99 pakosarjan tiivisteen vaihto

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: 99 pakosarjan tiivisteen vaihto

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Lahti411 kirjoitti: Kyseletkö ihan kannenpulttien kireyttä vai pakosarjan pulttien kireyttä? Kannenpulttien loppukireys on 95Nm ja pakosarjan 25Nm.
Itse asiassa en kumpienkaan, vaan venttiilikopan kannen pulttien, siis niiden 6-millisten kuusiokolokannallisten pikkupulttien (8 kpl) (joskin pitkien) kireyttä. Toki ajan saatossa tarjoiltu kuumakylmähoito on varmaankin tehnyt tehtävänsä, mutta yhden niistä kahdeksasta sain aika pienellä voimankäytöllä korkkaamaan.
Seuraavaksi sitten hakemaan akkuporakonetta, kun tuo poravasara taitaa olla tuonne vähän turhan järeä. Ihan kiitettävästi alkaa palaa rahaa parin tiivisteen takia. :D
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: 99 pakosarjan tiivisteen vaihto

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Venttiilikopan pulttien/ruuvien momentti näyttäisi olevan H-moottorille huimat 5Nm (B-moottorille peräti 2Nm). Vastannee kutakuinkin ruuvimeisellillä käsin väännettyä tiukkuutta.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: 99 pakosarjan tiivisteen vaihto

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Jeps, pultteja kävin hakemassa sgn:ltä Koivuhaasta. Eivät maksaneet mitään, kun jotain ylijäämiä olivat. :D
Mutta tuo Bilteman satsi ei sitten ollutkaan ihan täsmäostos. Varmasti käypä ja soiva peli, mutta joihinkin ihan muihin pultteihin; se pienin terä, joka olisi ollut passeli on aivan liian lyhyt. Etenkin kun tuo katkennut kappale sattuu olemaan siellä tulipellin puolella päädyssä. Ei kuitenkaan toistaiseksi ole tihkunut öljyä ulos, joten ilmeisesti katkesi ihan hyvästä kohdasta... Katsotaan sitten paremmalla ajalla taas.

Kävin tuplikseen hakemassa myös viimeisenä mahdollisena päivänä vikalistaa, mutta en (valitettavasti?) sellaista saanut mukaan. Sen sijaan sain taas 12 kk ajoaikaa ja kehoituksen säätää ajovalot esim. oikein. Toinen osoittaa liian ylös ja toinen liian alas. Kun katsuri laski auton alas ja sanoi "täähänhän on ihan kunnossa" sanoin aika suoraan: "no toi tuli yllätyksenä!" :D
Ei siis haitannut hitsattu taka-akseli, kummallinen ääni oikea etupyörän suunnilta eikä kohtalaisen öljyinen konehuone. Päästötkin olivat ilmeisesti kunnossa.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 99 pakosarjan tiivisteen vaihto

Viesti Kirjoittaja jus »

Ei ne porat siinä Bilteman satsissa muutenkaan ole kovin teräviä, saman tien kannattaa hankkia uudet kunnon porat ainakin lähelle pienempää kokoa jos ei samaa kokoa löydy, poraa ensin terävällä poralla pienemmän reiän ja sitten sillä sarjan poralla oikeaan kokoon jos eka reikä oli liian pieni. Ne vääntötapit vaativat tasan oikean kokoisen reiän toimiakseen.

Ja tietenkin irrotat venttiilikopan ja suojaat ympäristön porauslastuilta ennen kuin poraat.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Vastaa Viestiin