
Riston vanhojen Saabien projektit!
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Onpa upeata seurata edistymistä. 

# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Samaa mieltä. Tekemisen meininki. Jännityksellä odotamme, milloin voi ottaa savut ulos. 

NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Vielä on monta haastetta edessä! Mutta täytyy myöntää, että kyllä tämä on saanut minutkin oikein ”innostumaan”. Tällä hetkellä odottelen Ruotsin klubin lähetystä, missä tulee osa moottorin jäähdytysletkuista? Eilen verhoilija otti istuinten verhoilun työn alle!?
Kyllä tässä koko ajan pientä liikettä on. Nyt on vain odoteltava kelien lämpiämistä, että saan tuotua auton Saarijärveltä omaan talliin. Sitten homma lähtee oikeasti etenemään. Konehuoneen tyhjennys, fiksailu ja maalaus. Moottori lienee silloin jo valmiina asennukseen. Sisuksen äänieristys odottaa moottoritilan maalauksen jälkeen vuoroaan. Sitten pitäisi kojelauta siistiä ja hankkia uustuotantoa oleva kojelaudan päälinen Ruotsista.
Näiden sisähommien jälkeen meinaan vielä käydä kaikki jarrut läpi ja tarvittaessa kengittää ne uudelleen? Siis, askartelua tulee riittämään. Näin tämä tullee hiljalleen etenemään, toivottavasti vanhan miehen terveys ei tee esteitä hommille?



Kyllä tässä koko ajan pientä liikettä on. Nyt on vain odoteltava kelien lämpiämistä, että saan tuotua auton Saarijärveltä omaan talliin. Sitten homma lähtee oikeasti etenemään. Konehuoneen tyhjennys, fiksailu ja maalaus. Moottori lienee silloin jo valmiina asennukseen. Sisuksen äänieristys odottaa moottoritilan maalauksen jälkeen vuoroaan. Sitten pitäisi kojelauta siistiä ja hankkia uustuotantoa oleva kojelaudan päälinen Ruotsista.
Näiden sisähommien jälkeen meinaan vielä käydä kaikki jarrut läpi ja tarvittaessa kengittää ne uudelleen? Siis, askartelua tulee riittämään. Näin tämä tullee hiljalleen etenemään, toivottavasti vanhan miehen terveys ei tee esteitä hommille?


Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Tämä projekti on mielestäni edennyt ihan mukavasti ja ilman mitään isoa takapakkia. Nyt auton sisustuksen rakentelu on päässyt alkuun. Takapenkin istuimen ja selkänojan ompelu on tehty. Kyllä ne näyttävät hyvältä, vanhat keinonahatkin saatiin aika puhtaaksi. Siis yleisilme tulee oikein hyvän näköiseksi. Luulisin saavani lähiaikoina jo ensinmäisiä kuvia takapenkistä?
Tuossa alussa jo vihjaisin, että takapakkeja ei ole, mutta kyllä tuo takapakki tänään syntyi!?
Etuistuimien yläosan alkuperäiset raitaiset keinonahkat puhdistuivat asialliseen kuntoon, mutta istuimien sivuosat ja penkkien takapuolia ei saa millään oikein asialliseen kuntoon?
Mutta kuinka ollakaan, löysin Tampereen Vaahtomuovi Oy:n kautta uutta keinonahkaa ja vielä ”laadukastakin”! Onneksi sen maahantuojalta löytyi tarvittava pala ja ongelma näyttää nyt voitetulta! Kyllä tämän vanhan rakentelussa oma haasteellisuus kulkee kaiken aikaa mukana, mutta ihmeesti niihin haasteisiin on toistaiseksi saanut vastattua!
Tuossa alussa jo vihjaisin, että takapakkeja ei ole, mutta kyllä tuo takapakki tänään syntyi!?

Mutta kuinka ollakaan, löysin Tampereen Vaahtomuovi Oy:n kautta uutta keinonahkaa ja vielä ”laadukastakin”! Onneksi sen maahantuojalta löytyi tarvittava pala ja ongelma näyttää nyt voitetulta! Kyllä tämän vanhan rakentelussa oma haasteellisuus kulkee kaiken aikaa mukana, mutta ihmeesti niihin haasteisiin on toistaiseksi saanut vastattua!

Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Tässä pientä esimakua, millaisena verhoilu tulee esittäytymään. Tässä asennusta odottava takapenkin istuinosa. Aika hyvin lähti Fairylla vanhat keinonahka siistiksi. Siinä näkyy Ruotsin Klubin teettämä uustuotantokangas, ei huono, sanoisin oman mielipiteeni!



Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Hieno ja isänmaallinen väriyhdistelmä. Ja kangas istuu eikö hyppää mitenkään silmille. 

NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
komeeta jälkeä on verhoilija tehnyt. Kyllä noita kelpaa istuttaa autoon.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Sieväthän noista tulee. Se on ihmeellistä mihin Fairy, kynsiharja ja mikrokuitiliina pystyvät.
Janne
Janne
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Hiljalleen verhoilu edistyy. En ole hommaa kiirehtinyt, koska ei olla kiireen selässsä. Verhoilija on muiden hommien välissä valmistellut verhoilun peruskappaleita valmiiksi, sillä näillä näkymillä ensi viikolla näkyy jo sitten valmiita verhoiltuja istuimia ja sivupahveja. Onneksi tuo uusi keinonahan väri osui oikein mukavasti kohdilleen!


Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Nyt virranjakaja on kasassa! Viikon vaihteessa vielä testataan toimivuus? Ihan hyvän näköinen tuosta 60-vuotisesta laitteesta tuli. Seuraavaksi kai lienee vuorossa laturin ja vesipumpun siistiminen ja tarvittava kunnostus. Hommaahan kyllä riittää ihan kädet täyteen, mutta nypitään nyt siten, mikä nyt milloinkin alkaa kiinnostaa??!
Ihan oikeasti toivoisi ilmojen vain lämpiävän, että pääsisi hakemaan auton tänne Kainuuseen. Päivähän on kyllä jo pidentynyt mukavasti, ollen jo yli 9 tuntia. Siis oikeaan suuntaan mennään!







Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Nyt on menossa taas monta mielenkiintoista työn vaihetta? Nuo etuovien verhoilupaneelien etualareunan ovitaskut ovatkin aika haastavat tehtävät. Niiden kiinnitys on kahdelta sivulta selkeä, kun reunat taittaa paneelin taakse, liimaa ja nitoo kiinni. Mutta taskun takareunan kiinnitys vaatii vielä pohdintaa! Jos tuohon taskuun joku sattuu laittamaan jotain liian painavaa/kookasta esinettä, niin mahdollisuus sivuverhoilun repeämään on mahdollista? Siksi tuo takareunan kiinnityksen varmisminen esim. läpiniitauksella on nyt pohdinnassa ja kuinka se siististi toteutetaan?


Nyt minulla on sitten kotona jo lähes kaikki uudet jäähdytysletkut. Lisäksi on myös pari ylimääräistä mutkaletkua, mistä ”askartelemalla” voisi puuttuvia letkuja valmistaa suoralla yhdysnipalla. Siis tälläkin alueella pohdinta ja askartelumoodi on oltava päällä!
On tämä kyllä aika mielenkiintoista!



Nyt minulla on sitten kotona jo lähes kaikki uudet jäähdytysletkut. Lisäksi on myös pari ylimääräistä mutkaletkua, mistä ”askartelemalla” voisi puuttuvia letkuja valmistaa suoralla yhdysnipalla. Siis tälläkin alueella pohdinta ja askartelumoodi on oltava päällä!
On tämä kyllä aika mielenkiintoista!

Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Yleensä joka sen taskun tekee ei mielellään laita sinne mitään 

saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Tulikos tuo taustalevy vanerista vai pahvista?ristos kirjoitti: ↑Ma Helmi 24, 2025 13:22Nuo etuovien verhoilupaneelien etualareunan ovitaskut ovatkin aika haastavat tehtävät. Niiden kiinnitys on kahdelta sivulta selkeä, kun reunat taittaa paneelin taakse, liimaa ja nitoo kiinni. Mutta taskun takareunan kiinnitys vaatii vielä pohdintaa! Jos tuohon taskuun joku sattuu laittamaan jotain liian painavaa/kookasta esinettä, niin mahdollisuus sivuverhoilun repeämään on mahdollista? Siksi tuo takareunan kiinnityksen varmisminen esim. läpiniitauksella on nyt pohdinnassa ja kuinka se siististi toteutetaan?![]()
Jos vanerista, niin voisiko tuohon taskun takasauman alle ommella n. 5cm. leveän suikaleen vegaaninahkaa, jonka sitten liimaa ja nitoo kiinni vaneriin verhoilun kiinnitysvaiheessa? Pussin reunaanhan on kuitenkin tehtävä "tuplarullasauma", että ei jää vinyylin tai nahan vuoripuoli ikävästi näkysälle. Ei siitä kahvakuulan kuljetukseen sopivaa saa kuitenkaan millään, mutta jos vähän tukevamman.
Janne
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Kiitos pojille kannustuksesta! Kyllähän näiden vanhojen laitteitten kanssa aina pitää varautua näihin ”pikkuhaasteisiin”! Ne ne lopulta sen onnistumisen riemun synnyttävät, kun ongelman saa ratkottua. Harvoin ne jäävät ratkaisematta. Nyt tämä etuovien tasku- juttukin on lopulta aika simppeli, kun tuohon ompelun oheen käytetään hieman uudempia tukinauhoja, kuin ne entiset ja alkuperäiset pahvisuikaleet. Uskoisin, että meillä kyllä tämä asia onnistuu! Katsotaan josko tulos olisi muutaman päivän jälkeen jo näkyvissä? 

Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Nyt on taas sellainen hiljainen tuokio tämän projektin kanssa?
Tuntuu, että aika kuluu enempi penkkiurheilun parissa, kuin käsityö-harrastuksessa. Sen verran olen nyt pienesti puuhastellut, että takasivuverhoilussa oleva tuhkakuppi on saanut ”pienen puhdistuksen”.
Alkuperäisen tuhkakupin kunto oli ihan oikeasti ihan kauhea? En nyt viitsi julkisesti käyttää sanaa, mitä pitäisi, vaan arvannette sen!? No, kaksi ekaa kuvaa kertokoon kaiken ja loput kuvat, millaiseksi se siistimisen jälkeen muuttui? Lopputulos tyydyttää ainakin minua.






Alkuperäisen tuhkakupin kunto oli ihan oikeasti ihan kauhea? En nyt viitsi julkisesti käyttää sanaa, mitä pitäisi, vaan arvannette sen!? No, kaksi ekaa kuvaa kertokoon kaiken ja loput kuvat, millaiseksi se siistimisen jälkeen muuttui? Lopputulos tyydyttää ainakin minua.





Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen