Vilkut ei toimi kunnolla peräkärryn ollessa kytkettynä
Re: Vilkut ei toimi kunnolla peräkärryn ollessa kytkettynä
Kärsitkö korkeasta verenpaineesta joskus?
Volvo V60 T5
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Re: Vilkut ei toimi kunnolla peräkärryn ollessa kytkettynä
Hä? Ei ollut kyllä tarkoitus millään tavalla mollata tai aliarvostaa sinua. Anteeksi, jos pahoitin mielesi.petrisa kirjoitti:HOKS, vaan itsellesi!anv kirjoitti:Hoks, 7-napaisessa liittimessä jarruvaloille ei mene kuin yksi johto. Voipi olla että reagoi vasta kun molemmat ovat pimeinä. Takavalojen osalta olen törmännyt joskus kytkentään, että kärryssä on yhdistetty molemmat takavalojen johdot (epätodennäköistä mutta mahdollista), jolloin joudutaan samaan tilanteeseen.
Tottakai testasin niin ettei KUMPIKAAN jarruvalopoltin ollut paikallaan, ja SAMA koski myös parkkeja. Pidätkö minua ihan "alottelijana" näissä hommissa .
Enkä testannut kärryssä vaan itse tekemälläni testerillä .
Ja vielä ennenkuin yrität jotain muuta "hoksauttaa", niin testasin myös useilla eri variaatioilla eri polttimoja paikallaan/pois.
Vilkkuvaloon reagoi siis heti nopealla tikityksellä mikäli oli kärryn puolella poltinvikaa, mihinkään muuhun ei. Olen kuitenkin lähes satavarma että ainakin tuon jarruvalon osalta olen saanut vikailmoituksen SID:iin. Tällä "pikavikatestillä" sitä ei tullut. En lähtenyt ajamaan autolla omatekoinen testeri piuhan nokassa roikkuen ja maata laahaten, josko vasta auton liikkuessa nuo jarru/parkki valovikainfot olisivat ilmestyneet. Pitänee joku kerta kokeilla tätä hommaa uudemman kerran.
No, tulipahan testailtua.
Edit: Sen verran lisää että enhän edes vastannut sinulle, vaan yleisesti. Tiedän toki että ymmärrät jotain muutakin sähköstä kuin että se on sinistä ja sattuu kun siihen koskee. Mutta kaikki palstalaiset, jotka tätä lukevat eivät välttämättä tuota ymmärrä.
T. Antti
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Re: Vilkut ei toimi kunnolla peräkärryn ollessa kytkettynä
Jätänpä nyt nuo pari edellistä viestiä taustalle enkä kommentoi niihin mitään.
Palaan sensijaan vetokoukun sähköihin.
Kävin testaamassa Saabin sukulaisautossa Opel Vectra C:ssä sen toimintaa. Siinähän on periaatteessa täysin samanlainen tekninen ratkaisu: takasähkökeskus REC ja trailer moduli.
Tulos oli seuraavanlainen:
- vilkkuvalopoltin vika ilmaistaan samoin kuin Saabissa eli nopealla vilkun tahdilla
- parkkivalopoltinvika ilmenee heti mittariston poltinvikamerkkivalolla
- samoin jarruvalopoltinvika, jossa riittää jo toisenkin polttimon vika, ilmaistaan samalla vikamerkkivalolla mittaristossa, mutta se ilmestyy vasta ensimmäistä kertaa jarrua painettaessa
Joten jo ennen ajoon lähtöä kärry perään kytkettynä, mikäli parkeissa on vikaa, ilmestyy vikaa kertova merkkivalo mittaristoon samantien. Mikäli tässä vaiheessa kaikki on vielä ok, kun painaa jarrua, niin vikavalon syttyessä on jarruvaloissa vikaa. Käyttämällä vilkkua oikealle ja vasemmalle saa selvyyden vilkkujen toiminnasta vilkutus tiheyden perusteella. Käytännössä siis ihan hyvin ja järkevästi suunniteltu.
Samaa ei voi sanoa Saabista .
