Suomalainen vai ruottalainen

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

nyt minäkin vasta hokasin että jatrpt nimimerkin tapauksessa on valmistenumeron ja valmistuslätkän ristiriita. onpa jännä tapaus!?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2923
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Kustavi

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Oma 96, joka on valmistenumeronsakin perusteella Uudessakaupungissa koottu, on nyt talvisäilössä, mutta muistaakseni siinä on sekä lätkä, jossa lukee 'Assembled by Saab-Valmet, Uusikaupunki, Finland' että toinen, jossa lukee 'Manufactured by Saab-Scania, Trollhättan, Sweden'.

Eli vaikka auto on koottu Saab-Valmetilla Uudessakaupungissa, on se kuitenkin Saab-Scanian tuote ja heidän valmistuttamansa.
jatrpt kirjoitti:8O 99 EMS issä on tämmöinen jutska:

99736000XXX

Car manufactored by
SAAB SCANIA
Trollhättan Sweden

Oliskohan Uuudenkaupungin lappuset loppuneet......
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja Svc »

jatrpt kirjoitti:8O 99 EMS issä on tämmöinen jutska:

99736000XXX

Car manufactored by
SAAB SCANIA
Trollhättan Sweden

Oliskohan Uuudenkaupungin lappuset loppuneet......
Isän -73 ems:issä oli tuon Ruotsin laatan vieressä samannäköinen tarra jossa luki:
Car assembled by
SAAB-VALMET
Uusikaupunki Finland.

Jossain välissä saabin osista tuli yli 50 % Suomesta eli Saabille annettiin tuo avainlippu.
Suomessa on tehty ainakin jarrulevyjä, verhoilut, valoja (Talmu), Renkaat ym kumiosia (Nokia), laseja (Arva), johtosarjoja, jne.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3986
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Noissa vanhemmissa Saabeissa tuo 6 on kyllä Uudenkaupungin tunnus.
Satkujen numeroinnista en tiedä.

Muistan edelleen yhden runkonumeron ulkoa eli hopea 96 super -77
Numero oli 96776006060, jossa alussa oli tyyppi ja vuosimalli ja 6 oli uusikaupunki ja 6000 alkoi superin numerointi uudelleen kesken mallivuoden. Eka -77 superi oli siis 96776006000. Ihan vain aivan epäoleellisena tietona :)
# 419 Vesa Pohjalainen
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9406
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Mun 99:issä on kolme lätkää vasemmassa sisäloksussa:
edestä taaksepäin:

1: Made in Finlad by Saab-VALMET Uusikaupunki

2: Sitten keskellä runkonumero: 9973600XXXX ja Saab 99

3: Ja viimeisenä Car manufactured by Saab-Scania Trollhättan-Sweden
Car colour Gn8H

Taitavat olla lätkineet niitä merkkejä joita on mistäkin miljoonalaatikosta ensimmäiseksi käteen sattunut :lol:
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Petri Tyrkkö
"Viggen"
Viestit: 691
Liittynyt: Ti Maalis 16, 2004 11:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja Petri Tyrkkö »

voipi olla se ruottin merkki ukilaisissa jotenkin viite korin pelleistä
jotka tuli trollista prässättyinä ukiin mm. kaikki 95:n korit tuotiin kokonaisina Suomeen, vain finkun/cd:n etu ovet ja katto jatkettiin Suomessa ja nekin ruottista prässätyistä

trollissa oli nin suuri Suomalais yhteisö Saabin tehtaiden ympärillä että siellä oli ja on oma Suomenkielinen radio, lehti, kouluja, edelleen ystävämme Markku Viitanen taistelee tie monenko polven ruotsin suomaliste neduita omaan kieleen jasen opetukseen mm.

jos miettii vileä Saabin Suomalsiuutta (vaiettu totuus maailmalla) niin täytyy muistaa myös ukin kehitys ideat itse autoihin ja niiden kokoonpanoon, sekä tuotannon suunnittelu.
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3986
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Petri Tyrkkö kirjoitti: jos miettii vileä Saabin Suomalsiuutta (vaiettu totuus maailmalla) niin täytyy muistaa myös ukin kehitys ideat itse autoihin ja niiden kokoonpanoon, sekä tuotannon suunnittelu.
Kuten esimerkikkis tuo mainittu Finkku, Cabbe ja Nooppa
# 419 Vesa Pohjalainen
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9406
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Trollhättan-merkki lähti "vahingossa" irti, nyt on suomalainen auto :)
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Petri Tyrkkö
"Viggen"
Viestit: 691
Liittynyt: Ti Maalis 16, 2004 11:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja Petri Tyrkkö »

tuli tuossa maahantuojan vanha tiedote vastaan jossa mainittiin malli puutoksia myynti rintamalla, joten tuotiin Suomeen ruottissa tehtyjä perus 99:jä ainaki 70-luvun lopulla
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2923
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Kustavi

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Petri Tyrkkö kirjoitti:tuli tuossa maahantuojan vanha tiedote vastaan jossa mainittiin malli puutoksia myynti rintamalla, joten tuotiin Suomeen ruottissa tehtyjä perus 99:jä ainaki 70-luvun lopulla
Uskon, että Uudenkaupunginkin tehdas olisi kyllä ehtinyt nuo puuttuvat autot valmistaa, mutta ilmeisesti maahantuoja on halunnut selittää asian parhain päin...

Epäilen, että on kyse tästä: Ruotsin hallitus pyrki 1970-luvun lopulla tasoittamaan suhdannetaantumaa ja ehkäisemään lomautuksia ja työttömyyttä maksamalla teollisuusyrityksille valmiiden tuotteiden varaston korkotukea. Suomeksi sanottuna maksettiin tukea siitä, että yritys valmisti omaan varastoonsa tuotteita, jolle ei vielä ollut ostajaa tiedossa.

Näin ollen verkkoaitaukset Trolhättanissa, Göteborgissa ja Torslandassa täyttyivät tuhansista ellei jopa hetkittäin kymmenistä tuhansista uusista Volvoista ja Saabeista. Mallivuoden vaihtuminen olisi tehnyt varastossa seisseiden autojen myynnin entistäkin vaikeammaksi, joten nähtävästi pieni osa niistä on pitänyt dumpata Suomeenkin...
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Vastaa Viestiin