Uusi turbo - Mikä ja mistä?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
mrreferee
"Kaasari"
Viestit: 39
Liittynyt: Su Touko 27, 2007 10:32
Paikkakunta: Sastamala

Re: Uusi turbo - Mikä ja mistä?

Viesti Kirjoittaja mrreferee »

Maximus kirjoitti:Tuo minkä mrreferee laittoi on kiinaturbo, eli älä koske siihen.
Onko sulla henk.koht kokemusta kyseisestä ahtimesta? Kuinka kauan kesti? Itse hankin turboni täältä http://www.turbomeck.se/ noin vuosi sitten. Ruotsalaisfoorumilla haukuttiin täysin paskoiksi mutta päätin silti kokeilla... 20 tkm on nyt takana ja toimii, hukkaportti tosin on vaihtunut Forgen säädettävään. Kaveri on ajellut Bilteman turbolla nyt 30 tkm ilman hämminkiä, joten nämä ovat omakohtaisia kokemuksia asioista.
Maximus
"Viggen"
Viestit: 512
Liittynyt: To Marras 10, 2005 18:18
Paikkakunta: Lodz, Poland

Re: Uusi turbo - Mikä ja mistä?

Viesti Kirjoittaja Maximus »

2 ahdinta oli ja kumpikaan ei kestänyt. taisivat laueta molemmat n. 2000 km kohdalla. Mitsu on kyllä kestänyt.
BMW 530XD -08
Ex:Saab 9000 2.0T -89
Ex: Saab 9-5 2.3t Wagon -00
mienkoiv
"Hölösuu"
Viestit: 1710
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:11
Paikkakunta: LPR

Re: Uusi turbo - Mikä ja mistä?

Viesti Kirjoittaja mienkoiv »

itse tuossa tilanteessa laittaisin ehdottomasti mitsun,aidon tietty!
siihen muutossarja garrettiin ni vot!
sais mielenrauhan ja naaman virneeseen softauksen jälkeen...
tollanen auto kaipaa kunnon puhaltimen!!!
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm

#5179
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1189
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Re: Uusi turbo - Mikä ja mistä?

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

Jasse-setä kirjoitti:http://www.neobrothers.co.uk/turbo-char ... vckggu0qq7

£500 = n.640€

Rahti n.35€

Eli jos siirryn Garretista Mitsuun tarvitsen uuden kobran??

Plus se letkusarja?
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
tUrpoEinari
"Viggen"
Viestit: 626
Liittynyt: Ma Huhti 25, 2005 22:28
Paikkakunta: Ulvila

Re: Uusi turbo - Mikä ja mistä?

Viesti Kirjoittaja tUrpoEinari »

Ei mun Garrettin vaihtuessa Mitsuun tarvinnut copraa vaihtaa. :roll:
Ehkä sillä saa imuilman kulkemaan paremmin? (tarpeellista/ko?)Sisäreikä turbiinikoteloon
on kaiketi muutaman millin avarampi, mutta pelaa sillä vanhalla hyvin.
Mikään ei tietenkään estä tekemästä parempaa. :mrgreen:
Tuo oma ainakin puhkuu yli kilon paineita. :lol:
Vesiputket ja öljynpaineputki kyllä. Öljyn paluuputkeksi jää vanha.
Tuo sarja tuli PSC. 3 putkivänkyrää ja 2 12m/m banjopulttia+tiivisteet.

Garrettissa on 2 14m/m banjoa ja 1 12 m/m banjo. Mitsussa kaikki kolme 12 m/m.
Joissakin myyntikuvissa on letkukin mutta ei tässä sarjassa ollut.
Viimeksi muokannut tUrpoEinari, La Elo 18, 2012 22:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Reijo L #1181
Saab 9-5 Wagon ARC 2.0t AT Linear Sentronic MY03. 281tkm BioPower.
Saab 900 i 16v 2.1 5d -93 ABS. kuvat
Scania P82 ic MY84 Kova peli nosturilla ja vl-laitteella.
jykä66
"Hirsch"
Viestit: 896
Liittynyt: Su Tammi 30, 2005 17:39
Paikkakunta: tampere

Re: Uusi turbo - Mikä ja mistä?

Viesti Kirjoittaja jykä66 »

tuolla blocketissa aina välillä halvalla vähän ajettuja
mitsuja(15T)...noin 200-300e,jos ei ihan uutta haluu :D
#2285
koistha
"Hölösuu"
Viestit: 1353
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 13:45
Paikkakunta: Epsoo

Re: Uusi turbo - Mikä ja mistä?

Viesti Kirjoittaja koistha »

Jasse-setä kirjoitti:http://www.neobrothers.co.uk/turbo-char ... vckggu0qq7

£500 = n.640€

Rahti n.35€
Mitsun hinta on noussut kuutisenkymmentä puntaa, eivät. vaan ole päivittäneeet nettisivuja. Eli päivän hinta rahdin kanssa on noin 750 euroa. Tieto on tältä päivältä.
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1189
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Re: Uusi turbo - Mikä ja mistä?

