Lukot jumissa
Re: Lukot jumissa
Niin kauan kun mulla oli tonnarit jokapäiväisessä ajossa niin joka talvi sama ruljanssi ovien kanssa. No eipä tarvii nykyään hermoilla niitten kanssa
Saab 9000 2.0t -97 Jubileum Stage X
Bmw E53 X5 2002
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
Bmw E53 X5 2002
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
Re: Lukot jumissa
Nyt lykkäs semmosen myrkyn, että pitäisi murtautua tonnarin kuskin ovesta - ulospäin. Keskuslukolla muut ovet siis aukeavat, mutta pilotin puoleinen nuppi vaan nytkyy, eikä nouse ylös edes väkisin pihdeillä. Ongelmaa tuskin olisi avaimella avaten, mutta mekaaninen yhteys lukkopesän ja lukituslaitteen välillä tuntuu hävinneen jo pari vuotta sitten, mutta kaikkia lukkoja on pystynyt käyttämään keskuslukituksesta. Millä ilveellä saan oven auki, jotta kuski pääsee ruorin ääreen ihan omasta ovesta?
9000 CDE 2.3TA -97 stage1+
Re: Lukot jumissa
Sieltä on varmaan joku lukitusvivun tangon kiinnike pettänyt. Ovipahvi pois ja tutkimaan. Ei oo kovin paha rasti mutta penkkiä joutuu siirtelemään eestaas ja lisäksi se ovivalon ruuvi voi olla hankala.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Re: Lukot jumissa
Minä nyppäisin sen penkin suosilla irti, niin sitä on paljon helpompi heilutella pois edestä. Neljä torxruuvia (olikohan T-50?), pari piuhaliitintä ja hiiopp, niin jakkara painuu takapenkille kyljelleen (laita joku pahvi suojaamaan mahdollisesti rasvaisilta kiskoilta) pohjapäähän) ja oven vieressä on paljon paremmin tilaa työskennellä. Turvavyötä ei ole välttämätöntä irroittaa penkistä, se riittää yllättävän pitkälle.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
-
- "Hirsch"
- Viestit: 739
- Liittynyt: Ke Touko 12, 2004 09:45
- Paikkakunta: Sieppijärvi(Länsi-Lappi)/Oulu.
Re: Lukot jumissa
Rahtivaihteella taitaa olla auto tallissa? Joo enemmän tai vähemmän noita lukko-ongelmia esiintyy minullakin talvikäytössä.Rattivaihde kirjoitti:Jännä kun itselläni ei koskaan ollut moisia ongelmia tonnarissa. Ainoat lukkoaiheiset korjaukset koskivat lukkomoottorien vaihtoa, ja muistaakseni kuskin oven jotain salpaa joka nosti nuppia. Ja nämä kaikki tehtiin plussakeleillä.
Noh, siis automaatin o-renkaiden lisäksi toinenkin tyyppivika joka ei osunut kohdalle
9-3 X -11 (KA); 9-3 2.0T biopower -08(KA);9000 CSE jubileum -97 kesäauto
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).
Re: Lukot jumissa
Alkutalven toimi kuskin takaoven lukko miten sattui, mutta kolme yötä lämpimässä tallissa jouluna tuntuisi poistaneen tuon ongelman tältä erää. Kunhan ei tulis vesikelit taas.
32C pakkanen purki kyllä akun ja moottoriantenni rupesi elämään ihan omaa elämäänsä Että saa tässä talvestakin nauttia onneksi.
32C pakkanen purki kyllä akun ja moottoriantenni rupesi elämään ihan omaa elämäänsä Että saa tässä talvestakin nauttia onneksi.
Alfa 159 2.4 JTDm '06 | XC70 D3 A '12 | Berlingo 1.9D '01
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: Lukot jumissa
Se ylellisyys on edelleen haaveiden tasolla, eilisen muuton jälkeen lähti autopaikkakin eli nyt on nykyinen auto kadunvarressa värjöttelemäsHitain Pohjois-Suomessa kirjoitti: Rahtivaihteella taitaa olla auto tallissa?
Eli siis ei ollut tonnari minulla ikinä tallissa. Edellisellä omistajalla eli ensimmäiset 18 vuotta ilmeisesti kylläkin, ja tiedä vaikka erittäin perusteellisella kotelosuojauksellakin olisi osansa asiaan... Lukot eivät ole jumittaneet nykyisellä omistajallakaan, vaikka muu auto jatkaa tuttuun tyyliinsä puolikuntoisena.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Re: Lukot jumissa
Heh - Ei tämäkään ole ratkaisu - on käynyt täällä silleenkin että lukitsematon ovi aukeaa kyllä, mutta ei sitten enää pysy kiinni...ana61 kirjoitti:Oma ratkaisu tuohon lukko probleeman oli se,että en edes yritä lukita niitä ennenkuin kesä saapuu.
