mike kirjoitti:
Siinäpä se onkin, että jälleenmyyjillä pitäisi kyllä jonkun verran olla itselläänkin panostusta ja sitoutumista merkin myyntiin. Ei se minusta aivan niinkään voi olla, että jossei maahantuoja maksa kaikkea mainontaa ja mainoksia niin silloin ei mainosteta millään muotoa.
Vähän luovuutta ja omaa yritteliäisyyttä sais löytyä merkkiliikkeiltäkin.
Ei maahantuoja maksa kaikkea, mutta osan kyllä ja monesti tarjoaa mainosrungon. Monimerkkiketjussa luonnollisesti myydään niitä, joihin myös maahantuoja panostaa ja tekee yhteistyötä jälleenmyyjien kanssa.
Toinen seikka mikä tekee hallaa on se, että luodaan niin kovat tavoitteet bonusjärjestelmään, että myyjä/liikkeet eivät saavuta niitä. Esimerkiksi viime vuonna tavoitteena oli myydä uuden maahantuojan aikana 700 autoa(400 9-3:sta ja 300 ng9-5:sta). Lopputulos oli 199 autoa, joista n. oli 130 9-3:ia ja n.60 9-5:ia(en muista tarkkaa lukua, tuota luokkaa se kuitenkin oli). Se tarkoittaa lyhyesti sitä, että bonuksia ei liiemmin tarvinnut maksaa. Se taas tekee sen, että kun myyjä saa palkkansa provisiona, niin hän suuntautuu hiljalleen merkkeihin, joiden myynti on suurempaa ja joiden kohdalla on mahdollista päästä bonusjärjestelmään.
Summasummarun, jos maahantuojan suunnasta ei valu eurovirta niin jälleenmyyjille kuin itse myyjillekin, niin se näkyy nopeasti em. kaltaisina ilmiöinä.