti!
Eski
Heissan saapistit.
Mulla on itte saksasta pari päivää sitte tuotu aero wagoni alla (-00), 2050km oli matkaa himaan eikä tarvinnu ku jarrunestettä lisätä tanskassa pieni purkillinen, ja tietty bensaa tankkiin sillointällöin. Nyt odotellaan tullin veropäätöksiä ja luetaan täältä hyviä saappi juttuja. Foorumi vaikutta aihan asialliselta, ja turhaa vouhottamista ei ole esiin tullu.
Onko voorumilaisilla jotai hyviä vinkkejä ku taulussa on 68tkm et millo seuraava huolto on? Ja mitä siinä tehdään, ja paljonko se arviola maksaa jos mitää erikoisempia uusia osia ei tarvii asennella. Ja onko vinkkejä hyvistä Saab huolloista etelä/itä suomessa vai pitääkö se viedä merkkihuoltoon valohoitoon? Tosta saksankielisestä ohje/huoltokirjasta ei vielä oo selvää saanu eikä ole tullu vielä opeteltua sitä ihan ulkoa.
Sorry puolityhmät kysymykset mut tää on hyvä ketju ja ajattelin laittaa lusikat soppaan,,,, itte kun on tullu vaan Volvoilla ja muilla vähäpätösimmilla autoilla ajeltua ennen tuota scaappia.
Mulla on itte saksasta pari päivää sitte tuotu aero wagoni alla (-00), 2050km oli matkaa himaan eikä tarvinnu ku jarrunestettä lisätä tanskassa pieni purkillinen, ja tietty bensaa tankkiin sillointällöin. Nyt odotellaan tullin veropäätöksiä ja luetaan täältä hyviä saappi juttuja. Foorumi vaikutta aihan asialliselta, ja turhaa vouhottamista ei ole esiin tullu.
Onko voorumilaisilla jotai hyviä vinkkejä ku taulussa on 68tkm et millo seuraava huolto on? Ja mitä siinä tehdään, ja paljonko se arviola maksaa jos mitää erikoisempia uusia osia ei tarvii asennella. Ja onko vinkkejä hyvistä Saab huolloista etelä/itä suomessa vai pitääkö se viedä merkkihuoltoon valohoitoon? Tosta saksankielisestä ohje/huoltokirjasta ei vielä oo selvää saanu eikä ole tullu vielä opeteltua sitä ihan ulkoa.
Sorry puolityhmät kysymykset mut tää on hyvä ketju ja ajattelin laittaa lusikat soppaan,,,, itte kun on tullu vaan Volvoilla ja muilla vähäpätösimmilla autoilla ajeltua ennen tuota scaappia.
Taisitte muksut puksut vähän yllättyä pyllättyä.
Onnea uudelle Aerolle
Seuraava huolto olisi ohjelman mukaisesti 70K, mutta jos autosi on vuosimallia 2000 ja vain 68K mittarissa, niin siinä pitäisi olla kuitenkin huolto tehty joka vuosi, eli tarkista huoltokirjasta milloin on viimeksi huollettu. Merkkiliikkeen leimat on varmin konsti säilyttää 8 vuoden moottoritakuu. Isoin huolto on 110K, jossa vaihdetaan käyttöhihna rullineen. Muita kalliita huolto-osia ovat raitisilmasuodatin ja platinatulpat.
Eski

Seuraava huolto olisi ohjelman mukaisesti 70K, mutta jos autosi on vuosimallia 2000 ja vain 68K mittarissa, niin siinä pitäisi olla kuitenkin huolto tehty joka vuosi, eli tarkista huoltokirjasta milloin on viimeksi huollettu. Merkkiliikkeen leimat on varmin konsti säilyttää 8 vuoden moottoritakuu. Isoin huolto on 110K, jossa vaihdetaan käyttöhihna rullineen. Muita kalliita huolto-osia ovat raitisilmasuodatin ja platinatulpat.
Eski
Tuolta http://www.saab9-5.com/tech_service.htm olen noita huoltovälejä ja huollettavia kohteita tarkistanut.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Laitetaan nyt yleisönpyynnöistä huolimatta dataa,,,
eilen käväisin huvikseni katsastuskonttorilla kun verot tuli jo maksettua, kiitos tullin nopean toiminnan ja yhden katsastuskonttorinvaihdon jälkeen (pyysivät Eu:n luokitustodistusta ja kertoivat että aikaa ei saisi kuin loppuviikosta) sain toiselta konttorilta kilvet tohon mallikkaasen kuleksimeen. Katsastusmiehen mukaan autoon ei tartte vaihtaa mitään osia, tms. eli huomautuksitta läpi. Eikä niitä Ruotsissa valmistetun ajoneuvon tyyppihyväksynnät kiinnostaneet.
Tämä tieto helpotti kummasti kun pieni epäilys on merkkihuolloista kun/ jos sinne kiikuttaa Gyntherin vanhan Saabin voi äkkiä löytyä osia joita pitää vaihtaa, ihan vaihtamisen ilosta, tarkoitan lähinnä iskareita,jarrulevyjä,paloja, tms alustan puslaa joita ei meikäläisen tasoinen itseoppinut automobiili insinööri (engineer) äkkiseltää hoksaa onko niissä tunnit jo täynnä, kun silmämääräisesti tupakoinnin ohella niitä silmäilee.
No oliskohan siinä nyt tärkeimmät tällä erää.
eilen käväisin huvikseni katsastuskonttorilla kun verot tuli jo maksettua, kiitos tullin nopean toiminnan ja yhden katsastuskonttorinvaihdon jälkeen (pyysivät Eu:n luokitustodistusta ja kertoivat että aikaa ei saisi kuin loppuviikosta) sain toiselta konttorilta kilvet tohon mallikkaasen kuleksimeen. Katsastusmiehen mukaan autoon ei tartte vaihtaa mitään osia, tms. eli huomautuksitta läpi. Eikä niitä Ruotsissa valmistetun ajoneuvon tyyppihyväksynnät kiinnostaneet.
Tämä tieto helpotti kummasti kun pieni epäilys on merkkihuolloista kun/ jos sinne kiikuttaa Gyntherin vanhan Saabin voi äkkiä löytyä osia joita pitää vaihtaa, ihan vaihtamisen ilosta, tarkoitan lähinnä iskareita,jarrulevyjä,paloja, tms alustan puslaa joita ei meikäläisen tasoinen itseoppinut automobiili insinööri (engineer) äkkiseltää hoksaa onko niissä tunnit jo täynnä, kun silmämääräisesti tupakoinnin ohella niitä silmäilee.
No oliskohan siinä nyt tärkeimmät tällä erää.

Taisitte muksut puksut vähän yllättyä pyllättyä.