Paras olis ainakin ettei avaimet ole virtalukossa, tai oikeastaan on parempi ottaa akunkenkä irti koska SRS:n anturat saattavat antaa signaalin ja poksauttaa tyynyt.Rusakko__ kirjoitti:No niin, nyt on kaiuttimet kotona. 2-4 pvä ilmoitettu toimitusaika, saapui 3:ssa ...VIIKOSSA!
Pitää tässä lähipäivänä alkaa purkaa autoa, taloyhtiön parkkipaikalla, tiettySatais vähän vettä enemmän, nii pysyy mieli virkeänä...
Meneekös muuten ovet lukkoon jos ovipahvit on irti johtoineen? Entä pitääkö akku olla irti jos repii noita ovien johtosarjoja irti? Ei sentään sähköiskun takia, mutta jos jää jotain vikamuistiin tai vaikka joku valo alkaa killittää kojetaulussa
ES1 audion korjaaminen SS/SC:ssä
Re: ES1 audion korjaaminen SS/SC:ssä
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: ES1 audion korjaaminen SS/SC:ssä
Miten SRS-anturi(t) liittyy oviverhoilun irroittamiseen
.
Ko. alaosaston autoissa eli 9-3SS/SC ei ole ovessa sivutörmäysantureita, toisin kuin 9-5:ssa.
Kuitenkin, kaikesta huolimatta akun kengän irroituksesta ei ole haittaa vaan ihan hyvä niin.


Ko. alaosaston autoissa eli 9-3SS/SC ei ole ovessa sivutörmäysantureita, toisin kuin 9-5:ssa.
Kuitenkin, kaikesta huolimatta akun kengän irroituksesta ei ole haittaa vaan ihan hyvä niin.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: ES1 audion korjaaminen SS/SC:ssä
Perskeles tosiasia eihän se ollutkaan femma. Mutta "petrisa" korjas virheen.petrisa kirjoitti:Miten SRS-anturi(t) liittyy oviverhoilun irroittamiseen![]()
.
Ko. alaosaston autoissa eli 9-3SS/SC ei ole ovessa sivutörmäysantureita, toisin kuin 9-5:ssa.
Kuitenkin, kaikesta huolimatta akun kengän irroituksesta ei ole haittaa vaan ihan hyvä niin.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: ES1 audion korjaaminen SS/SC:ssä
Minulla käypä laite audio ongelmaan. Saabin Bose-systeemi, joka on toisin integroituna allekirjoituksen autoon...
Dieselin tarve, kun vähentyi oleellisesti työmatkan muuttuessa satunnaiseen ajoon ja pyöräilyyn.

Re: ES1 audion korjaaminen SS/SC:ssä
No nyt on kojetaulun kulmakaiuttimet ja peräkontin "hattuhyllyn" kaiuttimet vaihdettu. Kinkkisimmät paikat:
-takakontin sisustuksen purkaminen/kasaaminen. Aivan perkeen lujassa, mutta yksitellen kohtisuoraan vetäen pinnit antautuivat, ehjänä! Takaisin laittaessa sisutuselementti painaa sen verran, että klipsien yms asettelu samalla tuotti vähän tuskaa.
-Kaiuttimet ei ihan heittämällä menneet paikoilleen, yksikään. Johdotusta aika nuukasti, mutta ylsi vakio johdoilla. Sekä taka- että etu-kaiuttimien toiset ruuvit (jotka lähempänä lasia) oli kyllä niin ahtaassa välissä, että piti keksiä oma keino niitten avaamiseen ja kiinnittämiseen. Keino oli pieni jakoavain ja sopiva ruuvauskärki (torx 30 edessä, tähtipää takana).
-Lisäksi kaiuttimien ruuvauspisteissä (vain kaksi kpl 3,5"-kaiuttimissa) oli tehty valmis kolo, johon kaiuttimien kiinnikelerpakkeet piti asettua, mutta niitä piti jyrsiä ku uusia asensi. Lisäksi jostain aivan käsittämättömästä syystä kuskin puolen kaiuttimen ritilä ei menny paikoilleen millään. Vaikka vähän työstin asennuskohtaa, niin ei auttanut. Seuraavaksi pitää jyrsiä kaiuttimen "kaulusta" ja vähän ritilääkin. . .
Kun sitten kaiuttimet oli asennettu ja laitoin popit laulamaan, piti bassot ja diskantit säätää yllättävän paljon eriasentoon ku mitä orkkiskajareilla. Säädöt tehty ja lisää volaa! On muuten huikea ero! Ei missään nimessä mitenkään "hifit", mutta ero on todella suuri. Jopa vaimo huomasi!
Ja Hertzien porno väri kuultaa kivasti ritilikköjen läpi, nii johan kelpaa!
Seuraavaksi ovikaiuttimet ja joskus myöhemmin keskikaiutin...
-takakontin sisustuksen purkaminen/kasaaminen. Aivan perkeen lujassa, mutta yksitellen kohtisuoraan vetäen pinnit antautuivat, ehjänä! Takaisin laittaessa sisutuselementti painaa sen verran, että klipsien yms asettelu samalla tuotti vähän tuskaa.
-Kaiuttimet ei ihan heittämällä menneet paikoilleen, yksikään. Johdotusta aika nuukasti, mutta ylsi vakio johdoilla. Sekä taka- että etu-kaiuttimien toiset ruuvit (jotka lähempänä lasia) oli kyllä niin ahtaassa välissä, että piti keksiä oma keino niitten avaamiseen ja kiinnittämiseen. Keino oli pieni jakoavain ja sopiva ruuvauskärki (torx 30 edessä, tähtipää takana).
-Lisäksi kaiuttimien ruuvauspisteissä (vain kaksi kpl 3,5"-kaiuttimissa) oli tehty valmis kolo, johon kaiuttimien kiinnikelerpakkeet piti asettua, mutta niitä piti jyrsiä ku uusia asensi. Lisäksi jostain aivan käsittämättömästä syystä kuskin puolen kaiuttimen ritilä ei menny paikoilleen millään. Vaikka vähän työstin asennuskohtaa, niin ei auttanut. Seuraavaksi pitää jyrsiä kaiuttimen "kaulusta" ja vähän ritilääkin. . .
Kun sitten kaiuttimet oli asennettu ja laitoin popit laulamaan, piti bassot ja diskantit säätää yllättävän paljon eriasentoon ku mitä orkkiskajareilla. Säädöt tehty ja lisää volaa! On muuten huikea ero! Ei missään nimessä mitenkään "hifit", mutta ero on todella suuri. Jopa vaimo huomasi!

Seuraavaksi ovikaiuttimet ja joskus myöhemmin keskikaiutin...
Re: ES1 audion korjaaminen SS/SC:ssä
Ja niin vaihtuivat myös kojetaulun keskikaiutin ja ovikaiuttimet.
Keksikiautin vaihtui ehkä helpoiten ja nopeiten. Kaiutinritilä irti, vanha kaiutin irti (kiinni peltiklipseillä), johtomuutos uutta kiutinta varten, uusi kaiutin paikalleen pehmeän tiivistenauha asennettuna elementin alapintaan, samoilla klipseillä kiinni millä vanhakin oli ja siinä se. Vaikka uuden elementin profiili oli matalampi, kaiutin kiinnittyi hyvin, kun käytti tiivistettä.
Sen verran on kyllä todettava, mitä moni muukin on sanonut, että keskikaiuttimen taso on muita matalampi, jolloin sen merkitys on kyllä vähäinen. Äänenlaatu on kuitenkin selvästi parempi kuin alkuperäisessä, ja koska vaihto on noin helppo, niin suosittelen.
Minulla on muuten toinen pari tuota ko. Hertziä tuossa ylinmääräisenä, jos jotakuta kiinnostaa. Hinnalla sitä ei ole pilattu
Ovi kaiuttimet oli yllättävän helpot kun keksin miten ne saan asennettua. Vakiokaiutin on ovipellissä kiinni muovisen "kauluksen" kanssa. Kaulusta jouduin hieman muokkaamaan ja elementin ja kaulurin väliin asentamaan korotusta noin 3-4 mm. Korotusrenkaan tein n. millin vahvuisesta liimattavasta bitumimatosta, kun sitä sattui olemaan kaapissa. Itse kauluksesta tarvitsi leikata semmonen ihme ison peukalon pään kokoinen klipsi pois. Asennettuna tämä klipsi menee ikään kuin kaiuttimen magneettia vasten/suuntaisesti ovipeltien sisään (epäilen, että klipsi ylsi edes vakiokiauttimen hintelään magneettiin). Tämän jälkeen elementti vaan paikoilleen hieman vakioruuveja pidemmillä (korotusrenkaiden vuoksi) ruuveilla. Ja mikä parasta, lasikin mahtui hyvin laskeutumaan alas asti. Uusi kaiutin söi tilaa melkolailla saman verran kuin vanha, mutta magneetin järeys oli just niin iso kuin voi olla! Itse ovipahviin olisi voinut myös kiinnittää kaiuttimen, mutta se ei kyllä tuntunu vaihtoehdolta missään vaiheessa. Näytti niinku siellä olis ollu ruuvin paikat valmiina.
