UUSIN 9-3 esittelyssä

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2735
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

Henkka #2283 kirjoitti:
Huh, tulipa juttua... 8)

B) Ensin korjattakoon, että ainakin ajatuksissani vertasin 9-5 aeroa ja bmw 540:ntä :idea: Koitin rinnastaa niitä hinnan suhteen vain siksi, että nähtäisiin, että saabin perusmalli 9-5 2.0t:n ~40000€ ja 9-5 aeron ~55000€ välillä vastaan bemarilla (e39-sarja) 520 ~45000€ ja 540 ~90000€ ei ole "kovinkaan" suurta hinnaneroa. En väitä, että 9-5 aero ja 540 olisivat yhtäläisesti vertailukelpoisia, mutta mallisarjojensa huippuja, kun M-sarjaa ei lasketa mukaan. Jos mukaan otetaan (e39) 528 ~60000€, nähdään, että sekin on 9-5:sta kalliimpi, vaikka alkaa jo lähtotasolla häviämään varusteissa ja suorituskyvyssä.
Kärjistetysti sanon, että bemarissa joutuu maksamaan pirusti saadakseen vähän tai vähän enemmän lisää, saabissa ei niin paljoa. Tämä ratkaisee silloin, kun tutkitaan mallisarjan uutena kalleimpien hinnanpudotusta.

En oikein osaa sanoa jäljempänä kirjoittamaasi juurikaan mitään. Makuasioita jo, kuten itsekin sanoit 8)

Eihän tässä kukaan ole mitään mollaamassa, ainakin mun mielestä on hyvä, että syntyy keskustelua :!:
Saab 9-5 tehtiin edellisen 5-sarjan kilpailijaksi, ja se oli täysverinen kilpailija sille. Nyt on toisin, vielä parin vuoden ajan :wink:
Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Turbo Sensonic kirjoitti:
Henkka #2283 kirjoitti:Ja taulukkoa vääristää sekin, että bmw nosti hintoja aika rankasti uuden 500-sarjan myötä.
Totta. 500 -sarjan hinnat ovat todella suolaisia. Jo "perusmalli" 523i on alkaen 53300 € :evil: Sillähän saa jos melkein 9-5 Aeron, jossa on lähes kaikki varusteet "ympätty" mukaan :!:

P.S. Saa nähdä, minkälaiseksi "uuden" (tai oikeastaan faceliftatun) 9-5:n hinta muodostuu, kun se tulee myyntiin ensi syksynä.
Juuri tuo sanomasi oli mielessäni alunperin, kun tänne mitään lähdin kirjoittamaan :idea:

Saa tosiaan nähdä, toivottavasti ei ole pelkkää lamppujen fiilausta ja penkkien puuterointia, muuten tämänkaltaisilta keskusteluilta putoaa aikalailla pohja pois, koska kilpailijat ajavat vauhdilla ohi ja seuraavaan kohennukseen/uudistukseen menee useampi vuosi... 8O
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Turbo Sensonic kirjoitti:
Rommitommi kirjoitti:Toi 5-sarjan perusmalli kylläkin sisältää lähes kaiken mitä Aero.

On sähköpenkit, sadetunnistin jne...

Tietysti noi helmat, urheilullinen alusta jne. puuttuu, niin ja tietenkin nahkapenkit :D
Joo, ja BMW:stä ei löydy samalla hinnalla 250 hv, 350 Nm :wink:
Juuri näin... :D
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Rommitommi kirjoitti:
Turbo Sensonic kirjoitti:
Rommitommi kirjoitti:Toi 5-sarjan perusmalli kylläkin sisältää lähes kaiken mitä Aero.

On sähköpenkit, sadetunnistin jne...

Tietysti noi helmat, urheilullinen alusta jne. puuttuu, niin ja tietenkin nahkapenkit :D
Joo, ja BMW:stä ei löydy samalla hinnalla 250 hv, 350 Nm :wink:
Jep, ja vielä turbokoneen väännöllä, eli riittää alhaalta asti :wink:

Kuitenkin toi BMW tarjoaa aika paljon muuta. Kyl sen hintaeron huomaa ajossa. Jousitus toimii todella upeasti, aivan uskomattoman hiljainen jne..

