Intohimoa Italiasta - elämää piristämässä Ferrari 348TB '90

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
aero
-
Viestit: 9117
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Intohimoa Italiasta - elämää piristämässä Ferrari 348TB '90

Viesti Kirjoittaja aero »

Kattelin tosiaan että kun huomenna oon ajamassa Hyvinkään ohi, niin siitä Mutunetista löytyy sopiva Exide simoottiseen 99€ hintaan. Nooo, vaimon Miatan jakopääjumppa meinasi töksähtää tenkkapoohon, että joku pässi ei osia tilatessaan tajunnut tilata vesipumppua. Pikainen tarkastus intternettiin tuotti kuitenkin tiedon, että moinen löytyisi Mutunetin hyllystä Laheesta. Laheessa ei tuota katsomaani Exideä ollut hyllyssä, mutta fyysisesti saman kokoinen, hieman paremmialla spekseillä oleva preeemium-versio löytyy, joskin kaksikymppiä kalliimmalla. Joten ei muuta kuin Giulia tulille ja sunnuntaishoppailulle etelän sijasta idän suuntaan. Varaosatiskiltä löytyi Miatan vesipumppu ja viereiseltä akkuhyllyltä Exide EA640. Jononelonen tulille ja himaan ja hommat jatkuu.

Alkupään 348:n akkuhan on vasemmassa takakulmassa. Tarina kertoo, että se on inasen vittumainen nostaa paikaltaan pois konehuoneen kautta, mutta onneksi siihen on oikeakin reitti - nimittäin pyöränkotelosta. Eli kulma ilmaan, pyörä irti (5kpl 22mm kannalla olevia pultteja), pyöränkotelon takareunasta akkutilan luukku irti (4kpl PH2 -ruuveja) ja siellähän se Varta möllöttää:

Kuva

Lukituspala irti (10mm kannalla oleva pultti), Varta pihalle, Exide tilalle ja kasaus päinvastaisessa järjestyksessä. Auto pyörilleen, avain virtalukkoon, kääntö ja kerrasta pirteästi tulille, kuten pitääkin. Rock on!

Laitoin vielä C-tekin latuuttamaan akun täyteen asti. Ainahan nää vähän vajaita on kaupasta tullessaan.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5427
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Intohimoa Italiasta - elämää piristämässä Ferrari 348TB '90

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Painopiste ainaki tykkää hyvää, kun akku viistää maata :) Mut onko konehuonees jotkut apuvirtapisteet helpos paikas, jos tarvii joskus ulkopuolista jelppiä? Ja toisaalta et saa ladattua ilman Ctekin kiinteän töpselin asennusta.
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
aero
-
Viestit: 9117
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Intohimoa Italiasta - elämää piristämässä Ferrari 348TB '90

Viesti Kirjoittaja aero »

Akku on yläkauttakin ihan näkyvissä ja käsillä kyllä, saa apuvirrat ja laturin suoraan napoihin kiinni. Tässähän ei mitään peitemuoveja tms ole juuri häirittemässä. On vaan tunkkasa yrittää pujotella pois ja irrottaa lukitusrauta. Pitää koittaa huomenna muistaa ja keretä ottaan foto yläkautta.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
aero
-
Viestit: 9117
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Intohimoa Italiasta - elämää piristämässä Ferrari 348TB '90

Viesti Kirjoittaja aero »

C-tekki näytti aamulla vihreää, joten nyppäsin sen irti seinästä (jätin kiinni akkuun), löin veekuutosen ennen seiskaa tulille ja tykitin töihin. Touhusin täyden päivän konttorilla ja ruisasin kotiin, olin joskus kuuden nurkilla himassa. Vähän välipalaa ja sarjikset ja talliin, samainen mittari kiinni akkuun ja 12,65V lukemaksi. Hyväksytään, joten avain koloonsa, pieni pyöräytys ja veekasi tulille. Otin Ferrarin pihalle, vaahdotin, huuhtelin, kinnastelin ja huuhtelin. Just kun sain pestyä, alkoi ripotteleen vettä, joten ajoin takaisin talliin ettei se vaan kastu. Imuroin vielä sisältä ja pyyhin pölyt, kyllä nyt kelpaa.

