Laturi rikki?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Jusaba
"Tuplakaasari"
Viestit: 63
Liittynyt: Ti Joulu 22, 2009 16:13

Re: Laturi rikki?

Viesti Kirjoittaja Jusaba »

DIggItaLLr kirjoitti:Oletko mitaannut yleismittarilla suoraan akun navoista tuon 13V?
Ajotietokoneen jännittenäyttö on parhaimmassa tapauksessa vain suuntaa antava indikaattori.

Maadoituksesta kun oli puhe, niin kokeileppas laittaa apukäynnistyskaapeli akun - navan ja laturin rungon väliin. Jos latausjännite nousee tai iskee kipinää niin laturin ja akun välinen maadoitus EI ole kunnossa.
Kiitos koitin tuota maadoitusta. Päätimpä tehdä vielä erillisen maadoitusjohdon suoraan laturilta moottorin maadoitukseen. Mittasin jännitteen, kun laturi hetken aikaa toimi lataus oli 14.2 V mittaristo näytti 13,7.

Ompas tämä nyt monimutkainen juttu. Laturilta puuttui se liittimessä oleva kondensaattori? Mikä tulee ruuvin kanssa kiinni lähes hiilipaketin vieressä. Vanhassa laturissa oli kiinni kyseinen paketti. Onko tämä jännitteensäädin?

Hetken aikaa laturi taas pelasi kun maadoitin herätevirran runkoon ja laitoin uudelleen kiinni. Purimpa tuossa vielä mittariston pois ja tarkistin onko mittaristossa maat kunnossa. Onko jotain mitä mittaristosta kannattaisi tarkistaa kun se on vielä irti?

Miten nuo liukurenkaiden resistanssin pystyy mittaamaan?
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Laturi rikki?

Viesti Kirjoittaja jus »

Laturin runko on pultattu isoilla pulteilla moottorin runkoon ja muutenkin sovitus kannakkeeseen on aika tiukka, joten moottorin ja laturin välillä tuskin pystyy olemaan maadoitusongelmaa. Sen sijaan kiinnostavaa on akun miinusnavan ja moottorin välinen maadoitus. Ja moottorin ja korin välinen maadoitus. Jos akun miinusnavalta moottorille/koriin lähtevä maadoitus olisi huono, saattaisi käynnistyminen olla heikkoa ja latausteho olla puutteellinen. Lisäksi riskinä laturin diodien kärähtäminen.

Tyypillinen ongelmapaikka on myös plusnapaan tulevasta akunkengän kaapeli, joka tulee startilta ja laturilta. Eristeiden ja liitoksen suojana olevan kutistesukan alta johtimet hapettuvat. Plusjohdon kelvollisuutta voi selvittää mittaamalla jännite-eroa yleismittarin jänitemittausasennolla. Mittarin miinusjohto akun plusnapaan, plusjohto startin isoon plusliittimeen tai laturin isoon plusliittimeen. Tällä mittauksella ei saisi näkyä monenkaan voltin kymmenyksen jännitettä, moottorin käydessä, ajovalot, puhallin ym. sähkökuormaa päälle kytkettynä.

Laturin päädyssä kondensaattori on häiriönpoistoa varten. Se ei ole pakollinen, mutta eipä olisi ollut iso vaiva siirtää vanhasta laturista uuteen, jos laturit ovat samanmalliset.

Kondensaattori ei ole jännitteensäädin eikä hiilipaketti.

Ulkotuuletetuissa latureissa jännitteensäädin ja hiilipaketti ovat samaa kokonaisuutta, kiinnitettynä kahdella ruuvilla laturin päätyyn. Jännitteensäädin on tuo mustan pyöreän kotelon alla ja hiilet on nuo harmaat kulmikkaat (kuvassa loppuun kuluneet):
Kuva

Laturin kuntoa arvioidessa voi mitata vastusmittarilla resistanssi liukurenkaiden väliltä. Pitäisi olla 2,5 - 3,1 Ohm. Onnistuu ehkä jännitteensäädin irrotettuna, laturin ollessa kiinni autossa. Ahdasta ja hankalia asentoja on varmasti. Laturia purkamatta ei saa mittailtua diodeita tai staattorikäämejä.