535d...aah 8) :lol:
Mmm... et varmasti puhu ihan höpöäkään :roll:
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Rommitommi kirjoitti:
Saab 9-5 tehtiin edellisen 5-sarjan kilpailijaksi, ja se oli täysverinen kilpailija sille. Nyt on toisin, vielä parin vuoden ajan :wink:
Aivan niin. Alunperin tarkoitukseni olikin vertailla mennyttä ja suhteuttaa nykypäivää. Kupit ovat kyllä tänään kallellaan enemmän baijeriin.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2735
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

Henkka #2283 kirjoitti:
Mmm... et varmasti puhu ihan höpöäkään :roll:
Joo en varmasti, mutta on kuitenkin pari asiaa, jotka estävät ostamasta tollasta Biimeriä.
1. Se on takavetoinen, en käyttöautokseni takavetoista halua, olkoonkin ESP:t ja muut
2. Lisävarusteiden hinnat on pilvissä
3. Ylihintanen se on, olkoonkin kuin hyvä vaan
4. EI OO RAHAA :D
Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Rommitommi kirjoitti:
Henkka #2283 kirjoitti:
Mmm... et varmasti puhu ihan höpöäkään :roll:
Joo en varmasti, mutta on kuitenkin pari asiaa, jotka estävät ostamasta tollasta Biimeriä.
1. Se on takavetoinen, en käyttöautokseni takavetoista halua, olkoonkin ESP:t ja muut
2. Lisävarusteiden hinnat on pilvissä
3. Ylihintanen se on, olkoonkin kuin hyvä vaan
4. EI OO RAHAA :D
JES! Mä voin kerrankin olla volvomiehen kanssa samaa mieltä :lol:
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Henkka #2283 kirjoitti:Kupit ovat kyllä tänään kallellaan enemmän baijeriin.
Ei oo, jos on "sinikeltaiset" lasit päässä :wink:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Turbo Sensonic kirjoitti:
Henkka #2283 kirjoitti:Kupit ovat kyllä tänään kallellaan enemmän baijeriin.
Ei oo, jos on "sinikeltaiset" lasit päässä :wink:
Uhh, hups, jäiki turbopilsut ottamati, pitääki tilata klubilta lisää :o

Se, miksi alunperin lähin kirjottamaan koko ketjuun, oli pieni "kismitys" siitä, että sanottiin saabin olevan varmaan ihan kiva, mutta sen pitää lähtökohtaisesti olla paljon halvempi kuin saksalaiset kilpailijansa... auton, jota kukaan meistä ei ole vielä edes ajanut :!:

Kuitenkin monenmonituisissa testeissä aikojen saatossa saabi on pöllyttänyt omaisuuksissa&muuten varsinkin paljonkin kalliimmat saksalaiset kilpailijansa ja niissä onkin todettu muun kuin hinnan olevan "parhaimman" auton kriteeri.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
lumikki
"Tuplakaasari"
Viestit: 79
Liittynyt: Ti Huhti 26, 2005 12:16

Viesti Kirjoittaja lumikki »

Jokaisella on tietty oma mielipiteensä ja hyvä niin. Itsekin puhun omasta, hyvin subjetiivisesta näkökulmastani joka perustuu kokemukseen vain muutamasta autosta. Tämä siis pohjustuksena seuraaville, omakohtaisille havainnolleni viimeisen 5 viikon saabeilun ajalta:

Edellinen autoni oli E34-koppanen 525 jolla ajoin 240tkm 10 vuodessa. Saapikkaaseeni (2.0t SE '02) verrattuna se oli edelleen aivan eri kategoriassa. Auto oli hyvin hiljainen. Sen alustasta, matkustamosta tai mistään muualtakaan ei kuulunut mitään ylimääräistä ääntä. Alustan toiminta oli eri planeetalta. Esim. "nimismiehen kiharoita" tai taajamien hidastekorokkeita ylittäessä se oli täysin eleetön ja äänetön. Kaarrenoupeudet (15" vakiorengastuksella) saattoi pitää huomattavasti korkeampana ilman minkäänlasta urheilujuhlan tuntua. Oman kotikatuni töyssyjen yli saattoi ajaa reippaasti suuremmalla nopeudella eikä ylitys tuntunut miltään saappiin verrattuna.

