Akku loppu

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Lisää virta-asiaa (josko ketään kiinnostaa...)

-Starttimoottorin teho 0,8 kW --> nimellisvirta 70A (11,5V)

-Startissa virta on hetkellisesti 4-6 kertainen --> 270A - 402A

-Korjaamokäsikirjan mukaan starttimoottorin ottama virta lukittuna on 6V jännitteellä 450 - 550A. Tästä muunnettuna 11,5V jännitteelle saadaan 235A - 287A.

-jännitehäviö oletettu 0,5V:ksi eli jännite on 11,5V

Eli akusta pitäis saada noin 280A hetkellistä virtaa.

Saa rohkeasti olla erimieltä noista laskelmista :D
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Hmm... Mielenkiintoista :wink:
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8265
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Yksi hyvä keino parantaa starttausta on, että vaihtaa akkukaapelit. Uusissahan on aina pienempi jännitehäviö kuin vanhoissa (usein hapettuneet). Omaani tein uudet kaapelit. Miinuskaapelin tein vielä niin, että runkoon ja moottorin kylkeen menee kumpaankin oma kaapeli. Ei kuten alkuperäisessä, jossa menee ensin runkoon ja siitä jatkaa moottoriin.

Toinen asia mikä tekee korkeaksi tuota jännitehäviötä on pieni jännite eli 12V. Esim. taloihin jne. tarkoitetut halogeenivalot vaatii mieluiten 4-6 neliön kaapeleita, kun taas normaalit talojen sähköistykset voi vetää 2,5 neliön kaapelilla ihan huoletta. Asiaan tietenkin vaikuttaa sähkönsiirto matkakin, mutta autoissa ja taloissa matkat ei tule niin pitkiksi, että jännitettä pitäisi lähteä nostamaan kuin esim. sähkölinjan runkoverkossa (110kV tai 400kV).
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Mulla kävi tuo myös tänään mielessä ja katoinkin kaapeleita sillä silmällä , tuo maadoitus on mulla myös just noin .
Plus kaapeli on vain aika pitkä , joten maksaakin varmaan.
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Tässäpä vielä tämmöinen kaapelilaskuri (DC) mihin törmäsin sattumalta:

http://www.adita.fi/default.asp?f=2&t=3 ... &subp=2900
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

No niin Kiitoksia :D
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

dimebak kirjoitti: Toinen asia mikä tekee korkeaksi tuota jännitehäviötä on pieni jännite eli 12V. Esim. taloihin jne. tarkoitetut halogeenivalot vaatii mieluiten 4-6 neliön kaapeleita, kun taas normaalit talojen sähköistykset voi vetää 2,5 neliön kaapelilla ihan huoletta. Asiaan tietenkin vaikuttaa sähkönsiirto matkakin, mutta autoissa ja taloissa matkat ei tule niin pitkiksi, että jännitettä pitäisi lähteä nostamaan kuin esim. sähkölinjan runkoverkossa (110kV tai 400kV).
Ei siltikään tekisi pahaa, jos henkilöautoissa siirryttäisiin 24V tai 48V järjestelmään. Tehohäviöt pienenisivät kaapeleissa ja autovalmistajatkin säästäisivät rahaa samalla, kun kaapeloinin ei tarvitse olla nykyistäkään vahvuutta. (Arvatenkin ne tietysti ulosmittaisivat hyödyn ohentamalla kaapeleita liikaa.) Tuo 48V olisi vielä turvallinen autoasentajien kannalta. Ei lähde vielä "nirri" tolla jännitteellä...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Ansis kirjoitti:Joskus tuli elvytettyä vanhoja akkuja ravistelemalla niitä ylösalaisin, jollon paska lähtee liikkeelle. toimivat operaation jälkeen jopa puoli vuotta.
Varo happoroiskeita, ja pese käsittelyn jälkeen ruokasoodalla..
Paukahtipas vain mieleen, tuon ravistelun jälkeen jos vaihtaais nesteet kokonaan. Siis vanhat puis ja uudet hapot sisälle. Näin menis ainaski vanhat kakat pihalle. Näin neuvoi yx lekomekaanikko tehtäväksi mun yhden lentsikan akulle.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Juuri näin kannattaisi varmaankin toimia , mut onneksi nuo akut on sen verran edullisia , et saa uuden irti :wink:
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Onko kukaan tietoinen akusta jota myydään Halpa hallissa , merkki en nyt muista mutta 62A ja maksaa 33e
arnoldi
Matalapaineturbo
Viestit: 156
Liittynyt: Ma Huhti 05, 2004 12:27
Paikkakunta: Tampere

Akun huolto

Viesti Kirjoittaja arnoldi »

Itellä on vm.99 akku. Kun ostin auton, ni otin akun irti putsasin sen. Täytin akkuvedellä akun täyteen sillai, että kennot peittyvät.Putsasin navat akkunapaharjalla ja kans ne napoihin tulevat piuhojen liitokset. Ja silloin tällöin putsaan akun päällisen. Niin ja maalasin akun kiinnikkeet ruosteenesto maalilla. Toimii!
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

No hitto ku mulla ei ole akku kiinni ku sellaisella mustekalalla , mut aina on katsastuksessa hyväksytty.
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Reetu kirjoitti:No hitto ku mulla ei ole akku kiinni ku sellaisella mustekalalla , mut aina on katsastuksessa hyväksytty.
Korjaa nyt hyvä mies nopsaan. Pätkät kierretankoa ja päähän teet U-lenkin. Siipimutterilla sitten kiristys.

Toi akku voi lentää jarrutuksessa ja pahimmillaan syttyä palamaan..

Melkoinen massa on lentävällä akulla 8O
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Ok :D :D ja löytyy oikea telinekin eräästä purku autosta, mutta ku .. no selityksen makua , hoidetaan ensitilassa.
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8265
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Mertmi kirjoitti:Tuo 48V olisi vielä turvallinen autoasentajien kannalta. Ei lähde vielä "nirri" tolla jännitteellä...
Ei ole muuten jännite joka tappaa. Virta se on joka pumpun pysäyttää ja sekin vasta mennessään "ristiin" kehossa :(
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Vastaa Viestiin