Toki nasta on aina samalla paikalla, mutta paikkoja rikkomatta ja vapaasti pienellä voimalla sitä pystyy painamaan ainoastaan silloin kun avain on käännetty oikeaan asentoon, avaimen ura kutakuinkin kohtisuoraan tapin suuntaan. Muissa asennoissa tappia hakatessa tulee muodonmuutoksia lukkosylinteriin, sylinterin toimivuudesta jatkossa ei ole enää takeita.stara kirjoitti:jossain edellä sanottiin jotta se nasta ei olis kohdillaan , mutta kyllä se aina on samassa paikassa, avaimen asennosta riippumatta.
Voi *tun *ttu / vinkkejä virtalukon purkamiseen
Re: TUOTEKEHITYSTÄ
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: TUOTEKEHITYSTÄ
TARKENNUSTA MITTOIHINstara kirjoitti:TUOTEKEHITYSTÄ:
hoituu tälleen, poraa auki 4 mm poralla se tulpan kohta ( jotain 5--8 mm on ainetta vaan siinä , äläkä sit survo poraa poikki), joka on samalla kohtaa kuin se reikä siellä pohjassa. Sit lyöt sellasella dia n. 3,5--4 mm tapilla sen nastan sieltä sisään,
porattava matka on n. 8mm, sitten tuleekin jo valmiiksi rei'itettyä osuutta, joka on dia n. 3,9 mm, eli vähän nihkee on 4 mm lyöntitapille, voipi olla tiukassa ottaa ulos.
haittatappi on 3 mm kamaa ja mielestäni liian kovaa porattavaksi. kokeessa käytin 3 mm lyöntituurnaa, 3,5--3.8 mm olis mielestäni paras. Toi mun oli 6cm pitkä , ei mitään tavallista rautalankaa, ja se jo tuppas taipumaan.esim. pätkä jotain pikkuruuvarin vartta, teräsnaula, jousilangan pätkä tms. kovempaa kamaa olis aika toimiva. Niin ja sen porauksen keskipiste on 3 mm siitä alareunan särmästä ylös.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Re: TUOTEKEHITYSTÄ
Ei lähde keppikonsoli irti helpolla (ei käänny sivuttain), eikä avaimenjämäkään. Hain elektroniikkaliikkeestä pieniä sähkömeisseleitä, mutta ei se avain sieltä ylös noussu.
Mitäs jos ostan käytetyn keppikonsolin, jossa on lukkopesä ja avain toimii?
Kytken maajohdon ja virtalukon pohjan johdot ja that's it? Korjailen sitä sitten kun ilmat lämpenee ja pääsen mökillä käymään.
Mitäs jos ostan käytetyn keppikonsolin, jossa on lukkopesä ja avain toimii?
Kytken maajohdon ja virtalukon pohjan johdot ja that's it? Korjailen sitä sitten kun ilmat lämpenee ja pääsen mökillä käymään.
OG900i -88
VW 1300 -70
VW 1300 -70
miksei niinkin,
mutta mä kyllä tekisin ton edellä esittämäni, koska siinä ei tarvii mihinkään juoksennella ja tietää että oma keppi toimii
, ( keppitsydeemeitä kun on kait erilaisii, ainakin 4 ja 5 vaihteiset?)
Tossa mun selittämässä jää vielä tuurilla se avainpesä ihan kondikseenkin.
Joka tapauksessa saat kärryn heti tulille ja klubilaiselta läheltä toimivan pesän kekkaat tarvittaessa.
missäs muuten vaikutat, multakin löytyy pesä ja siihen avain,
järvenpäässä.
mutta mä kyllä tekisin ton edellä esittämäni, koska siinä ei tarvii mihinkään juoksennella ja tietää että oma keppi toimii

Tossa mun selittämässä jää vielä tuurilla se avainpesä ihan kondikseenkin.
