http://keskustelu.suomi24.fi/node/8818050et kirjoitti:eth0: Mikäli aiot lämmittää taloa talvella ilmalämpöpumpulla niin laita sen ulkoyksikkö pannuhuoneeseen eli kun aina muistaa että lämpö siirtyy kylmempään.
Lämmitysmuodon vaihto
-
- "Kaasari"
- Viestit: 9
- Liittynyt: Pe Helmi 04, 2011 21:18
Re: Lämmitysmuodon vaihto
Re: Lämmitysmuodon vaihto
Linkin takaa löytyvässä keskustelusta saa sen käsityksen, ettei kukaan ole tosiasiassa kokeillut, miten ulkoyksikkö toimisi tuolla tavalla. Pitää varmaan laittaa Myytinmurtajille mailia
Meillä kokeilemisen estäisi jo pannukopin ahtaus, mutta käytännössä voisin kuvitella, ettei kukaan valtuutettu asentaja suostuisi tuota tekemään. On myös hyvin mahdollista että ulkoyksikön resonanssi (laatan päällä / pultattuna muuriin) tekisi asumisesta tuskaa. Pelkän öljypolttimen ääni on öisin suhteellisen kuuluva.
Meillä kokeilemisen estäisi jo pannukopin ahtaus, mutta käytännössä voisin kuvitella, ettei kukaan valtuutettu asentaja suostuisi tuota tekemään. On myös hyvin mahdollista että ulkoyksikön resonanssi (laatan päällä / pultattuna muuriin) tekisi asumisesta tuskaa. Pelkän öljypolttimen ääni on öisin suhteellisen kuuluva.
Viimeksi muokannut suopitar, To Kesä 16, 2011 08:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: turhat lainaukset poistettu
Syy: turhat lainaukset poistettu
OG 9-5 2.0t -01 (KA)
# 4916
# 4916
Re: Lämmitysmuodon vaihto
Pannuhuoneessa taitaa ihan poikkeuksetta olla lattiakaivo, joten sinne se kondenssivesi menee mikäli sitä muodostuu...
Jäähdyttämiseen tuolla tavalla sijoitettu värkki ei sitten enää sovikaan...
Jäähdyttämiseen tuolla tavalla sijoitettu värkki ei sitten enää sovikaan...
-------------------------8<----------->8--------
#1395
#1395
Re: Lämmitysmuodon vaihto
Meillä -67 tehty paritalon puolisko jossa on vesikiertoinen lämitys joka lämpeää kaukolämmöllä. Kaikki putket on orkkiksia ja kulkevat tottakait valuissa. Patteriverkoston paine laskee 1.0 bar:ista noin 0.5 bar:iin alle viikossa, eli vuotoa on jonkin verran. Vuotopaikkaa ei olla paikallistettu, mutta pieni epäilys on etä vuotaisi välipohjassa kulkevista putkista alla olevaan kylppäriin, koska sieltä on kaakelit tursuilleet sisäänpäin (tosin kaakelien alla Siporexiä ilman mitään kosteussulkua, Siporexi nyt turpoaa muutenkin jos saa tipankin vettä nsikaansa). Toinen mahdollinen epäilyksenalainen vuotopaikka on samaisen kylppärin lattialämmitys, ja sieltä vesi vuotaisi ehkä uima-altaan pumppuhuoneeseen.
Onko mitään ideoita kuinka saisi laitettua jotain väriainetta patteriverkoston veden sekaan, helpottaisi vuotoepäilyjä jos näkisi jostain valuvan värillistä vettä?
Toki kylppäreiden lattiat piikataan auki ja asennetaan uudet lattialämmitykset (sekä sähkövastuksilla että vesiputkilla) ja samoin olisi tarkoitus vaihtaa uudet KV- ja lämmitysverkoston putket pintavetona, mutta olisi hyvä tietää mihin vesi on valunut (jos on), ainakaan pintakosteusmittarilla ei mitään märkiä paikkoja löytynyt, eikä missään ole lemua.
Olen pohtimassa jos asentaisi taloon koneellisen ilmanvaihdon, ja pähkäilen tavallisen LTO:n ja PILP:n välillä, ja sen suhteen hankkiako sellainen PILP joka työntää lämpöä patteriverkostoon vaiko suoraan tuloilmaan. Taitaa vaan patteriverkosto olla sen verran lämmin ettei taida onnistua lämmön siirto suoraan sinne, tai ainakin usein PILP:in lämpöä työnnetään varaajaan? Meillä on kaukolämpölaitteessa kierukka lämmittämässä käyttövettä. Tietty yksi hyödyntämismahdollisuus talteenotetulle lämmölle olisi lämmitää sillä uima-allasta, se kun lämpeää nyt sähköllä, mutta melkein senkin laittaisi mieluummin kaukolämmöllä lämpeäväksi.
