(poistin viestin toisesta ketjusta, kun kerran melkein samalla otsikolla tässä mennään)
Kalustovanhus kävi synnyinmaataan katselemassa ja lähdön haikeudessa (eli Tukholman lauttajonossa viimeisessä startissa laivaan ajossa!) päätti sitten sytyttää Check Enginen. Masiina -98 2.3t biopoweroituna ehkä puolisen vuotta sitten - nyt tosin oli Ruotsin poikien 95E:tä tankissa.
Open SID antaa fcod 308 eli lambdasta sinänsä valittaa (P0134 - 02 Sensor Circuit No Activity Detected). Starttaa normaalin tuntuisesti, käy tyhjää normaalisti, lautalta kotiin moottoritietä tuli ihan kiltisti, tehot ei tipahtaneet (ainakaan arkiajossa kovin) pahasti, ahtaa open SIDin mukaan ainakin 0.8...0,9 bar asti mitä nyt tuli kokeiltua, open SIDissä lambda-arvot sahaa nollan molemmin puolin eli ihan kuollut ehkä ole(?), adaptaatiokin oli tolkullisen pienissä lukemissa.
Lambdahan on alkuperäinen ja 375 tkm takana. Ilmeisesti paras aloittaa joka tapauksessa lambdan vaihdolla ja katsoa lopputulos vaihdon jälkeen, jos/kun biopower-softat on herkempiä lambdan kunnolle? Motonetin Delphin nyt saisi ainakin hyllystä eikä ne kai nyt kauhean huonoja ole. Vai onko jollakulla tiedossa, mistä saisi pk-seudulla tolkun hinnalla Boschin hyllystä? Tonnin autoon nyt vaan ei viitsi satasien osia haeskella...
Edit: tulipa käytyä viinatankilla ja check engine yllättäen otti ja poistui. Onkohan tuo vikakoodi myös semmoinen, että lambdan huonontuessa hitaasti ja ollessa "rajoilla" sen pitää antaa tietty aika (ajokertojen määrä tms.) riittävän hyvää signaalia. Toki vikakoodi jäi muistiin, eli nerr näyttää ykköstä ja fcod-kentässä näkyy muistiin jäänyt arvo. Eilen vika tuli päälle, kun lauttajonossa tuli peräkkäin monta sammutus, parinkymmenen min odotus, käynnistys, max sadan metrin siirto -sykliä, jollaisia normisti mun ajossa ole oikein ikinä.
E