Vetelyt kuriin

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
uukka
"Ruisku"

Viesti Kirjoittaja uukka »

Eli clamp on se jolla hammastanko kiinnitetään rintapelliin, steering rack brace on se tukitanko clampin kiinnityspisteen ja fenderin? välillä. Subframe brace on auton alle kiinnitettävä poikittaistanko. Näin ainakin itse olen ymmärtänyt.
potkuhousu
"Hölösuu"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja potkuhousu »

Tutkikaan joskus kun nostatte auton ylös. Menkää alle ja otakaa alatukivarresta kiinni ja heiluttakaa sitä auton kulkusuunnassa edes taakse. Huomaatte kuinka kumit antaa periksi. Liikettä on useita senttejä. Uretaani puslat auttaa jo tohon vetelyyn. Esim eilen ei voinut painaa lämää pohjaan kiihdytyksessä kun auto lähti vetää puolelta toiselle uratutkan omaisesti. :D

Mulle menee kyllä alusta ihan uusiksi kevään aikana
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
peinu
"Hölösuu"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

mitäs noista tarttis uusia?

Speedpartsin sivuilta kun kattoo niin on alatukivarren sisemmät ja ulommat puslat, sekä takapuslat. Koko satsi olis muistikuvan mukaan n. 230e. lisäksi olis sitten noita ohjausvaijhteen puslia ja vakaimen puslia.

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Hallu
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Hallu »

peinu kirjoitti:mitäs noista tarttis uusia?
On tää loputon suo...aina löytyy jotain tuunattavaa :roll: ... ja rahat menee taas :wink: sillä mäkin HALUUN puslaa autoon :!: Onks ne hyviä :?: No ei sen niin väliä, kunhan voi taas kehua muille että "taas on tuunattu joo autoa" :D
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
pertti666
"Viggen"

Viesti Kirjoittaja pertti666 »

93t sport kirjoitti:
peinu kirjoitti:mitäs noista tarttis uusia?
On tää loputon suo...aina löytyy jotain tuunattavaa :roll: ... ja rahat menee taas :wink: sillä mäkin HALUUN puslaa autoon :!: Onks ne hyviä :?: No ei sen niin väliä, kunhan voi taas kehua muille että "taas on tuunattu joo autoa" :D
asennuta ne edellisetkin, eli tuo koni alustasarja ja anna mun ja muutaman muun kuolata sitä, ja haaveile sitten vasta uusista, sinä senkin ahne mihinkään tyytymätön possu 8O 8O :P :P
9-3 SC 2.0t vector -07
# 1781
patse
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja patse »

potkuhousu kirjoitti:Tutkikaan joskus kun nostatte auton ylös. Menkää alle ja otakaa alatukivarresta kiinni ja heiluttakaa sitä auton kulkusuunnassa edes taakse. Huomaatte kuinka kumit antaa periksi. Liikettä on useita senttejä. Uretaani puslat auttaa jo tohon vetelyyn. Esim eilen ei voinut painaa lämää pohjaan kiihdytyksessä kun auto lähti vetää puolelta toiselle uratutkan omaisesti. :D

Mulle menee kyllä alusta ihan uusiksi kevään aikana
Oho, pehmoset on kumipuslat :!:
Onneksi tilauksessa on Powerflex-puslat eteen. Akuutisti tarvitsee vaihtaa 3 puslan sarja kummallekin puolelle tukivarsiin, sitten myöhemmin lisää. Noiden tukivarsien puslien vaihdon yhteydessä vaihtuu muuten myös samalla purkamisella iskarit ja tarvittaessa myös jouset. Etupää täytyy laitattaa asentamolla, jotta saa samalla pyöränkulmat kohdalleen. Mutta näppärä kaveri vaihtaa taakse iskarit ja jouset ilman erikoistyökaluja. Ainakin mä koitan tehdä niin, kun löytyy tuo työkalupakkikin ja wissikin antoi ruusuisen kuvan vaihtohommasta 8) :)
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. -18
Hallu
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Hallu »

pertti666 kirjoitti: asennuta ne edellisetkin, eli tuo koni alustasarja ja anna mun ja muutaman muun kuolata sitä, ja haaveile sitten vasta uusista, sinä senkin ahne mihinkään tyytymätön possu 8O 8O :P :P
Juu, pakko yrittää hillitä tunteita :wink:
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
peinu
"Hölösuu"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Joo, ihan huvikseen vois kokeilla vaihtaa taakse itse, tulis ihan "automies" olo kun ite tekee! :) jousen puristimet pitäis vaan lainata jostain.

Tai oikeastaan mä vaan tästä lähtien tyydyn elvistelemään mitä kaikkea olen hankkinut että muille tulis kade. oikeesti en hanki mitään. Hyvä suunnitelma? 8O :oops: :D

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
NG900SET -95
"Viggen"

Puslat vaihtoon

Viesti Kirjoittaja NG900SET -95 »

Omasta mielestäni puslat kannattaa vaihtaa samalla iskarien ja jousien vaihdon yhteydessä. Ei tarvitse moneen kertaan avata tukivarsia. Puslien hinta on kuitenkin suhteellisen pieni alustasarjaan verrattuna.

Kannataa muuten puslien vaihdon yhteydessä tarkastaa alatukivarren halkaisijaltaan isoimman puslan sisämitta. Itselläni oli sekä alkuperäisessä että uudessa puslassa Ø16mm reikä jonka läpi menee M12 kiinnityspultti. Väljyyttä on siis 4mm vaikka pusla olisi kuinka jäykkä muuten. Rakensin väliin Ø16/Ø12 holkin, joka toi mielestäni enemmän jykevyyttä kuin kaikkien puslien vaihto yhteensä!

