Moottorin lämpötila
Re: Moottorin lämpötila
TECH2lla voi ohjelmoida lämpömittarin näyttämän tietyissä rajoissa.
Ei siis välttämättä aina näytä parin asteen toleranssilla samallailla (jos on ohjelmoitu joskus), mutta rajat ne tuolla ohjelmointialueellakin ovat.
Omista autoista tavannut ainakin laskemaan kuuman pään low arvon vakiosta 110asteesta sinne 102-105 haarukkaan. Jos termari porsii kiinni, niin hieman suuremmalla todennäköisyydellä huomaa ajoissa ennen kannentiiviste/kansivauriota.
Ei siis välttämättä aina näytä parin asteen toleranssilla samallailla (jos on ohjelmoitu joskus), mutta rajat ne tuolla ohjelmointialueellakin ovat.
Omista autoista tavannut ainakin laskemaan kuuman pään low arvon vakiosta 110asteesta sinne 102-105 haarukkaan. Jos termari porsii kiinni, niin hieman suuremmalla todennäköisyydellä huomaa ajoissa ennen kannentiiviste/kansivauriota.
Eero Tiainen
T7 & T8 JC performance.
Kysy!
T7 & T8 JC performance.
Kysy!
Re: Moottorin lämpötila
Täysin samaa mieltä, tosin kokemusta on ainoastaan yhdestä rikkinäisestä femman termostaatista.AZP kirjoitti: Eli ainoa mitä voi neulasta päätellä on se, että ollaan jossain hyväksyttävän lämpötilan alueella, kun neula on vaakatasossa. Jos jää vähänkin roikkumaan, tarkoittaa se, että lämpö jää alle 80 asteen. Yli sen vaakatason en ole mittaria koskaan saanut.
Neula roikkui => ilmastoimattomassa femmassakin meinasi kabiinissa tulla vilu kovilla pakkasilla, vaikka kuin oli lämmönsäätimen hanikat kierretty punaiselle alueelle. Ja samoja reittejä kun tuli ajeltua, niin polttoaineenkulutuksen kasvun huomasi aika nopeasti.
Kummassakaan femmassa en ole koskaan saanut lämpömittarin viisaria nousemaan yli vaakatason.
Edit: Coltti tulikin sopivasti tuohon väliin kertomaan faktaa mittarien toiminnoista. Trionic tulkkaa anturien arvoja ja nostaa mittariston viisarit ohjelmoitujen parametrien mukaan.
Esmes bensamittarin viisari ei tottele lineaarisesti tankissa lilluvan uimurin asentoa

