Defeat kirjoitti:Jäähdytysjärjestelmässä on painetta myös lämpötilan ollessa alle 100ºC.
Ts. koskaan ei ole jäähdytysnesteet pursunneet pihalle, vaikka olenkin korkin avannut jäähdytysjärjestelmästä jossa on painetta.
Jokainen kuitenkin polttaa käsivartensa omalla vastuullaan vaikka nuotiossa, enkä suosittele kenellekkään mitään.
Keittämisongelmiin voi auttaa täyttämällä vesitilan raa'alla glykolilla,
jonka kiehumispiste on lähempänä kahtasataa astetta.
Joo, oli aika OT:tä koko viesti...
Raaka glykoli ei siirrä lämpöä niin nopeasti ja hyvin kuin vesiseos. Saattaa kansi vääntyä
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Tuosta paisarin korkin oikeasta toiminnasta vielä... eli mulla on kaksi samalla varaosanumerolla olevaa korkkia. Toisella paineet nousee selvästi... eli kun auto ajettu lämpimäksi on esim. ylävesiletku melkoisen kova ja jos jonkun ajan päästä sammuttamisen jälkeen aukaisee korkkia niin kuuluu kyllä selkeä suhaus.
Toisella korkilla taasen ylävesiletku jää melko löysäksi ja korkista tuntuu kuuluvan koko ajan sellainen ruplutus, jota en tuosta tiukasta korkista ole koskaan kuullut. Voisiko olla, että kummatkin ovat sököinä.. eli toinen liian tiukka ja toinen löysä? Mitetin vain, kun tuolla tiukalla korkilla on nyt mennyt lyhyen ajan sisässä tuo ylävesiletku ja lämppärille menevä letku paskoiksi (ikäloppujakin nuot lerssit lienevät). Mutta toisaalta ei tuo löysäkään voi toimia oikein kun ei kerran pidä juuri mitn. paineita... eikä suhahda selvästi avattaessa. Mites muilla ääntelee normaalisti nuo korkit?
Korkin kuuluu pitää 1 bar paine ja sen yli menevät paineet pitää vuotaa pois korkissa olevasta venttiilistä. Tosin jos kannentiiviste on rikki ja pukkaa painetta palotilasta jäähdytyskiertoon, ei venttiilin pikkureikä riitä.
Ajon jälkeen järjestelmään jää painetta ja lämpimänä korkin avatessa suhahtaa.
Minulla on vanhanmallinen korkki, purettavissa ja venttiili putsattavissa. Oli mennyt joku roska väliin kannentiivisteongelman yhteydessä eikä pitänyt painetta. Putsauksen jälkeen taas toimii. http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet ... korkki.JPG
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Minulla tuo sattui olemaan sellaista sorttia, että kun ison kumitiivisteen kaivoi koukulla sieltä kierteen uran pohjasta pois, keskiosa irtosi. Eräässä toisessa tutkimassani korkissa rakenne oli umpeenvaletun oloinen, en sitten rikkonut sitä.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Joo mulla nuo kummatkin korkit tuolla kumitiivisteellä... kuvittelin että se muovia, mutta tuo tarkennus kirkasti kummasti.
Edit: no nii kummatkin purettu / pesty / pistetty läjään. Oli tuossa löysässä paskaa siä välissä. Eiköhän se ny pelitä. Lähti pikkuruuvarillakin tuo tiiviste ihan nätisti.
Kuis kauan noin tiivisteet kestää keskimäärin. Ilmeisesti myös ikä eikä vain ajetut kilometrit ratkaisee? Itsellä vaihdetan seuraavassa huollossa tiiviste,
Pahat kielet kertoo , että tontun tiiviste kestäisi tavanomaista vähemmän , koska lohkon etureunassa joutuu tekemään jyrkän mutkan ???
Kurko kirjoitti:Ton "korkin" pitäis vissiin "lenssata" välillä 0,7-0,9bar hiukan vuosimallista riippuen.
EPC tarjoaa samaa korkkia kaikkiin vuosimalleihin. 85-93 -kirja tarjoaa paisuntasäiliön avautumispaineeksi 0,9 - 1,2 bar (13,0 - 17,4 psi).
EPC:stä en tiedä mitään, No okei uutena varmaan noin pitis olla/ollut, ja näin vanhemmiten vm:85-90 0,5bar. vm:90-94 0,7bar ja tonnareistakun on kyse niin vm:94-98 0,9bar on hyvät syylärin paineet, jos heittää yli 0,2kg niin yhteyttä huoltoon.
HMM. Onhan nuo yli kilon paineet toki tonnariinkin soveltuvia.
Defeat kirjoitti:.....
Keittämisongelmiin voi auttaa täyttämällä vesitilan raa'alla glykolilla,
jonka kiehumispiste on lähempänä kahtasataa astetta.
Joo, oli aika OT:tä koko viesti...
Raaka glykoli ei siirrä lämpöä niin nopeasti ja hyvin kuin vesiseos. Saattaa kansi vääntyä
Eipä siirrä ei , eikä raaka glykoli kestä pakkasta niin hyvin kuin glykoli/vesiseos.
Kyse oli kuitenkin keittämisestä , eli kiehumisesta , eikä kannen vääntyilemisestä.
Toivottavasti huomasit myös hymiön viestin lopussa.
Osta aina halvinta. Se tulee kalliiksi ja kallis on laadukasta.