Suomalainen vai ruottalainen
Oma 96, joka on valmistenumeronsakin perusteella Uudessakaupungissa koottu, on nyt talvisäilössä, mutta muistaakseni siinä on sekä lätkä, jossa lukee 'Assembled by Saab-Valmet, Uusikaupunki, Finland' että toinen, jossa lukee 'Manufactured by Saab-Scania, Trollhättan, Sweden'.
Eli vaikka auto on koottu Saab-Valmetilla Uudessakaupungissa, on se kuitenkin Saab-Scanian tuote ja heidän valmistuttamansa.
Eli vaikka auto on koottu Saab-Valmetilla Uudessakaupungissa, on se kuitenkin Saab-Scanian tuote ja heidän valmistuttamansa.
jatrpt kirjoitti:99 EMS issä on tämmöinen jutska:
99736000XXX
Car manufactored by
SAAB SCANIA
Trollhättan Sweden
Oliskohan Uuudenkaupungin lappuset loppuneet......
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Isän -73 ems:issä oli tuon Ruotsin laatan vieressä samannäköinen tarra jossa luki:jatrpt kirjoitti:99 EMS issä on tämmöinen jutska:
99736000XXX
Car manufactored by
SAAB SCANIA
Trollhättan Sweden
Oliskohan Uuudenkaupungin lappuset loppuneet......
Car assembled by
SAAB-VALMET
Uusikaupunki Finland.
Jossain välissä saabin osista tuli yli 50 % Suomesta eli Saabille annettiin tuo avainlippu.
Suomessa on tehty ainakin jarrulevyjä, verhoilut, valoja (Talmu), Renkaat ym kumiosia (Nokia), laseja (Arva), johtosarjoja, jne.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
-
- "Saabisti"
- Viestit: 3986
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
Noissa vanhemmissa Saabeissa tuo 6 on kyllä Uudenkaupungin tunnus.
Satkujen numeroinnista en tiedä.
Muistan edelleen yhden runkonumeron ulkoa eli hopea 96 super -77
Numero oli 96776006060, jossa alussa oli tyyppi ja vuosimalli ja 6 oli uusikaupunki ja 6000 alkoi superin numerointi uudelleen kesken mallivuoden. Eka -77 superi oli siis 96776006000. Ihan vain aivan epäoleellisena tietona
Satkujen numeroinnista en tiedä.
Muistan edelleen yhden runkonumeron ulkoa eli hopea 96 super -77
Numero oli 96776006060, jossa alussa oli tyyppi ja vuosimalli ja 6 oli uusikaupunki ja 6000 alkoi superin numerointi uudelleen kesken mallivuoden. Eka -77 superi oli siis 96776006000. Ihan vain aivan epäoleellisena tietona

# 419 Vesa Pohjalainen
Mun 99:issä on kolme lätkää vasemmassa sisäloksussa:
edestä taaksepäin:
1: Made in Finlad by Saab-VALMET Uusikaupunki
2: Sitten keskellä runkonumero: 9973600XXXX ja Saab 99
3: Ja viimeisenä Car manufactured by Saab-Scania Trollhättan-Sweden
Car colour Gn8H
Taitavat olla lätkineet niitä merkkejä joita on mistäkin miljoonalaatikosta ensimmäiseksi käteen sattunut
edestä taaksepäin:
1: Made in Finlad by Saab-VALMET Uusikaupunki
2: Sitten keskellä runkonumero: 9973600XXXX ja Saab 99
3: Ja viimeisenä Car manufactured by Saab-Scania Trollhättan-Sweden
Car colour Gn8H
Taitavat olla lätkineet niitä merkkejä joita on mistäkin miljoonalaatikosta ensimmäiseksi käteen sattunut

Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
-
- "Viggen"
- Viestit: 691
- Liittynyt: Ti Maalis 16, 2004 11:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
voipi olla se ruottin merkki ukilaisissa jotenkin viite korin pelleistä
jotka tuli trollista prässättyinä ukiin mm. kaikki 95:n korit tuotiin kokonaisina Suomeen, vain finkun/cd:n etu ovet ja katto jatkettiin Suomessa ja nekin ruottista prässätyistä
trollissa oli nin suuri Suomalais yhteisö Saabin tehtaiden ympärillä että siellä oli ja on oma Suomenkielinen radio, lehti, kouluja, edelleen ystävämme Markku Viitanen taistelee tie monenko polven ruotsin suomaliste neduita omaan kieleen jasen opetukseen mm.
jos miettii vileä Saabin Suomalsiuutta (vaiettu totuus maailmalla) niin täytyy muistaa myös ukin kehitys ideat itse autoihin ja niiden kokoonpanoon, sekä tuotannon suunnittelu.
jotka tuli trollista prässättyinä ukiin mm. kaikki 95:n korit tuotiin kokonaisina Suomeen, vain finkun/cd:n etu ovet ja katto jatkettiin Suomessa ja nekin ruottista prässätyistä
trollissa oli nin suuri Suomalais yhteisö Saabin tehtaiden ympärillä että siellä oli ja on oma Suomenkielinen radio, lehti, kouluja, edelleen ystävämme Markku Viitanen taistelee tie monenko polven ruotsin suomaliste neduita omaan kieleen jasen opetukseen mm.
jos miettii vileä Saabin Suomalsiuutta (vaiettu totuus maailmalla) niin täytyy muistaa myös ukin kehitys ideat itse autoihin ja niiden kokoonpanoon, sekä tuotannon suunnittelu.
-
- "Saabisti"
- Viestit: 3986
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
-
- "Viggen"
- Viestit: 691
- Liittynyt: Ti Maalis 16, 2004 11:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Uskon, että Uudenkaupunginkin tehdas olisi kyllä ehtinyt nuo puuttuvat autot valmistaa, mutta ilmeisesti maahantuoja on halunnut selittää asian parhain päin...Petri Tyrkkö kirjoitti:tuli tuossa maahantuojan vanha tiedote vastaan jossa mainittiin malli puutoksia myynti rintamalla, joten tuotiin Suomeen ruottissa tehtyjä perus 99:jä ainaki 70-luvun lopulla
Epäilen, että on kyse tästä: Ruotsin hallitus pyrki 1970-luvun lopulla tasoittamaan suhdannetaantumaa ja ehkäisemään lomautuksia ja työttömyyttä maksamalla teollisuusyrityksille valmiiden tuotteiden varaston korkotukea. Suomeksi sanottuna maksettiin tukea siitä, että yritys valmisti omaan varastoonsa tuotteita, jolle ei vielä ollut ostajaa tiedossa.
Näin ollen verkkoaitaukset Trolhättanissa, Göteborgissa ja Torslandassa täyttyivät tuhansista ellei jopa hetkittäin kymmenistä tuhansista uusista Volvoista ja Saabeista. Mallivuoden vaihtuminen olisi tehnyt varastossa seisseiden autojen myynnin entistäkin vaikeammaksi, joten nähtävästi pieni osa niistä on pitänyt dumpata Suomeenkin...
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm