Kyllä lähtee...

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

himmee kirjoitti:
lefa42 kirjoitti:
V.J.S kirjoitti:Aina jaksaa hymyilyttää toi viideo, vielä kun olis in-car kuvaa Bora-kuskin ilmeestä saappivanhuksen poistuessa horisonttiin :)
Ilme oli varmaan samaa luokkaa kuin yhdellä paikallisella jannulla '90 Calibran ratissa, kun kyykytin vanhalla 1.5 Ibizallani. Ei ollut enää kovin reteenä autonsa kanssa. 8)
Mites nää ibizat? Yksis kiihytyskisois joku tommonen 1.5 ibi pesi uuden karheeta automaattilootasta mersua. Onko noi vakiona jokseenki ärtsyjä vai?

Yhdel kaverilla oli tuommonen, mut sen kyllä pesi vakio vapari tonnarilla..
Itse en ainakaan edes viitsisi yrittää vapari 2.0 tonnarilla ohitse, tai sitten se mun ibitsa vaan oli niin pirun hyvä. 0-100 riittävän äkkiä ja huippuja mittarin loppuun (päättyy siihen 200km/h kohdalle)

Edit: Tosin siinä oli (en tiedä onko vakiona) 2-kurkkuinen Weber, avarampi putkisto ja ilmeisesti jotain pikkuviilausta tehty. Ainakin tykkäsi repiä mustaa vanaa. 8)
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3134
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

9-5T kirjoitti:
himmee kirjoitti:
Mites nää ibizat? Yksis kiihytyskisois joku tommonen 1.5 ibi pesi uuden karheeta automaattilootasta mersua. Onko noi vakiona jokseenki ärtsyjä vai?

Yhdel kaverilla oli tuommonen, mut sen kyllä pesi vakio vapari tonnarilla..
:lol: :lol: :lol:
SEAT IBIZA SXI 1,5 VM,90 / 1,0KAASARI TEHO 32KW5800RPM HUIPUT 129 1,2KAASARI TEHO 46KW5800RPM HUIPUT 154 1,5KAASARI TEHO 63KW5600RPM HUIPUT 174 1,5RUISKU(SXI)TEHO 74KW 5900RPM HUIPUT 184 KIIHTYVYYS 1,0 22S 1,2 16S 1,5 12,2S 1,5 SXI 10,8 ,
Nykyisin Seat on jonkinlainen sportti mutta ensimmäiset ibizat ei sitä olleet vaikka koneessa jotain Porschen suunnittelemaa olikin.
Mulla oli tommonen SXI -89 lähes uutena ja kyllä ainakin sillon oli ihan susi lampaan vaatteissa (nykyisin ei varmaan enään juuri ole sanomista tuolla vehkeellä). Eikä ollut paha ajettavakaan kinneriksi.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

V-M kirjoitti:Mulla oli tommonen SXI -89 lähes uutena ja kyllä ainakin sillon oli ihan susi lampaan vaatteissa (nykyisin ei varmaan enään juuri ole sanomista tuolla vehkeellä). Eikä ollut paha ajettavakaan kinneriksi.

V-M
Eikös SXi:ssä ollut paremmat penkit jo, verraten tuohon perusmalliin, niissä kun ei pystynyt kunnolla istumaan. Itse en varmaan olisi luopunut autosta, jos laatikko olisi kestänyt, jotenkin Ibizan heikko lenkki tuo loota.
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
fforslund
"Aero"
Viestit: 338
Liittynyt: Ma Heinä 25, 2005 10:33
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja fforslund »

9-5T kirjoitti:
himmee kirjoitti:
Mites nää ibizat? Yksis kiihytyskisois joku tommonen 1.5 ibi pesi uuden karheeta automaattilootasta mersua. Onko noi vakiona jokseenki ärtsyjä vai?

Yhdel kaverilla oli tuommonen, mut sen kyllä pesi vakio vapari tonnarilla..
:lol: :lol: :lol:
SEAT IBIZA SXI 1,5 VM,90 / 1,0KAASARI TEHO 32KW5800RPM HUIPUT 129 1,2KAASARI TEHO 46KW5800RPM HUIPUT 154 1,5KAASARI TEHO 63KW5600RPM HUIPUT 174 1,5RUISKU(SXI)TEHO 74KW 5900RPM HUIPUT 184 KIIHTYVYYS 1,0 22S 1,2 16S 1,5 12,2S 1,5 SXI 10,8 ,
Nykyisin Seat on jonkinlainen sportti mutta ensimmäiset ibizat ei sitä olleet vaikka koneessa jotain Porschen suunnittelemaa olikin.

Ei ei päinvastoin.. Tuollaista SeXI vehjettä olen ajanut, ja se kiihtyy kyllä melko mukavasti, eritysesti pienen painonsa ansiosta, tietysti 74kw auttaa ;)
Mutta uudemmat VAG seatit ja muut skodat ovat ihan tavallisia perheautoja missä sporttisuus on kaukana... Enpä ole vähän aikaan nähnyt rumempaa autoa kuin uusi Toledo IMHO :lol:
Why do those people, who have Saabs, have that smile on their face? :)
It's almost impossible to crash it! -Jeremy Clarkson-TopGear
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Ja arvatkaas kauanko ihmettelin tuon vanhan Ibizan takajousitusta, poikittainen lehtijousi, se siitä madalluksesta sitten.. :evil:
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
anaconda
"Hirsch"
Viestit: 870
Liittynyt: Su Maalis 13, 2005 20:52
Paikkakunta: syyläri city