2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Re: Moottorin lämpötila
Ei se ihan VAG luokkaa ole. Omassa se ainakin liikkuu hieman, tosin sellainen 10 asteen poikkeama on milli-pari. Sen näkee juuri ja juuri onko tasan vaakatasossa vai mittarin paksuuden verran alle. Kuitenkin niin että hieman viallisen termostaatin havaitseminen on aika hankalaa ilman SID-infon tarkkaa lukemaa. Ennen kuin se on täysin sökö ja lämmöt jää jonnekin kuutosella alkaviin lukemiin. Vakio-ohjelmoinnilla siis.
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Re: Moottorin lämpötila
Okei, lauantaina haetussa Aerossa ei 100 km matkalla mittari noussut tanaan, jäi roikkumaan kuin vanhalla herralla alaviistoon. Termostaattiko vaihtoon? Ja jos oikein ymmärsin, tarvitsee Tech2:n että saa Sidiin näkymään lämpötilan?
Saab 9-5 Aero Wagon 2,3T vm. -02
Re: Moottorin lämpötila
WISissä on toimintaselostus lämpömittarista ja lämpötilaväli, millä näyttää vaakatasoon sekä kerrottu mitä voi säätää Tech2:lla. Ideahan on, että kun asento poikkeaa tuosta vaakatasosta, jotain on vialla tai lämpotila muuten poikkeuksellinen. Tuon normaalin käyttölämpötilan sisällä viisari ei siis liiku ollenkaan, vaikka lämpötila vaihtelee.
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
Re: Moottorin lämpötila
Autossa tarkeni kyllä ihan normaalisti, mutta selvästi alaviistoon mittari jäi. Auto myös herjaa "fill coolant fluid" joten sitä lisään tänään.
Hemmetti kun ei kellään ole Tech2:a meidän kylällä...
Hemmetti kun ei kellään ole Tech2:a meidän kylällä...
Saab 9-5 Aero Wagon 2,3T vm. -02
Re: Moottorin lämpötila
Techin tavoin ihan tavallisella OBD-lukijalla näkee koneen tarkan lämpötilan. Oireet on kuitenkin niin selvät, että en odottelisi lukijan löytymistä, vaan täyttäisin ensin nesteet oikealle tasolle, jos viisari jää edelleen roikkumaan, termostaatti vaihtoon. Jos haluaa varmistella uuden termarin ostoa ennen, voi termostaatin testata keittämällä ennen kuin hakee uuden marmorilta.
Jos senkin jälkeen jää lämpömittari alaviistoon, voi vikaa etsiä vielä vaikka lämpötila-anturista.
Jos senkin jälkeen jää lämpömittari alaviistoon, voi vikaa etsiä vielä vaikka lämpötila-anturista.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Moottorin lämpötila
Ok, kiitokset tiedoista! Mulla jonkinlainen obd-ritsa on, täytyy kokeilla näyttääkö se mitään.AZP kirjoitti:Techin tavoin ihan tavallisella OBD-lukijalla näkee koneen tarkan lämpötilan. Oireet on kuitenkin niin selvät, että en odottelisi lukijan löytymistä, vaan täyttäisin ensin nesteet oikealle tasolle, jos viisari jää edelleen roikkumaan, termostaatti vaihtoon. Jos haluaa varmistella uuden termarin ostoa ennen, voi termostaatin testata keittämällä ennen kuin hakee uuden marmorilta.
Jos senkin jälkeen jää lämpömittari alaviistoon, voi vikaa etsiä vielä vaikka lämpötila-anturista.
Katselin jo, että jos nesteet edelleen hupenevat, lämmityslaitteen hanaa pitäisi tsekkailla.
Saab 9-5 Aero Wagon 2,3T vm. -02
Re: Moottorin lämpötila
Sid-infon saa toimimaan vain softasta. Ja termari on tossa varmaan mallia orkkis. Eli vaihtoon vaan. 

9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
# 2333
Re: Moottorin lämpötila
Aavistuksen terhakkaampi viisari tuli viag...jäähdytinnesteen lisäyksellä mutta kaiketi se termari menee vaihtoon. Mitä moinen maksaa orkkiksena? Täällä ei Saab-huoltoa ole, joten onko tarvike a la Motonet poissuljettu? Ja vielä viimeiseksi, onnistuuko vaihto poropeukalolta?
Saab 9-5 Aero Wagon 2,3T vm. -02
Re: Moottorin lämpötila
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
# 2333
Re: Moottorin lämpötila
PCS toimittaa originaalin termostaatin nopeasti. Jos muista perushuolto-osista (tulpat, suodattimet yms.) on uupelo, niin nekin samaan tilaukseen, pienenee rahtikulut per osa.konTomi kirjoitti:Aavistuksen terhakkaampi viisari tuli viag...jäähdytinnesteen lisäyksellä mutta kaiketi se termari menee vaihtoon. Mitä moinen maksaa orkkiksena? Täällä ei Saab-huoltoa ole, joten onko tarvike a la Motonet poissuljettu? Ja vielä viimeiseksi, onnistuuko vaihto poropeukalolta?
http://www.pro-carservice.com/
Ja katso tämän viestiketjun toinen postaus

2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Re: Moottorin lämpötila
Ja monella on kokemusta, että tarviketermostaatti ei kauaa lämpöjä pidä. Ei ne orggiksetkaan mitään laadun riemuvoittoja tosin ole. Itselläni meni kolmen vuoden jälkeen vaihtoon.
Hinta marmorilla jotain 15-20 euroa. Tarvikkeella et paljoa säästä.
Hinta marmorilla jotain 15-20 euroa. Tarvikkeella et paljoa säästä.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Moottorin lämpötila
Ok kiitokset jälleen, PCS on tuttu lafka, kuitenkin kaks Saabia on ollut. Velipoika asuu Jklssä joten rahti onnistunee niin.
Mitä haittaa autolle on rikkinäisestä termostaatista? Kuski ainakin tarkenee nytkin.
Mitä haittaa autolle on rikkinäisestä termostaatista? Kuski ainakin tarkenee nytkin.
Saab 9-5 Aero Wagon 2,3T vm. -02
Re: Moottorin lämpötila
Kulutukseen ja päästöihin ainakin alkaa vaikuttamaan kun lämmöt on alhaalla.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K