Tavallaan kiitän vain onneani, etten työskentele korjaamolla. Heittäkää toki ehdotuksia, miten asiakas olisi tyytyväinen ja korjaamo saisi toiminnastaan taloudellisesti kannattavaa.
Sen voin kertoa, että asiakas on silloin tyytyväinen, kun se saa kaiken ilmaiseksi.
Huollosta...
Re: Huollosta...
Eli olet sitä mieltä että hyviä ja kannattavia korjaamoita ei ole? -olet väärässä.
BMW 530XD -08
Ex:Saab 9000 2.0T -89
Ex: Saab 9-5 2.3t Wagon -00
Ex:Saab 9000 2.0T -89
Ex: Saab 9-5 2.3t Wagon -00
Re: Huollosta...
Korjaamon hinnoitteluun olisi hyvä leipoa sopiva marginaali, jolloin sama homma on tuottoisampi mennessään kuin Strömsössä ja kun hommat kusevat, niin ei tule niin pahasti takkiin, vaan keskimääräisesti jää aina hieman voittoa.
Sellaiset hommat joissa on epäilystä ongelmista, pitäisi käydä asiakkaan kanssa läpi ennen aloittamista ja kertoa juurikin mahdollisesti katkeavat pultit, joita pitää onkia valun sisältä pois...
Silti ihmetyttää se että katkenneita pinapultteja ei saada puolessa päivässä pois pakosarjasta.
Sellaiset hommat joissa on epäilystä ongelmista, pitäisi käydä asiakkaan kanssa läpi ennen aloittamista ja kertoa juurikin mahdollisesti katkeavat pultit, joita pitää onkia valun sisältä pois...
Silti ihmetyttää se että katkenneita pinapultteja ei saada puolessa päivässä pois pakosarjasta.
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-5TID_04 X1/9
Re: Huollosta...
Kyllä perusperiaatteen pitää olla sellainen, että jos korjaamo jotain autosta hajottaa, se laitetaan kuntoon korjaamon piikkiin. Kiinnijuuttuneet pultit ja mutterit on sellaisia asioita, joihin korjaamon pitää osata varautua, eikä niitä pidä vaan raa'asti vääntää poikki ja maksattaa korjauslaskua sen jälkeen asiakkaalla. Jos ei tällaiseen toimintatapaan ole korjaamoyrittäjä valmis, niin ei pidä ottaa korjattavaksi vanhempia autoja.
Aikanaan piti Mazdaan vaihtaa katalysaattori. Maxdaliikkeessä todettiin, että katti on kiinteästi putkessa kiinni ja kyseinen etuputki maksaa luokkaa 1500 €. Uuden tarvikekatin olisi saanut 400 eurolla, ja olisivat voineet hitsata sen vanhaan putkeen kiinni. Lopulta merkkiliike ilmoitti, että eivät lähde sitä tekemään, koska eivät voi taata hitsauksen laatua ja siten katin kestävyyttä. Suosittelivat suosiolla joko sen merkkiosan ostamista tai sitten työn teettämistä jossain muualla. Oikea valinta firmalta, jossa ei selvästi ollut riittävää hitsauskokemusta eikä halua kantaa vastuuta työstä, joka ei kuulu heidän ydinosaamisalueeseensa. Korjautin 400 eurolla pakoputkipajalla sitten.
Toinen vaihtoehto on ippen mainitsema tapa, jossa käydään asiakkaan kanssa läpi mahdolliset vauriot ja todetaan että asiakas on valmis ottamaan takkiin, jos huolellisesta työstä huolimatta jotain hajoaa.
Sijaisauto taas ei mielestäni ole sellainen asia, mitä pitää olla heti tarjoamassa jos vahinko käy tai korjaus viivästyy. Hyvää palveluahan se olisi, jos se vaihtoautohalli on tosiaan romuja täynnä. Tämä lienee mielipidekysymys, koska monella on nykyisin näkemys, että sijaisvehje pitäisi saada aina ja kaikkialla. Viimeksi työkaveri päivitteli sitä, että en saanut sijaispuhelinta, kun jouduin viemän Nokialaisen takuukorjaukseen.
Joku kohtuus pitää siis asioissa olla molempiin suuntiin. Korjaamoyrittäjäkin on vain ihminen ja omasta pussistaan joutuu nämä korjaukset maksamaan. Mutta tämä on osa yrittäjäriskiä, eli omista ja työntekijöiden virheistä joutuu maksamaan. Ja juuri tämän takia siellä yleensä se ippen mainitsema marginaali hinnoissa onkin. Jos kaikki menisi aina putkeen, autokorjaamo olisi kultakaivos.
Aikanaan piti Mazdaan vaihtaa katalysaattori. Maxdaliikkeessä todettiin, että katti on kiinteästi putkessa kiinni ja kyseinen etuputki maksaa luokkaa 1500 €. Uuden tarvikekatin olisi saanut 400 eurolla, ja olisivat voineet hitsata sen vanhaan putkeen kiinni. Lopulta merkkiliike ilmoitti, että eivät lähde sitä tekemään, koska eivät voi taata hitsauksen laatua ja siten katin kestävyyttä. Suosittelivat suosiolla joko sen merkkiosan ostamista tai sitten työn teettämistä jossain muualla. Oikea valinta firmalta, jossa ei selvästi ollut riittävää hitsauskokemusta eikä halua kantaa vastuuta työstä, joka ei kuulu heidän ydinosaamisalueeseensa. Korjautin 400 eurolla pakoputkipajalla sitten.
Toinen vaihtoehto on ippen mainitsema tapa, jossa käydään asiakkaan kanssa läpi mahdolliset vauriot ja todetaan että asiakas on valmis ottamaan takkiin, jos huolellisesta työstä huolimatta jotain hajoaa.
Sijaisauto taas ei mielestäni ole sellainen asia, mitä pitää olla heti tarjoamassa jos vahinko käy tai korjaus viivästyy. Hyvää palveluahan se olisi, jos se vaihtoautohalli on tosiaan romuja täynnä. Tämä lienee mielipidekysymys, koska monella on nykyisin näkemys, että sijaisvehje pitäisi saada aina ja kaikkialla. Viimeksi työkaveri päivitteli sitä, että en saanut sijaispuhelinta, kun jouduin viemän Nokialaisen takuukorjaukseen.
Joku kohtuus pitää siis asioissa olla molempiin suuntiin. Korjaamoyrittäjäkin on vain ihminen ja omasta pussistaan joutuu nämä korjaukset maksamaan. Mutta tämä on osa yrittäjäriskiä, eli omista ja työntekijöiden virheistä joutuu maksamaan. Ja juuri tämän takia siellä yleensä se ippen mainitsema marginaali hinnoissa onkin. Jos kaikki menisi aina putkeen, autokorjaamo olisi kultakaivos.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Huollosta...
Niin, kuuluuko asiakkaan maksaa harjoittelusta tai kämmäämisestä? Ruostuminen lisää tiettyä epävarmuutta, itse en vanhaa auto korjauttaisi muuten kuin urakkana.
Muista suhteuttaa pultin irrotukseen kulutettu aika uuden turbon (500+ euroa) hintaan, laskulla on selkeä yläraja olemassa tässä tapauksessa.
Muista suhteuttaa pultin irrotukseen kulutettu aika uuden turbon (500+ euroa) hintaan, laskulla on selkeä yläraja olemassa tässä tapauksessa.