Kokeilin vielä kerran siinä, useasti sekä pitkään ja hartaasti. Ei millään ilmoitusta viallisista parkeista tai jarruvalopolttimoista, vaikka kaikki irroitti. Vilkkupoltinvian ilmaisi kuten Opelkin. Edelleenkään en lähtenyt Saabilla ajamaan, josko vasta sitten olisi tuo vikainfo ilmestynyt. Ja jos vaikka olisikin, niin onhan se sitten typerästi tehty . Lähteä nyt ajamaan autolla ja sitten jonkun sadan metrin päässä tiellä saada tieto, ettei kärryn valot ole ok. Ei kai kukaan insinööri voi noin idioottia systeemiä suunnitella En ihan heti usko, joten onkohan tuo nyt sitten niin, ettei näistä jarru- ja parkkipolttimoista vikatietoa sittenkään saada ollenkaan. Ehkä muistin tuon yhden saamani ilmoituksen väärin.
Oli miten oli, niin tuo Saabin systeemi on joka tapauksessa huono Opeliin verrattuna. Yksi tekijä tähän voi olla REC:n ohjelmoinnissa. Jotenkin hämärästi muistelisin, että ainakin jossain tapauksissa Saabissa oli tuon REC:n ohjelmoinnissa jotain ongelmaa koskien juuri peräkärryä. Oma Saabini on vm -03 ja siinä ei tietääkseni ole REC:iin tehty mitään muutoksia esim. uutta softaa. Vastaavasti Opel on "niinkin tuore" kuin vm -06, joten siinähän REC:n softa voi olla jo erilainen, joten tämä eroavaisuus selittyy sillä. Mikseipä uudemmissa Saabeissakin sitten olisi tämä "parannettu softa".
Palaan sensijaan vetokoukun sähköihin.
Kävin testaamassa Saabin sukulaisautossa Opel Vectra C:ssä sen toimintaa. Siinähän on periaatteessa täysin samanlainen tekninen ratkaisu: takasähkökeskus REC ja trailer moduli.
Tulos oli seuraavanlainen:
- vilkkuvalopoltin vika ilmaistaan samoin kuin Saabissa eli nopealla vilkun tahdilla
- parkkivalopoltinvika ilmenee heti mittariston poltinvikamerkkivalolla
- samoin jarruvalopoltinvika, jossa riittää jo toisenkin polttimon vika, ilmaistaan samalla vikamerkkivalolla mittaristossa, mutta se ilmestyy vasta ensimmäistä kertaa jarrua painettaessa
Joten jo ennen ajoon lähtöä kärry perään kytkettynä, mikäli parkeissa on vikaa, ilmestyy vikaa kertova merkkivalo mittaristoon samantien. Mikäli tässä vaiheessa kaikki on vielä ok, kun painaa jarrua, niin vikavalon syttyessä on jarruvaloissa vikaa. Käyttämällä vilkkua oikealle ja vasemmalle saa selvyyden vilkkujen toiminnasta vilkutus tiheyden perusteella. Käytännössä siis ihan hyvin ja järkevästi suunniteltu.
Samaa ei voi sanoa Saabista .
Kokeilin vielä kerran siinä, useasti sekä pitkään ja hartaasti. Ei millään ilmoitusta viallisista parkeista tai jarruvalopolttimoista, vaikka kaikki irroitti. Vilkkupoltinvian ilmaisi kuten Opelkin. Edelleenkään en lähtenyt Saabilla ajamaan, josko vasta sitten olisi tuo vikainfo ilmestynyt. Ja jos vaikka olisikin, niin onhan se sitten typerästi tehty . Lähteä nyt ajamaan autolla ja sitten jonkun sadan metrin päässä tiellä saada tieto, ettei kärryn valot ole ok. Ei kai kukaan insinööri voi noin idioottia systeemiä suunnitella En ihan heti usko, joten onkohan tuo nyt sitten niin, ettei näistä jarru- ja parkkipolttimoista vikatietoa sittenkään saada ollenkaan. Ehkä muistin tuon yhden saamani ilmoituksen väärin.