Siinä sitten (kun tapahtui omalla pihalla) muutama minuutti emännän hiustenkuivaimella lämmittelyä... tosin sen koommin tuota ongelmaa ei ole tapahtunut, ehkä koska hölväsin summamutikassa sinne "lukon tienoille" aseöljyä).
Mulla on melkein sopivassa paikassa kyllä ruoste-esto tms. reijät jotka on tulpattu muovitulpalla, joka on helppo irroittaa... voipi tietysti olla ettei uudemmissa tuollaista ole...
9-5 2.3t WVA vm.-08 ex. 9k 2.0-16 CDTA vm.-89 - Saabisti since -86
-
- "Aero"
- Viestit: 334
- Liittynyt: Ke Maalis 16, 2005 16:01
- Paikkakunta: Turku 10
Re: Lukot jumissa
Kokeilkaa
Kun vedätte oven kahvasta niin päästäkää siitä irti kun se on äärimmillään ulkona. Tällä tavalla kun se jousellaan lepotilaan napsahtaa niin alkaa ovi pysymään kiinni.
Kun vedätte oven kahvasta niin päästäkää siitä irti kun se on äärimmillään ulkona. Tällä tavalla kun se jousellaan lepotilaan napsahtaa niin alkaa ovi pysymään kiinni.
Sobrealimentación es la ostia.
Re: Lukot jumissa
Ovien sulkeutumattomuuteen kannattaa myös kokeilla pelkän oven ulkopuolisen salpaosan irroitusta ja voitelua. Taannoiseen cc:een tein kaikkien lukkojen purku-, putsaus- ja voiteluoperaation kerrran, sen jälkeen ei ollut tarvetta. Myöhemmän Aeron kanssa, senkin alettua pakkasilla tarjoilla ylimääräisiä tuuletusasentoja, ajattelin kokeeksi oikoa ja irroitin pelkät "salparasiat" (onkohan ne kolmella torxilla ovessa kiinni?). Oven sisällä on paljon muuta säpitystekniikkaa, mutta lukkiutuminen kiinni-asentoon tapahtuu juurikin täällä rasiassa, jossa itse salpakin lymyilee.
Siinä on se etu, että "rasian" ollessa irti, pääsee paljastuvasta aukosta ruikkimaan lukkoöljyä sinne oven sisäänkin. Lisäksi itse rasiat saa kuivatettua ja voideltua kätevästi lämpimissä sisätiloissa ja -mikä tärkeintä- tarkastettua että "ovi auki-tilan" antureita ohjaavat tapit ovat suorat eivätkö siten takkuile turhaan. Salpoja on myös voitelun jälkeen kätevä naksutella kiinni-auki-kiinni, minkä aikana tietysti öljy leviää joka paikkaan, mutta myös mahdollisen takkuamisen huomaa hyvin.
Tuon läpikäynnin jälkeen ei myöhemmässä tonnikalassa ollut mitään syytä kajota ovien sisäisiin lukon osiin tai vivustoihin. Toki asiaan vaikutti se, että oven sisältä ei ollut vielä mitään hajonnut tai irronnut jumittavien tai puoliasentoisten lukkojen seurauksena, eli varsinaista korjaustarvetta ei ollut. Moni oven sisäinen osa, lähinnä ne pyöreät varret, niiden pallonivelet ja etenkin ne muoviset "nepparit" jolla vipuja on nivelöity ovipeltiin, irtoaa juurikin väkisin käyttämällä (joko keskuslukituksen tai auton käyttäjän toimesta), tilanteessa jossa ovi/lukko ei ole kunnolla sulkeutunut, eli lukitus ei voikaan toimia oikein.
Siinä on se etu, että "rasian" ollessa irti, pääsee paljastuvasta aukosta ruikkimaan lukkoöljyä sinne oven sisäänkin. Lisäksi itse rasiat saa kuivatettua ja voideltua kätevästi lämpimissä sisätiloissa ja -mikä tärkeintä- tarkastettua että "ovi auki-tilan" antureita ohjaavat tapit ovat suorat eivätkö siten takkuile turhaan. Salpoja on myös voitelun jälkeen kätevä naksutella kiinni-auki-kiinni, minkä aikana tietysti öljy leviää joka paikkaan, mutta myös mahdollisen takkuamisen huomaa hyvin.
Tuon läpikäynnin jälkeen ei myöhemmässä tonnikalassa ollut mitään syytä kajota ovien sisäisiin lukon osiin tai vivustoihin. Toki asiaan vaikutti se, että oven sisältä ei ollut vielä mitään hajonnut tai irronnut jumittavien tai puoliasentoisten lukkojen seurauksena, eli varsinaista korjaustarvetta ei ollut. Moni oven sisäinen osa, lähinnä ne pyöreät varret, niiden pallonivelet ja etenkin ne muoviset "nepparit" jolla vipuja on nivelöity ovipeltiin, irtoaa juurikin väkisin käyttämällä (joko keskuslukituksen tai auton käyttäjän toimesta), tilanteessa jossa ovi/lukko ei ole kunnolla sulkeutunut, eli lukitus ei voikaan toimia oikein.
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Re: Lukot jumissa
Tämä probleema on ratkennut ja ovi on auki. Vastaavaan törmääville voin kertoa, että tässä tapauksessa ongelmat liittyivät läheisesti toisiinsa. Sain verhouksen purettua sisäkautta äheltäen ja jollain opilla runnottua mekanismeja niin, että ovi lävähti auki. Jotenkin lukkolaite tuntui jumittelevan vaikka oli hyvässä rasvassa ja päälle päin ei mitään erikoista näkynyt. Vasta kun irrotin näkyvyyttä rajoittavan ikkunalasin ohjurin kävi ilmi, että lukkosylinteristä irronnut tanko, joka välittää kiertoliikkeen mekanismille, oli kiilautunut oven yläkulmaan ja esti siis puolittain lukon toiminnan. Kasasin himmelin ilman tankoa, koska lopullinen korjaus vaatii uutta osaa ja aikaa, mutta nyt keskuslukon avustuksella kaikki pelaa!CDtonnari kirjoitti:Nyt lykkäs semmosen myrkyn, että pitäisi murtautua tonnarin kuskin ovesta - ulospäin. Keskuslukolla muut ovet siis aukeavat, mutta pilotin puoleinen nuppi vaan nytkyy, eikä nouse ylös edes väkisin pihdeillä. Ongelmaa tuskin olisi avaimella avaten, mutta mekaaninen yhteys lukkopesän ja lukituslaitteen välillä tuntuu hävinneen jo pari vuotta sitten, mutta kaikkia lukkoja on pystynyt käyttämään keskuslukituksesta. Millä ilveellä saan oven auki, jotta kuski pääsee ruorin ääreen ihan omasta ovesta?
9000 CDE 2.3TA -97 stage1+
Re: Lukot jumissa
Lukot toimi pakkasella mutta kun lauhtui niin takaovissa jotain mekaanista jumitusta ilmenee. Noista toisen tanko oli keväällä pidikkeestä irti mutta laitettu kiinni. Naksahtaa lukot mutta napit vain sisäkautta nousee ihan ylös asti.
Ovitiivisteet mulla eniten jäätynyt talvisin vaikka silikonia tarjoiltu. Lämmitän.ja ajoa tulee se 30 minuutista ylöspäin aina kun ajoon otan.
Seisoo välillä jopa 2-3 viikkoa ilman käynnistelyä, defa integroitu laturi niin lämmitettäessä tälläkin seisonnan välillä latailee samalla akkua.
Pärjää näinkin kun takaovissa ei juurikaan käyttöä talvella muutenkaan.
Ovitiivisteet mulla eniten jäätynyt talvisin vaikka silikonia tarjoiltu. Lämmitän.ja ajoa tulee se 30 minuutista ylöspäin aina kun ajoon otan.
Seisoo välillä jopa 2-3 viikkoa ilman käynnistelyä, defa integroitu laturi niin lämmitettäessä tälläkin seisonnan välillä latailee samalla akkua.
Pärjää näinkin kun takaovissa ei juurikaan käyttöä talvella muutenkaan.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Re: Lukot jumissa
Oma arvelu on että osaksi italialainen Fiat/Lancia yhteistyö/ suunnittelu ei alunperin huomioinut pakkasia/ raudan/osien lämpölaajenemista lukkojen osalta...omassa CSEssä vain sisätilan lämmitin auttaa/toimii. Pikku toleranssivirhe...?
Paljon parjatuissa ranskiksissa xantiassani ei mitään lukko-ongelmia (400tkm lasissa) .
Paljon parjatuissa ranskiksissa xantiassani ei mitään lukko-ongelmia (400tkm lasissa) .
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1601
- Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: Lukot jumissa
Käy joskus ihan sama mielessä kun erinäköiset sähköhäiriöt astuu vielä mukaan että taitaa olla Tipo4 projektin aikaansaantia
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Re: Lukot jumissa
Siitä että ovien tiivisteet jäätyy niin itsellä auttoi se rasvaisempi silikoni (eli ei spray) jota ostin aikoinaan bilteemasta. Sellainen hammastahnatuubi, siellä aika pehmeää (ei kovin paksua) silikonia. Se rättiin, ja tiivisteet läpi. Jotenkin tuo spray ja muut juoksevat ei toiminut yhtähyvin.
Lukkojen toimivuuteen käytän Mastonin lukkoöljyn (pakkaskesto -50), niin on toiminu lukot jopa -30 pakkasissa. Joka kesän käsittelen uudelleen.
Lukkojen toimivuuteen käytän Mastonin lukkoöljyn (pakkaskesto -50), niin on toiminu lukot jopa -30 pakkasissa. Joka kesän käsittelen uudelleen.
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866