Vikakoodinlukeja
Re: Vikakoodinlukeja
Ainiin nuo femman alkuvuodet on tosiaan torsoja tuon suhteen. Vasta vuodesta 2000 obd toimii. :/
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Re: Vikakoodinlukeja
Mutta kuka hullu sellaisia 50€ laitteita tekee, joista saa 500 tai ehkäpä 5000€?aero kirjoitti:Katsastuskonttorin laitteita miettiessä pitää myös muistaa, että niitä ei yksinkertasesti kiinnosta kaikki ja tuskin panostavat turhaan.
Re: Vikakoodinlukeja
Kuka ei tekisi? Mikäpä sen parempaa bisnestä kuin myydä 50€ laite viidellä tonnilla.
Mutta siis pyhässä yksinkertaisuudessaan: jos katsastusasemalla on mahdollisuus ostaa pakokaasuanalysaattori/OBD-lukija, joka antaa katsastusta varten oikeat raportit mutta ei logita, nollaa vikakoodeja ja/tai pääse viihdepurkkeihin yms käsiksi hintaan 5000€ ja laite, joka myös pystyy muihin, epäbisneksellisiin tehtäviin hintaan 6000€, niin maksaisitko katsastusyrittäjänä sen tonnin ylimääräistä ja jos maksaisit, niin miksi? Kuinka nopeasti se ylimääräinen tonni maksaisi itsensä takaisin vai maksaisiko ikinä?
No okei, nythän taisi tulla lakimuutos, että korjaamotkin voivat hankkiutua katsastusviranomaisiksi. Mutta muistaakseni edelleen katsastustoiminta pitää olla selvästi eriytettyä korjaamotoiminnasta. En tiedä, voisiko jokataitoisella yhdistelmälaitteella hakea synergiaetua ja kannattaisiko se pitkässä juoksussa, kun yksi laite on käytettävissä vain yhdellä puolella kerrallaan.
Mutta siis pyhässä yksinkertaisuudessaan: jos katsastusasemalla on mahdollisuus ostaa pakokaasuanalysaattori/OBD-lukija, joka antaa katsastusta varten oikeat raportit mutta ei logita, nollaa vikakoodeja ja/tai pääse viihdepurkkeihin yms käsiksi hintaan 5000€ ja laite, joka myös pystyy muihin, epäbisneksellisiin tehtäviin hintaan 6000€, niin maksaisitko katsastusyrittäjänä sen tonnin ylimääräistä ja jos maksaisit, niin miksi? Kuinka nopeasti se ylimääräinen tonni maksaisi itsensä takaisin vai maksaisiko ikinä?
No okei, nythän taisi tulla lakimuutos, että korjaamotkin voivat hankkiutua katsastusviranomaisiksi. Mutta muistaakseni edelleen katsastustoiminta pitää olla selvästi eriytettyä korjaamotoiminnasta. En tiedä, voisiko jokataitoisella yhdistelmälaitteella hakea synergiaetua ja kannattaisiko se pitkässä juoksussa, kun yksi laite on käytettävissä vain yhdellä puolella kerrallaan.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Vikakoodinlukeja
Niin pääsi unohtuu että kinnerissä ns. Biopower softa ja sieltä on myös se OBD ruksittuna.
Pitäskö saada näistä softaversioista anturi dataa "ulos" Torquella, vai kuinka on?
Pitäskö saada näistä softaversioista anturi dataa "ulos" Torquella, vai kuinka on?
Saab 9-5 2.0t 1998
Re: Vikakoodinlukeja
Sellainen joka omaa hyvän nimen markkinoilla, joka on uskottava, ja joka on kallis. Sellaisella jolla on varaa tehdä muokattu versio laitteesta joka on esim. vastaava kuin tekkiaero kirjoitti:Kuka ei tekisi?

Re: Vikakoodinlukeja
Nyt en oikein hoksannut. Tottakai hyvänkin nimen kanssa pyritään pitämään kustannukset mahdollisimman alhaalla ja hinta ylhäällä, että saadaan kate maksimoitua tavoitellen kuitenkin riittävää laatua maineen säilymiselle. Jos 50€ kustantavasta tuotteesta saa 5000€ maineen kärsimättä, ollaan erittäin hyvässä bisneksessä mukana - hulluhan se olisi, joka tuollaista ei tekisi.
Hyvälläkin nimellä kannattaa silti tehdä tuote, joka myy. Myykö se edellisen viestini kuuden tonnin hyväniminen über-universaalituote katsastusasemille, jos vaihtoehtona on viiden tonnin hyväniminen riittävä tuote?
Vinkki: halvan kiinakapulan/luurisoftan/tms ja katsastusaseman vikakoodinlukijan ehkä tärkein ero on se raportti, jonka katsastusaseman laite antaa ja joka katsastuksen hyväksymiseen vaaditaan.
Halpa kiinakapula tai luurisofta voi osata hakea vikakoodit paitsi moottorilta myös ilmastoinnilta tai eberiltä tai logittaa autosta tulevaa dataa (kuten esim. mainittu Torque osaa), mikä ei yksinkertaisesti katsastuskonttoria hyödytä eikä siitä maksaminen siis myöskään todennäköisesti kiinnosta. Kalliimpi kiinakapula (vaikkapa kopio-tech) voi osata jopa logittaa ja suorittaa osatestejä ja kalibrointeja, mutta ei vieläkään anna sitä vaadittua raporttia. Katsastusaseman laitteen ei tarvitse hakea vikakoodeja ja muuta informaatiota kuin niiltä osin mitä pykälissä vaaditaan ja antaa se raportti. Jos vaatimukset lisääntyy, haettavaa informaatiota voi erittäin todennäköisesti kalliiseen ja hyvämerkkiseen katsastuslaitteiston lisätä (maksullisella) softapäivityksellä - mutta edelleen se kiinakapula voi olla harrastajalle huomattavasti parempi työkalu kuin katsastuskonttorin laite.
Minä olen siis ihan puhtaasti kommentoinut ketjussa aiemmin pohdittuja katsastusaseman ammattimaisempia laitteistoja, jotka varmasti hakevat autosta ne datat mitä vaaditaan (ja tulostavat raportin), mutta joille kaikki muu auton data on ylimääräistä tauhkaa, jonka penkomiseen softan tekeminen on vain yksinkertaisesti turhaa työtä.
Hyvälläkin nimellä kannattaa silti tehdä tuote, joka myy. Myykö se edellisen viestini kuuden tonnin hyväniminen über-universaalituote katsastusasemille, jos vaihtoehtona on viiden tonnin hyväniminen riittävä tuote?
Vinkki: halvan kiinakapulan/luurisoftan/tms ja katsastusaseman vikakoodinlukijan ehkä tärkein ero on se raportti, jonka katsastusaseman laite antaa ja joka katsastuksen hyväksymiseen vaaditaan.
Halpa kiinakapula tai luurisofta voi osata hakea vikakoodit paitsi moottorilta myös ilmastoinnilta tai eberiltä tai logittaa autosta tulevaa dataa (kuten esim. mainittu Torque osaa), mikä ei yksinkertaisesti katsastuskonttoria hyödytä eikä siitä maksaminen siis myöskään todennäköisesti kiinnosta. Kalliimpi kiinakapula (vaikkapa kopio-tech) voi osata jopa logittaa ja suorittaa osatestejä ja kalibrointeja, mutta ei vieläkään anna sitä vaadittua raporttia. Katsastusaseman laitteen ei tarvitse hakea vikakoodeja ja muuta informaatiota kuin niiltä osin mitä pykälissä vaaditaan ja antaa se raportti. Jos vaatimukset lisääntyy, haettavaa informaatiota voi erittäin todennäköisesti kalliiseen ja hyvämerkkiseen katsastuslaitteiston lisätä (maksullisella) softapäivityksellä - mutta edelleen se kiinakapula voi olla harrastajalle huomattavasti parempi työkalu kuin katsastuskonttorin laite.
Minä olen siis ihan puhtaasti kommentoinut ketjussa aiemmin pohdittuja katsastusaseman ammattimaisempia laitteistoja, jotka varmasti hakevat autosta ne datat mitä vaaditaan (ja tulostavat raportin), mutta joille kaikki muu auton data on ylimääräistä tauhkaa, jonka penkomiseen softan tekeminen on vain yksinkertaisesti turhaa työtä.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Vikakoodinlukeja
Palattaisko asian alkulähteille.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 04#p990204
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 04#p990204
Re: Vikakoodinlukeja
Toki, mutta ei jumahdeta sinne.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 28#p990228
"Katsastuskonttoreiden laitteisiin tuskin kellään on varaa, mutta jotain vähän huokeampaa vaihtoehtoa jos löytyisi..."
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 28#p990228
"Katsastuskonttoreiden laitteisiin tuskin kellään on varaa, mutta jotain vähän huokeampaa vaihtoehtoa jos löytyisi..."
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Vikakoodinlukeja
Antaudun, luovutan...en vaan jaksa enää :heiluttaa valkoista lipua. hymiö 
