2.0T Nykiin pintakaasulla

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Tomi Liljemark
"Turbo"
Viestit: 203
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 19:55
Paikkakunta: Loppi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tomi Liljemark »

Vigge kirjoitti:Kokeile toisella MAFilla.
Techillä katsottiin, että ainakin auton ollessa paikallaan MAF-anturin näyttämä ja laskettu ilmamassa täsmäsivät. Mutta ei kai tosta voi päätellä, että toimiiko se auton ollessa liikkeessä.

Pistetään tähän nyt sitten samalla hakuilmoitus. Olisiko joku pääkaupunkiseudulla halukas lainaamaan MAF:iaan testaamista varten? Vaivannäkö luonnollisesti korvataan.
Saab 9-5 2.0 Aero BP XWD -11
#2055
georges
"Aero"
Viestit: 378
Liittynyt: To Syys 18, 2003 16:47
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja georges »

Jipii, myös minun 900T -94 alkoi viikonloppuna nykimään, ja nimenomaan tasakaasulla tai ihan pikkuisen kiihdyttäen, kun kiihdyttää kunnolla niin ei nyi.

Epäilen kyllä di-kasettia, nyt 166tkm mittarissa ja tietääkseni ei vaihdettu vielä kertaakaan. Saakoos ko kasettia muuten halvemmalla jostain muualta kuin tanpereen metroautosta?

Ps. Joku voisi vuokrata joksikin aikaa varmasti ehjän vakioboxin (185hv) jos vaikka alkaisi muutoin toimia. Tanpereen seudulta olisi näimmä joutilaana...

georges27@luukku.com
Ei riemulla rajaa kun turbolla ajaa.
#2742
ng900 Turbo
Petteri Hirvonen
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Ke Heinä 27, 2005 10:37

Viesti Kirjoittaja Petteri Hirvonen »

Moi

olen täysi maallikko tekniikassa mutta yritän auttaa. Pyydän anteeksi mahdollisia virheitä termeissä yms. Enkä edes tiedä liittyykö tämä threadin aloittajjan autoon millään tavalla.

Minulla on Saab 9-3 vm 2000, moottori on 2,0l matalapaineturbo.

Auto alkoi nykiä noin 3v ikäisenä. Aluksi vähemmän, sitten enemmän. Ja aina pintakaasulla. Nykiminen muistutti sytytysjärjestelmä- tai tulppavikaa.

Näin kuviteltiin korjaamollakin aluksi. Mitään vikakoodeja ei ollut. Nykiminen ei riippunut käytetyistä kierroksista, ilmastoinnin päälläolosta tms.

Lopulta vika paikallistettiin moottorin polttoainepuolelle. Siellä on kuulemma joku "elektroninen kaasuläppä" tai "kaasuläppäventtiili", jossa oli vikaa.

Osa oli sikahintainen (500-600E), mutta sain sen tingittyä maahantuojan laskuun (uudehko auto). Työt maksoivat silti monta sataa.

Nyt taistelen saman auton ilmastointikompressorin kolinan kanssa...
NG900SET -95
"Viggen"
Viestit: 529
Liittynyt: To Loka 16, 2003 19:13
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja NG900SET -95 »

Petteri Hirvonen kirjoitti:Auto alkoi nykiä noin 3v ikäisenä. Aluksi vähemmän, sitten enemmän. Ja aina pintakaasulla. Nykiminen muistutti sytytysjärjestelmä- tai tulppavikaa.

Näin kuviteltiin korjaamollakin aluksi. Mitään vikakoodeja ei ollut. Nykiminen ei riippunut käytetyistä kierroksista, ilmastoinnin päälläolosta tms.

Lopulta vika paikallistettiin moottorin polttoainepuolelle. Siellä on kuulemma joku "elektroninen kaasuläppä" tai "kaasuläppäventtiili", jossa oli vikaa.

Osa oli sikahintainen (500-600E), mutta sain sen tingittyä maahantuojan laskuun (uudehko auto). Työt maksoivat silti monta sataa.
Mulla loppui nyt kesäksi tuo nykiminen. Saa nähdä iskeekö oireet taas syksyllä ilmojen viiletessä. Tai sitten noi mun oireet liittyy tulppien kulumiseen. Uusien tulppien vaihdon jälkeenhän mulla nykiminen alkoi mutta muutaman tuhannen kilometrin jälkeen taas loppui. Tuntuu muutenkin olevan tosi herkkä erilaisille tulpille.
9-5 2.3t Biopower A -08
Ex: 9-5 Aero Wagon A -05
Ex: 900 SE 2.0T -95 Maptun stage 6
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

og satkuissa ainakin lambda eniten aiheuttaa tuota osakaasulla nykimistä koska silloin mennään lambdan säätämillä seoksilla, täyskaasulla sitten lambda ohitetaan ja mennään karttojen mukaan.

kai näissä uudemmissakin voi irroitella osia (lambda, imu...) ja kokeilla jos nykiminen lakkaa kun auto menee limp-home tilaan eli taas mennään pelkästään karttojen mukaan..

tuosta en tiedä voiko näissä uusissa näin tehdä, mutta vanhoissa ainakin eli mitään vastuuta en ota...
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
unski
"Tuplakaasari"
Viestit: 63
Liittynyt: Su Helmi 13, 2005 13:26
Paikkakunta: Keskiuusimaa

Viesti Kirjoittaja unski »

Omasta 2.0t '01 luin OBD-testerillä ilmamäärämittarin arvoja ja huomasin että virtausarvo muuttuu "portaittain". Syy voi olla anturissa tai ecu ei siirrä tietoa diagnoosipistokkeesta tasaisesti. Tai se kuuluu asiaan??
MAF-anturin voisi mitata oskilloskoopilla jolloin siitä saisi luotettavimman kuvan.
Suurinpiirtein jännitealue on samankaltainen useimmissa autoissa, mutta varmimmin tietäisi jos löytyisi valmistajan antamia arvoja.
Mistä löytäisin valmistajan antamat anturiarvot ja sähkökaavioita?? 8O
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

Jos kysessä on bensaturbon MAF, niin silloin se on taajuusmoduloitu pulssi, jolloin olisi syytä mitata taajuutta ei jännitettä.
OBD:llä kun mittaat, niin ota huomioon että ko. värkin virkistystaajuus on luokkaa 1hz, jolloin kuvaajasta tulee väkisin kantikas.
Tässä yks taajuus vs. ilmamassvirta muunnostablitsa.
1045 = 1
1312 = 1.5
1527 = 2
2012 = 3.5
2355 = 5
2788 = 7.5
3134 = 10
3648 = 15
4075 = 20
4764 = 30
5289 = 40
5730 = 50
6114 = 60
6753 = 80
7286 = 100
7743 = 120
8158 = 140

Tuo 8000hz riittänee LPT tehoihin. Anturi näyttää kyllä reiluun 10kHz asti.
#1730
500whp.net member
tomppa_k
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Ke Elo 10, 2005 13:55

Nykiihän hyvinkin... ja savutti!

Viesti Kirjoittaja tomppa_k »

Mulla on 9-3 2.0t ja se nyki kevyesti vedättäessä. Samoin se pukkasi sinistä savua, kun auto seisoi jonkun tunnin ennen liikkeellelähtöä.

Nykimisongelma poistui kun autoon vaihdettiin ilmamassamittari ja savutusongelma, kun siihen vaihdettiin turbo...

Savutusongelmaa tutkittiin aika kauan ja koneeseen laitettiin mm. SAABin "huohotusviritys". Kun se ei sillä loppunut niin turbon vaihto auttoi.
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2248
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Re: Nykiihän hyvinkin... ja savutti!

Viesti Kirjoittaja NG900T »

tomppa_k kirjoitti:Mulla on 9-3 2.0t ja se nyki kevyesti vedättäessä. Samoin se pukkasi sinistä savua, kun auto seisoi jonkun tunnin ennen liikkeellelähtöä.

Nykimisongelma poistui kun autoon vaihdettiin ilmamassamittari ja savutusongelma, kun siihen vaihdettiin turbo...

Savutusongelmaa tutkittiin aika kauan ja koneeseen laitettiin mm. SAABin "huohotusviritys". Kun se ei sillä loppunut niin turbon vaihto auttoi.
Mikä vuosimalli?
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
tomppa_k
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Ke Elo 10, 2005 13:55

Re: Nykiihän hyvinkin... ja savutti!