Mittariston maadoituksilla ei ole merkitystä latauksen toimintaan. Latauksen merkkivalon jännitesyöttö tulee samasta mistä muukin mittariston jännitteensyöttö. Latauksen merkkivalon maadoitus tulee laturin suunnalta. Johan aiemmin testasit, että latauksen merkkivalo toimii kun herätejohdon laturilta irrottaa ja maadoittaa.

Latauksen merkkivalopolttimon tulee olla ehjä ja oikein kytkettynä kantaansa. Johtoliitin mittariston taakse piirilevylle, jossa latauksen merkkivalo on, pitää olla kunnolla liitetty. Muita tarkistuksia mittariston suunnalla latauksen suhteen ei ole tehtävissä. Vaihda nyt vaikka uudet mittariston taustavalopolttimot ja ajotietokoneen (EDU) polttimot, mukaan lukien se latauksen merkkivalo, kun mittariston nyt irrotit.

Omassa tonnarissa viallinen laturi oireili toimimalla miten sattuu. Liukurenkaat ei olleet pahasti kuluneet. Ei auttanut uusi säädin uusine hiilineen. Lataus vaan välillä toimi, välillä ei. Yleensä kostealla kelillä ei toiminut. Vaihdoin laturin toimivaan käytettyyn.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Jusaba
"Tuplakaasari"
Viestit: 63
Liittynyt: Ti Joulu 22, 2009 16:13

Re: Laturi rikki?

Viesti Kirjoittaja Jusaba »

jus kirjoitti: Mittariston maadoituksilla ei ole merkitystä latauksen toimintaan. Latauksen merkkivalon jännitesyöttö tulee samasta mistä muukin mittariston jännitteensyöttö. Latauksen merkkivalon maadoitus tulee laturin suunnalta. Johan aiemmin testasit, että latauksen merkkivalo toimii kun herätejohdon laturilta irrottaa ja maadoittaa. .
Ongelma on tuon latauksen merkkivalon kanssa. Maadoittamalla johdon valo syttyy mittaristossa, mutta sitten kun johdon laittaa laturiin takaisin eipä valo enää sytykkään.
Sain valon syttymään kertaalleen ja kaikki toimi nätisti, mutta sitten seuraavalla käynnistys kerralla ei sitten valo taas syttynytkään mittariston testivaiheessa.

Voisikohan toi "viallinen" laturi saada aikaiseksi tuon mittariston valon syttymättömyyden?
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Laturi rikki?

Viesti Kirjoittaja jus »

Jos laturissa on vikaa roottorin käämissä, hiilissä tai jännitteensäätimissä, latauksen merkkivalo ei maadoitu moottorin ollessa pysähdyksissä. Valo ei pala kun laturi ei maadoita. Tarkempi vian paikallistaminen johonkin em. laturin komponenttiin edellyttää osien irrottamista laturin suunnalta, ei mittariston suunnalta.

Kaavio laturin sisäisestä kytkennästä:
http://www.jus.liitin.net/Laturi.pdf

Eiköhän se latauksen merkkivalo ole riittävästi testattu toteamalla, että valo syttyy luotettavasti aina kun maadoitat laturilta irrottamasi herätejohdon.

Vika on laturissa, ei merkkivalossa tai sen johdotuksessa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Jusaba
"Tuplakaasari"
Viestit: 63
Liittynyt: Ti Joulu 22, 2009 16:13

Re: Laturi rikki?