Oli miten oli, niin tuo Saabin systeemi on joka tapauksessa huono Opeliin verrattuna. Yksi tekijä tähän voi olla REC:n ohjelmoinnissa. Jotenkin hämärästi muistelisin, että ainakin jossain tapauksissa Saabissa oli tuon REC:n ohjelmoinnissa jotain ongelmaa koskien juuri peräkärryä. Oma Saabini on vm -03 ja siinä ei tietääkseni ole REC:iin tehty mitään muutoksia esim. uutta softaa. Vastaavasti Opel on "niinkin tuore" kuin vm -06, joten siinähän REC:n softa voi olla jo erilainen, joten tämä eroavaisuus selittyy sillä. Mikseipä uudemmissa Saabeissakin sitten olisi tämä "parannettu softa".
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Vilkut ei toimi kunnolla peräkärryn ollessa kytkettynä
anv kirjoitti:
Hä? Ei ollut kyllä tarkoitus millään tavalla mollata tai aliarvostaa sinua. Anteeksi, jos pahoitin mielesi.
Edit: Sen verran lisää että enhän edes vastannut sinulle, vaan yleisesti. Tiedän toki että ymmärrät jotain muutakin sähköstä kuin että se on sinistä ja sattuu kun siihen koskee. Mutta kaikki palstalaiset, jotka tätä lukevat eivät välttämättä tuota ymmärrä.
T. Antti
Joo, eipä mitään.
Onhan tuota kokemusta elektroniikasta, tietoliikenteestä, radiotekniikasta ja sähkö- ja automaatiotekniikasta kertynyt kaikista yhteensä yli 25v. Ihan "halpaan ja helppoon" en näissä asioissa mene. Tottakai joskus voi jotain epähuomiossa unohtua, mutta ne tilanteet paikataan pikaisesti. Oikeastaan työn kuvakin ollut koko ajan sellainen (samaa työtä koko ura), ettei sitä nyt ihan sovi "lankaan mennä" ainakaan kovin helposti, vaan päinvastoin olla ns. homma kuin homma hanskassa omalla alueella. Aina täytyy olla ajatus ja järki mukana kun tekee.
Tulee joskus täällä palstalla puolivahingossa liian äkäisiä kirjoituksia, vaan ei millään pahalla tietenkään. Sitä ei tule eikä voi elävässä elämässä noin tehdä vaan lähestyä asiaa ihan toiselta kantilta. Tänne sitten lipsahtaa .
Vaan eipä tästä nyt enempää...
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Vilkut ei toimi kunnolla peräkärryn ollessa kytkettynä
Sitä ihan jos malttaa olla viisastelematta liikoja, kommentoimatta ihan joka asiaa, kehumatta itseään, saati, että vetää herneen nenään ihan turhasta, se olisi muita kohtaan paljon kohteliaampaa käytöstä ja kaikkien miellyttävämpää täällä keskustella itse aiheesta. Ei täällä kukaan niin yli toisten ole, että kaiken tietäisi...
Black 9-3 SS 2.0t 2003 #5374
EX: JetBlack 9-3 SS 1.8t 2009 Vector BioPower st1 +Aeropackage
EX: JetBlack 9-3 SS 1.8t 2009 Vector BioPower st1 +Aeropackage
Re: Vilkut ei toimi kunnolla peräkärryn ollessa kytkettynä
Uusin softa REC:iin on julkaistu 25.10.2006. Tosin muutoksen kuvaus ei kerro mitään polttimovalvonnasta:petrisa kirjoitti:Oma Saabini on vm -03 ja siinä ei tietääkseni ole REC:iin tehty mitään muutoksia esim. uutta softaa. Vastaavasti Opel on "niinkin tuore" kuin vm -06, joten siinähän REC:n softa voi olla jo erilainen, joten tämä eroavaisuus selittyy sillä. Mikseipä uudemmissa Saabeissakin sitten olisi tämä "parannettu softa".
