Laskelmia voi tehdä monella tapaa, ja tässä yksi metodi:
Paljonko sähköversio saisi maksaa enemmän, jotta 5v pitoajalla 20 tkm/v oltaisiin tasoissa kokonaiskuluissa? Oletetaan auton todelliseksi kulutukseksi bensaa 6 litraa sadalla tai sähköä 18 kwh sadalla. Hinnat 1,6 oiroa/litra ja 11 snt/kwh. Oletetaan molempien arvonalenemaksi viidessä vuidessa 50 % ja että verot, huollot yms ovat lopulta saman hintaisia eri moottoriversioissa, eli niistä ei synny eroa.
Oletetaan myös että nykyisessä miinuskorkomarkkinassa rahan hinta eli korko on 0 %, eli autojen hintaerolle ei tarvitse laskea korkoa.
Bensalla ajellessa 5v bensakulut olisi 9600 €, sähköllä laskua kertyisi 1980 €. Erotus on 7620 € sähkön hyödyksi. Kun molempien autojen arvonalenemaprosentti on sama, on hintaero 5v vanhana puolet alkuperäisestä. Tasoihin kokonaiskuluissa päästän siis 2x7620 €:n hintaerolla uutena, eli auton sähköversio saa maksaa 15 t€ enemmän kuin bensaversio, niin sähköversio tulee vielä kokonaisuutena edullisemmaksi.
Toisin sanoen Pösöä esimerkkinä käyttäen bensapösön arvo vuonna 2024 olisi pudonnut noin 10 t€ ja tankkiin mennyt toinen 10 t€, kulut yhteensä 20 t€.
Sähköpösö varusteltuna 35 t€:oon olisi vuonna 2024 17,5 t€ halvempi ja sähköön olisi kulunut noin 2 t€, kulut yhteensä 19,5 t€.
Merkittävin epävarmuus laskelmassa sisältyy tosiaan arvonalenemaan tekniikka- ja markkinamurroksen ajankohtaisuuden vuoksi. Ja tietenkin siksi että kyseessä kuitenkin on ranskis
