automaatti P vai N

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Speedou
"Hölösuu"
Viestit: 1297
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 05:00
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Speedou »

9000CD23T kirjoitti:Tokkopa vanhassa tontussa sentään tuollaisia hienouksia on..?
Sinulla on varmaankin SENSOTRONIC..?
Väittäsin, että taitaa ollakin...MUTTA EN OTA VASTUUTA KOKEILUSTA :wink:

Minulla ja minulla, äipän autosta kyse, mutta siis ei ole. Tuo on juuri se välimalli, eli 2002. Tuli 5-lovinen loota, mutta vasta vuosimalliin 2003 tuli tuo Sentronic.
STCF #3
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3132
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Kyllä mäkin laitan valoissa N:lle ja joskus rullailen myös vetelemällä D:n ja N:n väliä, noita numero pykäliä en ole edes kokeillut. Onkos kellekkään vielä selvennyt tuo miksi dynossa käydessä kysyvät aina että saako pukata N:lle kun maksimit on saatu? Ei tuossa transami:ssa ainakaan mitään haittaa tehnyt? Kestääkös tuo saaputtimen laatikko tuon maksimitehoilta N:lle heiton?

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Pekka Valtanen
"Hirsch"
Viestit: 788
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja Pekka Valtanen »

9000CD23T kirjoitti:Tokkopa vanhassa tontussa sentään tuollaisia hienouksia on..?
Sinulla on varmaankin SENSOTRONIC..?
Pitäisi olla tonnarissakin. Muistelen lukeneeni 99:n BW35 -lootankin toimivan Speedoun kuvailemalla tavalla.

En ole tosin koskaan kokeillut, koska jos minun pitäisi saada sitä keppiä ajaessa hämmentää, niin sittenhän olisin ostanut suoraan manuaalin.
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
Pekka Valtanen
"Hirsch"
Viestit: 788
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
Paikkakunta: Kempele

Re: automaatti P vai N

Viesti Kirjoittaja Pekka Valtanen »

moksu kirjoitti:Automaatin rakenetta paremmin tuntematta kysyn.
Onko tyhjäkäynillä ollessa vaihteistossa eroa onko valitsin P vai N asennossa?
Tarkoitan vaihteiston kannalta, en sitä ,että N-asenossa karkaa vaikka puuhun.
Alkuperäiseen kysymykseen vastatakseni:
- moottori käy yhtä kevyesti oli vaihde P- tai N-asennossa
- ymmärtääkseni P- asennossa salpa estää tasauspyörästölle menevää akselia pyörimästä. Eli akselia, joka ei auton seistessä paikallaan muutenkaan pyörisi.

Eli laatikon kannalta ihan sama.
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

SAAB 9000 Käyttöohjekirja M1991

Sivu 44 Käynnistys ja ajaminen

VAROITUS
Vaihdevipua ei pidä siirtää asentoon P,R tai N auton liikkuessa,
koska vaihteisto saattaa vaurioitua kytkettäessä ajoasento uudelleen.

( se siitä automatiikasta... :( )
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Sivulla 45 taas kerrotaan seuraavaa

Jos vivun siirtää asennosta D asentoon 1,
3 vaihde kytkeytyy HETI,
2 vaihde kytkeytyy 70km/h:n nopeudessa
ja 1 vaihde 30km/h:n nopeudessa

ÄLKÄÄ VAIHTAKO KÄSIN ALAS KUN NOPEUS ON YLI 130km/h.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Speedou kirjoitti:
9000CD23T kirjoitti:esim vauhtia 100-130km/h ja tällää 1 asennon niskaan, takuulla tulee vaihdelaatikko katsomaan kuka kiusaa.
Asia ei ole noin. Voin ajaa 95:lla 200 ja pistää L asennon silmään. Nelonen vaihtuu päälle n. nopeuden ollessa 180 tms. Sitten kolmoselle kun nopeus jotain 130 jne kunnes ykkönen vasta nopeuden ollessa 30-40...Loota ei yritäkään laittaa liian pientä vaihdetta silmään, sen verran fiksusti ne sentään on ohjelmoitu :)
Sppedou oli sittenkin oikeassa.. 8)
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

9-5T kirjoitti:
Pekka Valtanen kirjoitti:
En ole tosin koskaan kokeillut, koska jos minun pitäisi saada sitä keppiä ajaessa hämmentää, niin sittenhän olisin ostanut suoraan manuaalin.
Samaa mieltä P, R ja D on ainoat tarvittavat pykälät vaikka autossa on 330000km mittarissa ja edellis kesänäkin lauttarannassa käytin yli3 tuntia P päällä hyvin toimii vieläkin.
Ite käytän tontussa "3" asentoo aina kun ajelen taajama-alueella. 3-4 välillä pomppiminen ärsyttää ja ei se jatkuva vedätys varmaan lootalle hyvää tee.
Speedou
"Hölösuu"
Viestit: 1297
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 05:00
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Speedou »

Tuo 5-pykäläinen hakee hemmeti ärsyttävästi jossain 70-90 vauhdissa 4-5 välillä. Siksi pidän aina tuolloin 4:lla.
STCF #3
Mäksä
"Saabisti"
Viestit: 2334
Liittynyt: Su Tammi 11, 2004 16:06
Paikkakunta: Turun seutu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mäksä »

JouniCSE kirjoitti:
9-5T kirjoitti:
Pekka Valtanen kirjoitti:
En ole tosin koskaan kokeillut, koska jos minun pitäisi saada sitä keppiä ajaessa hämmentää, niin sittenhän olisin ostanut suoraan manuaalin.
Samaa mieltä P, R ja D on ainoat tarvittavat pykälät vaikka autossa on 330000km mittarissa ja edellis kesänäkin lauttarannassa käytin yli3 tuntia P päällä hyvin toimii vieläkin.
Ite käytän tontussa "3" asentoo aina kun ajelen taajama-alueella. 3-4 välillä pomppiminen ärsyttää ja ei se jatkuva vedätys varmaan lootalle hyvää tee.
juu kyl itekki just äsken 3asentoo käytin ku tie on sellanen et jyrkkii mutkii ja pikku suoria ni suoral just vaihtaa nelosel ja sit takas kolmosel...ennemmin sit vetää kolmonen pääl ku kestää sitä nykimistä
BMW 525iA Touring Executive
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

4:nen taas inhottavasti 55-65 välillä. tuskstuttavaa ajaa 60:n alueella vakkari päällä.
Mutta kun tällää 3:en päälle niin tuokin ongelma häviää... 8)
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
ek6149
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: Ke Touko 05, 2004 06:03

Automaatti

Viesti Kirjoittaja ek6149 »

dartsiartsi kirjoitti:Mitenkäs sitten moottorijarrutuksen laita. Kirjan mukaan sitäkin voi harrastaa jarruja säästääkseen, mutta ei taida monikaan käyttää.
eli d-asennosta kolkille, kakkoselle jne (4-vaihteisella lootalla).

Entäpä rullaaminen alamäessä N-asennossa, kuumeneeko laatikko tästä?

Kysymykset on vaan hypoteettisia, en harrasta kumpaakaan itse...
:?
En mäkään ihan tarkkaan ole perehtynyt automatin sielunelämään, vaikka mulla automaatti onkii. Ylimalkaan ja etupäässä käytän vain D ja P sekä R asentoa. Tätä N asentoa olen pohtinut siinä mielessä, että kai totakin joskus vois käyttää, mut sitten olen tullut siihen tulokseen et jos käyttelen sitä sun tätä asentoa, niin ei sitä välttämättä muista missä asennossa vaihde on, jos sen kepin siirtelee sinne tänne eli poikkeaa totutusta tavasta. Toki mittaritaulussa mulla on vaihteen näyttö joka kertoo mikä vaihde kullonkin on päällä.
Alamäki ajelua en suosittele N -vaihteella jos ajatellaan, että automaattia ei ohjekirjan mukaan saa vetääkään yli 5-60 km/t, tosin siihenkään en ole perehtyny miks,- meneeks jako sekaisin???
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Re: Automaatti

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

ek6149 kirjoitti:Alamäki ajelua en suosittele N -vaihteella jos ajatellaan, että automaattia ei ohjekirjan mukaan saa vetääkään yli 5-60 km/t, tosin siihenkään en ole perehtyny miks,- meneeks jako sekaisin???
Automaattia ei saa vetää jos kone ei pyöri, koska silloin laatikon öljypumppu ei pyöri ja sillon tulee pahaa jälkee.
Munkka
"Tuplakaasari"
Viestit: 61
Liittynyt: Ti Tammi 13, 2004 13:21
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Munkka »

Olen antanut kertoa itselleni että N-asennossa pitämisessä ei ole mitään ongelmia kunhan auto on tyhjäkäynnillä. Tuttu kertoi että öljynlauhdutin ei skulaa N-asennossa joten kierrosten antaminen tällöin rikkoo boksin.

Saattaa tosin puhua sitä itseään, V****-mies kun on. Onko näissä saman suku-polven ruotsalaisautoissa saman valmistajan tomaatit? V****ssa muistaakseni Aisin-Warner mutta saappasta en tiedä.
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3132
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Tämmöstä löysin:

Saksalainen Zahnradfabrik (ZF) on toimittanut nelivaihteista, suorakytkennällä varustettua vaihteistoa (muistaakseni ZF 4 HP 22). Tämän tunnistaa vaihdekaaviosta "PRND321". Yhdysvalloissa on hajonnut monia vaihteistoja, koska päästömittauksen yhteydessä moottoria on käytetty kierroksilla vaihteen ollessa vapaalla. Näin ei saa tehdä ZF-vaihteistolle. Öljypumppu ei toimi N-asennossa ja kierrosten käyttö rikkoo vaihteiston. Korjaus on niin kallis, että tällaisessa tilanteessa on vaihteisto vaihdettava.

Tuolta -> http://late.nwps.ws/peugeot/viewtopic.php?t=1681

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Vastaa Viestiin