Onko mitään ideoita kuinka saisi laitettua jotain väriainetta patteriverkoston veden sekaan, helpottaisi vuotoepäilyjä jos näkisi jostain valuvan värillistä vettä?
Toki kylppäreiden lattiat piikataan auki ja asennetaan uudet lattialämmitykset (sekä sähkövastuksilla että vesiputkilla) ja samoin olisi tarkoitus vaihtaa uudet KV- ja lämmitysverkoston putket pintavetona, mutta olisi hyvä tietää mihin vesi on valunut (jos on), ainakaan pintakosteusmittarilla ei mitään märkiä paikkoja löytynyt, eikä missään ole lemua.
Olen pohtimassa jos asentaisi taloon koneellisen ilmanvaihdon, ja pähkäilen tavallisen LTO:n ja PILP:n välillä, ja sen suhteen hankkiako sellainen PILP joka työntää lämpöä patteriverkostoon vaiko suoraan tuloilmaan. Taitaa vaan patteriverkosto olla sen verran lämmin ettei taida onnistua lämmön siirto suoraan sinne, tai ainakin usein PILP:in lämpöä työnnetään varaajaan? Meillä on kaukolämpölaitteessa kierukka lämmittämässä käyttövettä. Tietty yksi hyödyntämismahdollisuus talteenotetulle lämmölle olisi lämmitää sillä uima-allasta, se kun lämpeää nyt sähköllä, mutta melkein senkin laittaisi mieluummin kaukolämmöllä lämpeäväksi.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re: Lämmitysmuodon vaihto
Ilmastoinnista kun on kysymys niin kannattais tutustua Valloxin sivuihin erittäin huolellisesti. Löytyy muistaakseni videoita, asennusohjeita ja erityisesti harkita BlueSky järjestelmää.
Jos ei tuolta löyty vastausta kaukolämpötaloon, lto- tai pilp-kysymyksiin niin ne varmasti kertoo.
Jos ei tuolta löyty vastausta kaukolämpötaloon, lto- tai pilp-kysymyksiin niin ne varmasti kertoo.
Re: Lämmitysmuodon vaihto
Valloxin palvelin alhaalla.
Kaukolämmöstä ei taida päästä eroon oikein millään, niin pitäisi laskea kannattaako sen rinnalle asentaa esimerkiksi pelkkää alakertaa lämmittävä maalämpöjärjestelmä, talon vieressä kun olisi valmis kallioon porattu 90m porakaivokin, ei luulisi maksavan montaakaan tonnia jokin suht. pieni maalämpöpumppu putkistoineen? Tai ainakin nyt kun taloa täysremppaa niin voisi olla järkevää tehdä ainakin valmius sellaisen asentamiselle.
Kaukolämmöstä ei taida päästä eroon oikein millään, niin pitäisi laskea kannattaako sen rinnalle asentaa esimerkiksi pelkkää alakertaa lämmittävä maalämpöjärjestelmä, talon vieressä kun olisi valmis kallioon porattu 90m porakaivokin, ei luulisi maksavan montaakaan tonnia jokin suht. pieni maalämpöpumppu putkistoineen? Tai ainakin nyt kun taloa täysremppaa niin voisi olla järkevää tehdä ainakin valmius sellaisen asentamiselle.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re: Lämmitysmuodon vaihto
www.vallox.com
Eikös toi 90m ole liian lyhyt?
Mistä se kaukolämmön lasku muodostuu? Joku perusmaksu ja jotain muuta?
Eikös toi 90m ole liian lyhyt?
Mistä se kaukolämmön lasku muodostuu? Joku perusmaksu ja jotain muuta?
Re: Lämmitysmuodon vaihto
Onko lattialämmityksessä ilmanippaa tms. josta näkee materiaalin? Meillä lattialämmitys on kuparia, muut putket rautaa. Paria viestiä aiemmin mainitsemani putkirikon aiheutti kuparin ja raudan liittäminen toisiinsa laatan sisällä (puserrusliittimellä ) + 40 vuotta hidasta elektrolyysiä. Tuollaisilla hölmöyksillä on yleensä tapana olla aikansa vallitsevia käytäntöjä...ng900aero kirjoitti: Toinen mahdollinen epäilyksenalainen vuotopaikka on samaisen kylppärin lattialämmitys, ja sieltä vesi vuotaisi ehkä uima-altaan pumppuhuoneeseen.
i.
OG 9-5 2.0t -01 (KA)
# 4916
# 4916
Re: Lämmitysmuodon vaihto
Jos lämmitysputkissa epäilee vuotoa niin helpoiten sen löytää lämpökameralla ....vaikka vuoto olisikin lattialämmityksessä.
Ei se siporex kovinkaan äkkiä turpoa, vaikka tuossa talossa on rakennusvuodesta päätellen vielä Hellsinkissä tehtyä materiaalia...
Onko se välipohja valua vai siporex-elementtiä?
Ei se siporex kovinkaan äkkiä turpoa, vaikka tuossa talossa on rakennusvuodesta päätellen vielä Hellsinkissä tehtyä materiaalia...
Onko se välipohja valua vai siporex-elementtiä?
-------------------------8<----------->8--------
#1395
#1395
Re: Lämmitysmuodon vaihto
Tuolta löytyy linkki ilp-foorumille missä todetaan että liikuteltavat ilmamäärät on melko isoja että hyöty menee siihen että pannu jäähtyy ja samoin vinttiasennuksessa on vaarana että yläpohjast karkaa lämpöö enempi tai sit hukkalämpö ei kerkii esilämmittämään ilmaa eli turha kai lähtee kikkaileen....Toppuuttelija kirjoitti:http://keskustelu.suomi24.fi/node/8818050et kirjoitti:eth0: Mikäli aiot lämmittää taloa talvella ilmalämpöpumpulla niin laita sen ulkoyksikkö pannuhuoneeseen eli kun aina muistaa että lämpö siirtyy kylmempään.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: Lämmitysmuodon vaihto
Joo, Ilp-foorumilta ja suoli24 löytyy asiaa mutta niissä on vähän liikaa sitä mustatuntuu puhetta ilman tietoa.
Perusidea on kuitenkin että mitä lämpimämmästä pystyy ottaa lämpöä niin se on järkevää ja pakkasesta aika älytöntä ottaa lämpöä. Teollisuudessa ja kaupas löytyy lukuisia kohteita missä on tiloja joita pitää viilentää talvipakkasellakin ja ottaa hyötykäyttöön lämpö. Pannuhuoneessakin on ylimääräistä lämpöä mutta jos joku myytinmurtaja sitä testais niin tuskin pannuhuone vetäis -20celsiusta pakkaselle lämpöpumpun avulla, kuten eräässä viestiketjus väitettiin.
Perusidea on kuitenkin että mitä lämpimämmästä pystyy ottaa lämpöä niin se on järkevää ja pakkasesta aika älytöntä ottaa lämpöä. Teollisuudessa ja kaupas löytyy lukuisia kohteita missä on tiloja joita pitää viilentää talvipakkasellakin ja ottaa hyötykäyttöön lämpö. Pannuhuoneessakin on ylimääräistä lämpöä mutta jos joku myytinmurtaja sitä testais niin tuskin pannuhuone vetäis -20celsiusta pakkaselle lämpöpumpun avulla, kuten eräässä viestiketjus väitettiin.
Re: Lämmitysmuodon vaihto
Löytyykö täältä vinkkejä maalämpöpumpun valintaan? Suosituksia tai varoituksia..
Talo on 1960 valmistunut puutalo vesikiertoisella patterilämmityksellä. Neliöitä n. 130m2.
Erityisesti kiinnostaisi kokemukset mataliin tiloihin sopivista ratkaisuista, koska kellarin korkeus on vain 170cm. Siis pumppu ja varaaja erikseen.
Kiinnostaisi erityisesti seuraavat merkit:
-Nibe 1150
-Oilon Geopro SH
-IVT greenline HE E
-CTC Ecopart
Talo on 1960 valmistunut puutalo vesikiertoisella patterilämmityksellä. Neliöitä n. 130m2.
Erityisesti kiinnostaisi kokemukset mataliin tiloihin sopivista ratkaisuista, koska kellarin korkeus on vain 170cm. Siis pumppu ja varaaja erikseen.
Kiinnostaisi erityisesti seuraavat merkit:
-Nibe 1150
-Oilon Geopro SH
-IVT greenline HE E
-CTC Ecopart
Re: Lämmitysmuodon vaihto
Maalämpöpumppu tulee aina vähän alimitoittaa että se joutuu tehdä töitä.
Henkilöauto, moottoripyörä... jne. voi ylimitoittaa kunhan löytyy rahaa.
Henkilöauto, moottoripyörä... jne. voi ylimitoittaa kunhan löytyy rahaa.
Re: Lämmitysmuodon vaihto
kukaan ei ole vielä ehdottanut pellettiä..
Mulla on neljättä vuotta pelletti. Modasin kaksoiskattilan öljypuolelle polttimen ja kustannuksia kokonaisuudessaan tuli noin 2000e (poltin + termostaatit ym. tarvikkeet).
