DIY Swamp-Cooler

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Saab.96
"Hölösuu"
Viesti:

Re: DIY Swamp-Cooler

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

JP_Vette kirjoitti:No nyt löyty kuvat sisuskaluista! Jos siis viä on tarvetta.

http://www.jalopyjournal.com/forum/thre ... ed.674291/
Joo, löysin tuon saman sivun en vaan ehtinyt vielä tänne laittaa =)
Fakiiri kirjoitti:^Mites olisi iso rosteri termoskannu, noin niinku aihiona.

Paitsi jos tarttee olla valmiiksi punainen 8)
Se olis hieno! Mutta mulla ei oo taitoa eikä laitteita rostein hitsaamiseen :(
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
AZP
"TosiSaabisti"

Re: DIY Swamp-Cooler

Viesti Kirjoittaja AZP »

Mulla on ollut ilo jo vuosia nauttia osittain maan alla olevasta kivirakenteisesta autotallista, joka siis on kesähelteilläkin mukavan viileä. Olen huomannut että Suomen kesähelteillä tärkeintä on, että auto ei ole päässyt missään vaiheessa kuumenemaan auringossa paikoillaan ollessa. Eli kun olen 30 asteen helteillä lähtenyt kuplavolkkarilla ajelemaan pidempääkin matkaa, niin autossa sisälämpötila pysyy siedettävissä lukemissa pidemmänkin matkan, kun pitää tuuletusikkunoita auki että ilman jonkin verran vaihtuu.

Sen sijaan mikään läpiveto ei viilennä auringon paahteessa kuumennutta auton sisätilaa, jos ulkolämpötila on hellelukemissa.

Voisin kuvitella että tuollainen ikkunasputnit jääkuutioilla tai märillä heinillä auttaa kyllä auton pitämisessä viileänä, kun auto on liikkeelle lähtiessä ollut viileä. Tehot tuskin riittää kuitenkaan viilentämään jo kuumennutta autoa.

Ja joka tapauksessa päheän näköinen purkkihan tuollainen on oikeantyylisessä autossa :)
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Vastaa Viestiin