Joka tapauksessa saat kärryn heti tulille ja klubilaiselta läheltä toimivan pesän kekkaat tarvittaessa.
missäs muuten vaikutat, multakin löytyy pesä ja siihen avain,
järvenpäässä.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
niin ja tuli vielä pieneen mieleen sekin, jotta kun seppä sarjoittaa ton pesän , niin sehän avaa varmaankin sen prässätyn helan vaan suht väkisin siitä suulta pihdeillä ja alkaa nosteleen osia ulos. voithan sitäkin yrittää, vähän kun purkaa, niin saanee pihdeillä kiinni nysästä kunnolla.
pesä tietysti voi olla sit entinen, mutta saathan ulos sen.
pesä tietysti voi olla sit entinen, mutta saathan ulos sen.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Helsingissä. Tuossa kadunvarressa on varsin hankalla "operoida", siellä ei näe kunnolla ja näpit jäätyy kymmenessä minuutissa. Penkkejäkään en ole irroittanut. En usko, että saan sitä patruunaa ulos rikkomatta pesää. Ajattelin kokeilla kesemmällä rauhassa möksällä tuota poraamista. Nyt ois tavotteena saada auto liikenteeseen lauantaina, että pääsee putkirempan tekoon Treelle päin.stara kirjoitti:miksei niinkin,
mutta mä kyllä tekisin ton edellä esittämäni, koska siinä ei tarvii mihinkään juoksennella ja tietää että oma keppi toimii, ( keppitsydeemeitä kun on kait erilaisii, ainakin 4 ja 5 vaihteiset?)
Tossa mun selittämässä jää vielä tuurilla se avainpesä ihan kondikseenkin.
Joka tapauksessa saat kärryn heti tulille ja klubilaiselta läheltä toimivan pesän kekkaat tarvittaessa.
missäs muuten vaikutat, multakin löytyy pesä ja siihen avain,
järvenpäässä.
Soitin sille lukkosepälle, kyseli heti, onko vakuutusta. Kerroin ettei oo, wanhassa saabissa muuta kuin pakollinen. Aikoi soitella iltapäivällä (just joo).
Saishan sen käyntiin varmaankin yhdistelemällä sopivasti noita piuhoja (ja varaamalla paketillinen sulakkeita), mutta valmiissa keppikonsolissa & virtalukossa kytkennät toimii sulakkeita rikkomatta.
OG900i -88
VW 1300 -70
VW 1300 -70
Purin raakasti siitä avainpesän päältä sitä mansettia, mutta ei ne sisäkalut lähde nousemaan. Siinä on vissiin joku kikka millä ne sisäkalut vapautetaan kun lukkoseppä sitä sarjoittaa.
Ei siten ei näytä purkautuvan.
Ei siten ei näytä purkautuvan.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Lukkosylinterin saa ulos poraamatta sitä tulppaa auki.
Poistaa kuskin penkin ja tietysti keskikonsolin, sitten avaa sen alumiinihärdellin kolme hassua mutteria kääntää sitä vähän sivuun ja jo näkyy toinenkin reikä mistä sen kuulan saa painettua sisään.
Kolo ei aivan suora ole, joten joutuu käyttämään sopivasti taivuteltua rautalankaa, miggilanka havaittu hyväksi.
Sitten vaikka koittaa nostaa sylinteriä ulos joillain pihdeillä.
Poistaa kuskin penkin ja tietysti keskikonsolin, sitten avaa sen alumiinihärdellin kolme hassua mutteria kääntää sitä vähän sivuun ja jo näkyy toinenkin reikä mistä sen kuulan saa painettua sisään.
Kolo ei aivan suora ole, joten joutuu käyttämään sopivasti taivuteltua rautalankaa, miggilanka havaittu hyväksi.