Niin joo, ja akun kenkää ei tarvinu irroittaa, kun jätin ovipahvin mustekalalla roikkumaan ilmaan!
Sen verran jäi ensi kerralle hommaa, että ovikotelon sais kyllä vaimentaa jollain paremmin. Siellä on vaikka minkänäköstä rämisiää ja kumisevaa tilaa, että jotain olis keksittävä.
Pikainen testaus radio-ohjelmalla osoitti, että parannusta on huomattavasti. Basso hivenen potkivampi, sietää suurempia äänenvoimakkuuksia ilman räpätystä ja äänenlaatu noillakin matalilla taajuuksilla puhtaampi ja selkeämpi. Pitää testailla vielä mp3 soittimen kautta, kun ehdin.
Keksikiautin vaihtui ehkä helpoiten ja nopeiten. Kaiutinritilä irti, vanha kaiutin irti (kiinni peltiklipseillä), johtomuutos uutta kiutinta varten, uusi kaiutin paikalleen pehmeän tiivistenauha asennettuna elementin alapintaan, samoilla klipseillä kiinni millä vanhakin oli ja siinä se. Vaikka uuden elementin profiili oli matalampi, kaiutin kiinnittyi hyvin, kun käytti tiivistettä.
Sen verran on kyllä todettava, mitä moni muukin on sanonut, että keskikaiuttimen taso on muita matalampi, jolloin sen merkitys on kyllä vähäinen. Äänenlaatu on kuitenkin selvästi parempi kuin alkuperäisessä, ja koska vaihto on noin helppo, niin suosittelen.
Minulla on muuten toinen pari tuota ko. Hertziä tuossa ylinmääräisenä, jos jotakuta kiinnostaa. Hinnalla sitä ei ole pilattu

Ovi kaiuttimet oli yllättävän helpot kun keksin miten ne saan asennettua. Vakiokaiutin on ovipellissä kiinni muovisen "kauluksen" kanssa. Kaulusta jouduin hieman muokkaamaan ja elementin ja kaulurin väliin asentamaan korotusta noin 3-4 mm. Korotusrenkaan tein n. millin vahvuisesta liimattavasta bitumimatosta, kun sitä sattui olemaan kaapissa. Itse kauluksesta tarvitsi leikata semmonen ihme ison peukalon pään kokoinen klipsi pois. Asennettuna tämä klipsi menee ikään kuin kaiuttimen magneettia vasten/suuntaisesti ovipeltien sisään (epäilen, että klipsi ylsi edes vakiokiauttimen hintelään magneettiin). Tämän jälkeen elementti vaan paikoilleen hieman vakioruuveja pidemmillä (korotusrenkaiden vuoksi) ruuveilla. Ja mikä parasta, lasikin mahtui hyvin laskeutumaan alas asti. Uusi kaiutin söi tilaa melkolailla saman verran kuin vanha, mutta magneetin järeys oli just niin iso kuin voi olla! Itse ovipahviin olisi voinut myös kiinnittää kaiuttimen, mutta se ei kyllä tuntunu vaihtoehdolta missään vaiheessa. Näytti niinku siellä olis ollu ruuvin paikat valmiina.
Niin joo, ja akun kenkää ei tarvinu irroittaa, kun jätin ovipahvin mustekalalla roikkumaan ilmaan!
Sen verran jäi ensi kerralle hommaa, että ovikotelon sais kyllä vaimentaa jollain paremmin. Siellä on vaikka minkänäköstä rämisiää ja kumisevaa tilaa, että jotain olis keksittävä.
Pikainen testaus radio-ohjelmalla osoitti, että parannusta on huomattavasti. Basso hivenen potkivampi, sietää suurempia äänenvoimakkuuksia ilman räpätystä ja äänenlaatu noillakin matalilla taajuuksilla puhtaampi ja selkeämpi. Pitää testailla vielä mp3 soittimen kautta, kun ehdin.