Ohjaus puoltaa oikealle
Vaihdoin taannoin omaan autoon raidentangonpään ja kävin vielä kulmat säädättämässä jopa kahteen kertaan ja puoltaa vaan oikealle. Ennen raidetangonpään vaihtamista ja kulmien turausta kulki suoraan, liekkö ei ollut
tarpeeksi pätevä kulmien säätäjä.
tarpeeksi pätevä kulmien säätäjä.
9-3 SC 1.9 TiD -08
Ex suapit, NG900 2.0T -96 laiteltu jotain pientä,
9-5 Aero -02, osina OG 9-3 Aero -01
#2592, STCF #43
Ex suapit, NG900 2.0T -96 laiteltu jotain pientä,
9-5 Aero -02, osina OG 9-3 Aero -01
#2592, STCF #43
Re: Ohjaus puoltaa oikealle
onko jollain viimeisimpiä Saabin ohjearvoja alustan säädöille, camber yms. ?
oma puoltaa oikealle erittäin voimakkaasti vaikka ohjauskulmat säädetty ja tarkastettu kolmesti.
madaltava alustasarja yms. alustamuutokset varmaankin vaikuttaa myös arvoihin joita haetaan että menisi suoraan?
kaikki alustan osat vaihdettu 10tkm sisään, joten väljiä ei ole, sekä olen ajanut kaksilla eri vanteilla joissa uudet kumit, tasapainotus tehty sekä rengaspaineet kunnossa.
vai onko tämä vaan OG9-3 ominaisuus josta ei pääse mihinkään, rattia saa siis kammeta vasemmalle jotta ei olla oikealla metsähallituksen puolella?
oma puoltaa oikealle erittäin voimakkaasti vaikka ohjauskulmat säädetty ja tarkastettu kolmesti.
madaltava alustasarja yms. alustamuutokset varmaankin vaikuttaa myös arvoihin joita haetaan että menisi suoraan?
kaikki alustan osat vaihdettu 10tkm sisään, joten väljiä ei ole, sekä olen ajanut kaksilla eri vanteilla joissa uudet kumit, tasapainotus tehty sekä rengaspaineet kunnossa.
vai onko tämä vaan OG9-3 ominaisuus josta ei pääse mihinkään, rattia saa siis kammeta vasemmalle jotta ei olla oikealla metsähallituksen puolella?
Tech2 Saab & Opel diagnoosit/ohjelmoinnit.
T7 stage/biopower softaukset.
T7 stage/biopower softaukset.
Re: Ohjaus puoltaa oikealle
Taitaa olla ominaisuus joka johtunee pitkälti tien hiuksen hienosta kaltevuudesta, joka taas siitä syystä, että vesi valuu tieltä pois..
Oletko kokeillut ohitus tilateessa vastaantulijoiden kaistalla ajoa?
Omani kampeaa vasemmalle vastaantulijoiden puolella, mutta oikealle oikealla puolella ajaessa.
Oletko kokeillut ohitus tilateessa vastaantulijoiden kaistalla ajoa?
Omani kampeaa vasemmalle vastaantulijoiden puolella, mutta oikealle oikealla puolella ajaessa.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Re: Ohjaus puoltaa oikealle
pienoista puoltamista täällä myös oikealle, kulmat tarkastettiin kun toissakesänä heitettiin alle konin sportkit ja koiranluita vaihdeltiin eteen...
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Re: Ohjaus puoltaa oikealle
Minulla on varmaan risa yksilö, kun ei puolla mihinkään.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Re: Ohjaus puoltaa oikealle
No, ei kyllä puolla minullakaan mihinkään suuntaan kumpikaan Saappi, ei ng900 eikä 9-5, vaikka olisi kallistukset tiessä mihin suuntaan hyvänsä, aivan huoletta voi irrottaa kädet ohjauspyörästä ja auto kulkee silti suoraan. Sen olen kyllä huomannut tuosta ängeesatkusta, kun siinä on kesävanteiden offset sellainen kuin ET35, että tuntuu siltä kuin renkaat ohjailisi autoa enemmän kuin talvirenkailla, joiden ET on normaali, eli ET49. Mutta ei kyllä niilläkään kesärenkailla puolla oikealle tai vasemmalle.
Re: Ohjaus puoltaa oikealle
Rengastus vaikuttaa paljon asiaan. Ei mullakaan paljoa oikealle kampea, tuntuu että talvirenkailla (GY ultragrip ice +) 205/55R16 se seilaa urassa edestakaisin motarilla. Kesärenkailla 225/45R17 ton hienoisen oikealle kampeamisen huomasi. Omaan dieseliin pitäis varmaan clamppi tai uretaani puslat laittaa raidetankoon.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Re: Ohjaus puoltaa oikealle
Mistäs noita clamppeja tällä hetkellä saa? Onko niitä kellään itse tehtyinä/teetettyinä myynnissä Suomessa?
Saab 9-3 2.0t -01
Re: Ohjaus puoltaa oikealle
Ruuvaa siihen millin - kahden yhteenlaskettuun auraukseen niin eihän nää puolla mitenkään häiritsevästi. Liikaa aurausta niin hakee kyllä. Helppoa vaikka itse tehtynä.
Re: Ohjaus puoltaa oikealle
Ohjearvo auraukselle on muistaakseni juurikin 1,5mm, +/-0,5mm. Pelkällä aurauksella ei kuitenkaan ole juuri vaikutusta tien kaltevuuden aiheuttamaan vetämiseen vaan siihen vastaus löytyy castereista. Nyrkkisääntönä se että casteria lisää sille puolelle jonne auto tahtoo ajautua.
NG900/OG9-3 etutolppien yläpää ei periaatteessa ole säädettävä casterin ja camberin osalta, mutta joustintukien yläpään kiinnitykset ovat käytännössä sen verran väljät reikineen korissa että asiansa osaava kulmien säätäjä voi sillä pelata.
Itse kyllästyin satkunkin osalta "säätäjiin" ja säätelin lopulta itse NG:n etupään lukuisine koeajoineen ja kulkee suoraan kaltevallakin tiellä renkaita epämääräisesti kuluttamatta vaikka ratista pitämättä, tosin auto on vapari vakioalustalla ja pappakoon rengastuksella. Kannattaa etsiä sellainen paja missä on taitoa ja ennenkaikkea tahtoa ja kiinnostusta auton saattamiseksi suoraan kulkevaksi, hämmästyttävän usein kyllä lyödään mittalaitteet joka pyörään, ja säädetään pelkkä auraus käymättä edes koeajolla ja veloitetaan "nelipyöräsuuntaus". Tai sitten voi tehdä itse. Tolppien yläpään kiinnityksen tienoille voi tehdä esim, maalitussilla merkinnät joiden avulla voi palata lähtötilanteeseen jos vaikuttaa siltä että tilanne vain huononee.
Jos puhutaan tehtaan varustamista alustoista niin ei tuon mallin kuulu ojan puolelle vetää, eri juttu sitten ovat reilut madallukset ym., mille tuo varsin halvalla toteutettu alustarakenne ei oikein ole suosiollinen.
NG900/OG9-3 etutolppien yläpää ei periaatteessa ole säädettävä casterin ja camberin osalta, mutta joustintukien yläpään kiinnitykset ovat käytännössä sen verran väljät reikineen korissa että asiansa osaava kulmien säätäjä voi sillä pelata.
Itse kyllästyin satkunkin osalta "säätäjiin" ja säätelin lopulta itse NG:n etupään lukuisine koeajoineen ja kulkee suoraan kaltevallakin tiellä renkaita epämääräisesti kuluttamatta vaikka ratista pitämättä, tosin auto on vapari vakioalustalla ja pappakoon rengastuksella. Kannattaa etsiä sellainen paja missä on taitoa ja ennenkaikkea tahtoa ja kiinnostusta auton saattamiseksi suoraan kulkevaksi, hämmästyttävän usein kyllä lyödään mittalaitteet joka pyörään, ja säädetään pelkkä auraus käymättä edes koeajolla ja veloitetaan "nelipyöräsuuntaus". Tai sitten voi tehdä itse. Tolppien yläpään kiinnityksen tienoille voi tehdä esim, maalitussilla merkinnät joiden avulla voi palata lähtötilanteeseen jos vaikuttaa siltä että tilanne vain huononee.
Jos puhutaan tehtaan varustamista alustoista niin ei tuon mallin kuulu ojan puolelle vetää, eri juttu sitten ovat reilut madallukset ym., mille tuo varsin halvalla toteutettu alustarakenne ei oikein ole suosiollinen.
Re: Ohjaus puoltaa oikealle
1,5 mm auraus etuvetoiseen autoon kuulostaa aika suurelta. Onko se todella tehtaan arvo?
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Re: Ohjaus puoltaa oikealle
On se kokonaisauraus etuakselille.