Moottorin käytöksen vertailu on tietysti jo koko- ja tyyppierojen takia vähintään kyseenalaista mutta tässä kaiken uhallakin siltäkin osastolta pari havaintoa: Bemu veti vitosvaihteella kuuttakymppiä ylämäkeen suvereenisti, Saapikas tarvitsee kaksi pykälää pienempää. Kummallisempaa on se, että vaimon Micra 1,0 koneella kestää hyvin (tasaisella) kaasun painamisen pohjaan vitosella kuudestakympistä mutta Saappi ei. :?

Laadun kannalta oleellista oli kuitenkin se, että bemussa ei ilmennyt moottorissa tai voimansiirrossa tuona aikana yhtään vikaa, ei minkäänlaista. Saapissa on jo lohko hikoillut jakopään puolelta...

Jos kenet hyvänsä olisi laittanut autojen kyytiin silmät sidottuina ja ajellut erilaisilla teillä ja nopeuksilla, olisi jokaisen arvaus ollut että yli 10 vuotta vanhemmssa bemarissa ollaan paljon uudemman auton kyydissä.

Tarkoitukseni ei ole tässä mollata yhtä ja kehua toista. On vain aivan selvää että eri hintaluokan autoissa on valtavia eroja laadussa. Todellinen laatu tulee kuitenkin esiin vasta iän myötä. Useimmat eivät pidä yhtä autoa niin kauan että se alkaisi todella konkretisoitumaan. (Ja jokaisen auton saa tietysti pilalle laiminlyömällä huolenpidon).

Olen aina hankkinut auton ja huolehtinut siitä sillä tarkoituksella että se on pitkäaikainen "perheenjäsen". Samaa syöksysämpylääkin pidin aikoinaan 17 vuotta. Haluaisin pitää nykyisenkin saapikkaankin vielä pitkään ja toivon todella sen kestävän ja palvelevan hyvin tulevina vuosina. :)
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Jeps, enemmän tai vähemmän subjektiivisesta näkökulmasta tässä itse kukin puhuu :)

Sinun kokemustesi perusteella (e34) bemari taitaa olla lähestulkoon täydellinen. Ja niin on ok, en sitä kyseenalaistakaan.


Omat kokemukseni eivät juurikaan käsitä 9-3 saabeja, joten niistä olen aika heikko sanomaan mitään omaa mielipidettä. Pitää turvautua kuultuun ja luettuun.

Tuon testihomman edellisessä viestissäni laitoin, koska lähestulkoon kun minkä tahansa (kotimaisen ainakin) lehden testejä nykyisyydestä ja menneisyydestä lueskelee, niin saabi on rankattu lähestulkoon aina paremmaksi kuin vaikkapa bmw.
Muusta en tiedä, mutta minusta nuo antavat melko objektiiviset kuvat autoista, ainakin suurilla tarkasteluväleillä.

Kestämisiin liittyen saabit ovat eri maissa julkaistuissa katsastustilastoissa usein bmw:tä paremmin menestyneitä. Myös turvallisuus vertailuluokissa 9-3 vs. 300 ja 9-5 vs. 500, saabi on kaikenkaikkiaan parempi.

Ja vielä, kun ottaa käyttäjien mielipidettä autostaan mittaavan "merkkien merkki"-tutkimuksen huomioon, ei voi välttyä ajatukselta, että bemaristit yksinkertaisesti jutuissaan vetävät enemmän kotiinpäin kuin vaikkapa saabistit :lol:


Subjektiivista...subjektiivista... 8)
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

lumikki kirjoitti: Moottorin käytöksen vertailu on tietysti jo koko- ja tyyppierojen takia vähintään kyseenalaista mutta tässä kaiken uhallakin siltäkin osastolta pari havaintoa: Bemu veti vitosvaihteella kuuttakymppiä ylämäkeen suvereenisti, Saapikas tarvitsee kaksi pykälää pienempää. Kummallisempaa on se, että vaimon Micra 1,0 koneella kestää hyvin (tasaisella) kaasun painamisen pohjaan vitosella kuudestakympistä mutta Saappi ei. :?
Mitenkään muuten juttuun ottamatta kantaa niin tämä osuus kuulosti vähän hassulta. Onhan se ihan välityksistäkin kiinni, Micra vitosella kiertää aika reippaasti enemmän kuin Saab vitosella 60km/h vauhdissa. NG-saabeissa lienee niin pitkät välitykset, ettei tuossa vauhdissa isoimmalla vaihteella ahdin ole vielä spoolannutkaan, mikä selittää laiskuuden.

