Tämä oli vain villi arvaus, joka perustui kokemuksiin Le-jetin kanssa. Siinähän kaasuläpän asennon tunnistimen tieto ohittaa ilmamäärämittarin antaman tiedon, eli kun tyhjäkäyntikärjet on kiinni ja kierrokset yli tietyn rajan niin syöttö katkeaa antoi ilmamäärämittari mitä tietoa tahansa. Mutta jos ahdoilta nostaa kaasun vain osittain, ettei tyhjäkäyntikärjet sulkeudu, niin seos menee hetkellisesti niin rikkaalle että sen huomaa nykimisenä ja hetkellisenä mupeltamisena uudelleen kaasua painettaessa. K-jetin kanssa en ole ikinä kokeillut, mutta arvelin, että ulos puhaltava dumppi voisi mahdollisesti aiheuttaa ongelmia kun ei ole edes syötönkatkaisua? Ehkä ei jos dumppi on säädetty tarpeeksi kireälle tai käytetään vain tietyssä paineessa aukeavaa pop-off venttiiliä (joka siis aukeaa vain ennen kaasuläppää olevan paineen vaikutuksesta, ei imusarjan alipainesignaalilla)? Laitoin yv:tä.Olen kokeillut erilaisia pop off ventiileitä niin kalvo kuin mäntä mallisia . Miksi se muka ei toimi k-jetin kanssa?
Turbon K-jetistä
-
- "Turbo"
- Viestit: 242
- Liittynyt: Ke Loka 22, 2003 17:26
- Paikkakunta: Riihimäki
Joo
Näinhän se periaatteessa on ja lh kanssa se tosiaan tekee tota että seos menee ihan persi...n
k jetin kanssa ei oikeestaan käy noin ja sekin riippuu siitä pop ffista ja tyhjäkäynti kierroksista.
terv jari
k jetin kanssa ei oikeestaan käy noin ja sekin riippuu siitä pop ffista ja tyhjäkäynti kierroksista.
terv jari
Kaikki alle 2 bar ahtavat ovat vapareita!
Saabit 9-5 2.3 tbo, 9-5 3.0 tiD, 9000 aero ,900 2,3 ja jokunen muu riiska
Nyt joutunee ajeleen....vaparilla auts.Teck 2 ja Isat löytyvät myös Riihimäeltä...
Saabit 9-5 2.3 tbo, 9-5 3.0 tiD, 9000 aero ,900 2,3 ja jokunen muu riiska
Nyt joutunee ajeleen....vaparilla auts.Teck 2 ja Isat löytyvät myös Riihimäeltä...
K-jet
Moikka!
Tein testejä k-jetillä iman kartion muutoksia. Ohjauspainesäädintä rukkaamalla pääsi n.200hv jonka jälkjeen seos laiheni hurjasti. Kokeilin myös joskus aikaa ennen APC-systeemiä Turboissa ollutta lisähässäkkää. jonka piti lisätä bensamäärää ahtojen noustessa... eipä auttanut. Saattoi varmaan toimia alkuperäisillä tehoilla??? Käytin myös "ryyppy"suutinta lisäruokaa antamassa,,, ei auttanut vaan soosit laimeni kuin isäukon kossupullon sisältö
Vois kuvitella, että ilmakartion muotoa muuttamalla progressiiviseksi, sais seossuhteen muutettua paremmin vastaamaan virtaavaa ilmamäärää. Pelkkä bensapaineen nosto ei toimi oikealla tavalla. Ja sikakallis laajakista Lambda on oiva väline moisiin testeihin.
Tein testejä k-jetillä iman kartion muutoksia. Ohjauspainesäädintä rukkaamalla pääsi n.200hv jonka jälkjeen seos laiheni hurjasti. Kokeilin myös joskus aikaa ennen APC-systeemiä Turboissa ollutta lisähässäkkää. jonka piti lisätä bensamäärää ahtojen noustessa... eipä auttanut. Saattoi varmaan toimia alkuperäisillä tehoilla??? Käytin myös "ryyppy"suutinta lisäruokaa antamassa,,, ei auttanut vaan soosit laimeni kuin isäukon kossupullon sisältö

Saabismi on sairaus,,, mutta yx parhaimmista taudeista mitä olen kärsinyt.
-
- "Turbo"
- Viestit: 242
- Liittynyt: Ke Loka 22, 2003 17:26
- Paikkakunta: Riihimäki
ihmetellen
Moikka
ihmettelen oikein kauhiast
JOs ymmärsin nyt tota sun viestiä lainkaan niin ryyppysuutin muka laihensi?No ei se laihenna mutta ei siitä nyt ihan kauheasti ole ilokaan.
Sitten toinen kohta mitä en sitten ymmärrä niin mitäs iloa on siitä kartion sorvaamisesta jos se määräjakajan mäntä onbn ihan tapissa.Ei sitä ruokaa tule lainkaan lisää sorvaamalla.
Sillä saat ainoastaan sen seoksen laihemmalle täydellä kaasulla.
No korjaa jos olen väärässä
terv Jari
ihmettelen oikein kauhiast
JOs ymmärsin nyt tota sun viestiä lainkaan niin ryyppysuutin muka laihensi?No ei se laihenna mutta ei siitä nyt ihan kauheasti ole ilokaan.
Sitten toinen kohta mitä en sitten ymmärrä niin mitäs iloa on siitä kartion sorvaamisesta jos se määräjakajan mäntä onbn ihan tapissa.Ei sitä ruokaa tule lainkaan lisää sorvaamalla.
Sillä saat ainoastaan sen seoksen laihemmalle täydellä kaasulla.
No korjaa jos olen väärässä
terv Jari
Kaikki alle 2 bar ahtavat ovat vapareita!
Saabit 9-5 2.3 tbo, 9-5 3.0 tiD, 9000 aero ,900 2,3 ja jokunen muu riiska
Nyt joutunee ajeleen....vaparilla auts.Teck 2 ja Isat löytyvät myös Riihimäeltä...
Saabit 9-5 2.3 tbo, 9-5 3.0 tiD, 9000 aero ,900 2,3 ja jokunen muu riiska
Nyt joutunee ajeleen....vaparilla auts.Teck 2 ja Isat löytyvät myös Riihimäeltä...
Re: ihmetellen
Moikka!
Aiheellisia ihmettelyjä. Toi ryyppysuutin ei tietenkään laihentanut seosta, vaan ei auttanut rikastamaan tarpeeksi ja näin seos jäi laihaksi.
Toiseksi kartion "sorvaus" ei tietenkään tarkoittanut, jotta isonnetaan kartion pinta-alaa vaan muotoillaan se uusiksi. Asiasta on juttua "VIRITTÄJÄN KÄSIKIRJA-sarjasta Esko Mauno " Tais olla myös ihan mitoitus. Nythän ongelma on siinä, että läppä nousee ilmamäärään nähden oikein vain alkuperäisillä asennuksilla,, (puristussuhde, systysennakko, nokka-akseli, imusarja jne) Nyt mulla oli kaikki nuo muutettu siitä, mikä on 8v turbossa alkujaan. "Tuhosin" yhden määränjakajan ottamalla käyttöön ne kaksi tulpattua suutinaukkoa. Lisäsin 2-suutinta imusarjaan ja taas rullien päälle testiin. Tulos oli aika kimurantti. Nyt kartion olisi pitänyt muotoilla joksikin viinilasin muotoiseksi, jotta seos olisi vastannut ihannetta n.12.5:1 /lambda 0.86 koko alueen eikä olisi riittänyt yli 0.8bar ahtojen kun teho alkoi kivuta +200hv. Laitoin vielä ohuen alumiinipuikon läppään kiinni, josta pystyi muuttamaan läpän asentoa testin aikana. Mittaamalla tapin liikettä ja vertaamalla sitä seossuhteeseen, selvisi nopeasti, ettei sitä saa toimimaan isommilla tehoilla/paineilla. Luulisin helpoimman keinon löytyvän suuttimien ja pa-paineen säädöillä. Ja toi Lamda-anturi on oiva apu kaikissa säädöissä. mikä liittyy seossuhteeseen. Ei tarvi olla mikään valohässäkkä vaan pelkkä korkeaohminen yleismittari riittää näytöksi. No ei nämä jutut tässä selviä koskaan,,,
Aiheellisia ihmettelyjä. Toi ryyppysuutin ei tietenkään laihentanut seosta, vaan ei auttanut rikastamaan tarpeeksi ja näin seos jäi laihaksi.
Toiseksi kartion "sorvaus" ei tietenkään tarkoittanut, jotta isonnetaan kartion pinta-alaa vaan muotoillaan se uusiksi. Asiasta on juttua "VIRITTÄJÄN KÄSIKIRJA-sarjasta Esko Mauno " Tais olla myös ihan mitoitus. Nythän ongelma on siinä, että läppä nousee ilmamäärään nähden oikein vain alkuperäisillä asennuksilla,, (puristussuhde, systysennakko, nokka-akseli, imusarja jne) Nyt mulla oli kaikki nuo muutettu siitä, mikä on 8v turbossa alkujaan. "Tuhosin" yhden määränjakajan ottamalla käyttöön ne kaksi tulpattua suutinaukkoa. Lisäsin 2-suutinta imusarjaan ja taas rullien päälle testiin. Tulos oli aika kimurantti. Nyt kartion olisi pitänyt muotoilla joksikin viinilasin muotoiseksi, jotta seos olisi vastannut ihannetta n.12.5:1 /lambda 0.86 koko alueen eikä olisi riittänyt yli 0.8bar ahtojen kun teho alkoi kivuta +200hv. Laitoin vielä ohuen alumiinipuikon läppään kiinni, josta pystyi muuttamaan läpän asentoa testin aikana. Mittaamalla tapin liikettä ja vertaamalla sitä seossuhteeseen, selvisi nopeasti, ettei sitä saa toimimaan isommilla tehoilla/paineilla. Luulisin helpoimman keinon löytyvän suuttimien ja pa-paineen säädöillä. Ja toi Lamda-anturi on oiva apu kaikissa säädöissä. mikä liittyy seossuhteeseen. Ei tarvi olla mikään valohässäkkä vaan pelkkä korkeaohminen yleismittari riittää näytöksi. No ei nämä jutut tässä selviä koskaan,,,

Need more speed kirjoitti:Moikka
JOs ymmärsin nyt tota sun viestiä lainkaan niin ryyppysuutin muka laihensi?
Sitten toinen kohta mitä en sitten ymmärrä niin mitäs iloa on siitä kartion sorvaamisesta jos se määräjakajan mäntä onbn ihan tapissa.Ei sitä ruokaa tule lainkaan lisää sorvaamalla.
Sillä saat ainoastaan sen seoksen laihemmalle täydellä kaasulla.
No korjaa jos olen väärässä
terv Jari
Saabismi on sairaus,,, mutta yx parhaimmista taudeista mitä olen kärsinyt.
Ihan ok, ekaa protoa piti vaan sorvata vielä lisää siten, että käytännössä kartio jyrkkeni vain ylimmästä neljänneksestään. Sai ottaa sen kylmäkäynnistinventtiilin pois rikastamasta täyskaasulla, se kun aiheutti nykäisyn joka kerta avautuessaan(siis jos painaisi pikkukierroksilla kaasun pohjaan).Mertmi kirjoitti:Myrkky: Miten muuten pelasi tuo viritys?
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
-
- "Turbo"
- Viestit: 242
- Liittynyt: Ke Loka 22, 2003 17:26
- Paikkakunta: Riihimäki
edelleen äimän käkenä
Oho
ootte siis saaneet jollain bensan riittämään ylhäällä.
Ja omilla suuttimilla.
Pelkällä paineen muutoksella
Meillä kilpureissa se ruoka nimitäin loppuu kun ajetaan kraana auki vähänkin pidempään
terv Jari
ootte siis saaneet jollain bensan riittämään ylhäällä.
Ja omilla suuttimilla.
Pelkällä paineen muutoksella
Meillä kilpureissa se ruoka nimitäin loppuu kun ajetaan kraana auki vähänkin pidempään
terv Jari
Kaikki alle 2 bar ahtavat ovat vapareita!
Saabit 9-5 2.3 tbo, 9-5 3.0 tiD, 9000 aero ,900 2,3 ja jokunen muu riiska
Nyt joutunee ajeleen....vaparilla auts.Teck 2 ja Isat löytyvät myös Riihimäeltä...
Saabit 9-5 2.3 tbo, 9-5 3.0 tiD, 9000 aero ,900 2,3 ja jokunen muu riiska
Nyt joutunee ajeleen....vaparilla auts.Teck 2 ja Isat löytyvät myös Riihimäeltä...
