Jumittunut takajarrusatula
Noniin!
Nyt on molemmat takasatulat pöydällä, toinen osina ja toinen vielä nipussa.
Jumittunut satula:
- männät meni piloille kun vedin lukkopihdeillä niitä pihalle sylinteristä, mutta niitä onneksi saa kaupasta.
- Tehostimen kanssa Saab jaksoi puskea männät kyllä komeasti ulos, mutta silti oli aivan järkky homma saada niitä sylinteristä pois.
- sylinterit ruskean töhkän peitossa, mutta mun nähdäkseni ei kuitenkaan ollut mitään koloja syöpynyt sinne.
Ehjempi satula:
- Männät liikkuivat vähällä vaivalla
- Mäntien päät olivat ainakin komeasti syöpyneet, mutta en tiedä mitä kumien alla odottaa.
* Miten saan sylinterit puhtaiksi?
* Miten tiivisterenkaan saa sylinteristä pois vahingoittamatta sylinterin seinämiä?
* Haittaako tuo mäntien päiden ruoste? Ei se varmaan väärin ole ostaa uusia..
Nyt on molemmat takasatulat pöydällä, toinen osina ja toinen vielä nipussa.
Jumittunut satula:
- männät meni piloille kun vedin lukkopihdeillä niitä pihalle sylinteristä, mutta niitä onneksi saa kaupasta.
- Tehostimen kanssa Saab jaksoi puskea männät kyllä komeasti ulos, mutta silti oli aivan järkky homma saada niitä sylinteristä pois.
- sylinterit ruskean töhkän peitossa, mutta mun nähdäkseni ei kuitenkaan ollut mitään koloja syöpynyt sinne.
Ehjempi satula:
- Männät liikkuivat vähällä vaivalla
- Mäntien päät olivat ainakin komeasti syöpyneet, mutta en tiedä mitä kumien alla odottaa.
* Miten saan sylinterit puhtaiksi?
* Miten tiivisterenkaan saa sylinteristä pois vahingoittamatta sylinterin seinämiä?
* Haittaako tuo mäntien päiden ruoste? Ei se varmaan väärin ole ostaa uusia..
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
... ja se siitä.
Kolminumeroisen summan köyhtyneenä, Finlandiaa hellittiin tänään uusilla takajarrulevyillä ja satuloilla (palat olikin ennestään).
1) älä halkaise jarrusatulaa, se menee pilalle
2) jos levy on ruostunut, se pitää vaihtaa
3) saman tien molemmille puolille, kun leikkiin lähdetään
No, näinhän sitä oppii, mitä kannattaa / ei kannata tehdä.. Kantapään kautta. :-D
Kolminumeroisen summan köyhtyneenä, Finlandiaa hellittiin tänään uusilla takajarrulevyillä ja satuloilla (palat olikin ennestään).
1) älä halkaise jarrusatulaa, se menee pilalle
2) jos levy on ruostunut, se pitää vaihtaa
3) saman tien molemmille puolille, kun leikkiin lähdetään
No, näinhän sitä oppii, mitä kannattaa / ei kannata tehdä.. Kantapään kautta. :-D
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Koko ketjua lukematta, noilla vanhemman mallisilla ei-uivilla takajarruilla on tapana jumittaa se pala kiinni siihen satulan runkoon, vaikka mäntä ei jumittaisikaan. Joka vuosi talvirenkaita vaihtaessa on hyvä käyttää palat irti, teräsharjata satulasta liukupinnat ja rasvata palojen reunat kunnolla kuparirasvalla ennen kasausta.
Fiat Punto Dynamic -04
Saab 900C -90
Saab 900C -90
allekirjoitan, varsinkin kun takajarrujen kohdalla operaatio on n. 5-10 minuuttia per puoli, eli todella yksinkertainen ja helppo. ja jos vähän fiilistellä haluaa, uusii takajarrujen asennussarjan merkiksi siitä että on pidetty huoltaakyttala kirjoitti: Joka vuosi talvirenkaita vaihtaessa on hyvä käyttää palat irti, teräsharjata satulasta liukupinnat ja rasvata palojen reunat kunnolla kuparirasvalla ennen kasausta.