Bemarin välityksiä en tunne, mutta tokihan 6-pyttyinen ja iskutilavuudeltaan isompi kone vetää ihan alakierroksilla (kun ahdin ei ole vielä herännyt) puhtaammin kuin 4-pyttyinen. Mutta ohituskiihtyvyydessä puolestaan turbo kyllä pesee vaparin kevyesti..
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2735
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

lumikki kirjoitti:

Moottorin käytöksen vertailu on tietysti jo koko- ja tyyppierojen takia vähintään kyseenalaista mutta tässä kaiken uhallakin siltäkin osastolta pari havaintoa: Bemu veti vitosvaihteella kuuttakymppiä ylämäkeen suvereenisti, Saapikas tarvitsee kaksi pykälää pienempää. Kummallisempaa on se, että vaimon Micra 1,0 koneella kestää hyvin (tasaisella) kaasun painamisen pohjaan vitosella kuudestakympistä mutta Saappi ei. :?

Jos kenet hyvänsä olisi laittanut autojen kyytiin silmät sidottuina ja ajellut erilaisilla teillä ja nopeuksilla, olisi jokaisen arvaus ollut että yli 10 vuotta vanhemmssa bemarissa ollaan paljon uudemman auton kyydissä.

Tarkoitukseni ei ole tässä mollata yhtä ja kehua toista. On vain aivan selvää että eri hintaluokan autoissa on valtavia eroja laadussa. Todellinen laatu tulee kuitenkin esiin vasta iän myötä.
:)
Joskus olin kyydissä 6-vaihteisessa manuaali BMW 850:ssä. Ei muuten kone pahemmin nikotellut vaikka parissakympissä laitto kutosen päälle :)
Jakso vielä jotenkin kiihtyäkkin 8)

Saabissa on kuitenkin hemmetin pitkät välit, ainakin og9-3:ssa ja 9-5:ssä. Satasessa kiertää just paritonnia. Micran kone huutaa leipää jo tossa vaiheessa :twisted:

Kyllä sen laaduntunnun huomaa jo parin viikon jälkeen. Ei halua palata huonompaan.
Ei se E34 biimeri mikään kummonen ole nykysiin verrattuna, ei edes hiljainen. IMHO :wink:
Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Rommitommi kirjoitti:Joskus olin kyydissä 6-vaihteisessa manuaali BMW 850:ssä. Ei muuten kone pahemmin nikotellut vaikka parissakympissä laitto kutosen päälle :)
Jakso vielä jotenkin kiihtyäkkin 8)
Heh, kakstoista pyttynen ja viislitranen... :lol:
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
lumikki
"Tuplakaasari"
Viestit: 79
Liittynyt: Ti Huhti 26, 2005 12:16

Viesti Kirjoittaja lumikki »

Arvasin että pari mielipidettä saatta kirvoittaa jos lähtee saappia vertaamaan johonkin muuhun. 8) Sanottakoon se nyt vielä uudestaan että em. kokemukset on hyvin subjektiivisia ja helposti vielä värittyneitäkin kun nykyinen auto on ollut muutaman viikon ja edellinen niin pitkään että tietenkin tottumuskin näyttelee jotain roolia.

Kyllä mä jo kohta kehun saapikasta maasta taivaaseen enkä kuunapäivänä usko että siinä mitään vikaa vois koskaan ollakkaan... :D

No, takasin asiaan: Saappi onkin sitten ylivoimainen tossa em. vertailussa kun arvioi turvallisuutta, taloudellisuutta ja tilojen monikäyttöisyyttä. Muutenkin on jo ehtinyt syntyä sellainen käsitys että merkki on jotenkin aliarvostettu, siis että auto on paljon parempi kuin tehtaan/maahantuojan/jälleenmyyjien markkinoinnin kautta luoma mielikuva. Kaivelin tossa vähän autolehtiä katsoakseni mitä esim. tästä OG 9-3:sta löytyy ja taisi olla 1/2000 TM jossa saapikas näytti pakoputken päätä ihan kattavalle joukolle paljon kalliimpiakin kaukaloita.

Antakaa nyt vaan vähän aikaa tulla tosiuskovaiseksi niin kyllä täältä rupee tulemaan paatoksellista ja kritiikitöntä ylistyslaulua Saappaalle! :D
Vastaa Viestiin