E: Laitetaan nyt vielä vinkkiä Hämäläisille, jotta tuossa Tampereen Hatanpään AD- korjaamossa vaikuttaa eräs klubilainen Saabisti jolla on taitoa ja tahtoa saada NG900/OG9-3 kulkemaan suoraan.
E: Laitetaan nyt vielä vinkkiä Hämäläisille, jotta tuossa Tampereen Hatanpään AD- korjaamossa vaikuttaa eräs klubilainen Saabisti jolla on taitoa ja tahtoa saada NG900/OG9-3 kulkemaan suoraan.
Re: Ohjaus puoltaa oikealle
Mielenkiintoista juttua.
Löytyyköhän pks seudulta vastaavaa kaveria?
Jos löytyy niin hänestä(kin) tulee varmasti suosittu
Löytyyköhän pks seudulta vastaavaa kaveria?
Jos löytyy niin hänestä(kin) tulee varmasti suosittu
v###u onneks on Saab (taas on saabistilla saab)
-03 95 aero A steg3
Ex-206 rc
ex-05 93 ss aero
#ssk-4707#
ex-99viggen e85 nappe st3,2
ex -00 93aero
-03 95 aero A steg3
Ex-206 rc
ex-05 93 ss aero
#ssk-4707#
ex-99viggen e85 nappe st3,2
ex -00 93aero
-
- "Turbo"
- Viestit: 274
- Liittynyt: La Syys 13, 2003 14:45
- Paikkakunta: lohja
Re: Ohjaus puoltaa oikealle
Samojen ongelmien kanssa painineena, minun auto kulkee nyt ensi kertaa suoraan sen viiden vuoden aikana mitä se mulla on ollut. Käytin suuntauksessa kolmessa eri pajassa ja aina oli ratti vähän vinossa ja pientä puoltoa jompaan kumpaan suuntaan, yleensä vasemmalle.
Päätin vielä koettaa onneani ja vein syksyllä uudelleen suunnattavaksi Nummelaan (autopeltikorjaamo Jarmo Leskinen). Kaveri kerrankin kuunteli minun ongelmia ja sai jopa ratin suoraan. Puoltokin hävisi melkein kokonaan.
No päätin tehdä holkkiremontin. Remontti tehtiin, väljää jäi vaihteiston päähän uudellakin holkilla, malja heiluu vieläkin hieman. Samalla vaihdettiin kokonaan uusi vetoakseli ja kas kummaa, auto ei enää puolla menee suoraan.
Vetoakseli tuli Rockautosta (Usa), sisältäen koko paketin 204€. En tiedä auttoiko holkki vai uusi akseli. Vanhassakaan ei mitään vikaa näkynyt, ei edes sisäpään malja ollut kulunut.
Päätin vielä koettaa onneani ja vein syksyllä uudelleen suunnattavaksi Nummelaan (autopeltikorjaamo Jarmo Leskinen). Kaveri kerrankin kuunteli minun ongelmia ja sai jopa ratin suoraan. Puoltokin hävisi melkein kokonaan.
No päätin tehdä holkkiremontin. Remontti tehtiin, väljää jäi vaihteiston päähän uudellakin holkilla, malja heiluu vieläkin hieman. Samalla vaihdettiin kokonaan uusi vetoakseli ja kas kummaa, auto ei enää puolla menee suoraan.
Vetoakseli tuli Rockautosta (Usa), sisältäen koko paketin 204€. En tiedä auttoiko holkki vai uusi akseli. Vanhassakaan ei mitään vikaa näkynyt, ei edes sisäpään malja ollut kulunut.
Re: Ohjaus puoltaa oikealle
omassa voimakkaasti oikealle vetävässä juuri mukamas säädettynä arvot etu-akselilla:
camber
vas -0.55' oik -1.25' ero 0.30'
caster
vas 1.48' oik 1.33' ero 0.15'
SAI
vas 13.51' oik 14.10' ero -0.19'
auraus
vas 0.03' oik 0.04' yht 0.07'
olisiko tuossa siis jotain vielä tehtävissä että saisi menemään suoraan?
onko tuo camberin suuri ero normaalia?
camber
vas -0.55' oik -1.25' ero 0.30'
caster
vas 1.48' oik 1.33' ero 0.15'
SAI
vas 13.51' oik 14.10' ero -0.19'
auraus
vas 0.03' oik 0.04' yht 0.07'
olisiko tuossa siis jotain vielä tehtävissä että saisi menemään suoraan?
onko tuo camberin suuri ero normaalia?
Tech2 Saab & Opel diagnoosit/ohjelmoinnit.
T7 stage/biopower softaukset.
T7 stage/biopower softaukset.