Signaali voi olla laillinen vaikka se olisi häiritsevä. Samakanavasignaali on tavalla tai toisella aina häiritsevä. Eri järjestelmät vain sietävät samakanavahäiriötä eri tavalla. Nk. lisenssivapailla taajuuksilla, joilla ko. kaukosäädin toimii (433...434 MHz), ei ole erikseen määrätty millekkään laitteelle juuri tiettyä omaa kanavaa. Jokin toinen laite, joka on myös hyväksytty ko. kaistalle, voi aivan hyvin sattua lähettämään omaa signaaliaan samalle taajuudelle tai hyvin lähelle.
Kantoaaltomoduloitu lähete leviää aina tietylle spektrille eli vaatii määrätyn kaistanleveyden. Se ei siis ole pelkkä yksi pistemäinen taajuus. Teholllinen kaistanleveys määräytyy käytetyn modulaation, kantataajuisen (moduloivan) signaalin aaltomuodon ja sen suurimman taajuuden mukaan. Esimerkiksi radiokaukosäätimet eivät vaadi suurta kaistanleveyttä mm. siksi, että niiden lähettämä binäärimuotoisen datan nopeus on hidas.
Lisenssivapaan taajuusalueen laitteiden lähetysteho on lailla rajoitettu hyvin pieneksi. Tämä johtuu juuri siitä, että niiden lähete ei leviä kovin kauas ja aiheuta häiriöitä. Luit core2 aivan oikein, eivät aiheuttaisi häiriötä. Aivan samanlainen on esim. 2,4 GHz:n lisenssivapaa taajuusalue, jossa toimii mm. WLAN. Järjestelmä on toteutettu koodijakotekniikalla, joka sietää samakanavahäiriötä tietyyn rajaan saakka. Jotta ko. taajuusalueen "häiriöt" pysyisivät kurissa, on näidenkin laitteiden max. lähetysteho tarkkaan rajattu. Olennaisinta on säteilyteho, jossa on aina mukana antennin vaikutus.
Tietyn lähettimen ja vastaanottimen kannalta kaikki muut vieraat saman taajuuden lähetteet ovat häiriöitä. Ne tulevat mitä todennäköisemmin aivan laillisesta laitteesta, ellei petrisa satu olemaan juuri lähettyvillä tekemässä omia "tieteellisiä" tutkimuksiaan rf-generaattorin kanssa. Ja laittomiakin vielä. Suomessa ilmoitus Viestintävirastolle, niin moiset tyypit saadaan kuriin. Hyväksyttyjä laitteita saa käyttää kuka tahansa. Näitä on useilla eri taajuusalueilla mm. 433 MHz, 868 MHz, 2,4 GHz, 5 GHz jne.
Radiotekniikkaan liittyvät perusasiat ja termistöt on syytä ensin opetella, ennenkuin alkaa heittelemään omia tulkintoja. Selvästikään et ole core2 näihin asioihin perehtynyt niin vääriä luuloja ja tulkintoja syntyy. Autotekniikan tuntemus ei vielä sinällään tässä riittävästi auta ymmärtämään asiaa syvällisemmin, koska kyseessä on radiotaajuusteknologialla toteutettu sovellus. Useimmille riittää tieto vain "yleissivistävällä" tasolla. Et ole core2 ensimmäinen, vaan törmään tietämättömyyteen, vääriin luuloihin, huhupuheisiin jne. lähes päivittäin vastaavanlaisten asioiden tiimoilta.
Loppujen lopuksihan varsinainen ongelma ratkesi mitä ilmeisemmin auton vastaanottimen resetoinnilla. Ihmeellistä on tämä "sähköinen maailma" kun menee aina välillä juntturaan. Mutta ... tähänhän on jo totuttu monessa muussakin laitteessa.
9-3 vector kaukosäätöinen keskuslukitus
Re: 9-3 vector kaukosäätöinen keskuslukitus
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: 9-3 vector kaukosäätöinen keskuslukitus
Kaikki signaalit jotka kulkevat EU:n hyväksymillä taajuuksilla ovat laillisia ja näitä signaaleja käyttävät ovat sitä myös, eivätkä niinkutsumiasi häiriköitä, mutta sinä et näköjään tiedä edes, että saabin akun virran heikkous vaikuttaa myös avaimen kaukosäätimeen ja sen toimintaan, ja lupaan jotta sinä et sitäkään näe näillä kehumillasi testereillä, techillä sen kuitenkin näkee jos sitä osaa käyttää.petrisa kirjoitti:Hyväksyttyjä laitteita saa käyttää kuka tahansa. Näitä on useilla eri taajuusalueilla mm. 433 MHz, 868 MHz, 2,4 GHz, 5 GHz jne.
Muistatko kun jo kerran aiemmin vittuilit ja kehuit, että teet saman duunin testerilläsi kuin techilläkin, mutta kun pyysin fiksaamaan saabin jenkkiauton sivuvalot niin etpäs pystynyt.
Uhkasit jopa lopettaa tuon testerihommasi johon mainitsin jotta älä suotta lopeta.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: 9-3 vector kaukosäätöinen keskuslukitus
Olen siistinyt keskustelua ja poistanut asiattomat kommentit. Veistien joukossa on kyllä oikeaa asiaakin. Jatketaan ystävällisemmällä sävyllä. Kiitos.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 64
- Liittynyt: La Maalis 29, 2008 17:36
- Paikkakunta: Helsinki
Re: 9-3 vector kaukosäätöinen keskuslukitus
Ei tarvinut muuta kuin vaihtaa paristo, avata kovalla avaimella ovi ja työntää "avain" virtalukkoon. Heti läpsähti rattilukko auki, auto käynnistyi ja kaukosäädin toimi, ihan niinkuin elokuvissa konsanaan. Ei edes sulake 2 käynyt irti paikaltaan. Kohta hajoaa siis vaihdelaatikko/moottori/turbo/joku... 