Viesti Kirjoittaja Jusaba »

jus kirjoitti:Jos laturissa on vikaa roottorin käämissä, hiilissä tai jännitteensäätimissä, latauksen merkkivalo ei maadoitu moottorin ollessa pysähdyksissä. Valo ei pala kun laturi ei maadoita. Tarkempi vian paikallistaminen johonkin em. laturin komponenttiin edellyttää osien irrottamista laturin suunnalta, ei mittariston suunnalta.

Kaavio laturin sisäisestä kytkennästä:
http://www.jus.liitin.net/Laturi.pdf

Eiköhän se latauksen merkkivalo ole riittävästi testattu toteamalla, että valo syttyy luotettavasti aina kun maadoitat laturilta irrottamasi herätejohdon.

Vika on laturissa, ei merkkivalossa tai sen johdotuksessa.
Selvä homma en tajunut, että tuolla latauksen valolla voi diagnosoida noin hyvin laturin toiminnan.

Vielä jus kysymys:

Mistähän löytyy moottorista löytyy: Purge valve (EVAP valve)
ja mikähän tuon funktio on?
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Laturi rikki?

Viesti Kirjoittaja jus »

Nyt menee jo ohi otsikon. Hiilisäiliö on lokasuojan sisällä pissapojan säiliön vieressä. Venttiili on säiliön päällä. Ohjaa bensatankin höyryjen kulkua imusarjaan.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Jusaba
"Tuplakaasari"
Viestit: 63
Liittynyt: Ti Joulu 22, 2009 16:13

Re: Laturi rikki?

Viesti Kirjoittaja Jusaba »

Osaako kukaan sanoa tai mahdollisesti itse korvausta vastaan vaihtaa hiilipaketin ilman laturin pois ottoa?
Nimimerkillä yhden hiilipaketin vaihdon nähneenä. :oops:

Apuja olisi tarve muutenkin tarve. ABS-valo palaa ja... tekis mieli heittää pyyhe kehään koko auton suhteen.
Asustelen Naantalissa ja täältä pääsee ajelemaan pelkällä akun varauksella joku 40 km. Varsinainen sähköauto nykyään 8) joistain autoista tulee vanhemmuuttaa kaksi tahtisia tulee saabeista sähköautoja :?
Jusaba
"Tuplakaasari"
Viestit: 63
Liittynyt: Ti Joulu 22, 2009 16:13

Re: Laturi rikki?

Viesti Kirjoittaja Jusaba »

Kävin katsomassa mitä laturin pahvilaatikossa luki.
Laturi oli Valko-Vihreässä laatikossa päällä luki Elstock.
En todellakaan suosittele. :x
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1797
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Re: Laturi rikki?

Viesti Kirjoittaja pevi »

Kuinkas sattukin täällä Paimiossa on ollut samanlaista jumppaa laturin kanssa ( vm 97 9000 2.0t).

Vanha laturi ( peruskorjattu 100 tkm takana ) ei antanut enää jännitettä kuormitettuna.

Laturin avattuani totesin hiilien ja liukupintojen olevan ok. Noh ajattelin säätimen kärähtäneen. Täytyy kyllä vielä selvittää mikä siinä laturissa on vialla, jos mikään.

Hankin ebaystä VALEO:n peruskorjatun laturin ( http://www.ebay.com/itm/370783771549?ss ... 1497.l2649)

Ei ollut kallis ja näytti asialliselta. Laturin asennettuani havaitsin, että laturi ei lataa tyhjäkäynnillä, jos kuormaa on perässä, ilmastointi ajovalot ja puhallin täysillä.

Ajettaessa ja pienellä kuormalla tyhjäkäynnillakin kaikki on ok. Latausjännite maksimissaan 14,3 V tyypillisesti 14,0 V EDU:n näytöllä.


Nyt rupee hiukan askarruttamaan olisiko huonoa tuuria täälläkin vai olisiko autossa jokin muu vialla.

Laturin lamppu ja muu magnetointipiiriin liittyvä on ok. Eikä jännitehäviöitä havaittavissa.