itselläniki oli toinen takalevy lähtenyt ruostumaan, ja pelkkä puhdistusoperaatio ja männän kevyt jumppaus palautti toiminnan taas ja ruoste katosi jarrulevystä parissa viikossa.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Pahimmillaan homma on mennyt siihen, että letku pitää katkaista että saa kunnon 6-kulmaisen hylsyn siihen juntturiin kiinni. Sitten vaan auki ja uutta letkua kehiin. Itselle vaihdoin allekirjoituksen autoon kaikki letkut uusiksi viime talvena, muistaakseni 1 tai 2 letkua piti ottaa auki tällä tavalla mutta olin päättänyt uusia ne joka tapauksessa joten kynnys pistää letku pa$kaksi oli hiukan matalampi.rille kirjoitti:mitäs kikkoja olis aukasta jarruletku? jumissa on ja menetti muotoonsakki jo vähän ku avain pyörähti siinä...
Juttua lähinnä ilmausnipan irrottamisesta, mutta pätee letkuihinkin:rille kirjoitti:mitäs kikkoja olis aukasta jarruletku?
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=12541
http://popeye.rty.nu/2003/oknipplar.htm
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
noi jarruletkujen rautaosat ovat melkein umpirautaa, eli kestävät vääntöä aika pirusti, mutta tottakai herkistysoperaatiot ovat suotavia. Jos ei oo aikeita vaihtaa letkua/ ei oo varaosaa ja raitille pitää heti päästä niin isot moniotepihdit vaan kehiin tai oikeastaan ensin yritetään 2 kpl kiintoavaimia rinnakkain. Kunnon pihdit ovat sellaiset joissa rihlat ovat vielä olemassa ja asiantunteva saabisti osaa käyttää pihtejä vielä oikein päinkin, jotta ne rihlat purevat paremmin kiinni.Hessu kirjoitti:Pahimmillaan homma on mennyt siihen, että letku pitää katkaista että saa kunnon 6-kulmaisen hylsyn siihen juntturiin kiinni. Sitten vaan auki ja uutta letkua kehiin. Itselle vaihdoin allekirjoituksen autoon kaikki letkut uusiksi viime talvena, muistaakseni 1 tai 2 letkua piti ottaa auki tällä tavalla mutta olin päättänyt uusia ne joka tapauksessa joten kynnys pistää letku pa$kaksi oli hiukan matalampi.rille kirjoitti:mitäs kikkoja olis aukasta jarruletku? jumissa on ja menetti muotoonsakki jo vähän ku avain pyörähti siinä...
jos kuumennat maisemia niin saman piirin ilmanippa auki jotta ei räjähdä kuumat ja palavat nesteet silmille!!!! kun kumin ote kirpoaa prässäyksestä.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Re:
onko muita kokemuksia satuloiden halkaisemisesta? (siis vanhanmalliset satulaa ilman käsijarrua)Jope kirjoitti: 1) älä halkaise jarrusatulaa, se menee pilalle
entä mistä löytyy satulan halkaisupintoihin uudet tiivisteet

Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Re: Jumittunut takajarrusatula
Ei niitä halkaista ( kiellettykin oppaissa), ja siinä olisi liikaa hommaakin hintaan nähden, lisäksi epävarmaa kuntoutuuko. Jos jumissa eli hankaa ja kässäri kuitenkin toimii, niin 1 pala kerralllaan pois ( eli siten ei taivuta jarrulevyä kieroksi tms, kun joku kuitenkin painaa kuin vierasta sikaa) ( siis olihan 2 mäntää
) ja pumppaa ulospäin pelkkä n. loppuunkuluneen jarrupalan vahvuinen rautapala tms välissä. sitten painaa takaisin pohjaan asti ja toistaa noita liikkeitä useasti.
Tossa ns. ahneessa tavassa on se riski, jotta ei saa painettua takaisin, koska mäntä siirtyy aika ulos ja entistäkin ryytyneemmälle alueelle, eli tuppaa menemään poikittain sisään painettaessa. Pienemmän riskin konsti on ainakin aloittaa siten , jotta kampeaa vain männän sisään pohjaan ja sitten takaisin suunnilleen samaan asemaan ( jarrupala välissä) ja toistaa useita kertoja.