Lähde: https://tis2web.service.gm.comUusi toiminto. Automaattiset DRL "päiväajovalot" ja DRL-polttimot USA:n ksenon -autoihin
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Vilkut ei toimi kunnolla peräkärryn ollessa kytkettynä
Minulla Saab 9-3 Tid vm2006. Kytkin perään trailerin, jossa on Led valot. Ne ottavat vain vähän virtaa (vilkut 0.2A, takavalo 0.2A ja jarruvalo 0.2A lisää samalle ledille kuin takavalo (diodin kautta kytkettynä)). Tälläiset valot vain välkähtivät Saabin perässä. Ei toivoakaan järkevästä toiminnasta. Mikään valo ei suostu palamaan. Sama Traileri toimi moitteettomasta vanhan Nissanin perässä. Saabissa lienee jotain surempaa älyä pohtimassa kytkettyjen valojen sielunmaisemaa ... huonoiksi se Ledit toteaa.
Re: Vilkut ei toimi kunnolla peräkärryn ollessa kytkettynä
Pitää olla riittävä vastus polttimossa, ja Saabissa vielä melko tarkasti sama kuin hehkulangassa. Voit koittaa niitä ns. can-väyläledpolttimoita, niissä pitäisi olla vastus sisäänrakennettuna, jolloin "kuormitus" on sama kuin hehkuilla - siis pitäisi. Sähköä kuluu kyllä samanverran kuin hehkupolttimoillakin, jos se vastus on oikean kokoinen, ledpolttino pitäisi olla pitkäikäinen, mutta jos siellä on vastus kannassa kuumenemassa, epäilen pitkäikäisyyttä sillä ledit kuolevat yleensä liikaan lämpöön. Trailereiden yleisongelma on huonot/halvat valoyksiköt ja niiden lapselliset polttimonpitimet kosketushäiriöineen, joten jumppaa riittää vaikka Saabin valvonta hyväksyisikin can-väyläpolttimon.
Aja millä haluat, ja Saabilla lopuks!
Re: Vilkut ei toimi kunnolla peräkärryn ollessa kytkettynä
Eikös siitä 13 --> 7 -adapterista voisi tehdä vastuksellisen version, jolla saisi ledivalollisen kärryn kiinni Saabiin?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Vilkut ei toimi kunnolla peräkärryn ollessa kytkettynä
Kunhan tietäisi, mitä saabin insinöörit ovat halunneet nähdä siellä perävaunun pistokkeessa, niin helppo olisi tehdä sitä simuloiva kytkentä. Saattaa olla, että 10W lampun vastine riittäisi? Ja nuo Ledit kyllä kestää oikein mitoitetuilla etuvastuksilla 100 kertaa pidempään kuin hehkupolttimot (eivät hajoa tärinästä). Ja se etuvastus ei petä jos sekin on riittävän tehokas ... luokkaa 5W (alle 1e kpl). Minulla on ne ledit venetrailerissa, koska ne kestävät upotuksen mereen. Harmi vaan, että Saabin kanssa eivät pala. Ajan sitten piemänä.
Re: Vilkut ei toimi kunnolla peräkärryn ollessa kytkettynä
Tuota kärryn ledivalojen toimimattomuutta sai harmitella aikaisemmin, kun vuokratrailerilla kävi aina nostamassa ja laskemassa veneen, ja vuokrakärryissä tuntui aina olevan ledivalot. No nyt on vene myyty pois, niin ei tarvitse pohtia ehtikkö valoisaan aikaan hoitaa hommat.
Tuon REC:n valonvalvonnan lisäksi kohtalaisen typerää suunnittelua, että ledivalolliseen autoon on suunniteltu ledivalolliselle kärrylle sopimaton sähköjärjestelmä.
Tuon REC:n valonvalvonnan lisäksi kohtalaisen typerää suunnittelua, että ledivalolliseen autoon on suunniteltu ledivalolliselle kärrylle sopimaton sähköjärjestelmä.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Vilkut ei toimi kunnolla peräkärryn ollessa kytkettynä
Ilmeisesti melko tarkkaa, kun tuo 0.2A tarkoittaa kuitenkin noin 2.5W:n kulutusta. Luulisi tuon riittävän herättämään REC:n että kärry on kytkettynä. Normi perävalolamputhan ovat muistaakseni 5W:n tehoisia. Noista hälytyksistä en tiedä muuta kuin tuon vilkun hälytys vilkutuksen tiheyttä muuttamalla, kun noita muita kärryn lamppuja ei ole pahemmin tarvinnut vaihdella
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Re: Vilkut ei toimi kunnolla peräkärryn ollessa kytkettynä
Oisko niin muuten, että elektroniikka tunnistaa kärryn olevan kytkettynä vain jostain yhden piirin vastuksesta? Tuskin se niinkään on, että jos parkkien vastus on riittävä, ne toimii, mutta ledijarruvalot ei toimi? Muutenhan tuo valonvalvonta ei oikein edes voisi toimia, eli avoin piiri olisi RECin mielestä joko aina viallinen piiri taikka aina kytkemätön piiri.
Jos vain yhtä piiriä haistellaan kärryn tunnistuksessa, niin riittäisi kytkeä vastus kyseiseen piiriin, ja sen jälkeen luulisi kaikkien ledivalojen toimivan.
Ja onko ledivaloista tuleva kuorma samalla tavalla resistiivistä kuin tavan hehkulankapolttimoista? Ajattelin vain että se x wattia ledivalojen kuormaa ei autolle välttämättä ole sama kuin x wattia hehkulankojen antamaa kuormaa, vai?
Jos vain yhtä piiriä haistellaan kärryn tunnistuksessa, niin riittäisi kytkeä vastus kyseiseen piiriin, ja sen jälkeen luulisi kaikkien ledivalojen toimivan.
Ja onko ledivaloista tuleva kuorma samalla tavalla resistiivistä kuin tavan hehkulankapolttimoista? Ajattelin vain että se x wattia ledivalojen kuormaa ei autolle välttämättä ole sama kuin x wattia hehkulankojen antamaa kuormaa, vai?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Vilkut ei toimi kunnolla peräkärryn ollessa kytkettynä
Oisko tuo 2,5W kuitenkin takavaloparille eikä yhdelle LED:lle? 2,5W LED olisi aika paljon kirkkaampi kuin 5W hehkulankapolttimo, joten kyllä se kulutus vaan lienee oikeasti murto-osa hehkulankapolttimoista eikä tunnistus siksi toimi. Lisäksi jarruvalot ja vilkut on yleensä 21W polttimoilla.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Vilkut ei toimi kunnolla peräkärryn ollessa kytkettynä
Jaaha...tohtiikohan näihin muutamiin edellisiin kysymyksiin vastailla .
Noista kuormituksista.
Täysin samanlaisia kuormituksia (resistansseja) eivät tarkasti ottaen LED ja hehku ole, vaikka olisivatkin toimiessaan samantehosia samalla käyttöjännitteellä. Käytännössähän tietenkin LEDit on pienitehoisempia, kun antavat valoa paremmalla hyötsuhteella kuin hehku. Periaatteessa kuitenkin ero tuon kuormituksen eli resistanssin käyttäytymisen suhteen.
LED ei ole kuormitus oikeastaan ollenkaan, siis resistanssi hyvin suuri, alle LEDin kynnysjännitteen, kun virtaa ei kulje. Vasta jännitteen ylitäessä kynnysjännitteen alkaa virtaa kulkea ja "resistanssi" äkisti alenee. Kirkkaiden LEDien kynnysjännite on luokkaa 3V. Jos käytetään vain etuvastusta (vastuksia), niin silloin virta kasvaa aina jännitteenkin kasvaessa. Resistanssi näyttää pysyvän samana. Vakiovirtalähteellä varustetut esim. LED valasimet on sitten taas eri juttu. Näissä auton hehkujen "korvikkeissa" ei tietääkseni ole vakiovirtalähteitä vaan ainoastaan noita vastuksia sovittamassa auton jännite vs. LEDin virta kohdilleen sekä mahdolliset "CAN-väylä" polttimoiden lisävastukset "huijaamaan" auton polttimotarkkailua.