Muistin jopa akun yläkuvat (joskin heikkoja luurishotteja). Siellä se tuore Exide möllöttää:
Kuva

Tuossa yleisemmin konehuoneesta, akku näkyy kuvan vasemmassa alakulmassa:
Kuva

Sehän tosiaan näyttää siltä että voisi tulla ihan kivasti tuosta ylös ja saattaa hyvin ollakin nostettavissa - akun koko ja esim. pakoputkisto saattaa vaikuttaa asiaan - mutta kun siitä pyörän takaa pääsee oikeesti kohtuu helposti käsiksi, niin menin suosilla sieltä kautta.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
aero
-
Viestit: 9117
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Intohimoa Italiasta - elämää piristämässä Ferrari 348TB '90

Viesti Kirjoittaja aero »

Kaveri vahvisti että saa kuulemma yläkauttakin pois ja muistutti samalla, että akun päällä pitäisi vielä olla yksi näkösuojalevy, joka ainakin minulta puuttuu. No, vähemmän massaa, eli tuhannesosia pois Alastaron kierrosajasta :lol:

Viikonloppuna tuli otettua pitkä piipahus Lahees. Tai siis Ferrari otti, minä ja vaimo otettiin kolme vähän lyhempää, kun käytiin välillä kotona nukkumassa. Tämä oli siis yhtenä Piazza Italianan ihmismagneeteista Classic Motor Showssa:

Kuva

Paikalla näkyi monta tuttua autoharrastajaa, muutama foorumeilta tuttu mutta muuten enennnäkemätön naama sekä ihan uusia tuttavuuksia. Ainakin 4 kävi kertomassa että heillä on samanlainen tai melkein samanlainen, yhdellä on Mondial T eli samalla tekniikalla oleva Mondial sekä monta, monta uteliasta joita auto kiinnosti. Ainakin yksi naamatuttu, jonka miettiessä puoliso totesi kuulemma hyvin nopeasti "Ei" ennenkö ehti mitään ääneen sanoa :lol: Muutamalle innokkaalle päästiin tarjoamaan elämyksiä antamalla lupa istahtaa sisälle tai avaamalla konepeitto. Ihmisiltä saa kyllä varsin iloisia ilmeitä esiin niinkin yksinkertaisella suoritteella.

Parin museotarkastajan kanssa tuli turistua myös, sormet syyhyten olisivat halunneet ruveta Ferraria tarkastamaan mutta ei tämä minusta ihan museokunnossa ole. Ihan minimissään pitäisi takapuskuri vaihtaa että olisi edes mallisarjan valmistuskaudelta period correct. Korinväriset helmat ja TR:n vanteet sentään mahtuu mallisarjan valmistuksen aikakaudelle.

Kokonaisuutena ihan kelposa tapahtuma, silti näin introverttina tekee mieli pysyä vahvasti kotioloissa alkavalla viikolla :D
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5492
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: SUOMI

Re: Intohimoa Italiasta - elämää piristämässä Ferrari 348TB '90

Viesti Kirjoittaja VKe »

Jaajaa, no vasta nyt minulla sytytti :D

Toi Ferrarihan toden totta oli tältä foorumilta tuttu 8) Oli se nätti!! Hyvässä seurassa oli, :saab: in vieressä 8)
aero
-
Viestit: 9117
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Intohimoa Italiasta - elämää piristämässä Ferrari 348TB '90

Viesti Kirjoittaja aero »

Jep, vieressä oli myös foorumilta tuttu Saab-Lancia 600GLE. Hieno peli ja hienossa kunnossa kyllä sekin.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5427
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Intohimoa Italiasta - elämää piristämässä Ferrari 348TB '90

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

No hö, kävelin mäki tosta muutaman metrin päästä ohi, mutta en koukannut värikkäälle matolle :( Olis se ollu kiva nähdä tää livenä, mutta joskus toiste sitte :)
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
aero
-
Viestit: 9117
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Intohimoa Italiasta - elämää piristämässä Ferrari 348TB '90

Viesti Kirjoittaja aero »

^Tuu käymään niin näät livenä :D. Ja kun kaipasit jotain laittelukuvia, niin saat niitäkin!

