Steg joku ja ahdot !

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
jupasaab
"Viggen"
Viestit: 519
Liittynyt: To Loka 22, 2009 14:12
Paikkakunta: Kotka

Re: Steg joku ja ahdot !

Viesti Kirjoittaja jupasaab »

Homma tehty, auto kävi 9h remontin aloittamisesta ! Ihan ensimmäiseksi: Tässä pultinjämän kaivamisessa ei olisi dremelillä eikä muillakaan vehkeillä ollut mitään apua. Perustan väitteeni seuraavan kertomuksen tapahtumiin.

Ensin alkoi purkuhommat tilan saamiseksi. Syyläriä ei tarvinnut irrottaa, riitti kun flektit purki pois. Turbo pakosarjasta irti, ja laipan 4 kpl pinnapultteja pois. Pakosarjan pultit tuli irroitettua jo illalla, joten sitä siis seuraavaksi irrottamaan. Tulihan se vähän matkaa, mutta pakosarja otti ohjaustehostimen jalkaan kiinni. Jalan pultit olivat kannessa kiinni, ja niin tiukassa ettei uskaltanut vääntää poikki. Tuntui jo että pultti joustaa, joten lähellä tuhoa oltiin.
Muu ei auttanut kun akkuporaan kovametalliterä kiinni, ja hiomaan jalkaan lovia pakosarjalle. Puolen tunnin hiomisen, ja välillä kokeilun jälkeen pakosarja mahtui tulemaan pois.

Tiedoksi niille ketkä ovat onnistuneesti poistamaan kannessa olevia pinnapultteja kahden mutterin avulla. Tässä autossa ei yksikään kolmesta pitkästä pinnapultista hievahtanutkaan tällä mutterivirityksellä. Pultit olivat niin tiukassa että olisivat 100% varmmuudella katkenneet jos olisi vääntänyt enemmän. Eli se siitä teoriasta.

Ja sitten jämän kimppuun. 3mm terällä keskelle reikä, ja "oikealla" ulosvetosarjalla kokeilemaan. Ensimmäinen tappi sorvasi lastua reiästä, joten suurempi tappi. Vaikka lämmitti, suihkutteli röppöä, naputteli teki mitä hyvänsä ei jämä liikahtanut milliäkään. Oli siis yhtä tiukassa mitä pinnapultit mitä yritettiin irrottaa. Muu ei auttanut kun asteittain reikää suuremmaksi, välillä tarkistaen että menee keskelle. Lopuksi 6,8mm terällä ja 8mm jengatapilla uutta kierrettä.
Kun tapilla hoonasi edes takaisin, tuli reiästä kierteen palasia. Tappi siis putsasi kierteet kohdalleen. Kokeilu pultilla ja hyvältä tuntui. Pakosarjan tiivisteiden hakuun, tilaustavaraa joten piti itse tehdä metallivahvistetusta tiivistelevystä. Tätä levyä jäi itselle kun tuli aikoinaan oltua lämmittäjänä. Kattiloiden ja lieriöiden laippojen tiivisteet tehtiin siitä, joten oikeaa tavaraa.

Kotka osoitti taas olevansa oikea käpykylä, 8mm pinnapulttia ei löytynyt mistään ! Ei ollut Deltassa, ruuvikeskuksessa, tarvikeavussa eikä eterassa. Tilaustavaraa, joten sekin piti tehdä itse. Kasaus ja kone käyntiin, ei vuotoja. Jos jotain hyvää niin huonoakin, chek engine valo syttyi jostain syystä. Mitään liittimiä ei irroitettu mikä vaikuttaisi, se vain päätti syttyä ? Mutta remontti oli hankala, suurempi mitä ennakkoon ajattelin.

(edit)
Chek engine valo sammui kun piti akunkenkää irti 30min. Puolen tunnin koeajon aikana ei syttynyt uudestaan.
Sitä oikeaa etsiessä...
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3461
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: Steg joku ja ahdot !

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Sieltä taas tuli kattava selostus remontista. Tällaisista kertomuksista lienee hyötyä seuraavalle tekijälle.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 3x 9-5 Tid -10, 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 900 Aero 89 (PR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Vastaa Viestiin