99 -76 kytkinongelma

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
ari_viitanen
"Hölösuu"
Viestit: 1531
Liittynyt: La Elo 30, 2003 21:56
Paikkakunta: Lempäälä

Re: 99 -76 kytkinongelma

Viesti Kirjoittaja ari_viitanen »

Niin olis kannattanut vaihtaa samalla myös se työsylinteri kun oli auki :mrgreen:
Ari 1622
benicio
"Aero"
Viestit: 402
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 18:17

Re: 99 -76 kytkinongelma

Viesti Kirjoittaja benicio »

ari_viitanen kirjoitti:Niin olis kannattanut vaihtaa samalla myös se työsylinteri kun oli auki :mrgreen:
Kiitos tiedosta. :wink:

Eipä tullut kukaan sen paremmin korjaamolla kuin täälläkään tästä maininneeksi. Ei tässä muuten mitään, mutta vaimolle kauhea selittäminen :roll:
9-5 TiD4 MY10; 9-3 SC TID MY08; 99 Cabriolet MY75
ari_viitanen
"Hölösuu"
Viestit: 1531
Liittynyt: La Elo 30, 2003 21:56
Paikkakunta: Lempäälä

Re: 99 -76 kytkinongelma

Viesti Kirjoittaja ari_viitanen »

benicio kirjoitti:
ari_viitanen kirjoitti:Niin olis kannattanut vaihtaa samalla myös se työsylinteri kun oli auki :mrgreen:
Kiitos tiedosta. :wink:

Eipä tullut kukaan sen paremmin korjaamolla kuin täälläkään tästä maininneeksi. Ei tässä muuten mitään, mutta vaimolle kauhea selittäminen :roll:
Juu ei käy kateeksi kun selität vaimolle (hallitukselle) katso ennenkuin alat puhumaan niin on valmiikksi hyvällä päällä. :lol:
pura osat pois ja mittaa painelaakeri ja tai ota rojut mukaan ovat mallina niin saat
ainakin oikeat osat,näyttää tuo painelaakeri olevan kuiva,ruosteinen.laita kaikki hilut uutta niin ei tarvi hetkeen koskea kytkinpuoleen.tuossa taisin mainita asiasta.
Ari 1622
benicio
"Aero"
Viestit: 402
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 18:17

Re: 99 -76 kytkinongelma

Viesti Kirjoittaja benicio »

ari_viitanen kirjoitti:tuossa taisin mainita asiasta.
Juu, en minä tietenkään ketään syytä kun täällä ihan huvikseen kaikki ollaan liikkeellä, ja hauskaahan se kuitenkin keskimäärin on autojen ja varsinkin harrasteautojen kanssa puljailla.

Vaan takaisin aiheeseen, voisiko em vika olla kuitenkin pääsylinterissä tai muualla? Täsmääkö oireet jos pääsylinterin seinämät ovat syöpyneet ja falskaavat?

Eikös tuosta kuitenkin jotain hyötyä työsylinterirempassa ole, että kytkin toimii, ilmauksen jälkeen irrottaa oikeenkin ylhäältä? Lähinnä kyselen siis siltä kantilta että vienkö halpaan vai hyvään korjaamoon, vai alanko ite.
9-5 TiD4 MY10; 9-3 SC TID MY08; 99 Cabriolet MY75
ari_viitanen
"Hölösuu"
Viestit: 1531
Liittynyt: La Elo 30, 2003 21:56
Paikkakunta: Lempäälä

Re: 99 -76 kytkinongelma

Viesti Kirjoittaja ari_viitanen »

benicio kirjoitti:
ari_viitanen kirjoitti:tuossa taisin mainita asiasta.
Juu, en minä tietenkään ketään syytä kun täällä ihan huvikseen kaikki ollaan liikkeellä, ja hauskaahan se kuitenkin keskimäärin on autojen ja varsinkin harrasteautojen kanssa puljailla.

Vaan takaisin aiheeseen, voisiko em vika olla kuitenkin pääsylinterissä tai muualla? Täsmääkö oireet jos pääsylinterin seinämät ovat syöpyneet ja falskaavat?

Eikös tuosta kuitenkin jotain hyötyä työsylinterirempassa ole, että kytkin toimii, ilmauksen jälkeen irrottaa oikeenkin ylhäältä? Lähinnä kyselen siis siltä kantilta että vienkö halpaan vai hyvään korjaamoon, vai alanko ite.
jos syöpynyt niin ei tiiviste mene sen kolon pohjalle ja silloin tilke falskaa väärälle puolelle paineet,ja sen olen huomannut esim jarruissa jos ja kun vaihtaa nesteet
uusiin niin siinäkin usein alkaa pääsylinteri vuotamaan paineet väärälle puolelle
huomaa siitä kun painaa paineen polkimella niin poljin menee pikkuhiljaa pohjaan.
no aiheeseen jos pääsylinteri on vielä korjaamatta ja työ sylinteri, niin voi valskata
eli jos nuo on vielä laittamatta niin minun järjen mukaan pitäisi laittamisen jälkeen toimia,ja kytkin osat olet vaihtanut asetelma, levy, painelaakeri.kun kaikki on kunnossa niin järjestelmähän on sitten uutta vastaavassa kunnossa ja ei tarvi huomiota muutamaan vuoteen.Ja se teetkö itse vai vietkö korjaamoon en ota siihen kantaa, mutta tämä lause toimii monessa kohtaa "köyhällä ei ole varaa ostaa halpaa"
juu harrastushan tuo ropaaminen on enkä "ottanut syyttelynä"
Ari 1622
benicio
"Aero"
Viestit: 402
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 18:17

Re: 99 -76 kytkinongelma

Viesti Kirjoittaja benicio »

Otin pääsylinterin auki, ja tutkailin sitä. Hinkkasin seinämät puhtaaksi, ja ei niissä kyllä juuri syöpymää ole. Viime kesänä olin vaihtanut tiivisteet scantechin tarviketiivisteisiin, mutta nyt kun vertasin vanhoihin Lockheedin tiivisteisiin, niin hiukan pienempi halkaisijaltaan on ainakin se lähempänä poljinta oleva tarviketiiviste. Samoin siinä oli repeämä sisäreunassa. Niin oli tosin vanhassakin, mutta laitoin sen paikalleen silti paremman puutteessa. Ihan kuin poljin olisi muuttunut jäykemmäksi. Kokeilin myös tiiviste väärinpäin, mutta niin ei syntynyt painetta ollenkaan. Vielä en päässyt kokeilemaan katoaako irrotus.

Voisiko tuo repeämä ja/tai hiukan väljä tiiviste aiheuttaa tuota kytkimen irrotuksen hiipumista. Haukkaa ilmaa tuolta pikkuhiljaa tai vuotaa nestettä väärälle puolelle?

Ilmasin systeemin vielä ilmausruuvi kokonaan pois, ja ainakin pari kuminkappaletta bongasin, eli varmaan se kumiletkunpätkäkin lähellä tiensä päätä, uskomatonta, alle 40-vuotiaassa autossa! :saab:

Pitänee jokatapauksessa ostaa uusi tiivistesarja. Luin jostain ulkomaiselta foorumilta (en löydä linkkiä just nyt), että tuo pieni umpinainenkin tiiviste kuuluisi Saabiin, vaikka alkuperäisessä sitä ei ole. Männän päähänkö väljähtäneen sylinterin tiiveyttä parantamaan, onko joku laittanut?
http://www.partsforsaabs.com/product_in ... ts_id=1718 siis vasemmalla ylhäällä kuvassa.
9-5 TiD4 MY10; 9-3 SC TID MY08; 99 Cabriolet MY75
Vastaa Viestiin