Vaihteistoöljyn vaihto

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
900i
"Saabisti"
Viestit: 2411
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Sehän ei muuten ole asentajan vika jos Huoltoneuvoja sanoo että ei ole työkaluja. Veikkaan että muisti väärin jotain.. Tosiasiassa tuo kuusio avain löytyy varmaan sieltä joka jannun pakista.
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Tannisto
"Hirsch"
Viestit: 740
Liittynyt: Ma Touko 09, 2005 19:32
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tannisto »

ajokoira kirjoitti:Mulle vaihtoivat vaihteiston oljyt sen kummempia kyselemättä 50 tuhannen huollossa. Kun mutisin, ettei ole merkitty huolto-ohjelmaan, sanoivat, että on maahantuojan suositus..

Heh! Tämäpä mielenkiintoista hommaa. Just soittelin Länkkäriin tilatakseni 190 huollon ja samalla vaihteistoöljyn vaihdon. Sanoi äijä puhelimessa, ettei niitä yleensä koskaan vaihdeta. Saattaa vaihtamisesta kuulemma joskus olla enemmän haittaa kuin hyötyä. Sillä lailla! 8O
Taidanpa kuitenkin kaikkien suositusten vastaisesti heittää red linet laatikkoon ja ihmetellä mitä tapahtuu
Ansis
"Hölösuu"
Viestit: 1264
Liittynyt: Ti Syys 23, 2003 13:35
Paikkakunta: Viialabama

Viesti Kirjoittaja Ansis »

Tannisto kirjoitti: Saattaa vaihtamisesta kuulemma joskus olla enemmän haittaa kuin hyötyä.
Ainakin silloin, kun lisäaineena käytetään asennushiekkaa :wink:
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Ostin tossa törkykallista saabin omaa vaihteistoöljyä tohon 9-5:een, kun ei oo mitään luotettavaa tietoa vielä tullut vastaan mikä olisi standardi-merkinnöillä olevaa sopivaa litkua sinne. Kertokaas, mitä sinne yleensä laitetaan? Miullahan on tuo oikean puoleisen vetoakselin stefa vaihtokunnossa, joten se pitää tehdä tossa joku päivä...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Perskuta vaihdoin sitten sen vuotavan tiivisteen askista. Ensimmäinen diagnoosi osoitti, että se oikeanpuoleinen stefa vuotaisi. Kun sitten ryömin auton alle tutkimaan asiaa paremmin, niin vika olikin vasemmalla paljo pahempi. Loota oli suorastaan märkä vasemmalta puolelta. No hätähän siinä meinasi tulla, että käykös se oikealle ostettu stefa vasemmalle puolelle tasauspyörästöä? Soitto kaverille, jolla oli EPC ulottuvilla varmisti asian: kyllä käy. Laskin lootasta öljyä pois sen, minkä siitä vetonivelen reiästä tulee. Lootasta poistui yli litra öljyä (ehkä noin 1,3...1,4 litraa). Kun sitten sain stefan vaihdettua ja laitettiin uutta öljyä täytteeksi tarkastusropun ollessa auki, lootaan mennytkään, kuin 0,9litraa. Lootan aiemmat täyttäjät (viime syksynä vaihdettu öljyt ennenkuin ostin auton) olivat laittaneet liikaa öljyä! Liekkö ajatus ollut laittaa vähän extraa, kun se vuotaakin?

Mitä eroa sitten oli rempan jälkeen? Loota toimii paremmin kuin ennen. 8O Öljyä ei siis pidä olla liikaa. Nyt synkrot ei tahmo esim. motarin ramppikiihdytyksessä, kun vaihtaa 3->5 suoriltaan.

Tarkastuspropun avaamista varten jouduin laikkaamaan yhden 8mm kiintoavaimen lyhemmäksi vääntiöosastaan. Ei nimittäin sovi täyskokoinen avain runkopalkin ja tulpan väliin...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
S9-5W
"Kaasari"
Viestit: 30
Liittynyt: To Kesä 09, 2005 16:27
Paikkakunta: PORI

Viesti Kirjoittaja S9-5W »

Vaihdatin myös manuaalilaatikon öljyt 110 tkm huollossa (SAABin suosittelemat omat öljyt). Muuttui paremmaksi ja mm. ennen esiintynyt ajoittainen takeltelu 3:lta 4:lle vaihdettaessa hävisi kokonaan. SAABin öljyt ovat varma valinta ja jos vaihtaa esim. 100 tkm välein, ei pitäisi olla iso kustannuskysymyskään. Jos käyttää muita öljyjä, ei ainakaan kannata laittaa mitään liian liukkaita (moly tmv.) öljyjä koska saattaa tulla vaikeuksia synkronoinnin toiminnassa.
Kyllä paremmatkin öljyt hapettuvat ja ominaisuudet muuttuvat 100 tkm aikana, ainakin vanhan öljyn hajusta päätellen, joten minusta vaihto on paikallaan vaikka ei sitä valmistajan huolto-ohjeissa mainitakaan.
Saab 99 -74, Saab 900 -85
Saab 9000 CS -95 (340 000 km ongelmitta)
Saab 9-5 Wagon -00
Saab 9-5 Wagon -07
Vastaa Viestiin