Ei oikein jää jäljelle kuin laturi. Tosin kyllä tämänkin kanssa pystyy elämään...
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 8103
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Laturi rikki?

Viesti Kirjoittaja mestari »

Vanha laturi ( peruskorjattu 100 tkm takana ) ei antanut enää jännitettä kuormitettuna.

herää kysymys mitä siihen tuli "peruskorjattua" kun nyt jo levisi, ennenvanhaan peruskorjatuille latureille annettiin vuoden takuu, vai olisiko jo euroaikaan muuttunut puoleksi vuodeksi
yleensä niitä ei tarvitse korjata kuin kerran auton eliniässä
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1797
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Re: Laturi rikki?

Viesti Kirjoittaja pevi »

mestari kirjoitti:Vanha laturi ( peruskorjattu 100 tkm takana ) ei antanut enää jännitettä kuormitettuna.

herää kysymys mitä siihen tuli "peruskorjattua" kun nyt jo levisi, ennenvanhaan peruskorjatuille latureille annettiin vuoden takuu, vai olisiko jo euroaikaan muuttunut puoleksi vuodeksi
yleensä niitä ei tarvitse korjata kuin kerran auton eliniässä

Tarkennukseksi 100 tkm = 100 000 km

Tosi on kyllä jopa tonnarin eliniässä pitäisi yksi laturin vaihto riittää.

Alkuperäinen laturi meni jossain 230 000 km paikkeilla.
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
Jusaba
"Tuplakaasari"
Viestit: 63
Liittynyt: Ti Joulu 22, 2009 16:13

Re: Laturi rikki?

Viesti Kirjoittaja Jusaba »

Purin tarvilaturista hiilet irti. Hiilet olivat ihan uuden veroiset olivat ottaneet sisuksiin kiinni melko nätisti. En huomannut vikaa muissakaan komponenteissa tai no eipä ole, kun se musta mötikkä päällypuolella.
Eli tällä tietoa käämit on rikki tai tms?

Tarve olisi saada uusi parempi laturi tilalle. Ostoilmoituksissa lisää..
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Re: Laturi rikki?

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

Kokeile vaihtaa kunnollinen Boschin lämpötila kompensoitu jännitteensäätäjä tilalle.
Jännitteen säätäjä on se musta mötikkä hiilipaketin takana.
Koko hiili-lataussäädinpaketin saa Motonetistä.

lisä mittaukset ja korjaukset alkaa vaatimaan jo laturin purkamista, juottamista ja testpenkkiä.
Jusaba
"Tuplakaasari"
Viestit: 63
Liittynyt: Ti Joulu 22, 2009 16:13

Re: Laturi rikki?

Viesti Kirjoittaja Jusaba »

Tulipa tuossa koitettua vaihtaa kunnon Bosch hiilet laturille, mutta eipä toiminut tuollakaan. Koitin vielä toista akkuakin jos olisi mennyt joku kenno solmuun, mutta ei niin ei.
Uuden laturin etsintä on vielä käynnissä.

Vähän off topic.
Löytyykö Turun alueelta vikakoodien lukioita?
ABS antureista joku on huonolla kontaktilla, mutta mikä?
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1797
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Re: Laturi rikki?

Viesti Kirjoittaja pevi »

Jusaba kirjoitti:Tulipa tuossa koitettua vaihtaa kunnon Bosch hiilet laturille, mutta eipä toiminut tuollakaan. Koitin vielä toista akkuakin jos olisi mennyt joku kenno solmuun, mutta ei niin ei.
Uuden laturin etsintä on vielä käynnissä.

Vähän off topic.
Löytyykö Turun alueelta vikakoodien lukioita?
ABS antureista joku on huonolla kontaktilla, mutta mikä?

Löytyy.
Olen päivittäin keskustan tuntumassa töissä. Luku onnistuu vaikka ruokatunnilla tai päivän päätteeksi.
Tietenkin olet aina tervetullut Paimioonkin.
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
Vastaa Viestiin