Viesti Kirjoittaja anaconda »

puu kirjoitti:
anaconda kirjoitti:
puu kirjoitti: No ei toi ysiviippa nyt ihan uudeltakaan näyttänyt.
hohhoijaa...
Hähää. :lol:
:D
bmw e46 alias proteesi
Johnny V4
"Viggen"
Viestit: 623
Liittynyt: To Loka 30, 2003 21:32
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Johnny V4 »

Tossa Viipassa oli muistaakseni ihan "vaan" V4 yhdellä vaakakaasarilla ja muut virit varmaan sen mukaisia. Eli ei nyt mitään ihan yliluonnollisia heppoja. :roll:
#2277
jblgti1200
"Hirsch"
Viestit: 809
Liittynyt: Su Helmi 13, 2005 18:23
Paikkakunta: Varkaus

Viesti Kirjoittaja jblgti1200 »

lefa42 kirjoitti:
V-M kirjoitti:Mulla oli tommonen SXI -89 lähes uutena ja kyllä ainakin sillon oli ihan susi lampaan vaatteissa (nykyisin ei varmaan enään juuri ole sanomista tuolla vehkeellä). Eikä ollut paha ajettavakaan kinneriksi.

V-M
Eikös SXi:ssä ollut paremmat penkit jo, verraten tuohon perusmalliin, niissä kun ei pystynyt kunnolla istumaan. Itse en varmaan olisi luopunut autosta, jos laatikko olisi kestänyt, jotenkin Ibizan heikko lenkki tuo loota.
-Tuo laatikko tosiaan on noissa heikko...juuri syksyllä näin miten tuollaisesta 1,2 ruisku ibizasta lähtee laatikon rattaat kävelemään kuoren läpi...pienestä revityksestä. :lol:
- 9000 T16 CC -88
- EX: 9000 CD T16 -89 SP Steg 2 -(myyty)
- 900i raiskattu cabrio -86 -
- Opel Omega B Caravan 2.5 V6 24v -
- Ford Sierra 2.0 Automatic -

- Solifer Export Thermomat -73 - Kesämopo
vakari
"Aero"
Viestit: 315
Liittynyt: La Loka 08, 2005 19:32
Paikkakunta: pirkanmaa

viippa

Viesti Kirjoittaja vakari »

perkelä olen joskus ite vetäny vennttiili vikaselle -74 viipalla tonnarin ohi ja se on sitä lystiä :!:
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Joo,toi ibitsa :lol: on oikeasti ihan pirteen tuntunen.1,5 koneella tosi herkkä reagoimaan kaasuun positiivisella tavalla.Ja kevyt koppa ja pyörät kulmissa.Ihan kiva auto ajella mut siinä ne hyvätpuolet sitten. :roll:
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

lefa42 kirjoitti:Ja arvatkaas kauanko ihmettelin tuon vanhan Ibizan takajousitusta, poikittainen lehtijousi, se siitä madalluksesta sitten.. :evil:
Sama on muuten myös ritmossa muistaakseni.
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja Svc »

tomaatti kirjoitti:Joo,toi ibitsa :lol: on oikeasti ihan pirteen tuntunen.1,5 koneella tosi herkkä reagoimaan kaasuun positiivisella tavalla.Ja kevyt koppa ja pyörät kulmissa.Ihan kiva auto ajella mut siinä ne hyvätpuolet sitten. :roll:
Tuo "System Porsche" moottori on siis Porschen suunnittelema ja Seatin Espanjassa kasaama 1,2 ja 1,5 litraisena. Periaatteessa sama moottori on esiintynyt myöhemmin myös VW Golfissa ja Polossa 1,05 ja 1,3 litraisema.

Moottorissa näkyi selkeästi laadukkaan suunnitelun jälki. (Toteutuksen laatu puolestaan... :roll:)
Mäntiä jäähdytettiin öljysuihkuilla, imusarjan kanavat yhtä pitkiä jopa kaasutinversiossa, hydrauliset venttiilin painimet, pakosarjan muotoilu ym...
Näkyi myös tehossa: 1,5 litrainen kaasarilla 85 - 90 hv ja vääntöäkin muistaakseni yli 100 Nm. Sama kone ruiskuna 100 - 110 hv. ja Haynes väittää imunokan duraatioksi 308 astetta :!: 8O. Tästä huolimatta bensankulutus pysyi matka-ajossa 6,5 litran kieppeillä.

Suhteellisen korkeavireinen kone oli oikeastaan vähän liian hieno sille ostajakunnalle, jolle auto oli suunnattu. Huollon piti olla huolellista ja säännöllistä. Espanjalainen Weber-kaasutin oli yksi ISO ongelma ja ruiskussa bensapumppu Mutta kun kaikki toimi niin...
Displacement: 1461 cc
Compression: 11.00:1
Fuel system: Bosch LE-Jetronic MPI
Max. output: 102.4 PS @5900 rpm
Max. torque: 127.0 Nm @4700 rpm
Performance
0-60mph: 10.8 s
Top speed: 185 km/h
Ihan kunnioitettavia lukuja 1,5 l vaparikoneelle.

Pohjalevyltään auto oli Fiat Ritmo vähän tanakammalla alustalla. Suorityskyky oli samaa luokkaa ruiskutonnarin kanssa.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Vastaa Viestiin