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

No niin. Eli yhteenveto.

Jostain Mitsubishi TD04-15T, ja PCS:ltä sopiva letkusarja? Mitenkä se softaus? Lieneekö olevan pakollinen?

Jos Garrett, niin mikä järkevin? Biltema? Origianal?

Mitä jos käytetty mitsu, kuinka kova on riski hankkia susipaskan?

Siis rahaa en tähän halua upottaa joten tarkistan kaikki vaihtoehdot.
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2577
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Uusi turbo - Mikä ja mistä?

Viesti Kirjoittaja Termos »

Shadow_Fi kirjoitti:
Siis rahaa en tähän halua upottaa joten tarkistan kaikki vaihtoehdot.
Aja kunnes kulkee vielä :?

Kaikki hyvät vaihtoehdot vaatii joko tuuria tai rahaa :roll:

Itse ostin aikoinaan huolletun TD04-15T -Mitsun nettivaraosan kautta, 350 euroa kustansi. Siinähän se on kohta 70 000 kilometriä puhkunut puhtia tuohon Stage 4 -femmaan :mrgreen:
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
tUrpoEinari
"Viggen"
Viestit: 626
Liittynyt: Ma Huhti 25, 2005 22:28
Paikkakunta: Ulvila

Re: Uusi turbo - Mikä ja mistä?

Viesti Kirjoittaja tUrpoEinari »

Järkevintä on laittaa Garretti. Ei klooneja.
Ei muutoksia, uusi kestää 250tkm, normaalikäytössä. (Ehkä?)
Ö-pohjan putsaus on/oli paikallaan. Öljyn saanti turvattu kun on sihti puhdas.
Meidän perheessä on kaksi 9-5:sta. Suurin piirtein saman verran ajettuja.
Sedaniin tuli Garretti ja wagoniin Mitsu. Garretti pelaa 2.3:ssa ok. Amul arvo
molemmissa -10 ja +350 välillä vaihtelee kummassakin.
Molemmat on konfattu "viinalle".
Jos löytää ehjän käytetyn Garrettin ja huollattaa sen osaavissa käsissä, niin on halvin ratkaisu. Huolto-osia saa.
Takuuta ei ko. hommalle kukaan anna.
Ehkä jopa se omasi olisi huollettavissa VIELÄ. :wink:
Reijo L #1181
Saab 9-5 Wagon ARC 2.0t AT Linear Sentronic MY03. 281tkm BioPower.
Saab 900 i 16v 2.1 5d -93 ABS. kuvat
Scania P82 ic MY84 Kova peli nosturilla ja vl-laitteella.
Frostwind
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ma Touko 30, 2005 11:14
Paikkakunta: Alavus

Re: Uusi turbo - Mikä ja mistä?

Viesti Kirjoittaja Frostwind »

Shadow_Fi kirjoitti: Mitenkä se softaus? Lieneekö olevan pakollinen?
Auto on kyllä ajettavissa mutta jos kaiken ilon mitsusta haluaa niin tietenkin kannattaa hoitaa softat kuntoon.
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower -04
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1189
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Re: Uusi turbo - Mikä ja mistä?

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

Viimeksi muokannut Shadow_Fi, Su Elo 19, 2012 22:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Uusi turbo - Mikä ja mistä?

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Reippaasti on ainakin pikseleitä tommoseen nettikäyttöön, mutta sitä tuskin kyselit. Kovin näyttäisi puhaltelevan öljyä tuo turbo ainakin tuon ahtoputken sisäpuolen perusteella. Tuliko mimmone luraus öljyä putkesta, kun avasit?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1189
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Re: Uusi turbo - Mikä ja mistä?

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

Kyllähän sieltä tuli sellainen hiusohut virta, noin 10 sekunttia. Ei kovin järjettömänä sitä tullut.

Tulitikkurasia olisi poliksi täynnä?

P.S.
Kuvat ovat nyt sopivampia nettikäyttöön? :)
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Uusi turbo - Mikä ja mistä?

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Siis jos nyt minun mielipidettä kysyttäisiin, niin ajelee vanhalla ahtimella niinkauan kun öljyn lisäys on vähemmän kuin litra tonnille. Sitten kun rupee olemaan tommosta, niin paras vaihtoehto on uusi aito mitsubishi samaa mallia mikä on aerossa. Seuraava vaihtoehto on uusi aito GT17. Sitte kolmas vaihtoehto on käytetty aito mitsubishi. Käytettyä GT17 ahdinta en enää laita autooni ja en sitä vaihtoehtoa kenellekään suosittele. Kokemusta nimittäin on. Iloa kesti peräti vuoden, kun käytetty käsikopelolta välyksetön ahdin laukesi. Tuon ahdinmallin loppu siis tulee nopeasti, sitten kun se tulee...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin