ite oon huomannu että nuo 90luvun vaihteen tonnarit ruostuu kuskin puolelta takimmaisesta sivupellistä alhaalta. Mutta siihenkin on varmaan syynä se, että ovat tehtaalla unohtaneet puhkasta reiän sinne koteloon ku toisella puolella on vesi reikä. Meiän -91 CD:eessä on myöskin siellä pikku kukkasia ku katottiin niin siellä on pelkkä tyhjä tila jonne ei ilma mene muualta kuin semmosista pikku koloista mistä vesi pääsee sinne. Porattiin pari reikää ja ei taia enää niin helposti ruostua.
Meillä on ollut kaksi tonnaria ja kolmas on haussa. Olen havainnut muistakin reilut kymmenen vuotta vanhoista Saabeista, että mustat ja valkoiset ruostuvat huomattavasti herkemmin, kuin metalliväriset.
omassa 91 katsoin että kori on ainakin osittain sinkitty (oli anteinnin kohdalta sinkitty). Mutta ovet taitavat olla edelleen miltei samaa haperoa (tosin itsellä roiskeläpät jotka hieman ehkäisee) ja takakaaret nyt tuntuu olevan miltei kaikissa jos vain kilsoja on nähnyt ja tosiaan cs korimalli on ainakin paremmilla pelleillä oleva ja cdkin uudemmalla keulalla.
Mustasurma siirretty seuraavalle kuljettajalle, aero alla
Omassa 1992 ainakin ainut paikka jossa ruostetta on, on tuossa kuskin puolella etukulmassa listan alla,sellainen peukalon kokoinen pintaruosteläikkä.Tosin auto on Ranskan tuonti...Auto on LeMans blue.Eli ei metalliväri.
Joo no itellä Mi16 89 enkä oo ruostetta löytänyt vielä edes pohjasta,mutta sehän kyllä riippuukin siitä miten autoa on pidetty ja kuluuhan se sinkkikin joskus pois..
Ei galvanointi tässä ole avainsana vaikka siitä varmasti on paljon hyötyä. Niin hyvä ja edistyksellinen "paremman luokan auto" kuin tonnari markkinoille tullessaan olikin niin yhdessä suhteessa se on lähes ala-arvoinen eli ruosteenkestävyys.
Miten samassa maassa on pystytty suunnittelemaan ja valmistamaan jo lähtien 30-40 vuotta sitten esim sellaista autoa kuin Volvo Amazon, 144, 240, 700 sarja joiden ruosteenkestokyky on aivan toiselta planeetalta kuin tonnarin. Mitkään ajomäärät tms. ei kelpaa selitykseksi, taita jäädä vain huono laatu viimeiseksi selitykseksi tässä asiassa.
Eipä tuossa -86 pommarissakaan paljon ruostetta ole. Ovien alareunat nyt tietysti on puhjenneet, ja helmoissa on pari kukkaa. Tämä on käynyt pariin otteeseen ruostesuojauksessakin (ainakin papereiden mukaan) :O
Takalokarista löytyi kans yksi reikä, ja etupyöränkaaret oli aika haperoa. Mutta ei vakavaa siis, todellakaan. Enempi tämä siltikin ruosteessa on kuin satku -87. Jännä juttu oli tuo a-pilareiden kukkiminen, en moista oo aiemmin nähnykään ns ajokuntoisissa autoissa
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
N*ssan Terrano 2.7t my90
#5850
Tämä on käynyt pariin otteeseen ruostesuojauksessakin (ainakin papereiden mukaan) :O
Joo no eipä se kovin helposti ruoste lähdekkään leviämään jos ruostesuojaa hoksaa vaan laittaa:)
Ite ostin -86 tonnarin ja pohjassa sekä ovissa ja a-pilareissa oli reikiä kymmeniä osaa oltiin paikkailtu jo aiemmminkin,oli vähän huonoa tuuria mutta saapahan ainaki värkkäillä.
Itsellekkin oli yllätys, miten pehmeitä monet tonnarit 80-90 taitteesta on.
Tuli muutamia katseltua viimetalvena. Monessa ovet oli ihan pehmeä listan alapuolelta ja täynnä ruostekuplia. Alataitteet oli usein täysin ruosteessa.
Varmaan sinkitys olis auttanut noissa paljonkin korroosion kestossa.
Myös rakenteiden tuulettuvuudessa on varmaan ollut puutteita, monet suolaa ja kuraa hautovat muovit ei varmaan ole auttaneet korroosionkestossa. Varmaan tuon vuoksi niitä tunnutaan purettavan uskomattoman paljon osiksi. Uudemmissa tuo tilanne on onneksi parempi, ilmeisesti tuon sinkityksen takia.
80-90 luvun taitteen autoista tuo 740 Volvo ja 405 Pösö taitaa edustaa parhaiten korroosiota kestäviä automalleja, niissä ei juuri ruosteisia näy.
Jos nyt täytyisi hankkia 90-taitteen Tonnari niin en huolisi muuta kuin uutena ruostesuojattua. Kantapään kautta on tullut opittua mitä kaikkea yllätyksiä koteloiden sisäosat voivat tarjota
Mitä itse on joutunut noita paikkoja aukomaan ja tekemään uusiksi niin silmiinpistävää on ruostesuojauksen puute, ts. koteloissa ei näkynyt eikä tuntunut minkään valtakunnan kotelovahaa, ainoastaan fosfatointi ja harsomainen maali tjsp.
Ilmeisesti tilanne alkoi hiljalleen parantua 92- ja eteenpäin?
Niin jos se suojaus on sitten tehty kunnolla, usein ei sitä suoja-ainetta vaan ole tarpeeksi. Tämä havainto vaan on liian usein ollut totta, mitä on tullut vanhoja autoja nähtyä.
Muuten nuo Tonnarit ovat aikaisekseen autoksi tyylikkäitä, varsinkin cd koppaiset on iättömän edustavia. Eivät häpeä monen uudemmankaan vierellä .