Hyviä puolia
- Halpaa lämmittämistä
- Ei tarvitse lämmittää sähköllä tai miettiä pumppuja
- Jostain syystä tykkään polttaa bensaa autoissa ja kotona tehdä oman lämmitysenergian. En tiedä että onko pelletti vielä nykyään ympäristöteko, mutta samantekevää. Kaksoiskattilassa on myös puupuoli jossa viikonloppuisin palaa kaikki mahdollinen palava talousjäte
Huonoja puolia:
- Pari ekaa vuotta sitoo aikaa niin että voi puhua harrastuksesta. Vähitellen rakentelee ja keksii semmoiset systeemit että pelletin säilöntä ja poltettavaksi liikuttelu on helppoa.
- Siirtosysteemit on akilleen kantapää ja jotkut polttimet saattavat kärsiä lastentaudeista. On myös yksinkertaisia peruspolttimia jotka ovat luotettavia. Siirtosysteemissä ja varastoinnissa yksinkertainen on usein toimivinta.
- Ei yhtä vaivaton ja helppo kuin sähkö tai lämpöpumpu (kattila täytyy nuohota kerran parissa viikossa tai kerran kuussa)
Mutta jos edellä olevat sopii omalle kohdalle, niin mukava ja halpa tapa lämmittää.
Mulla on neljättä vuotta pelletti. Modasin kaksoiskattilan öljypuolelle polttimen ja kustannuksia kokonaisuudessaan tuli noin 2000e (poltin + termostaatit ym. tarvikkeet).
Hyviä puolia
- Halpaa lämmittämistä
- Ei tarvitse lämmittää sähköllä tai miettiä pumppuja
- Jostain syystä tykkään polttaa bensaa autoissa ja kotona tehdä oman lämmitysenergian. En tiedä että onko pelletti vielä nykyään ympäristöteko, mutta samantekevää. Kaksoiskattilassa on myös puupuoli jossa viikonloppuisin palaa kaikki mahdollinen palava talousjäte
Huonoja puolia:
- Pari ekaa vuotta sitoo aikaa niin että voi puhua harrastuksesta. Vähitellen rakentelee ja keksii semmoiset systeemit että pelletin säilöntä ja poltettavaksi liikuttelu on helppoa.
- Siirtosysteemit on akilleen kantapää ja jotkut polttimet saattavat kärsiä lastentaudeista. On myös yksinkertaisia peruspolttimia jotka ovat luotettavia. Siirtosysteemissä ja varastoinnissa yksinkertainen on usein toimivinta.
- Ei yhtä vaivaton ja helppo kuin sähkö tai lämpöpumpu (kattila täytyy nuohota kerran parissa viikossa tai kerran kuussa)
Mutta jos edellä olevat sopii omalle kohdalle, niin mukava ja halpa tapa lämmittää.
Citroen C5, OG900t16
Re: Lämmitysmuodon vaihto
Asiaa.et kirjoitti:Henkilöauto, moottoripyörä... jne. voi ylimitoittaa kunhan löytyy rahaa.
Itse asiaan. Meillä -74 rakennettu täystiilitalo, vaihdoin käyttövesiputket muovisiin kymmenen vuotta sitten, ja nyt öljylämmityksen maalämpöön sekä asennettiin koneellinen ilmanvaihto LTO:lla. Talossa on vesikiertoinen patterilämmitys. Lämmitysmuodon investoinnista valtio tuli vastaan kotitalousvähennyksellä sekä energia-avustuksella. Tai siis sai takaisin osan maksamistaan veromarkoista.
Ilmanlaatu talossa on parantunut huomattavasti, sekä lämpö jakautuu taloon tasaisesti. Lämmityskustannukset todennäköisesti puoliintuvat. Investointi oli iso, mutta edessä olisi kuitenkin ollut öljysäiliön, kattilan ja polttimen vaihto eli kannatti vaihtaa suoraan maalämpöön, kun valtio tuli vielä viidellä tonnilla mukaan talkoisiin.
Seuraava saneerauskohde on patteriverkosto kymmenen vuoden sisällä. Tarttoo vielä miettiä nostaako lattioita, niin että saa lattialämmityksen vaikko vetää pinta-asennuksena uudet putket pattereille.
Lämmitettäviä kuutioita on n. 320 ja maalämmön reikä on n. 110m. Niin ja tuossa maalämmössä on vielä viilennysmahdollisuus, jos Suomen helteet ahistaa.
#5342
2*OG900 3D, Mach I, CLS 320,CLK 320, C43 AMG, SL 500, SEC 560, 220 Sb, 240 KGT
2*OG900 3D, Mach I, CLS 320,CLK 320, C43 AMG, SL 500, SEC 560, 220 Sb, 240 KGT