Sitten vaikka koittaa nostaa sylinteriä ulos joillain pihdeillä.
toi pätee kyllä vaan siihen tilanteeseen kun avaimella on saanut pesän käännettyä oikeaan poistoasentoon, mutta jos avain on katkennut sisään ( alustuksen mukaisesti) , niin eipä aukee.Ronska kirjoitti:Lukkosylinterin saa ulos poraamatta sitä tulppaa auki.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Totta tuokin.stara kirjoitti:toi pätee kyllä vaan siihen tilanteeseen kun avaimella on saanut pesän käännettyä oikeaan poistoasentoon, mutta jos avain on katkennut sisään ( alustuksen mukaisesti) , niin eipä aukee.Ronska kirjoitti:Lukkosylinterin saa ulos poraamatta sitä tulppaa auki.
Mutta jos sitä avainta sais ihan vähäsen käännettyä, niin sitten onnistuu...
"Rusoposki" saatiin käyntiin, patruuna lähti pois yllättävän ehjänä ja avaimenjämä myös. Ne nipukat on huitsin nevadassa siitä lukkosylinteristä, eli sylinteri lähtee sieltä nyt nostamalla poies.
Virrat saa päälle alkuperäisellä avaimella, mutta ei ihan starttiasentoon asti, koska se pohjan nipukka on vääntynyt. Eli nyt starttaillaan sitten heittopiuhalla. Virittelen siihen paremman starttaussysteemin viikonloppuna ja kesällä vaihtanen koko keppikonsolin.
Kiitokset vastanneille ja Iso Kiitos Jus:lle avusta!
Virrat saa päälle alkuperäisellä avaimella, mutta ei ihan starttiasentoon asti, koska se pohjan nipukka on vääntynyt. Eli nyt starttaillaan sitten heittopiuhalla. Virittelen siihen paremman starttaussysteemin viikonloppuna ja kesällä vaihtanen koko keppikonsolin.
Kiitokset vastanneille ja Iso Kiitos Jus:lle avusta!
OG900i -88
VW 1300 -70
VW 1300 -70
Vaikka topicin aloittaja sai homman toimimaan (hyvä juttu), niin esittäisin oman näkemykseni sen tulpan poistamisesta:
Poraa 3-4mm terällä alumiinirunkoon sen tulpan vierestä tulppaa kohti viistoon siihen tulppaan asti, mielellään hiukan siihen tulppaakin. Poraus voi kohdata sen tulpan n. 4 mm:n syvyydessä (ei ole niin millin päälle). Tuosta kolosta on sitten helppo kammeta se tulppa pois terävällä piikillä tai pienellä meisselillä.
Tässä ei ole siis huolta että poraus menisi liian syvälle vahingoittaen sylinteriä.
Poraa 3-4mm terällä alumiinirunkoon sen tulpan vierestä tulppaa kohti viistoon siihen tulppaan asti, mielellään hiukan siihen tulppaakin. Poraus voi kohdata sen tulpan n. 4 mm:n syvyydessä (ei ole niin millin päälle). Tuosta kolosta on sitten helppo kammeta se tulppa pois terävällä piikillä tai pienellä meisselillä.
Tässä ei ole siis huolta että poraus menisi liian syvälle vahingoittaen sylinteriä.
#1433 Antti Päivärinta, 050 4023 470
900 T16 A cab -92, 9000 CDE 2,3 T -96, 9-5 Aero 4d -05, 9-5 "2,0t" -02 Tech2
Purkuosia: 9-5 -98-05, 9000 -95-98, ng900, og900
900 T16 A cab -92, 9000 CDE 2,3 T -96, 9-5 Aero 4d -05, 9-5 "2,0t" -02 Tech2
Purkuosia: 9-5 -98-05, 9000 -95-98, ng900, og900
- jariha
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 4043
- Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
- Paikkakunta: Kajaani
- Viesti:
Tää vinkki tulee nyt auttamattomasti myöhässä, mutta minä otin katkenneen avaimen jämän virtalukosta magneetin avulla. Saattoipa siinä olla pieni ruuvarikin (tms. tikku) apuna.
Muistan, ettei tilanne ollut itselläni kovin akuutti, koska katkennut avain oli auton oma ja sillä tyngällä sai auton käyntiin ja pari päivää ajeltiinkin.