Jotta elämä ei olisi aina liian iloista, niin välillä pitää vähän korjatakin. Lahdesta kotiin ajaessa muistui mieleen (kas kummaa) että pissapoika ei toimi. Tämähän pitäisi lenkittää leimalle 19.5. mennessä, eikä nyt oikeen kehtais vaikka viime vuonna läpi menikin, joten päätin eilen ottaa homman työn alle.

Ensimmäisenä kaivoin esiin nestesäiliön, jonka kyljessä pumppu on. Tämähän on oikeassa etuposkessa etupyörän edessä ja etukontin verhoilussa on luukku, josta tonkan pääsee täyttämään. Onneksi pumppu on sitten säiliön takana niin, että sitä ei meinaa edes löytää tuosta täyttöluukusta, joten ei muuta kuin purkamaan verhoilua. Etukontin verhoilu on ainakin kolmessa palassa ja tähän riittää oikean etupalan irrotus, joten sitä irroittelemaan. Koska homma olisi muuten ihan vaan tylsää ruuvausta, on italialainen estetikko, joka viitsii jättää ruuvinkantoja jopa kabiiniin näkyville, päättänyt ruuvata verhoilupalat toisiinsa kiinni sieltä alapuolelta. Pientä akrobatiaa harjoitellen taiteilin sinne sopivan meisselin, mutteria varten 10mm räikkälenkin ja irroittelin nekin ruuvit. Nyppäsin täyden säiliön irti, paikallistin pumpun piilosta ja kokeilin irtoakusta tarjota sille sähköä. Matalasta jänniteestä huolimatta pumppu surisee ja vesi pääsee perille, eli pumppu toimii. Tässä kohtaa tajusin ottaa edes yhden kuvan säiliöstä:
Kuva

Seuraavaksi sähkökaaviosta paikantamaan johdon reititys. Harmaa-puna -johto kulkee oikeasta etuposkesta vasempaan etuposkeen sähkökeskukselle, josta se jatkaa samanvärisenä viiksipaketile. Akku irti, sähkökeskus kouraan ja tarkastamaan johdotus. Täältäkin syöttämällä pumppu surisee ja vesi päätyy lasille, toimii.
Kuva

Jatketaan siis kabiinin puolelle. Purin muovit irti rattitolpasta Viiksipaketin johto tulee kojetaulun alta ja siinä on liitin kätevästi hollilla. Tästä kohtaa ihan vastusmittarilal totesin vian olevan viiksipaketissa, joten irrotin sen kiinnitysmutterit ja totesin, että pitää ottaa ratti irti. Joten ei muuta kuin keskeltä töötti kouraan ja ihastelemaan löydöstä:
Kuva

No kiva, erikoismutteri. Eli tässä kohtaa on kaksi vaihtoehtoa:
A) uhraan hylsyn ja teen erikosityökalun
B) etsin sulkeutuvan, lukkiutumattoman painonapin ja teen väliaikaisen varanapin.

Onneksi vaimo kertoi olevansa lähdössä kauppaan, joten totesin lähteväni mukaan. Koska oli hyvä keli, niin ekana suunnattiin jäätelökioskille Riksun keskustassa, hyvää oli kesän eka kioskijäde. Seuraavaksi Puuiloon, josta kouraan painonappi, 25 ja 26mm hylsyt sekä sähköteippiä, ihan vaan varmuuden vuoksi. Kotona verstaalta Bilteman isot putkipihdit (nää saa kiristettyä myös leuat "auki" että pysyvät kiinni työpalassa vaikkei pihtejä purista), joista syntyi kätevästi väliaikainen työstöteline ja rälläkkä kouraan. Räll räll ja ränk ränk ja kah, mulla on erikoistyökalu:
Kuva

Eihän se nyt ihan industrial-tasoa ole, joten tiukka etunoja ruoria kohti, räikästä vakaata ja vahvaa kääntöä ja hops, mutteri aukeaa. Ratti ei kuitenkaan booreillaan liiku, joten öljyä väliin ja kotvaksi nukkumaan.

Tänään töiden jälkeen jatkamaan. Ratti ei vieläkään liiku suosilla, joten lisää öljyä väliin ja miettimään inhimillistä tapaa tehdä väliaikainen painike, jotta saa rauhassa kesän mittaan ruikkia öljyä booreille.