Jousen puristimia ei muuten välttämättä tarvita takajousien vaihtoon. Auto kannattaa laittaa pukkien varaan ja tunkilla nostaa taka-akseli takaisin paikalleen, jolloin jouset pakoittuvat kasaan.
patse
"Saabisti"

Re: Puslat vaihtoon

Viesti Kirjoittaja patse »

NG900SET -95 kirjoitti:Omasta mielestäni puslat kannattaa vaihtaa samalla iskarien ja jousien vaihdon yhteydessä. Ei tarvitse moneen kertaan avata tukivarsia.
Juu, näin olisi tarkoitus tehdä. Tosin minä taidan olla vain nuuka ja vaihtaa vain kunnon iskarit. Säästän siis ehkä vain 100-200€ järkee vai ei :?:
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. -18
pade
"Hölösuu"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pade »

Vigge kirjoitti:Se toinen putka on nimeltään MP-Performance.
Täältä löytyy linkki kyseiselle pajalle. Näyttäis olevan jotain muutakin osaa työn alla ;)

http://www.mpperformance.com/index.htm

EDIT: Tuolla joku keskustelu menossa braceistä ja clämpeistä :arrow: http://www.saabcentral.com/forums/viewtopic.php?t=23788
HMK
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja HMK »

Minulla ei vielä ole clamp-kittiä autossa, mutta sellaista ollaan hankkimassa mp-preformancelta niinkuin turbosensonic kertoikin. Olen ollut yhteydessä systeemin eurooppalaiseen jälleenmyyjään ja he ovat juuri näinä aikoina saamassa ensimmäistä erää ko. clampia maahan samoinkuin sitä vakaajatankoa auton alle (myös harkinnassa). Firma myy myös muita Saabin virityskamoja mm. Maptunia. Belgialainen jälleenmyyjä Marc on myös aikamoinen Saab-harrastaja. Hänen 9-3:ssaan on seuraava kokoonpano 8)

- maptun stage 4 ecu
- Jt downpipe (still thinking of getting the racecat or not)
- hirsch stainless steel catback exhaust
- 9-5 aero brakes front and rear
- eibach + koni combo
- mp brace
- stiffer rear swaybar (need to find a good supplier first)
- GT25/28 turbo
- viggen intercooler
- forge dumpvalve
- viggen swaybar up front

Kuvia löytyy täältä:

http://users.pandora.be/saabtuning1/images2/diversen/

Ovat muuten menossa kesällä Tanskaan Saabin kv-tapaamiseen, joten heidät Saabeineen tapaa siellä.

Oman auton ohjaus on edelleen hieman epämääräinen huolimatta uudesta alustasta. Toivottavasti tuo clamp tuo parannusta asiaan. Abbottin clamp on vastaava, mutta hinta on liian suolainen (en tosin tiedä vielä mp-performancen Euroopan hintaa). Mp:n clamp-kitissä on lisäksi pehmuste vähentämässä mahdollisia ylimääräisiä ääniä.

-Heikki
Audi A6 Abt AS6R -623Nm
Golf Gti 320 -14
OrgTS
"Kaasari"

Re: Puslat vaihtoon

Viesti Kirjoittaja OrgTS »

patse kirjoitti:
NG900SET -95 kirjoitti:Omasta mielestäni puslat kannattaa vaihtaa samalla iskarien ja jousien vaihdon yhteydessä. Ei tarvitse moneen kertaan avata tukivarsia.
Juu, näin olisi tarkoitus tehdä. Tosin minä taidan olla vain nuuka ja vaihtaa vain kunnon iskarit. Säästän siis ehkä vain 100-200€ järkee vai ei :?:
Omasta kokemuksesta voin sanoa, ettei todellakaan ole järkeä säästää tota summaa. Itselläni on Koni Sport + Eibach ja auto vetelee vielä aivan käsittämättömän paljon. Seuraavana on vuorossa koko alustan puslittaminen PowerFlexeillä. Kustannukset ovat kyllä hieman enemmän kuin tuo mainitsemasi summa, mutta siinä on myös työn osuus mukana.

"Patselle" vielä: Kannattaa muuten vaihtaa ne iskarit ja jouset eteen myös itse. Säästät rahaa jonkin verran ja kulmat eivät muutu niin paljoa ettet kykenisi ajamaan autoa kulmien tarkastukseen. Ainoa erikoistyökalu jota tarvitset on jousipuristimet joita saa suht edullisesti mm. Biltemasta. Ei ammattilaatua, mutta kestää kyllä muutaman jousen vaihdon.
Orginaali Turbo Sensonic = hyvä lähtökohta auton paranteluun ja henkilökohtaiseen konkurssiin
qaw
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja qaw »

Melkein aiheen vierestä, mitenkäs suomalainen lainsäädäntö / katsastusmies suhtautuu tuon viggen rescue kitin asentamiseen? Sehän kun "muuttaa" alustarakennetta... Vai onko tuuninkipajat hoitaneet paperihommatkin jo valmiiksi?
9-3 -05, Grand Cherokee -05, Charger -74
HMK
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja HMK »

Muutoskatsastin alustan eli siis iskarit , jouset ja puslat. Katsastusmies tsekkasi jousien mukana tulleen TUV-todistuksen, heilutteli renkaita ja mittasi maavaran auton alta sekä katsoi joka pyörän erikseen. Ei mitään ongelmia ja rekisteriotteeseen tuli merkintä, että alustasarja ja etäisyys renkaan keskiöstä sitä ja sitä. Sitä en tiedä miten siihen clamppiin suhtauduttaisiin tai ylimääräisiin vakaajiin.

-Heikki
Audi A6 Abt AS6R -623Nm
Golf Gti 320 -14
Vastaa Viestiin