Muistan, ettei tilanne ollut itselläni kovin akuutti, koska katkennut avain oli auton oma ja sillä tyngällä sai auton käyntiin ja pari päivää ajeltiinkin.
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
instagram.com/autoileva_veijari
Joo tuota kannattanee kokeilla myös, jos/kun avain katkeaa. Lukkosepän apuun tuskin kannattaa paljoa laskea, ellei ole kaskoa.jariha kirjoitti:Tää vinkki tulee nyt auttamattomasti myöhässä, mutta minä otin katkenneen avaimen jämän virtalukosta magneetin avulla. Saattoipa siinä olla pieni ruuvarikin (tms. tikku) apuna.
Muistan, ettei tilanne ollut itselläni kovin akuutti, koska katkennut avain oli auton oma ja sillä tyngällä sai auton käyntiin ja pari päivää ajeltiinkin.
OG900i -88
VW 1300 -70
VW 1300 -70
Re: Voi *tun *ttu / vinkkejä virtalukon purkamiseen
Liippasee tätä aihetta niin läheltä että kirjoitan kysymykseni tähän jatkoksi.
Auto 99 L - 73.
Vika : virtalukon avain ei palaudu käynnistysasennosta ajoasentoon ja auto ei starttaa avaimella virtalukon kautta.
Auto starttaa kun yhdistää hyppylangalla harmaan ja keltaisen johdon eli siinä puolessa ei ole vikaa.
Aiemmin purin, putsasin ja kokosin starttimoottorin, toimi ennen purkamista ja myös sen jälkeen.Vauhtipyörän puoleisen puslan vaihdoin kun vanha oli kulunut.
Samalla tarkistin että starttimoottorin / pakosarjan luona olevat johdot ovat ok.
Purin keppikonsolin ja siitä virtalukon pohjan.Virtalukon pohjalla tarkoitan mihin paikallaan ollessa tulee 5 johtoa.
Virtalukon pohja liikkuu vivuston kanssa samaan aikaan, ts. vivuston puoleinen väkänen ei ole poikki.
Ruuvimeisselillä virtalukon pohjasta kääntäessä palauttaa mielestäni niinkuin kuuluukin.
En huomannut muuta palautusjousta joka vaikuttaisi tähän asiaan.Yksi palautusjousi on kimpassa vivuston kanssa.
Virtalukon alapäässä olevassa puolikaaressa on vastakappaleeseen nähden noin 2 - 3 mm välys, oletan ettei ole ratkaisevaa.
Missä vika?
Terkuin,
Ari
Auto 99 L - 73.
Vika : virtalukon avain ei palaudu käynnistysasennosta ajoasentoon ja auto ei starttaa avaimella virtalukon kautta.
Auto starttaa kun yhdistää hyppylangalla harmaan ja keltaisen johdon eli siinä puolessa ei ole vikaa.
Aiemmin purin, putsasin ja kokosin starttimoottorin, toimi ennen purkamista ja myös sen jälkeen.Vauhtipyörän puoleisen puslan vaihdoin kun vanha oli kulunut.
Samalla tarkistin että starttimoottorin / pakosarjan luona olevat johdot ovat ok.
Purin keppikonsolin ja siitä virtalukon pohjan.Virtalukon pohjalla tarkoitan mihin paikallaan ollessa tulee 5 johtoa.
Virtalukon pohja liikkuu vivuston kanssa samaan aikaan, ts. vivuston puoleinen väkänen ei ole poikki.
Ruuvimeisselillä virtalukon pohjasta kääntäessä palauttaa mielestäni niinkuin kuuluukin.
En huomannut muuta palautusjousta joka vaikuttaisi tähän asiaan.Yksi palautusjousi on kimpassa vivuston kanssa.
Virtalukon alapäässä olevassa puolikaaressa on vastakappaleeseen nähden noin 2 - 3 mm välys, oletan ettei ole ratkaisevaa.
Missä vika?
Terkuin,
Ari
Saab 900 i8 - 88, Saab 99 L - 73