Re: edelleen äimän käkenä
Need more speed kirjoitti:Oho
ootte siis saaneet jollain bensan riittämään ylhäällä.
Ja omilla suuttimilla.
Pelkällä paineen muutoksella
Meillä kilpureissa se ruoka nimitäin loppuu kun ajetaan kraana auki vähänkin pidempään
terv Jari
Mulla käytössä ihan vakio T8 muilta osin paitsi APC/ahdot....
Pitkissä vedätyksissä tosiaan alkaa lambdasta valot kadota, kun liikutaan lähellä ylipainekatkaisijan ahtorajaa.... Seos ruuvista vääntely ei tuota toivottua tulosta edes yläosaan, ja silti alhaalla kone käy aika paksulla(katsastus).....
Vaikka ohjauspainettakin lähtisi muuttelemaan ylärekisterin eduksi, niin systeemin mekaanisesta luonteesta johtuen alapää kärsii ja se ei varmaankaan käyttöautossa ole kovin tavoiteltavaa...
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
#1814
-
- "Turbo"
- Viestit: 242
- Liittynyt: Ke Loka 22, 2003 17:26
- Paikkakunta: Riihimäki
näin siinä tosiaan tapahtuu
Joo
Käyttö autossa tilanne on tosiaan juuri noin kuin kerrotkin.
Kikkailla voisi hieman tai ainakin voisi kokeilla liimata liimapainoja määränsäätimen levyyn tai sitten keskimutterin alle muuta lisä painoa.
pienillä virtauksilla se auttaa enenmmän läpän aukeamiseen kuin täydellä kaasulla ajettaessa koska silloin massa virtaus on suurempi ja se jaksaa nostaa läpän ylös.
tev jari
Käyttö autossa tilanne on tosiaan juuri noin kuin kerrotkin.
Kikkailla voisi hieman tai ainakin voisi kokeilla liimata liimapainoja määränsäätimen levyyn tai sitten keskimutterin alle muuta lisä painoa.
pienillä virtauksilla se auttaa enenmmän läpän aukeamiseen kuin täydellä kaasulla ajettaessa koska silloin massa virtaus on suurempi ja se jaksaa nostaa läpän ylös.
tev jari
Kaikki alle 2 bar ahtavat ovat vapareita!
Saabit 9-5 2.3 tbo, 9-5 3.0 tiD, 9000 aero ,900 2,3 ja jokunen muu riiska
Nyt joutunee ajeleen....vaparilla auts.Teck 2 ja Isat löytyvät myös Riihimäeltä...
Saabit 9-5 2.3 tbo, 9-5 3.0 tiD, 9000 aero ,900 2,3 ja jokunen muu riiska
Nyt joutunee ajeleen....vaparilla auts.Teck 2 ja Isat löytyvät myös Riihimäeltä...
Re: edelleen äimän käkenä
e0000333 kirjoitti:
Mulla käytössä ihan vakio T8 muilta osin paitsi APC/ahdot....
Pitkissä vedätyksissä tosiaan alkaa lambdasta valot kadota, kun liikutaan lähellä ylipainekatkaisijan ahtorajaa.... Seos ruuvista vääntely ei tuota toivottua tulosta edes yläosaan, ja silti alhaalla kone käy aika paksulla(katsastus).....
Vaikka ohjauspainettakin lähtisi muuttelemaan ylärekisterin eduksi, niin systeemin mekaanisesta luonteesta johtuen alapää kärsii ja se ei varmaankaan käyttöautossa ole kovin tavoiteltavaa...
Jep, saahan sen ylhäälläkin varmaan jotenkin paremmin riittämään, mutta sitten kannattaa pitää pari sarjaa tulppia hanskalokerossa mukana......

Mulla on säädetty nyt niin että käy alhaalta nätisti (mutta silti lykkää mustaa putkesta), mutta kuten Jari tuossa totesikin, ylhäällä mennään tosiaan liian laihalle

Lisäruutta olis rok.
- Kalle Heikkilä #973 -
- Saab 96 V4 1978 turbo - Saab 99 Turbo Historic rata-auto projekti -
- Saab 96 V4 1978 turbo - Saab 99 Turbo Historic rata-auto projekti -