Viesti Kirjoittaja tomppa_k »

Auto on mallia 2001 ja mittarissa on 81000.
Harrimatias
"Hölösuu"
Viestit: 1148
Liittynyt: To Touko 05, 2005 11:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Nykiihän hyvinkin... ja savutti!

Viesti Kirjoittaja Harrimatias »

tomppa_k kirjoitti:Auto on mallia 2001 ja mittarissa on 81000.
Ja piti vaihtaa jo turbo?!?!?!? 8O
Saab 900 2.0t Cab -97
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Nykiihän hyvinkin... ja savutti!

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Harrimatias kirjoitti:
tomppa_k kirjoitti:Auto on mallia 2001 ja mittarissa on 81000.
Ja piti vaihtaa jo turbo?!?!?!? 8O
Vuoden 2001 9³:iin pääsi erä viallisia Garrettin GT17 -turboja, jotka halkesivat (ilmeisesti valusaumoistaan?) ja tilalle täytyi vaihtaa uusi turbo. Siksi kannattaakin kiinnittää turboon erityistä huomiota, jos on ostamassa 2001 vuosimallin 9³:ta. Vika ei koskenut 9³ Aeroa, jossa on Mitsun TD04 -ahdin.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
tomppa_k
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Ke Elo 10, 2005 13:55

Re: Nykiihän hyvinkin... ja savutti!

Viesti Kirjoittaja tomppa_k »

Ja piti vaihtaa jo turbo?!?!?!? 8O[/quote]



Joo, piti.
Onneksi SAAB(!!) otti vastuun korjauksesta (ja suurimmasta osasta kuluja) vaikka autolla onkin ikää reilusti enemmän kuin takuuaika!
Tomi Liljemark
"Turbo"
Viestit: 203
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 19:55
Paikkakunta: Loppi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tomi Liljemark »

Tomi Liljemark kirjoitti:Auto 9-3 vm. 2001 (T7), ongelmana pehmeä nykiminen tasakaasulla.
Ilmoitetaan nyt tähän viestiketjuun vielä onnellinen loppu (?). Syypää näyttäisi löytyneen: kaasuläppäkotelo puhdistettu Länsi-Autolla, eikä enää tunnu nykivän (kahden viikon ajelun jälkeen).
Saab 9-5 2.0 Aero BP XWD -11
#2055
AnMiSa
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Ke Huhti 06, 2005 11:41
Paikkakunta: Itä-Uusimaa

Viesti Kirjoittaja AnMiSa »

Tomi Liljemark kirjoitti:
Tomi Liljemark kirjoitti:Auto 9-3 vm. 2001 (T7), ongelmana pehmeä nykiminen tasakaasulla.
Ilmoitetaan nyt tähän viestiketjuun vielä onnellinen loppu (?). Syypää näyttäisi löytyneen: kaasuläppäkotelo puhdistettu Länsi-Autolla, eikä enää tunnu nykivän (kahden viikon ajelun jälkeen).
Autoista täysin ymmärtämätön kyselee: Miten kaasuläppäkotelo puhdistetaan? Oliko kallis juttu? Meidän 9-3 on kaksi kertaa antanut vikailmoituksen kaasuläpästä ja se on vain kuitattu. Mistään puhdistamisesta ei huollossa ole puhuttu.

Voiko kaasuläpällä ja viallisella sytytyskasetilla olla tekemistä keskenään?

Meidän auton nykiminen selvisi kun di-kasetti hajosi viikko sitten. Samalla hajosi katalysaattori ja hinta-arvio merkkihuollossa oli 1770 euroa. En maksa, ainakaan yksin. :D Kuten ketjussa olevasta aiemmasta viestistäni ilmenee, olen käyttänyt autoa aikoinaan huollossa (takuuaikana) mutta di-kasettia ei vaihdettu epäilyistäni huolimatta. Nyt olen laittamassa reklaamatiota sekä huoltoliikkeille että auton myyjälle.

Tässä vikoja selvitellessä kävi vielä ilmi, että auto on kolariauto. Siinä voi siis olla mitä vain vikaa..
Vastaa Viestiin