Hehku taas käyttäytyy eri tavalla kuormituksen suhteen kuin LED. "Kylmänä" hehkun resistanssi on alhainen ja sitten toimiessaan (lämpenee) resistanssi kasvaa. Esimerkiksi 28W/230V halogeenin langan resistanssi kylmänä on 135 ohm. Tämä vastaisi käytössä tehoa P = (230Vx230V)/135ohm = 392W! Käytössä sen resistanssi on kasvanut R = (230Vx230V)/28W = 1889ohm. Tämä sama resistanssin käyttäytyminen pätee myös auton hehkuihin. Itse koin tämän ilmiön aikoinaan Tonnariin lisäpitkiä asentaessa. Sarjan mukana tuli 10A sulake ja 2x55W H3 polttimot. No, eihän se sulake kestänyt vaan "räpsähti" heti pitkät päälle kytkiessä. Sen sulakkeen kesto olisi juuri riittänyt valoille niiden palaessa, mutta ei niiden syttyessä. Riittävä koko oli tietenkin 15A.
Sitten tuohon Saabin vetokoukun sähköihin.
Kuten jo aiemmin tuolla kerroin, niin mikä tahansa oikean kokoinen kuorma missä polttimopaikassa tahansa saa vetokoukun sähköt toimimaan. Polttimoiden kaikilla kannoilla on testipulssi, jolla tuota asiaa tutkitaan. Kun joissain niissä havaitaan "oikeaa" kuormaa, alkaa varsinaisesti kaikki aktiiviset sähköt kytkeytyä päälle. Tarkemmin ottaen niihin kantoihin, joissa kuuluu sähköt olla. Niissä kannoilla, joissa ei vielä sillä hetkellä ole aktiivisena valo, jää testipulssi edelleen päälle. Testipulssi on 1ms mittainen ja "täydellä" jännitteellä.
Tämähän aiheuttaa sen, että laittamalla yksi oikea hehkupoltin vaikka takasumuvalon paikalle, saa peräkärryn muut LED polttimot toimimaan. Parkit syttyy ja jarruvalot palaa, kun niihin tulee jatkuva täysi jännite silloin kun ko. valot ovat päällä. Sama koskee omalla tavallaan villkujakin, mutta ainoastaan liian pienen kuromituksen takia vilkkutahti on tiheä. Pelaa kuitenkin.
Ongelman tekee tämä jo Saabista tuttu ilmiö eli LEDin välähtely, johtuen tuosta testipulssista. Joten laittamalla kärryyn sen yhden hehkun sinne takasumuvalolle, kärryn takavalot toimivat ihan ok, jos myös vetoautossa on valot päällä. Kuitenkin levossa olevat polttimot esim. jarruvalo alkaa välähtelemään. Sama koskee vilkkua. LED on niin nopea, että ehtii ihan kunnolla välähtää tuon testipulssin aikana ja kun se tulee kaiken lisäksi täyden jännitteen suuruisena.
Ja mistäkö tiedän...
Olen käynyt asian tutkimassa ja mittamaassa käytännössä polttimoiden (hehkujen), LEDin ja oskilloskoopin kanssa.
Toivottavasti nyt ei tullut kuitenkaan kehuttua itseään ja sellaista tunnetta, että on jotenkin ylitse muiden. Eikä tosin kyllä pitänyt kommentoidakaan joka asiaa.
Olisi kai pitänyt sittenkin pitää yllä olevat asiat vain omana tietonaan. Saattaa "mennä herne pian nenään" ja verenpaine nousta kohta, vaikka se normaalisti (verenpaine) on suorastaan erinomainen.
Pahoittelen...
Noista kuormituksista.
Täysin samanlaisia kuormituksia (resistansseja) eivät tarkasti ottaen LED ja hehku ole, vaikka olisivatkin toimiessaan samantehosia samalla käyttöjännitteellä. Käytännössähän tietenkin LEDit on pienitehoisempia, kun antavat valoa paremmalla hyötsuhteella kuin hehku. Periaatteessa kuitenkin ero tuon kuormituksen eli resistanssin käyttäytymisen suhteen.