Lisäksi voi yrittää raottaa tiivistettä ja suihkia samalla jotain ohutta imeytyvää voiteluainetta, spray jarrurasva olisi varmaan ok jos sellaista on saatavilla), vaikka kovin ohut kama lie lyhytaikainen ilo ( taitavat panna nurkkakorjaamoilla ihan raakasti vaan jotain CRC kamaa. Tosin niissä laatukorjaamoissa , joissa maalataankin kaikki silikonipohjainen henkäilykin on kielletty maalin tarttumattomuuden vuoksi). Jos tiiviste on rikki ja sylinteri aika ruosteessa niin loppu häämöttää, eli ei ehkä kannata enää vaihtaa tiivisteitä ja putsailla koko hommelia. Silikonipohjaista jarrurasvaa ( mineraalipohjainen turvottaa tiivisteitä ) voi panna eristeeksi risan tiivarin alle, pikkasen jarruttaa kosteuden ja lian menemistä sylinteripintaan jne...
Mäntää voinee myös yrittää kiertää uuteen asentoon, mutta en osaa perustella olisiko sillä mitään oleellista merkitystä...
muista, jotta painetta on jotain 100 bar kun voimalla polkee eli voimaa tulee varmaan suuruusluokkaa 1000 kp ??( valitettavasti en ny muista männän kokoa, mutta siinä 30--40 mm se lie eli pinta- ala jotain 10 cm ² eli polje kuin höyhenellä neitoa, sillä millään pihdeillä/ vänkäraudalla ei jaksane painaa kuin noin 100--- 200 kp takaisin ja sekin aina osin epäkeskeisesti eli osin itsepidättävästi...
....Jotta sellaista tekohengitystä

Tossa ns. ahneessa tavassa on se riski, jotta ei saa painettua takaisin, koska mäntä siirtyy aika ulos ja entistäkin ryytyneemmälle alueelle, eli tuppaa menemään poikittain sisään painettaessa. Pienemmän riskin konsti on ainakin aloittaa siten , jotta kampeaa vain männän sisään pohjaan ja sitten takaisin suunnilleen samaan asemaan ( jarrupala välissä) ja toistaa useita kertoja.
Lisäksi voi yrittää raottaa tiivistettä ja suihkia samalla jotain ohutta imeytyvää voiteluainetta, spray jarrurasva olisi varmaan ok jos sellaista on saatavilla), vaikka kovin ohut kama lie lyhytaikainen ilo ( taitavat panna nurkkakorjaamoilla ihan raakasti vaan jotain CRC kamaa. Tosin niissä laatukorjaamoissa , joissa maalataankin kaikki silikonipohjainen henkäilykin on kielletty maalin tarttumattomuuden vuoksi). Jos tiiviste on rikki ja sylinteri aika ruosteessa niin loppu häämöttää, eli ei ehkä kannata enää vaihtaa tiivisteitä ja putsailla koko hommelia. Silikonipohjaista jarrurasvaa ( mineraalipohjainen turvottaa tiivisteitä ) voi panna eristeeksi risan tiivarin alle, pikkasen jarruttaa kosteuden ja lian menemistä sylinteripintaan jne...
Mäntää voinee myös yrittää kiertää uuteen asentoon, mutta en osaa perustella olisiko sillä mitään oleellista merkitystä...
muista, jotta painetta on jotain 100 bar kun voimalla polkee eli voimaa tulee varmaan suuruusluokkaa 1000 kp ??( valitettavasti en ny muista männän kokoa, mutta siinä 30--40 mm se lie eli pinta- ala jotain 10 cm ² eli polje kuin höyhenellä neitoa, sillä millään pihdeillä/ vänkäraudalla ei jaksane painaa kuin noin 100--- 200 kp takaisin ja sekin aina osin epäkeskeisesti eli osin itsepidättävästi...
....Jotta sellaista tekohengitystä
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00