8v männät 16v koneeseen?
Ihan kymppiin asti ei kuitenkaan puristuksissa päästä. Tuo 4.7mm on vm.84-86 ikäisissä männissä ja vm.86-> on 3.85mm. T8APC koneessa tuo kuopan syvyys on tuo mainitsemasi 2.65mm, mutta kuoppa on 6mm leveämpi kuin 16v koneessa(T8 leveys 70mm ja T16 leveys 64mm).
Joskus laskeskelin noita purituslukemia oikein urakalla. Esim. i8 männät ja 16v kansi tulee puristukset aika liki 11:1. Tuommoisen koneen tein yhteen autoon vapariksi.
Joskus laskeskelin noita purituslukemia oikein urakalla. Esim. i8 männät ja 16v kansi tulee puristukset aika liki 11:1. Tuommoisen koneen tein yhteen autoon vapariksi.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Onko kiertokangen pituus 8v ja 16v moottoreissa sama? Kaverilla meinaan meni männät vaihtokuntoon "pienen" voiteluongelman takia ja meinattiin kokeilla siihen -87 9000i:hin vanhan -83 kaasari-satkun mäntiä. Puristus-suhde siis nousee hieman, mutta lieneekö miten herkkä nakuttamaan moinen vapari jos palotiloista pyöristää hieman terävimpiä kulmia nakutusvaaran vähentämiseksi?
Kiertokangen pituus on sama venttiileistä riippumatta, ainoastaan tonnisen 2.3-koneissa on erimittaiset kanget.
Tuossa kaasari ja i8 koneissahan on samat männät, joten tuolla liki 11-puristuksilla tuskin vielä nakuttelee.
Tuossa kaasari ja i8 koneissahan on samat männät, joten tuolla liki 11-puristuksilla tuskin vielä nakuttelee.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Niin...
Kyllä on eri syvyisiä kuoppia männissä, halkasijakin vaihtelee vähän, mutta hyvän käsituksen saa kun ottaa mitat tuosta muutamaa viestiä aikaisemmin olevasta listasta ja huomioi 16v ja 8v kannen palotilaavuuden eron ja eikun laskin sauhuamaan.
ps. En silti (enää) pistä 8v 8.5:1 mäntiä 16v kannella ja turbolla, sitten yrittää saada vielä "hyvät" ahdot..viimeksi (jokunen vuosi takaperin, hölmöyksissä) meni jokunen mäntä, yksi lohko, pari turboa ja muutama kilo mummon valuuttaa...ja kaikki vaan hölmöilyyn + liian nopeaan "ahaa" elämyksiin ilman asian tutkimista ja lisäksi tietysti "asiantuntija" kaverit auttoi.
ps. En silti (enää) pistä 8v 8.5:1 mäntiä 16v kannella ja turbolla, sitten yrittää saada vielä "hyvät" ahdot..viimeksi (jokunen vuosi takaperin, hölmöyksissä) meni jokunen mäntä, yksi lohko, pari turboa ja muutama kilo mummon valuuttaa...ja kaikki vaan hölmöilyyn + liian nopeaan "ahaa" elämyksiin ilman asian tutkimista ja lisäksi tietysti "asiantuntija" kaverit auttoi.
oisko sulla kuvaa niistä männistä?
Ja tälläsen tein joskus, laskee iha kivasti:
http://users.evtek.fi/~k0201253/saab/sa ... tukset.htm
T. Pasi
Ja tälläsen tein joskus, laskee iha kivasti:
http://users.evtek.fi/~k0201253/saab/sa ... tukset.htm
T. Pasi
Jep, nyt sitten varmistui lopullisesti mitkä männät tulee t8 koneeseen. Männät ovat pystylohkoisesta 2.3L turbosta ja puristussuhde(7.5:1) tehdään kohdalleen työstämällä mäntiä/täyttämällä palotilaa, samalla palotilan muotoa parannetaan oleellisessa määrin(mm. minimoimalla sytytystulpasta kauimpana olevia paljealueita).
Kunhan tuon kansisepän rakennusprojekti jää talven kylmimmäksi osaksi seisomaan, niin alkaa tapahtumaan.. ja kuviakin tullee..
Kunhan tuon kansisepän rakennusprojekti jää talven kylmimmäksi osaksi seisomaan, niin alkaa tapahtumaan.. ja kuviakin tullee..
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Natrium-täytteiset ovat pakoventtiilit. Tosin virtaavat paljon heikommin, kuin kaasarin vakiovenat. Varsi on lautasen juuresta paksu, eikä sorvata voi. Tavalliset kaasarin venttiilit kestävät kohtuullisesti myös lämpöä ja sorvattuna virtaavat vielä paremmin.
Matti
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki