Kampikammiontuuletusventtiili, lue jos sinulla modi

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

Sitten seuraa taas oma hypotettinen teoria siitä miksi LPT ja Mitsun turbolla varustetut moottorin käyttäytyvät erilailla kun kyse on kampikammiontuuletuksesta.

Kun katsoo järjestelmää niin ainakin itselle syntyy käsitys että homma vörkkii vain silloin kun paine läppäkotelossa on pienempi kuin mitä se on turbon imu puolella. Tämä siksi että takaiskuventtiili läppäkotelon ja öljyntäyttöputken välillä sulkeutuu paine-eron ollessa toisin päin.

Tästä päästääkin sitten tilanteeseen jossa virtaus turbon imupuoli-->öljynerotin-->kampikammio-->läppäkotelo on riippuvainen paine-eron suuruudesta turbon imupuolen ja läppäkotelon välillä. Tästä voidaan sitten johtaa (ehkä) että alipaine turbon imupuolle on riippuvainen ahtimesta ja sen pyörimisnopeudesta. Läppäkotelon ollessa suljettuna pitäisi alipaineen olla suunnilleen sama B235E ja R:n välillä.
Nyt jos oletataan että Garretin G17 syynnyttää suuremman alipaineen turbon imupuolle kuin mitä Mitsu TD04 niin päästään tilanteeseen jossa virtaus on suurempi kampikammion läpi mitsun puhaltimella.

Näin annoin itseni asian ymmärtää, korjatkaa toki jos ajattelussa on puutteita. Tuntuu vaan jotenkin hölmöltä ettei näin olisi, koska stcs:n foorumissa lähes kaikki runsaasti modin jälkeen öljyä syövät auton ovat nimenomaan varustettu B235R koneella.

Täytyy vielä kysellä asiaa kaikilta kontakteilta...
#1730
500whp.net member
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3723
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Itselleni ei ole tätä modifikaatiota vielä tehty, kun ovat olleet täällä Satakunnasssa Saabilla aivan pihalla koko systeemistä 8O


No anyway, onko tuo mötikkö mikä on tuossa turbon imupuolelta lähtevässä putkessa/letkussa takaiskumallinen vai jokin kuriste juttu! :?

Olen vain ajatellut että jos kävisi jostain LVI-liikkeestä hakemassa siihen sopivan takaisku venttiilin :idea: ? ajaako tuo saman asian vai onko se joku spesiaali osa!

se nippa ja kaikki muutkin siihen muutokseen tarvittavat osat jo löytyy, mutta en ole sitä viittinyt tehdä kuin ei ole tuota "möttiä"?

Omanikin tuntuu hieman syövän öljyä mitsun turbolla!
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

Frostgrey kirjoitti:Itselleni ei ole tätä modifikaatiota vielä tehty, kun ovat olleet täällä Satakunnasssa Saabilla aivan pihalla koko systeemistä 8O


No anyway, onko tuo mötikkö mikä on tuossa turbon imupuolelta lähtevässä putkessa/letkussa takaiskumallinen vai jokin kuriste juttu! :?

Olen vain ajatellut että jos kävisi jostain LVI-liikkeestä hakemassa siihen sopivan takaisku venttiilin :idea: ? ajaako tuo saman asian vai onko se joku spesiaali osa!

se nippa ja kaikki muutkin siihen muutokseen tarvittavat osat jo löytyy, mutta en ole sitä viittinyt tehdä kuin ei ole tuota "möttiä"?

Omanikin tuntuu hieman syövän öljyä mitsun turbolla!
Taitaa olla lähes kaikki suomen saab putkat pihalla tästä asiasta. Yritän nyt itse saada selvyyttä siihen onko mitsun föönin kanssa parempi pysyä orkkis-setupissa vaiko tässä modissa modattuna lisää. Näinhän tätä ei voi jättää, mutta kysymys kuuluu voiko sitä parantaa.

Se osa siinä letkussa on toissuuntainen kuristin, eli virtaa vapaasti kohti turbon imupuolta, mutta rajoittaa virtausta hieman toiseen suuntaa. Tämä osa siis sanelee virtauksen suuruuden, joten mitä tahansa ei sinne kannata työntää.

Mulla öljynsyönti vähenee huomattavasti kun pinta tikun mukaan noin puolessa välissä.

Laitan infoa tähän perään sitä mukaan kun tietoa tulee "alan miehiltä".
#1730
500whp.net member
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3723
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Odotellan mitä saat selville :wink:

Pistätkö tänne, kun saat tietää jotain :?:
Saab 9-3 TTID Vector 2008
SammyWagon
Matalapaineturbo
Viestit: 151
Liittynyt: Ke Touko 19, 2004 17:55
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja SammyWagon »

Tuossa huoltotiedotteessakin (210-2417) sanotaan, ettei tuo isompi venttiili pysäytä virtausta toiseen suunntaan vaan pelkästään vähentää sitä.
EX: 9-3 SC 1.9 TIDS Vector (updated)
EX: og 900s (updated)
#3046
Vastaa Viestiin