Mietin kotvan nappulan kanssa että missä se olisi kohtuullinen ja vähiten huono paikka on rattitolpan vieressä, mittariston alla. Kouraan pahvia ja sakset ja etsimään sopivaa mallia:
Kuva

Close enough, joten leimataan käyväksi. Seuraavaksi läppäri kouraan ja mallintamaan palasta ruudun puolelle mittojen mukaan:
Kuva

Koska hyllyssä oli sopiva jämäpala 3mm koivuvaneria, niin lätty levylautaselle ja valo palamaan:
Kuva

Pari minuuttia myöhemmin mulla on palapeli (jossa nuo suorat kapeat pätkät väärän mittaisia koska olin tymä, joten leikkasin hetken päästä sopivammat):
Kuva

Liimatuubi kouraan ja mulla on miniatyyri-openair-subbarikotelo:
Kuva
Kuva

Nappula paikoilleen tellinkiin, johdot piiloon ja tellinki sijoilleen:
Kuva
Kuva

Juuri sopiva - tarpeeksi ruma että osuu omaan silmään ja musituttaa tarpeesta renkuttaa ruori irti ja korjata viiksipaketti oikeasti, mutta tarpeeksi vähän ruma ettei nyt ihan kauheesti tartte hävetä. Ja toimii, joten kelpaa katsastuksessa ja silloin kun sitä itse kaipaa. Jos ratti vastustaa liikaa ja innostun, niin saatan hakea ruskean nahan väristä maalia ja maalata tuon. Ja jos joku sattumalta tarvii vastaavaa, niin korjasin ne tukipalikoiden mitat joten jatkossa saa kerralla kunnollisen palapelin.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3229
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Intohimoa Italiasta - elämää piristämässä Ferrari 348TB '90

Viesti Kirjoittaja viggen »

https://search.app/YTHQafyipXzCxB2u5
Bilweb huutokaupassa nätti Ferrari.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
aero
-
Viestit: 9117
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Intohimoa Italiasta - elämää piristämässä Ferrari 348TB '90

Viesti Kirjoittaja aero »

Kyllä! Siitä huuteloimaan hieno ja hauska auto.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7682
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Intohimoa Italiasta - elämää piristämässä Ferrari 348TB '90

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Hieno nappi :mrgreen:

Onko torvi siis normaalisti vilkkuviiksessä?
Löytyykö tota jostain normivehkeestä?

Mikäköhä idea tossa erikoismutterissa tuolla ratissa...
Edit. Tuossa rattiakselissa on kyllä hyvä tuurnan paikka et vaimo kiskomaan rattii ja pieni napautus keskelle, lienee pienempi rasitus ku kauhee riuhtominen..
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
aero
-
Viestit: 9117
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Intohimoa Italiasta - elämää piristämässä Ferrari 348TB '90

Viesti Kirjoittaja aero »

Torvihan siis toimii, tööttinappeja on jo valmiiksi kolme - ratin keskellä logossa, sekä ratin puolissa piilossa (huomasin tämän vasta nyt ratissa olevista johdoista :D). Sen johdot näkyy tuossa ratin mutterikuvassa. Pissapoika on lasinhierontaviiksessä ja sen yhteys viiksipaketissa on mykkä.

Edit: viiksipakettia voi olla muussakin, mutta välttämättä ei, kun se on tuo kolmen viiksen systeemi. Sitä voi Fiiattipuolelta kyllä udella, mutta ensiaste on saada se viiksipaketti kouraan.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7682
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Intohimoa Italiasta - elämää piristämässä Ferrari 348TB '90

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Aivan. Luin tekstin illalla ja tänään katoin vaan kuvat :mrgreen:

Selvästi kiireelliselle tarkoitettu ku torvee saa soittaa noin monesta paikkaa :lol:
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1748
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: Intohimoa Italiasta - elämää piristämässä Ferrari 348TB '90

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

Eikö se ole italialainen tapa soitella torvea kaupungissa asialle kuin asialle, hyvähän se on että monta tapaa mistä aktivoida... :)
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Vastaa Viestiin