LED ei ole kuormitus oikeastaan ollenkaan, siis resistanssi hyvin suuri, alle LEDin kynnysjännitteen, kun virtaa ei kulje. Vasta jännitteen ylitäessä kynnysjännitteen alkaa virtaa kulkea ja "resistanssi" äkisti alenee. Kirkkaiden LEDien kynnysjännite on luokkaa 3V. Jos käytetään vain etuvastusta (vastuksia), niin silloin virta kasvaa aina jännitteenkin kasvaessa. Resistanssi näyttää pysyvän samana. Vakiovirtalähteellä varustetut esim. LED valasimet on sitten taas eri juttu. Näissä auton hehkujen "korvikkeissa" ei tietääkseni ole vakiovirtalähteitä vaan ainoastaan noita vastuksia sovittamassa auton jännite vs. LEDin virta kohdilleen sekä mahdolliset "CAN-väylä" polttimoiden lisävastukset "huijaamaan" auton polttimotarkkailua.
Hehku taas käyttäytyy eri tavalla kuormituksen suhteen kuin LED. "Kylmänä" hehkun resistanssi on alhainen ja sitten toimiessaan (lämpenee) resistanssi kasvaa. Esimerkiksi 28W/230V halogeenin langan resistanssi kylmänä on 135 ohm. Tämä vastaisi käytössä tehoa P = (230Vx230V)/135ohm = 392W! Käytössä sen resistanssi on kasvanut R = (230Vx230V)/28W = 1889ohm. Tämä sama resistanssin käyttäytyminen pätee myös auton hehkuihin. Itse koin tämän ilmiön aikoinaan Tonnariin lisäpitkiä asentaessa. Sarjan mukana tuli 10A sulake ja 2x55W H3 polttimot. No, eihän se sulake kestänyt vaan "räpsähti" heti pitkät päälle kytkiessä. Sen sulakkeen kesto olisi juuri riittänyt valoille niiden palaessa, mutta ei niiden syttyessä. Riittävä koko oli tietenkin 15A.
Sitten tuohon Saabin vetokoukun sähköihin.
Kuten jo aiemmin tuolla kerroin, niin mikä tahansa oikean kokoinen kuorma missä polttimopaikassa tahansa saa vetokoukun sähköt toimimaan. Polttimoiden kaikilla kannoilla on testipulssi, jolla tuota asiaa tutkitaan. Kun joissain niissä havaitaan "oikeaa" kuormaa, alkaa varsinaisesti kaikki aktiiviset sähköt kytkeytyä päälle. Tarkemmin ottaen niihin kantoihin, joissa kuuluu sähköt olla. Niissä kannoilla, joissa ei vielä sillä hetkellä ole aktiivisena valo, jää testipulssi edelleen päälle. Testipulssi on 1ms mittainen ja "täydellä" jännitteellä.
Tämähän aiheuttaa sen, että laittamalla yksi oikea hehkupoltin vaikka takasumuvalon paikalle, saa peräkärryn muut LED polttimot toimimaan. Parkit syttyy ja jarruvalot palaa, kun niihin tulee jatkuva täysi jännite silloin kun ko. valot ovat päällä. Sama koskee omalla tavallaan villkujakin, mutta ainoastaan liian pienen kuromituksen takia vilkkutahti on tiheä. Pelaa kuitenkin.
Ongelman tekee tämä jo Saabista tuttu ilmiö eli LEDin välähtely, johtuen tuosta testipulssista. Joten laittamalla kärryyn sen yhden hehkun sinne takasumuvalolle, kärryn takavalot toimivat ihan ok, jos myös vetoautossa on valot päällä. Kuitenkin levossa olevat polttimot esim. jarruvalo alkaa välähtelemään. Sama koskee vilkkua. LED on niin nopea, että ehtii ihan kunnolla välähtää tuon testipulssin aikana ja kun se tulee kaiken lisäksi täyden jännitteen suuruisena.
Ja mistäkö tiedän...
Olen käynyt asian tutkimassa ja mittamaassa käytännössä polttimoiden (hehkujen), LEDin ja oskilloskoopin kanssa.
Toivottavasti nyt ei tullut kuitenkaan kehuttua itseään ja sellaista tunnetta, että on jotenkin ylitse muiden. Eikä tosin kyllä pitänyt kommentoidakaan joka asiaa.
Olisi kai pitänyt sittenkin pitää yllä olevat asiat vain omana tietonaan. Saattaa "mennä herne pian nenään" ja verenpaine nousta kohta, vaikka se normaalisti (verenpaine) on suorastaan erinomainen.
Pahoittelen...
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)