Eiköhän nuo nakutusvarojen poistot jo kerro softasta, ja useammat tällä foorumilla raportoidut moottorivauriot. Kyllä mulla T7-koneessa BSR ihan hyvin toimi kyllä, mutta tuo ei juuri mitään kerro.
Tottakai akun kengät täytyy pystyä irroittamaan ja kytkemään ilman, että autosta mitään hajoaa. Itse olen tätä tehnyt CIM:llä varustetussa Saabissa "miljoona" kertaa, ja ilman ongelmia. Tietyt asetukset vain nollautuu.
Mikäli CIM on hajonnut akun irroituksen/kytkemisen yhteydessä (millä sen todistat tästä johtuneeksi
![Surprised :o](./images/smilies/icon_surprised.gif)
) on joko jokin yhteensattuma tai joku tehnyt pahan mokan (akku väärinpäin tjmv). Tietenkään akunkenkää ei pidä "räpsytellä" vaan kerralla irti ja kiinni
![Exclamation :!:](./images/smilies/icon_exclaim.gif)
.
Niinpä, kyllä mä tuon jälkeen olen irrottanut akkukaapelit useamman kerran ja joskus on kipinäkin näkynyt eikä mitään ole hajonnut. Hankala irrottaa dieselin miinuskenkää nopeasti kun on johdon pituus niin nafti.
Vaikea sitä on todistaa että CIM hajoaminen tuohon liittyy, mutta tuon jälkeen olen tullut aika varovaiseksi. Voi liittyä siihenkin että CIM:stä joku on hajonnut aiemmin ja hetken sähköttömyys sai muistin tyhjäksi. TECH2 kun väitti ettei sisässä ollut ohjelmaa. Mitään kytkentä mokaa tuossa ei ollut tehty, itse irrotin miinuskaapelin lämpenevän laturin liitoksen korjaamista varten. Foorumilta toki löytyy toinenkin tapaus jossa CIM oli havaittu hajonneeksi akun tyhjenemisen jälkeen.
Kun johtoja irrottaa, niin ovet kiinni ja muutaman minuutin odottelu niin että kaikki purkit ja valot sammuvat. Vasta sen jälkeen akkukaapelien kimppuun. Noin olen koittanut toimia kaiken varalta.