jäähdytysnesteenä 100% vettä?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7685
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Mertmi kirjoitti:Taanoin näin dokumentin Venäjän kovista oloista ja köyhyydestä. Eräskin mies liikkeellelähtörutiinina keitti pesutaasallisen vettä, kaatoi ne autonsa syyläriin. Lohkolämmitys oli näin taattu ja pakkasten paukkuessa lähti mosse tulille, kuin kesällä. Sitten kun ajelulta tultiin takaisin, hemmo avasi tyhjennyspropun ja antoi vesien valua pihamaalle. :wink:
Tää oli varmaan suomessakin vielä 70-luvulla melko yleistä tuolla maatalouspuolella, ainakin kakkoskalustossa.

Itsekin muistan vielä kastelukannulla vettä kantaneeni kun junnuna piti 25:lla zetorilla saunapuita hakee. Mitä ny vesikärryil tai kelkal olis hakenu samas ajas monet puut :D
Mutta yks juhannus oli hallaa ja lohko halkes, eipä oo zetkulla paljon ajeltu sen jälkeen. Tais pelkän veden käyttö 40vuodessa syödä lohkon melko ohueks... :cry:
Kai tuon joku kesä vois värkätä kuntoon niin pääsis fiilisteleen...
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja rr »

'Hapanta' sadevettä kesäksi järjestelmään, jo lähtee kalkit ym. töhnä irti kanavista :D
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96, 12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja Svc »

Lämpimissä maissa, missä pakkaskestävyyttä ei tarvita, suositellaan yleensä n. 10-15% glykolia veteen juuri noiden nesteen sisältämien syöpymisinhibiittorien takia. Pari kuukautta vedellä ei vielä haittaa haittaa mitään.

Inhibiittoreita tarvitaan, koska vesi kiertää eri metallien välillä (rauta, alumiini, messinki). Jos veden sähkönjohtokyky on riittävä, saattaa esim alumiini tai messinkiosien sisältämä sinkki syöpyä.

Nesteen vaihtoa parin vuoden välein suositellaan juuri noiden inhibiittorien vähenemisen takia.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

joo, tosi on alumiinit syöpyy, termarin kansissa näkee selviä eroja ja olen kuullu ,jotta lohkolämppärin kansikin on syöpyny puhki kesken kaiken. kiva ku litkut valuu maantielle, silloin ei taatusti oo glykolia kehissä.
Mulla kävi silleen, ku ajoin muutaman päivän vedellä, jotta lämmönsäätöhanan tiivisteet vissiin leikkas jotenkin kiinni, ei se vuotanu, mutta sellaseks jäykännihkeeksi se jäi glykolin lisäämisen jälkeenkin.
Eli väliaikaisestikin vaikka vanhaa glykolia sekaan edes jonkin verran, tietenkin keleistä riippuen.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Vastaa Viestiin